Culpabil fără voie

Publicat în Dilema Veche nr. 493 din 25-31 iulie 2013
Culpabil fără voie jpeg

Lecţia despre dreptul la drepturi, la a-ţi cunoaşte, înţelege şi asuma drepturile care ţi se cuvin ca cetăţean al lumii, nu ni s-a predat niciodată. Nu am întîlnit un asemenea titlu în cuprinsul nici unei cărţi de „educaţie civică“ – de fapt, educaţie materialist-leninistă, socialism ştiinţific, PTAP sau cum s-or mai fi numit acele manuale de purificat minţi. Între normalitatea din familie, predată prin preceptele celor 7 ani de acasă, şi acea „normalitate“ construită prin agresivitate, inocularea treptată a fricii şi a culpei, a convingerii că accesul tău la drepturile fundamentale trece prin forurile călăuzitoare de partid şi de stat, s-au scurs destine, vieţi obligate să se supună canonului unui decalog procustian, în n variante, care-ţi amputa dreptul la o existenţă normală firească, conformă cu aspiraţiile vîrstei şi ale personalităţii. Modificările au atins nivelul cel mai profund al vieţii şi al conştiinţei noastre bulversate de „anormalitate“. În măsura în care chingile erau tot mai strînse, însă, lupta cu absurdul – o permanentă provocare – era singurul mijloc la îndemînă de a sparge canonul pentru a trage o gură de aer prin ochiul de năvod.

Căci dacă „foaia de schimb“ – acel cupon pătrat, cu latura cam de 10 cm – îţi limita valuta la care „aveai dreptul“ la contravaloarea unei sute de lei, era evident că încercai imposibilul în a face rost de bani pentru o excursie în oricare dintre ţările „lagărului socialist“. (Vestul era tărîm tabu. Fără hartă.) „Bani“ însemna acea modică sumă care-ţi acoperea hrana zilnică minimă şi benzina. Despre cazare la hotel nu putea fi vorba. Se dormea în maşină (e adevărat, o binecuvîntată achiziţie pentru acele timpuri), în parcări. Soluţia nu putea fi decît trocul. Vînzare/cumpărare. În Ungaria mergea foarte bine coniacul. Te cărai cu sticla după tine şi băteai la uşa vreunui coafor sau restaurant, sau direct în piaţă, încercînd să plasezi licoarea. Aveai, uneori, şi plăcuta surpriză de a fi atacat de ţigănci (pe atunci, termenul „rom“ nu era implementat), în vreun gang (totdeauna ţigăncile apar în gang), care trăgeau cu îndîrjire, concomitent, de cureaua Zenit-ului de la gît şi de sticla cu coniac pe care o ţineai strîns la subraţ. Dacă erai sprinten şi ştiai să ţinteşti rapid la gleznele adversarului, reuşeai să scapi teafăr, cu marfa intactă, păstrînd doar, peste ani, damful amintirii.

În Germania „democrată“ se căuta „cristalul roşu“; de obicei, pahare – erau mai sigure la transport. Dar şi aici, „cantitatea“ era limitată. Dacă la vamă erai descoperit, surplusul se confisca. Trebuia, evident, să faci rost şi de bani pentru mîncare. Dialogul cu vînzătoarea, din primul magazin de mezeluri în care intrai, era din registrul absurd: „Zwei Kilo Kremvürstchen, bitte.“ „Zwei Stücke?“ „Nein, zwei Kilo.“ „Kilo?“ Şi asta în timp ce simţeai saliva inundîndu-ţi creierul. Dacă însă aveai neşansa ca mirosul de cîrnat fiert să asmuţească cîinii din jurul locului periferic unde ai tras pe dreapta să aprinzi primusul, erai pierdut, căci poliţia se ivea ca din pămînt şi amenda era usturătoare.

La ruşi mergeai la sigur, cu riscul – asumat – de a rămîne fără izmene (la propriu!). Dacă-ţi lăsai întinse cele lucruşoare prin camera de hotel, găseai locul strălucind prin lipsă, dessous-urile erau cele mai căutate, ca, de fapt, orice alt obiect, nu exclusiv vestimentar. Orice. Evident că şi lista de-acasă era bătută în cuie. Trebuia să vii cu lămpi pentru televizorul ce sta să sucombe (celebra PL 500, de la unguri...). De la ruşi cumpărai, de la prima haltă, aspiratorul – cap de afiş pe listă –, urmînd să-l cari, de colo-colo, pe tot parcursul itinerarului – de obicei Kiev, Leningrad, Moscova (itinerar stas prin ONT Carpaţi). Inutil de precizat că, la înapoiere, toată lumea avea acelaşi tip de bagaj, de dimensiuni şi greutate similare.

