Culoarea de azi a cerului: turcoaz

Publicat în Dilema Veche nr. 1033 din 25 ianuarie – 31 ianuarie 2024
“Right Now, Wrong Then / Acum da, atunci nu” (regia: Hong Sang-soo, 2015)
“Right Now, Wrong Then / Acum da, atunci nu” (regia: Hong Sang-soo, 2015)

Primele săptămîni într-un oraș nou. Felul în care ți-ai învățat pe de rost adresa și singurul telefon pe care îl știi de acolo. Numărul scărilor de la metrou și cum să ghidezi cu precizie taxiurile printre blocuri. Primii oameni pe care i-ai întîlnit la serviciu. Parola simplă, din opt caractere, și felul în care se bloca pe desfășurătoarele emisiunii calculatorul, într-o vreme în care nu dădeai save non-stop, la orice, cum faci acum. Sentimentul că, dintr-o dată, personajul din cărți ești chiar tu. Prima perioadă din toate „marile” iubiri, ca o vizită a unui dependent de jocuri de noroc în cel mai luxos cazinou din Las Vegas, într-o zi fastă. Ce ai făcut cînd serviciul n-a mai fost și banii pentru jocuri s-au terminat, iar povestea s-a scris cu alt font.

Ne amintim cel mai bine începuturile din viețile noastre – ele au gust, miros, decor, costume și mai multe voci. Mai au și entuziasm, speranță, determinare, energie și anduranță. Și întotdeauna mai multă tinerețe. Pe măsură ce prinde contur lucrul legat de care am fost convinși că ne va aduce o fericire de durată, intervin obișnuința, rutina, plictiseala, chiar apatia. Fără ceva nou care să trezească curiozitatea, interesul se tocește, un proces explicabil științific și psihologic – majoritatea întîmplărilor din viețile noastre compun, pînă la urmă, un grafic sinusoidal. Ne uităm la cei din jur și ni se pare că dacă noi am avea acel serviciu, acea casă, acea familie, acea situație financiară nu ne-ar mai trebui nimic altceva, ne-am putea relaxa în sfîrșit, goana ar înceta. Cînd atingem lucruri dintre cele despre care credem, eronat, că ne vor rezolva toate problemele, oricît de absurde ar fi unele dintre ele, o vreme cerul pare senin, chiar turcoaz. Apoi norii reîncep să se adune, plouă din nou, din cînd în cînd. Și ne găsim altceva de urmărit, ceva ce sperăm că ar putea schimba prognoza pe vecie.

Se spune că nu e niciodată prea tîrziu să o iei de la capăt. Să te muți în altă țară, să înveți să faci ceva nou, să ieși dintr-o relație care nu ți se mai potrivește. Ideea că mai este timp e una de bază în toate articolele despre cum să-ți schimbi viața și să fii fericit. Ce n-am găsit scris acolo este că, chiar plecat în altă țară, cu altă slujbă și într-o poveste de iubire nouă, tu vei fi același om – elementul de legătură dintre toate evenimentele vieții tale. S-a întîmplat să schimb un loc de muncă ce devenise nociv, după ce vreme îndelungată l-am considerat ideal, mi se părea chiar incredibil că mă angajasem acolo. Ajunsă în altă parte, mi-am dat seama într-un tîrziu că transportasem cu mine, cărate în spate ca un troler căruia i s-au defectat roțile, tot stresul de dincolo, spaima că, dacă greșesc ceva, voi fi tratată la fel, așteptarea constantă de a mă lovi de aceleași nedreptate și lipsă de empatie. Am fost nevoită să mă autoconving (și fac asta în continuare) că acea etapă profesională din trecutul meu s-a încheiat definitiv. Că, chiar dacă eu sînt același om, împrejurările exterioare și cei cu care interacționez sînt altfel. Că nu mai trebuie să mă pun în gardă tot timpul. Confruntată ani în șir cu o relație amoroasă care avea mereu nevoie de reparații și unde renunțam la părți din mine cu fiecare reîmpăcare (de ce intrăm în relații toxice constituie subiectul altor articole, ba chiar al unor tomuri întregi), multă vreme după ce s-a încheiat și a apărut cineva nou am realizat că aproape revenisem la modul meu de a mă comporta în cuplu, la aceleași așteptări ca lucruri ilogice și lipsite de respect să se întîmple, chiar dacă persoana era alta, altfel. Eu eram aceeași. Și, în loc să savurez începutul despre care se zice că ar fi partea cea mai fascinantă dintr-o relație, eu eram aproape extenuată de scenariile pesimiste pe care mi le făceam și pentru care încercam să trasez soluții de supraviețuire. Sînt așa de prost cicatrizate rănile din domeniul ăsta pe care le-ai adunat, pînă la vîrsta de mijloc, că, de regulă, dragostea se ține de mînă cu frica și amîndouă aleargă spre tine (și peste tine) cu toată viteza.

Să crezi că ai, cu adevărat, șansa unui nou început e o iluzie. Aduci cu tine, voit sau pe nesimțite, tot ce ai ajuns să fii pînă în acel moment, tot ce n-a funcționat și toate bornele pe care le-ai atins, felul în care ai pariat totul pe o culoare și l-ai învățat pe „așa nu”, numărul treptelor de la metroul din Crîngași și prima parolă, cea mai simplă. Nu există a clean start, cum se spune. Începuturile sînt ezitante, tulburătoare, dificile, răstoarnă obișnuințe și zguduie toată liniștea pe care sperai c-o ai. Mă amuz de cîte ori aud expresia „Hai s-o luăm de la capăt!”. Cred că poți doar merge înainte – e și asta o realizare.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.