Chestionar cu Toma

Publicat în Dilema Veche nr. 610 din 22-28 octombrie 2015
Chestionar cu Toma jpeg

Rolul care v-a impus în teatru?

Cel din

de Eduardo de Filippo, regia Valeriu Moisescu, Teatrul din Ploieşti, 1962. L-am jucat de peste o sută de ori, s-a difuzat de trei ori pe micul ecran, la cererea spectatorilor. În acea vreme emisiunile de teatru se transmiteau în direct.

Cel mai interesant rol de teatru?

Cel din

de Gogol, regia Lucian Pintilie, Teatrul „Bulandra“, 1972, interzis ulterior de cenzură.

Cel mai interesant rol de film?

Cel din

scenariul Titus Popovici, regia Manole Marcus, 1975.

Cel mai interesant rol de teatru radiofonic?

Cel din piesa

în Bucureşti de Ion Marin Sadoveanu, regia Cristian Munteanu, 1970.

Momentul care v-a impus în televiziune?

Sceneta „Omul cu şopîrla“ din noaptea de Revelion ’69.

Ce fel de personaje preferaţi?

Îmi plac foarte mult şi personajele aşa-zis pozitive. Dar, de cînd sînt cunoscut ca actor comic, regizorii se tem că publicul va reacţiona altminteri. Aş dori ca într-un film să joc un erou autentic, contemporan. În teatru n-am jucat niciodată personaje de dimensiunea lui Romeo. Eu am fost mereu ori rău, ori insidios, ori tendenţios. Tipurile mele, în general, sînt mult mai aproape de Daumier, Caragiale, Kafka, Ionescu, de satiră…

Ce roluri v-ar fi plăcut să jucaţi?

Don Quijote, Cyrano, dar, cel mai mult, Lear.

Ultimul rol interpretat pe scenă?

James Tyrone în

de Eugene O’Neill, regia Liviu Ciulei, Teatrul „Bulandra“, 1976.

Ce rol n-aţi mai apucat să jucaţi?

Tartuffe. Repetam cu Cotescu.

Cum v-aţi descrie?

Un inhibat, un timid şi, în general, un om singuratic, retras, deseori sfios, alteori brutal.

Ce nu se ştie despre dvs.?

Că am jucat la Circul de Stat. Laurence Olivier a jucat şi el la circ. Am pregătit un spectacol unde am lucrat doi ani, învăţînd să merg chiar pe picioroange. A fost foarte greu.

Obsesia dvs.?

Să fiu un actor total a fost obsesia mea numărul unu. M-am străduit, de-a lungul şi de-a latul existenţei mele şi nu ştiu dacă am reuşit, dar asta a fost obsesia mea. Eu cred că actorul trebuie să joacă astă-seară Lear şi a doua seară să fie clovn la circ.

Regizorul preferat?

Ciulei e un foarte mare regizor, poate cel mai mare pe care l-a avut vreodată ţara noastră.

Ce relaţie aveţi cu criticii de teatru?

Nu-i citesc. Niciodată. Dar îmi mai spun colegii sau nevasta ce zic.

Ce relaţie aveţi cu regizorii?

Ascult straşnic de regizori. Ei sînt ca antrenorii unui sportiv.

Ce preferaţi: teatrul sau filmul?

Iubesc în primul rînd teatrul. Cel mai mult iubesc şi mă gîndesc la scenă. Filmul mi-a pus mereu probleme speciale. Ca spectator, în sală, am fost uimit de cîte ori am greşit în film. Trebuie un antrenament şi o tehnică specială. Se cere evitarea excesului de teatralizare.

Ce alte pasiuni aveţi?

Pictura şi poezia.

Ce pictori vă plac?

Am acasă tablouri de Ion Pacea, Alin Gheorghiu, Constantin Piliuţă, Ion Biţan, o reproducere după Melancolia şi misterul unei străzi de Giorgio de Chirico. În intenţia mea de căutare, de a cerceta, de-a cunoaşte lumea picturii, am avut cîteva revelaţii. Revelaţia mea a fost Bosch. Cranach m-a uimit, dar Bosch m-a vrăjit. Îmi mai plac Braque, Klee, Mondrian.

