Cîteva cadre cu Gică

Publicat în Dilema Veche nr. 594 din 2-8 iulie 2015
Maestrul şi televiziunea jpeg

Artist cu o carieră aproape imposibil de urmărit, numele lui Gică Petrescu este esenţial pentru cultura pop locală.

Aplauze. Camera lui Alexandru Groza fixează ezitant un colţ al scenei. Un bărbat îmbrăcat la patru ace intră ţopăind, cu mîinile ridicate în aer. Se aude un fluierat. Instrumentele unui ansamblu „folcloric“ – ansamblurile folclorice de pe vremea aceea, ca şi mare parte din cele de astăzi, aveau nevoie de ghilimele –, condus de un dirijor uscăţiv, înalt şi cu furnici în tălpi, cîntă impecabil. Ritmul e vioi. După o scurtă pauză, vocea bărbatului se varsă în microfonul cu fir: „Fă-ţi din viaţă sărbătoareee…“ Aplauze. 

„Îţi pun ceva să te-nveseleşti? (…) Ia fii atent!“ „Astă seară nimeni să nu doarmă / Pîn’ la ziuă toţi să ne distrăm / Ospătarii în pahar să toarne / Şi cu lăutarii să cîntăm…“ Pe feţele celor trei adulţi captivi într-o maşină de 30.000 de euro şi în propriile vieţi mai trece preţ de un cîntec umbra unei adolescenţe lipsite de griji. 

Între prima secvenţă,

filmul lui Iulian Mihu din 1988, şi cea de-a doua, decupată din

-ul lui Radu Muntean, sînt aşezaţi douăzeci de ani. Ambele au în comun un personaj care se confundă cu toate epocile prin care a trecut pop-ul românesc, de la modele tangoului, foxtrotului, muzicilor de esenţă latino-americană, şansonetei, twist-ului, bounce-ului şi rock-ului (de la jumătatea anilor ’30 şi pînă în prima parte a anilor ’60) la romanţe şi cîntece de pahar/petrecere (din a doua parte a anilor ’60 şi pînă la sfîrşitul vieţii): Gică Petrescu. Născut în anul 1915, muzicianul bucureştean a debutat discografic la 20 de ani, în perioada gramofonului, cu un prim disc editat de casa de discuri Odeon, sub direcţia artistică a compozitorului Mişu Iancu. 

Bărbatul se apleacă, scoate de sub masa din studio o chitară la fel de bătrînă ca el. Ochii îi rîd sub lentilele galbene ale ochelarilor. În 2005, cu doar un an înainte de a muri, Gică Petrescu are umor în faţa Eugeniei Vodă, în platoul emisiunii

. Costumul e tăiat impecabil, papionul cu dungi vişinii e aranjat ca la carte, batista albă stă smirnă în buzunarul de la piept. „Muzica trebuie să impresioneze întîi sufletul şi pe urmă picioarele.“ Are 90 de ani. 

Undeva în Vama Veche, pe o terasă acoperită cu stuf, rastamani de ocazie arşi de soare, îşi înghit halbele aburinde, în timp ce boxele vomită iar şi iar acelaşi obsesiv refren: „Ia mai toarnă un păhărel / Să ne-nveselim niţel…“ Imnul distracţiei infinite şi al intoxicaţiilor alcoolice. 

Winamp-urile abuzate ale computerelor, părăsite de DJ şi pline de nisip, închid ironic nopţile cu „Du-mă acasă, măi tramvai!“. 

Îmbrăcat într-un costum larg, la două rînduri, în dungi, stă în stînga lui Filip Merca. În cealaltă parte sînt Iuliu Merca, Nicolae Enache şi Puiu Haţieganu. Fotografia asta a fost făcută în 1974 de Aurelia Cristescu şi e coperta unui disc de 7 inci pe care cîntă în engleză, alături de Mondial, piese din

-uri faimoase. „If I were a rich man, / Du-du-du-du-du-du-du-du-du-du-du-du-dum / All day long I’d biddy biddy bum…“ În 1980, mai bogat cu şase ani, zîmbeşte uşor încurcat dintre cele cinci fete ale Grupului 5T. Discul are 12 inci şi se numeşte

„Lampă cu flacără mică / Doar de tine mi-a fost frică / Noaptea, pe şoseaua-ntinsă, / Că nu te vedeam aprinsă / Cum stăteai ca o lalea, / Ca o lacrimă şi-o stea / Pîngeam la gagica mea…“ Pe unul dintre cele mai interesante proiecte din pop-ul românesc,

ale lui Miron Radu Paraschivescu, puse pe muzică de Laurenţiu Profeta în 1968, stă şi vocea lui Gică Petrescu. O fetiţă îi întinde o fotografie. O semnează şi trece mai departe. În spatele lui, un bărbat lipit de peretele staţiei, nemişcat pînă atunci, îl urmăreşte cu privirea. „În metrou, în metrou cînd porneşti / Parcă simţi că ţi-e drag de Bucureşti / (…) / În metrou, în metrou parcă zbori / Sub oraş şi sub cer, şi sub nori…“ Ecourile teziste ale „Podului Grant“, piesă cîntată în 1962 cu Trio Grigoriu, reverberează în cadrul cu care se închide filmul lui Iulian Mihu. Bucureştiul, oraşul pe care Gică Petrescu l-a iubit doar un pic mai puţin decît a iubit-o pe Cezarina Moldoveanu, soţia lui, se transforma, iar artiştii erau nevoiţi să-i cînte progresul.

