Cinema „Miorița” și ecranele din viața noastră

Publicat în Dilema Veche nr. 1006 din 20 iulie – 26 iulie 2023
image

Era cinematograful nostru de cartier, pe Moșilor, la intersecția cu bulevardul Republicii, dincolo de el se sfîrșea cartierul și începea centrul. Mai ales la final de săptămînă, era populat îndeosebi de elevii școlii noastre, Școala nr. 23, dar probabil că veneau copii și de la alte școli din împrejurimi. Mi-amintesc că iarna era atît de frig în sală, încît trebuia să vedem filmul cu căciula în cap, cu fular și cu mănuși, dar oricum așa stăteam și în noile noastre apartamente socialiste. Frig era peste tot… și în sălile de teatru, și în cele de concert. Vara, în schimb, cînd în București temperaturile ajungeau la 40 de grade, cam ca și acum, în sală era mai răcoare și era bine. În întunericul acela prăfos în care firele de praf dansau în conul de lumină al proiectorului, vedeam filme istorice românești și uneori filme americane inofensive, cu teme mitologice, cum ar fi un film despre eroul Hercule total ridicol, cu efectele de atunci (l-am revăzut de curînd). Odată am văzut un film de animație care m-a impresionat și care se numea Pasărea de foc spațială, habar n-aveam că vedeam primul anime mangadin viața mea. În clasa a II-a, colegul meu de clasă Năstase Sorin m-a invitat să mergem împreună la Tarzan, dar fără părinți, să mergem doar noi doi. De fapt, a fost altfel, toată școala vuia: „S-a băgat Tarzan la Miorița!”. Era clar că toată școala va fi acolo sîmbătă, cînd am ajuns în fața cinematografului am găsit acolo o mulțime de copii (fără părinți) care se îmbulzeau să cumpere bilete. Năstase Sorin s-a descurcat remarcabil, a dat din coate, a fost primul la coadă, după care s-a întors cu biletele într-o mînă, m-a smucit pe mine și m-a prins cu cealaltă, tîrîndu-mă după el: „La etaj, avem bilete la etaj!”. Era mîndru de el și zicea că de acolo se vede cel mai bine. Apoi ne-a învăluit pe amîndoi întunericul, firele de praf dansau în lumina proiectorului, s-a rupt de două ori filmul și toată sala de copii a făcut dezamăgită „Ăăăăă”, s-au aprins chiar și luminile pînă cînd proiecționistul a reușit să lipească rola de film la loc. Însă tot ce am trăit în acea o oră și jumătate, eu și Năstase Sorin, am trăit dincolo de noi, într-un univers de pe un ecran. Mi se părea foarte straniu și neverosimil faptul că noi eram niște copii, proaspeți pionieri, care locuiam pe Calea Moșilor în România socialistă, iar la zece metri de noi eroul Tarzan se dădea huța pe liane într-o junglă în alb și negru, două lumi aproape una de alta, dar fără vreun punct de tangență. 

Ecranul era o fascinație în sine, la orice film, nu doar la Tarzan, așa cum a fost pentru generații întregi de oameni înaintea noastră, indiferent dacă au trăit sau nu într-un regim comunist. Mi se pare incredibil acum faptul că veneau oameni la cinema ca să urmărească buletine de știri, ca să afle ce se întîmpla pe front sau în altă parte, din moment ce eu îmi iau știrile de pe telefon în fiecare dimineață, iar uneori nici nu mai catadicsesc să dau un click pe imagini, vizualul e atît de prezent în viața noastră încît nu mai valorează mai nimic. 

În afară de marele ecran de la cinema „Miorița”, mai aveam și „micul ecran”, cel al televizorului de acasă. Multă vreme a fost un televizor Diamant care era mai mult închis, o mobilă pe care se așternea același praf ca în sala de cinema. Nu aveai de ce să-l deschizi – program nu era decît seara și totul era propagandă în afară de, din cînd în cînd, vreun film bulgăresc. Doar sîmbăta puteam vedea zece minute de desene animate. Lumea de pe ecranul televizorului era tot alb-negru ca aceea din multe dintre filmele de pe ecranul de la cinema, dar auziserăm noi că se inventase și televiziunea în culori, unii își cumpărau un soi de supraecran care se fixa peste ecranul televizorului și le dădea senzația că văd colorat. Însă cei care aveau video acasă, aveau de regulă și televizoare color, Elcrom sau Telecolor. Televizoare produse în România, nu mai țin minte dacă erau foarte scumpe sau pur și simplu nu se găseau de cumpărat, primul l-am avut după 1990, atunci cînd am avut și primul computer, CIP, care funcționa atașat ecranului unui mic televizor Sport. Televizorul Sport era considerat o „minune” a tehnicii, singurul televizor portabil, de camping și de vacanță, îl luai de un mîner și-l cărai după tine oriunde, avea o mică antenă care, cu chiu, cu vai, prindea, cu purici, postul public de televiziune. Îmi amintesc campingurile de pe la mare unde oamenii, în concediu, se strîngeau în jurul vreunui televizor Sport ca să se uite la meci. Noi nu ne plimbam prin țară cu televizorul, căci nu aveam nici mașina, așa că l-am folosit doar împreună cu calculatorul, pe ecranul lui am jucat primele jocuri Pac-Mac și Moon Alert. Nu mai știu cînd mi-am dat seama cît de importante au devenit ecranele în viața noastră, poate atunci cînd au apărut primele televizoare cu ecran plat, apoi celebrele „plasme”, iar taică-miu, care era îndrăgostit de televizoare, se oprea de fiecare dată în dreptul vitrinei de la Bucur Obor ca să le admire. Poate cînd am primit primul telefon smart și am refuzat să-l folosesc, ce rost are să vezi imagini pe un telefon cînd te poți uita la televizor? Poate atunci cînd o prietenă care tocmai născuse își lăsa fetița de nici un an cu orele în fața televizorului, deschis pe un post de muzică, iar bebelușul se tîra vrăjit spre ecran, căci nu putea încă să meargă, încerca să-l pipăie și rîdea. Mi-am dat seama că generația asta nouă va fi altfel. Cinema „Miorița” a supraviețuit, cred că a rămas singurul cinematograf de cartier din București, acum se numește cinema „Europa”.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.