Cultul sovietic şi aspida autohtonă

„Nu mai fîşîi, că ne prind ăştia.“ „La dracu’, zgomotul e asurzitor.“ Ne aflam în cuşeta rusească, într-un tren siberian, care ducea spre niciunde, nicicînd. Geamurile erau blocate. Complet. Şi în compartiment, şi pe coridor. Aerul, deja reciclat de cîteva ori, devenise de neatins. Mirosul inconfundabil, în straturi, se amesteca cu duhoarea băltind prin unghere. Geamurile murdare, ca la noi (atunci, şi acum) nu lăsau firul de lumină să-ţi conducă privirea spre contururi mai ferme de peisaj. Spaţiul, formă şi întindere, era suspendat. De o parte şi de alta a şinei – gard viu, cam de un metru, un metru şi jumătate, dincolo de care nu puteai zări nimic. Doar conturul unei năluci care ne fugărea în noapte. La capătul coridorului staţionau un soi de controlori-paznici, vorbeau tare şi te îmbiau cu o cană de tablă, zoindă, plină cu ceai scos din samovarul bolborosind. „Dievuşka, ocen haraşo, krasivaia dievuşka!“ Amintirea orelor de limba rusă, obligatorii, din şcoală, anula, din păcate, orice iniţiativă de dialog. Cehovianismul era o stare de fapt.

Prietenul nostru trona pe maldărul de pungi de plastic cu care-şi badijonase patul de lemn (se vindeau „bine“, o rublă bucata) şi ne temeam de vreun control inopinat, care s-ar fi soldat cu anchetă, confiscarea „mărfii“ şi toate cele.

În drum spre Kiev, se zărea Tighina, am tras nişte cadre, cu aparatul scos la iuţeală din sîn, în timp ce ceilalţi ţineau de şase şi făcuseră zid în jurul temerarului fotograf. La Chişinău am coborît pentru cîteva minute. (Eram în perioadă de relativ „dezgheţ“, deşi în ţară începea glaciaţiunea, altminteri trenurile nu opreau aici.) Voiam să smulgem măcar un cuvînt de bun sosit de la ţăranii care veniseră cu harbuji. N-au scos un sunet. Erau nişte statui, zăcînd împietriţi, astfel, din negura vremurilor. Doar privirea clipocindă îi trăda. Ne înţeleseseră perfect. Dar le era interzis să-şi agrăiască limba! Autorităţile îi condamnaseră la muţenie. Pentru cei dinaintea lor, alternativa se afla în puşcărie; ei – fuseseră inoculaţi.

Interdicţia e în beneficiul autorităţii. Îi sporeşte gradul şi cinismul de sine.

Precum casieriţa de la coada de unt. Dacă te repera recidivist (deşi te deghizaseşi şi, oricum, trecuseră două ore de la prima tentativă, pînă ai refăcut coada), devenea fiară. Cutele obrazului cădeau una după alta, căutătura – ciclopică, vorba – brici. Erai arătat cu degetul. Ca vinovat. Cumpăraseşi două pachete de unt în loc de unul. Şi nu aveai dreptul!*

* Notă: Raportarea, în cele de mai sus, la anii ’70-’80, trimite, în ceea ce ne priveşte, la un statut preferenţial, acela al tinereţii ca motivaţie biologică, ceea ce atenuează mult din asperităţile unor asemenea experienţe. Tinereţe revoluţionară...

Decalog

● Nu aveţi dreptul să deţineţi valută. Nu trebuie să intraţi cu valută în ţară.

● Titularul este obligat să predea paşaportul în termen de 48 ore de la înapoierea în ţară (menţiune pe coperta III a documentului cu termen de valabilitate februarie 1996 (A – 0238530); subtitrarea rubricilor – rusă (prima limbă) şi franceză.

● Circulaţi pe trotuarul de vizavi (lozincă-ecrito în faţa ambasadelor ţărilor vestice şi SUA).

● Se eliberează numai o foaie de schimb.

● E interzis să întreţineţi relaţii cu străinii.

● Nu se admit grupe mixte (români + străini; monitor pe pîrtie, pentru lecţii de
ski).

● S-a redeschis Institutul Francez din Bucureşti. Puteţi merge să vă înscrieţi, să luaţi cărţi de la bibliotecă, dar în prealabil e bine să anunţaţi Biroul Organizaţiei de Partid (şedinţă BOB „lărgită“, Muzeul Literaturii Române, anii ’70).

● Maşina de scris trebuie înregistrată la Miliţie. În caz contrar, veţi suporta
rigorile legii. (Pentru detalii, cf. Radu Filipescu.)

● Nu se dă decît un pachet de unt de persoană.

● Să nu daţi relaţii despre agricultura sovietică (!?); („Prelucrare“ de către reprezentantul Biroului de Partid pe sector 1, poreclit „cîinele roşu“, în vederea obţinerii vizei pentru excursie pe cont propriu în Cehoslovacia.)

P.S. Vezi şi „Antinostalgia“ din p. 10.