În faţa mea, acul picapului zgîrie fin un disc cu 12 ani mai bătrîn decît mine: „Ole, ole, / Luaţi ananas! / Ole, ole, / Din Caracas! / Pedro din Caracas / E un puştan desculţ, / Ce vinde ananas / Ananas. / Pe străzi mereu hai-hui / Copilul de pripas / Cară-n lădiţa lui / Ananas…“ Într-o grădină din Bucureşti se dansează din nou mambo.  

Paul Breazu este jurnalist şi parte a colectivului de arheologie sonică Discotecă. 

Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Oradea – mai ambițioși ca de obicei
Marile drame prin care ne trece destinul, fie el personal sau colectiv, nu pot fi înțelese și nici respectate dacă uităm că tragedia merge de braț cu comedia prin lumea oamenilor.
Daniel David jpg
Oricine poate să aibă umor
În ţările cu colectivism puternic şi concentrare a puterii, cum este țara noastră, umorul bine reprezentat este cel legat de autoironie.
Adriana Babeti jpg
Să rîzi? Să plîngi? Despre rîsu’-plînsu’ lumii noastre
Rîsul poate fi socotit drept un fel de soluţie terapeutică pentru a ieşi din marile şi micile nevroze ori din complexe (de inferioritate sau de superioritate).
Marcel Iures, Sever Voinescu, George Banu jpg
Caragiale cel lucid, Creangă cel afectuos
După spectacole, pe scena frumosului Teatru „Regina Maria“ din Oradea au urcat dnii George Banu și Marcel Iureș pentru a discuta despre umorul celor doi clasici.
1024px David   The Death of SocratesFXD jpg
Socrate a fost o pisică
„Toate pisicile sînt muritoare. Socrate e muritor. Deci Socrate e pisică”.
p 1 jpg
Ce înseamnă rîsul?
Nu există comic în afara a ceea ce este cu adevărat omenesc.
Cumpărături la ușa ta, ajutor în lupta cu COVID 19, învățare online jpeg
Educația între două crize
Pandemia a fost, pentru sistemele de educație, un adevărat cataclism care a scos la iveală, fără cosmetizare, situația dramatică a educației.
E cool să postești jpeg
Starea firească a lucrurilor
Nu doar cei doi ani de pandemie au erodat relațiile de încredere, ci, mai nou, și războiul din Ucraina, dezbinarea ideologică împărțind lumea în două tabere.
p 10 Alexis de Tocqueville WC jpg
O necesară, dar dificilă „înrădăcinare“ democratică
Istoricismul democratic este unul dintre cei mai redutabili inamici interni ai democrației.
p 1 jpg
E normal să fim normali?
Tinerilor de azi trebuie să le spunem „Zîmbiți – mîine va fi mai rău!“.
Construction workers in Iran 04 jpg
Diviziunea anomică
Viața socială nu înseamnă doar armonie perfectă, iar rolul solidarității nu este de a suprima competiția, ci doar de a o modera.
p 12 sus jpg jpg
Normalitatea și tulburarea
Traumă este orice eveniment pe care eul nostru îl gestionează cu dificultate sau pe care pur și simplu nu îl poate gestiona.
p 13 sus jpg
Cine mai vrea să meargă la birou?
Pînă la începutul pandemiei, îmi petreceam cam trei ore pe zi făcînd naveta. Asta însemna cam 16 ore pe săptămînă, cît încă două zile de muncă.
646x404 jpg
Impactul pandemiei asupra educației
Închiderea școlilor și pandemia de COVID-19 au avut consecințe negative atît asupra progresului educațional al copiilor, cît și asupra sănătății emoționale a acestora și, mai mult, asupra siguranței lor online.
Bătălia cu giganții jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma să fie cea de A Treia Romă, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma să fie cea de-A Treia Romă, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acasă și în țările subjugate), dar încă și mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu Țarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin mărturiile familiei, am cunoscut prima fațetă a URSS-ului. A doua fațetă am descoperit-o prin cercetare și jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă tampon între (fosta) URSS și NATO jpeg
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă-tampon între (fosta) URSS și NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
„Comunismul pătrunde în societate precum cancerul într un corp“ – interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului – trei întrebări pentru Thierry WOLTON
„Pentru Putin, Marele Război pentru Apărarea Patriei a asigurat prestigiul URSS în secolul XX și, prin urmare, al Rusiei.”
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV jpeg
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV
„Pentru țări precum Polonia, România, Slovacia, războiul va continua să fie o știre pentru că se întîmplă chiar la granițele lor.“
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa arădeană
Frumosul municipiu de pe malul Mureșului a devenit în mod natural capitala conferințelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Există indiscutabil o relaţie între fenomenul ideologic şi fenomenul transformărilor sociale.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude și spectaculoase metode de execuție
Călcarea sau strivirea de către un elefant este o metodă de execuție sau de tortură mai puțin cunoscută de-a lungul istoriei, deși a fost practicată până în secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: artă sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?