Cenzura este [...]

Publicat în Dilema Veche nr. 876 din 21 - 27 ianuarie 2021
Frumoasa fără trup: Mass media din România la vremea pandemiei jpeg

Mare agitație mare zilele acestea printre internauți, politicieni și „simpli cetățeni” (detest expresia aceasta! Nu e deloc simplu să fii cetățean): Twitter a suspendat „definitiv” contul președintelui Donald Trump, după atacul susținătorilor săi asupra Capitoliului, considerînd că există riscul perpetuării unui discurs incitator. Alte platforme sociale au luat măsuri similare, separîndu-l pe președintele american de publicul său. Lung prilej de bîrfe și de ipoteze. „Cenzură!”, au strigat voci panicate, chiar și din tabăra neprietenilor lui Trump. O foarte bună ocazie să ședem și să cujetăm, pentru a vedea unde ne plasăm, fiecare dintre noi, în chestiunea libertății de exprimare.

Există, în primul rînd, abordarea legalistă. Libertatea de exprimare este un drept fundamental al persoanei – nu trebuie să fii într-un anume fel ca să te bucuri de el. Nu trebuie să fii cetățean al unei țări, nu trebuie să îți fi plătit taxele la zi, nu trebuie să fii onorabil, nu trebuie nici măcar să spui adevărul. Documentele care consfințesc această libertate nu fac distincție între informația falsă și cea adevărată atunci cînd garantează libera sa circulație. De aici și impedimentul principial de a da o lege împotriva „fake news” – dar asta e o altă poveste. Trei sînt documentele internaționale definitorii pentru România în această privință: Declarația Universală a Drepturilor Omului (nobil document de principiu adoptat de ONU în 1948, generat de teama că ororile celui de-al Doilea Război Mondial s-ar putea repeta), Convenția Europeană a Drepturilor Omului (un document european ceva mai restrictiv, născut în 1950, în tensiunile Războiului Rece) și Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene (adoptată în 2010, pentru a sublinia interesul UE în chestiunea drepturilor omului, nu doar în funcționarea piețelor). Toate aceste trei documente fundamentale – și care au precedență în fața legislației naționale acolo unde sînt mai permisive ca aceasta – folosesc o sintagmă grăitoare: orice persoană are dreptul a primi și transmite informații și opinii „fără amestecul autorităților publice”. Ca atare, tranzacția în domeniul libertății de exprimare este strict între stat și persoană. Doar statul are vocația de a garanta – sau limita – această libertate. Deci, cînd vrem să vorbim de „cenzură”, trebuie întîi să găsim agentul statal implicat. În aceste condiții, în cazul Trump vs rețele sociale, agenți economici privați, nu despre cenzură este vorba, și nici despre restrîngerea libertății de exprimare.

Libertatea de exprimare este un drept fundamental, dar nu absolut. Documentele internaționale acceptă că există domenii sensibile care se cer protejate, în special în fața componentei de acces la informații. Securitatea națională, integritatea teritorială, siguranța publică și morala sînt astfel de domenii. În afara unui pericol clar și iminent la adresa acestora, orice formă de discurs este protejată: individual, artistic, jurnalistic, satiric, politic. Singura formă de discurs exclusă din start de la orice fel de protecție este cel incitator la ură și violență. Ca atare, un discurs explicit de incitare la violență – ca acela lansat de președintele Trump – nu avea cum să se bucure de protecția legală, chiar dacă cel care l-ar fi interzis ar fi fost un agent statal – Justiția, de exemplu.

Dincolo de această abordare „legalistă”, există abordarea profesională a cenzurii, specifică jurnaliștilor. În redacții, termenul de cenzură acoperă acele situații în care apariția unui material jurnalistic este condiționată de alți factori decît cei care țin de calitatea sau oportunitatea editorială a acestuia. A respinge un material pentru că este prost scris, prost argumentat sau pur și simplu neinteresant nu este cenzură, ci decizie editorială. O vorbă din bătrîni spune că, în redacție, „ce se taie nu se fluieră”, ceea ce recunoaște că există momente în care materialul jurnalistic poate fi sub standard sau redundant sau doar prea lung. Aceste decizii sînt luate de lanțul ierarhic editorial: redactor, șef de secție, redactor-șef sau cîte alte straturi de decizie mai sînt (sau mai degrabă nu mai sînt, în redacțiile depopulate și reduse aproape la caricatural ale României). Există însă decizii, luate în afara redacției, deși implementate în interiorul lor, prin care se stabilesc liste negre, subiecte tabu, persoane intangibile sau, dimpotrivă, care trebuie „băgate în cerneală” (ehei, anii ziarului tipărit... ce vremuri!). Ziariștii recunosc aceste intervenții drept „cenzură”, chiar și în lipsa agentului statal.