Foto: L. Muntean

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Ianis Hagi Facebook jpg
Rupert Murdoch cu soția lui  foto   News Corp jpg
Războiul succesiunii. Rupert Murdoch se luptă cu propriii copii pentru unul dintre cele mai mari imperii media din lume
Rupert Murdoch este implicat într-o bătălie legală secretă împotriva a trei dintre copiii săi cu privire la viitorul imperiului media al familiei, în timp ce încearcă să îl păstreze ca o forță politică conservatoare după moartea sa.
trifoi cu patru foi jpg
Amuleta puternică care te protejează de energiile rele și atrage prosperitatea. Folosește-o și tu și viața ta se va schimba în bine
Într-o lume în care stresul și energiile negative par să fie omniprezente, găsirea unor metode eficiente pentru a ne proteja și a atrage prosperitatea devine tot mai importantă.
mineri valea jiului minerit carbune foto mediafax lucian alecu
Sporuri și concedii medicale acordate abuziv pentru minerii din Valea Jiului. S-au întocmit dosare penale
Ministerul Energiei a publicat vineri raportul Corpului de Control privind faptele descoperite la Complexul Energetic Valea Jiului, înființat în urmă cu mai puțin de un an.
66a28b442884d 94d900c5 4486 434d 9cb9 aabea9d1cba0 jpg
Un bărbat din Galați este în stare gravă după ce a fost lovit de o mașină a Poliției
Un accident grav în care a fost implicată o mașină de poliție a avut loc joi seară în municipiul Galați. Un bărbat, care s-a angajat
Perchezitii Primarie CNA jpeg
Primarul, vicele, secretarul și un viitor consilier local dintr-o localitate din Bistrița-Năsăud, reţinuţi pentru corupție și fals în legătură cu alegerile locale
Joi, după efectuarea mai multor percheziţii la persoane fizice, dar şi la sediul unei primării din Bistriţa-Năsăud, au fost reţinute pentru 24 de ore patru persoane pentru infracțiuni de corupție și fals în legătură cu acordarea voturilor în procesul electoral.
tantari west nile jpg
Dr. Tudor Ciuhodaru despre virusul West Nile: sunt 5 semne de alarmă
A apărut primul caz de infecţie cu virusul West Nile transmis de ţânţari în contextul unei monitorizări a riscului epidemiologic arboviral. Medicii de la infecțioase se așteaptă la o creștere a numărului de cazuri.
ParentED Fest jpg
Ia-ți bilet la evenimentul de parenting al anului! Prima ediție a ParentED Fest aduce în premieră la București experți recunoscuți la nivel global
Toamna aceasta, pe 3 octombrie, Bucureștiul va găzdui ParentED Fest, cel mai important eveniment de parenting al anului în România. Evenimentul aduce în atenția publicului românesc renumiți experți internaționali.
JO2024 jpg
Ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice, diseară, la Paris: posturile care vor transmite show-ul
De la ora 20.30, planeta sportului va fi cu ochii spre Orașul Luminilor.
image
George Restivan, dezvăluiri grave despre ce a trăit fiul lui: „Dreptate pentru Blake. Dacă mai există în România acel avocat cu sânge de ...” Adriana Bahmuțeanu, răspuns tăios:„Ne faci un rău imens tuturor!”
George Restivan a făcut o serie de mărturii în spațiul public cu care a derutat complet pe toată lumea, iar de două zile în spațiul public sunt numai speculații cu privire la despărțirea dintre Adriana Bahmuțeanu și fostul partener de viață. Actualitate.net a luat legătura cu George Restivan, care ne-a spus că nu mai dorește să facă declarații publice, după care a făcut o postare pe Facebook cu care a derutat audiența și mai mult. La această postare a comentat și Adriana Bahmuțeanu, deranjată de afirmațiile fostului. L-am întrebat și noi despre ce este, totuși, vorba în postare, însă George Restivan nu a dat un răspuns clar.
image
Marile site-uri pun bariere accesului liber la informații: Reddit interzice toate motoarele de căutare, cu excepția Google
Google a devenit singurul motor de căutare care poate afișa rezultate recente de pe Reddit.  Controlul tot mai mare al marilor companii asupra conținutului online devine evident.
image
Filme bune: Brad Pitt sfârșește într-un mod dramatic (Babylon 2022)
„Babylon” este un film din 2022 regizat de Damien Chazelle, cunoscut pentru lucrări anterioare ca "La La Land" și "Whiplash". Acest film ambițios și extravagant explorează perioada tumultuoasă a tranziției de la filmele mute la cele vorbite în Hollywood-ul anilor 1920. Jack Conrad, interpretat de Brad Pitt, este un actor de mare succes în era filmelor mute din Hollywood. Pe parcursul filmului, el trece printr-o serie de evenimente care ilustrează atât culmile succesului, cât și inevitabilul declin cauzat de tranziția industriei către filmele sonore. Până la urmă, moare prin sinucidere.