Compromis și discernămînt

Mario BARANGEA
Publicat în Dilema Veche nr. 842 din 9 - 15 aprilie 2020
Compromis și discernămînt jpeg

„Alegem răul cel mai mic.” Propoziția asta mi s-a părut dintotdeauna expresia a ceva nefiresc, a unei atitudini descurajate. Enunțul cu pricina circulă mult, mai ales în timpul perioadei electorale, cînd angajarea pentru susținerea unor principii ar trebui să fie vizibilă și definitorie pentru orice cetățean responsabil. Dar alegerea „răului celui mai mic” pare să fie, pentru cei mai mulți, o concesie acceptabilă în situația dată. Cum se ajunge acolo de fiecare dată? Să fie vorba doar de o diminuare momentană a puterii de judecată? Ce determină această lipsă de consecvență, de vreme ce cu toții ne dorim „mai binele”? Cauzele problemei ar trebui identificate într-un comportament de adîncime. Obișnuința de a concede unei puzderii de compromisuri minore face ca un eveniment major să nu mai solicite capacitatea de discriminare, deja erodată pe culoarele secundare ale cedărilor zilnice. O mulțime de chestiuni ne tracasează cotidianul, lăsînd urme efemere, pînă cînd, chemați la o alegere importantă, să renunțăm repede și fără întrebări la raționalitate, tocmai din obișnuința de a face asta tot timpul în chestiuni nesemnificative și trecătoare.

În legătură cu acest fenomen, teza pe care o accept cel mai ușor este că nu se poate vorbi nicicînd de un compromis „bun”. Compromisul nu e nici bun, nici rău. Poate fi minor, dar niciodată bun. Un compromis rămîne ceea ce este, indiferent de posibilele avantaje pe care le aduce cu sine. Totuși, este imposibil să nu facem compromisuri. Dar contextele vor fi admisibile dacă punem situația compromițătoare în paralel cu un anume efort. Efortul la care orice persoană  este chemată constă în încercarea de a echilibra mereu compromisurile minore inerente cotidianității cu principiile care îi sînt îndreptar de viață.

Orice fel de negociere are ca referință fundamentală o formă de compromis minor. De netăgăduit, fiecare alegere pe care o facem e marcată de faptul că, de exemplu, trebuie să alegem doar un element dintr-o mulțime. Și e drept că asta ne frustrează. Dar nu e o situație fără ieșire. Soluția se află în arta echilibrării. Dar cînd zic echilibrare, nu mă refer la echilibristică. În fond, totul e să nu ne identificăm cu mareea de presiuni și renunțări minore care ne inundă zilnic. Odgonul lucidității va ști să ne țină legați de principialitate, astfel nu ne va lua valul acesta teribil al periclitării și autodiscreditării.

Alegerea răului celui mai mic e doar unul dintre exemplele de compromis major care se naște și crește în liniștea și umbra călduță a multelor compromisuri minore. Dar poate tocmai datorită acestui tip de mecanism cedarea are parte de un tratament mai îngăduitor decît în cazul altor tare morale sau psihologice. Compromisul e ambiguu. El pare ajustabil, sîntem gata oricînd să-l justificăm, e lesne pardonabil. „A furat, dar a făcut și multe lucruri bune” – nu o dată am auzit această locuțiune toxică. Sînt două verbe în enunț: primul indică flagrant cauza neajunsurilor sociale, al doilea are rolul de a echilibra prin pozitivitate dezastrul pe care îl implică primul. E vorba, neîndoielnic, de o promiscuitate morală aici, generată de un compromis major. E o compromiscuitate. Calamburul nu are neapărat aici rolul de a amuza, ci de a aglutina într-un unic termen o unică realitate. Realitatea asta e contradictorie, paradoxală. Volatilizează decisiv conceptul de valoare.

Inteligența politică, competența administrativă, logica socială – toate aceste calități pe care orice bun cetățean ar trebui să le cultive asiduu sînt reduse la statutul de lozinci sau simple formulări găunoase, fără nici o reprezentare pragmatică. Pînă la proba contrarie, compromisul e o locomotivă care tinde să tragă pe linie moartă trenul acțiunilor morale. E un ton pesimist cel pe care îl folosesc, e posibil să fie așa, însă o simplă privire spre contextele socio-politice va îndreptăți acest tip de îngrijorare. E ceva de recuperat? Desigur. În primul rînd, soliditatea și constanța rațiunilor pentru care sîntem gata să facem alegeri. Nimeni nu poate ocoli evidența lipsei de întemeiere rațională de dinaintea unor mari alegeri. E un fapt. Iar acest fapt nu poate fi combătut decît printr-un îndelungat exercițiu de discernămînt, în al doilea rînd. Am ajuns în mod intenționat la principala virtute de care ființa umană e capabilă – discernămîntul – numai pentru a observa mai îndeaproape următorul itinerariu: discernămînt-valoare-faptă.

Contrastant, compromisul nu face altceva decît să destrame legătura dintre aceste jaloane.

Mario Barangea este doctorand în filosofie, cercetător independent al istoriei ideilor.

Foto: flickr.com

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.