Şi poezia?

Sînt un consecvent cititor de poezie şi cred că la noi se scrie o poezie foarte bună, pe un portativ foarte variat. Din cînd în cînd „comit“ şi eu cîte o poezie, dar se întîmplă următorul lucru: citesc în vreo revistă sau într-un volum poezii extraordinare scrise de nişte poeţi abia ieşiţi din adolescenţă şi atunci, pentru o vreme, mă simt strivit şi renunţ. Poeziile mele sînt foarte directe, foarte sincere, eu nu literaturizez. Mai bine nu le public. Le simt încă prea ale mele, numai ale mele.

Ce cărţi aveţi în bibliotecă?

Dostoievski, Ion Barbu, cărţi de ştiinţă…

Animale de companie?

Doi cîini ciobăneşti, Păcui şi Haiduc, în casa de la ţară; iar în apartament un caniş negru pe nume Puşi.

Vicii?

Fumez. Dunhill.

Motto?

„Munceşte şi vei izbuti!“

Replica favorită?

„Două lucruri detest eu îndeosebi: să fiu vorbit de bine şi să fiu vorbit de rău.“ 

a întrebat şi a compilat Marius CHIVU  

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

10 asasinarea lui john f kennedy profimedia 0353992380 jpg jpeg
Ce conțin documentele asasinării preşedintelui John F. Kennedy, declasificate de Trump. Ce susținea un agent CIA cu privire la „deep state”
Administrația lui Donald Trump a publicat, marți seara, mii de documente, care însumează peste 63.000 de pagini, cu privire la asasinarea președintelui John F. Kennedy în ziua de 22 noiembrie 1963.
Oana Roman, mai fericită ca niciodată  Ce spune vedeta despre regretata ei mamă!
Kinetoterapia în viața de zi cu zi mp4 thumbnail png
Kinetoterapia în viața de zi cu zi. Cum o înțelegem și cum o aplicăm.Explicațiile vin de la Tania Ghinea, kinetoterapeut
Cu ce putem să înlocuim mersului la sala sau alergatul în parc? La Adevărul Live, de la Tania Ghinea, kinetoterapeut principal aflăm cum putem să practicăm zilnic, Kinetoterapia.
12903313 jpg
Discuția între Putin și Trump arată că Rusia nu este dispusă la concesii pentru pace, afirmă șefa diplomației europene
Discuţia telefonică dintre preşedintele rus Vladimir Putin şi omologul său american Donald Trump arată că Moscova nu este pregătită să facă „concesii” privind Ucraina, a declarat miercuri şefa diplomaţiei europene Kaja Kallas, potrivit agențiilor internaționale de presă.
maioneza de pufuleti jpg
Cum să prepari maioneză din pufuleți. Rețeta simplă, din doar câteva ingrediente
Pentru cei care doresc să evite ingredientele de origine animală, o alegere ideală este maioneza din pufuleți. Este simplu de preparat, din doar câteva ingrediente, fiind una din cele mai gustoase versiuni de maioneză, și nu doar pentru perioada postului.
foto1 viol jpg
Un violator român a evitat expulzarea din Marea Britanie. I-a spus judecătorului că a fost agresat sexual în închisoare, în România
Bărbatul s-a folosit de Articolul 8 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului (ECHR) pentru a contesta decizia de extrădare în România.
Dmitri Medvedev FOTO EPA EFE jpg
Dmitri Medvedev, noi amenințări la adresa Europei, după discuția Trump-Putin: „Doar Rusia și America au loc la masa de cină”
Fostul președinte al Rusiei, Dmitri Medvedev, a transmis un mesaj cinic pe platforma X, după discuția dintre Vladimir Putin și Donald Trump.
fertility institute 1 jpg
2 jpg
Cum îndepărtezi corect oja semipermanentă fără să îți afectezi unghiile?
Unghiile fragile și predispuse la exfoliere au, printre altele, o cauză comună: îndepărtarea incorectă a ojei semipermanente.