Există și forme numite în argoul tehnic „cenzura soft”, deși efectele sînt la fel de dure. Ele vizează, de exemplu, formele economice de control asupra discursului public, oferind facilități companiilor media „prietenoase” și hărțuindu-le pe cele cu voci critice. Accesul arbitrar la informații, alocarea preferențială de contracte de publicitate, oferirea asimetrică de facilități fiscale (inclusiv reeșalonarea datoriilor față de stat), utilizarea excesivă a instrumentelor de control ale statului, altfel perfect legitime (controale financiare, de securitate a muncii, de complianță cu normele Codului muncii etc.) au ca efect alterarea conversației publice în favoarea Puterii, făcînd ca la „simplul cetățean”, acela cu drepturi consfințite de Constituție, să ajungă un mesaj debalansat. Încă o dată, criteriul „stat vs cetățean” se verifică și prezența intervenției agentului statal ne confirmă că ne aflăm în fața unor mecanisme de cenzură.

Nu în ultimul rînd, există insidioasa autocenzură, decizia de a nu publica, luată de un jurnalist sau o redacție, în lipsa unei cereri exprese de a nu trata un anume subiect, atunci cînd consecințele negative ale publicării pot fi anticipate – sau doar imaginate. Este, probabil, cel mai greu de combătut, pentru că nu poate fi dovedită ferm. Dar este atît de reală încît și Curtea Europeană a Drepturilor Omului o recunoaște, vorbind despre efectul de intimidare (chilling effect) pe care îl pot induce anumite acte ale statului.

Directă, mascată, economică sau autoimpusă, cenzura are ca efect reducerea accesului nostru la informații și la o diversitate de opinii și puncte de vedere, și ne lasă, în esență, mai săraci.

Ioana Avădani este președintele Centrului pentru Jurnalism Independent.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Culiță Sterp, alături de iubita Daniela Iliescu și copilul lor, Milan foto Instagram
Daniela Iliescu a vorbit despre modul cum își educă fiul. Iubita lui Culiță Sterp a trecut printr-un incident neplăcut în timp ce se afla cu Milan la restaurant: „O doamnă l-a...”
Daniela Iliescu a vorbit despre modul în care își educă fiul. Partenera lui Culiță Sterp se ocupă cu sfințenie de micuțul Milan, în vârstă de doar 3 ani și încearcă să îl responsabilizeze încă de pe acum, pentru a se integra în societate.
plimbare jpg
Cu câți ani ne putem prelungi viața dacă mergem pe jos o oră pe zi. Specialiștii au dat verdictul: „Activitatea fizică este esențială pentru îmbunătățirea rezultatelor medicale”
Sportul este indicat la ordinea zilei, însă nu toată lumea preferă să facă mișcare. Ei bine, trebuie să știți că o oră de mers pe jos ne poate prelungi viața cu câțiva ani.
pancakes pufoase jpeg
Ai nevoie doar de trei ingrediente pentru a face clătite din brânză de vaci
O alternativă mai ușoară a celebrelor clătite americane propune o rețetă cu doar trei ingrediente, având la bază brânza de vaci, tot mai populară în rețetele de pe internet.
vreme jpg
Cum va fi vremea în România! În ce zi se vor înregistra 17 grade Celsius și când vin ninsorile
Meteorologii anunță că vremea se încălzește, iar miercuri se anunță temperaturi de 17 grade Celsius, în partea de sud a țării. Spre sfârșitul săptămânii viitoare, însă vremea se răcește din nou. Se anunță lapoviță și ninsoare, mai ales la munte.
12627830 jpg
Ofensiva rusă pune la grea încercare Ucraina pe toate liniile frontului. Perspectivele Kievului de a ieși din impas
Rusia pare să fie în avantaj în prima linie, făcând progrese în puncte-cheie de-a lungul liniei frontului din estul și sud-estul Ucrainei, în timp ce dezlănțuie valuri de teroare aeriană împotriva orașelor ucrainene, se arată într-o analiză CNN.
Alexandru Rogobete jpg
Secretar de stat în Ministerul Sănătății, despre saloanele de Terapie Intensivă: „Acolo veți înțelege care este diferența între viață și moarte”
Alexandru Rogobete, secretar de stat în Ministerul Sănătății, a precizat, într-o postare pe Facebook, despre situația pacienților aflați în saloanele de Terapie Intensivă.
Oua gaina FOTO Shutterstock jpg
Ce a fost mai întâi, oul sau găina? Oamenii de știință se laudă că au rezolvat în sfârșit cea mai veche dezbatere
Paradox filozofic sau dilemă a oamenilor de știință, întrebarea „Ce a fost mai întâi, oul sau găina”, pare că și-a găsit răspunsul mult așteptat. Cel puțin asta susțin oamenii de știință, care se laudă că au acum un răspuns fără echivoc.
calorifer electric in sala de curs FOTO Corina Macavei
„Căldura nu este o materie opțională”: Elevii din Focșani cer să intre în on-line pentru că învață în frig de două săptămâni
Elevii din județul Vrancea, care învață în frig de când s-au întors din vacanță, cer să intre în on-line. Consiliul Județean al Elevilor Vrancea a transmis că situația nu mai poate fi tolerată.
banner elena caragiu png
A murit a doua soție a lui Toma Caragiu! Unde locuia și câți ani avea. „Acum s-a întâlnit cu Toma”
A murit Elena Caragiu, cea de-a doua soție a marelui actor Toma Caragiu.