Celebrul scăpărici halucinogen

Publicat în Dilema Veche nr. 977 din 29 decembrie 2022 – 11 ianuarie 2023
image

Sau, mai bine spus, cadourile pe care le primea un copil al anilor 1980, născut şi crescut ȋn mediul rural, o comună mare, cu peste 10.000 de locuitori, pe atunci. Cadoul, jocul, darul sînt fundamentale pentru ȋnţelegerea unei societăţi. Un număr foarte mare de comportamente sociale pot fi deduse din atitudinea noastră faţă de cadouri, faţă de modul ȋn care le alegem, oferim, ambalăm etc. Un exemplu: ȋn urmă cu patru decenii (cînd a trecut vremea?), nu exista obiceiul de a renunţa sau schimba un cadou care nu ţi-a plăcut, atît din motive „tehnice”, cît şi de comportament. Exista, cred, o mult mai mare atenţie dedicată ambalării acestora, multă creativitate adevărată, pentru că eram obligaţi să compunem cu puţin, materiale sărace şi ieftine. Mai jos, o ȋncercare de ȋmpărţire a acestora ȋn categorii. Doar trei. Evident, incompletă şi perfectibilă.

Cărţi. Se ofereau cadou multe cărţi, ȋn funcţie de vîrstă, „pasiuni” sau evenimente. Una era cartea primită cadou de Moş Crăciun (pardon, Moş Gerilă), şi alta cea legată de ceremonia ocazionată de intrarea ȋn rîndurile pionierilor (sau m-au făcut pionier, cum spuneam noi, fără să ştim niciodată numele exact al ceremoniei-ritual de trecere). Prima trebuia să fie ceva cît mai eroic (motivaţional, am zice astăzi), poveşti şi istorioare cu copii curajoşi, care eventual descoperă şi un castru roman readus la lumină de o ploaie puternică. Pentru Moş Gerilă, ȋn cazul meu, predominau cărţile lui Jules Verne. Celebra colecţie Jules Verne, cu reproduceri după gravurile originale din ediţia Hetzel, despre care nu cred că s-a scris suficient de mult, a avut un rol esenţial ȋn formarea generaţiei mele. În copilărie, Jules Verne, ȋn adolescenţă cărţile abia înfiinţatei edituri Humanitas – dar aceasta-i cu totul altă poveste. Sau orice altă carte cumpărată de părinţi sau de prieteni care ne cunoşteau pasiunile şi interesele, altele decît cele şcolare. În cazul meu, pescuitul şi... apicultura. Stupi nu am avut niciodată, dar am fost pasionat de viaţa albinelor, de extraordinara lor organizare socială, ceea ce face ca pînă ȋn ziua de astăzi să posed o bibliotecă apicolă destul de serioasă, care doarme undeva prin mai multe cutii, ȋntr-o magazie a părinţilor mei.

Cadouri utilitare. Pescuit. Aşa cum menţionam şi mai sus, am fost pasionat de pescuit. Nu este de mirare, m-am născut ȋn judeţul Brăila, nu (foarte) departe de Dunăre, ȋnconjurat de rîuri, bălţi, canale de irigaţii, pline de peşte. Unul dintre cadourile ideale lua forma instrumentelor de pescuit sau accesoriilor. Trebuie spus pentru cei mai tineri (detest acest tip de formulare, dar nu am ȋncotro) că ȋn acea perioadă alegerea „sculelor” era mai simplă din cauza ofertei infinit mai reduse decît acum, dar abundenţa peştelui era mai mare. Nu exista noţiunea de „baltă privată”, această nelegiuire a primilor ani din capitalismul post-1990, perpetuată pînă astăzi, prin care mai toate ochiurile de apă, inclusiv cele altădată sălbatice, fără stăpîn, au trecut ȋn proprietatea unor proprietari particulari prin inginerii financiare dubioase. Cele mai dorite erau undiţele din beţe de bambus, made in China, care miroseau frumos a lac, terebentină şi ȋncă ceva, indescriptibil, un fel de ceară folosită la etanşarea elementelor de asamblare. Și culoarea acestora, roşie-maronie, o ţin minte perfect. Erau greu de ambalat, greu de disimulat, elementul surpriză era anihilat, dar nu exista cadou mai plăcut pentru mine decît acesta, cu utilitate practică absolută. Fără a mai vorbi de „auxiliare”: peşti, broaşte, insecte din plastic moale (bune pentru speriat colegii la şcoală, ȋn marea majoritate a cazurilor), suporturi pentru undiţe, minciog etc. Toată această lume a pescuitului pe care o avem acum la un click distanţă, cu denumiri de firmă, strălucitoare, ȋntr-o romengleză pe care eu nu o accept, nu-i văd rostul (rod pod carrycase – citez la ȋntîmplare de pe un site de specialitate). Suport susţinere lansete, cum ar veni.

Maşinuţe. De fapt, nu doar maşinuţe, ci orice jucărie din tablă ambutisată şi vopsită. Ultima categorie şi cea mai importantă. Și nu orice „maşinuţe”, ci cele chinezeşti. Mitul, memoria maşinuţei chinezeşti, despre care cred că s-a mai scris ȋn paginile revistei. Miros, culoare, formă, fascinaţie. „Motorul-care-face-scîntei”: cred că era vorba de un mecanism cu arc care acumula energie potenţială, la care era ataşată o piatră de brichetă ce producea scîntei prin frecarea de un disc metalic. Un scăpărici, aşa cum îl denumeam noi. Aş da orice să mai pot simţi ȋncă o dată ȋn nări acel miros aparte, dulce-picant, de gresie atinsă de metal, un miros „halucinogen” de-a dreptul, cum spunea de curînd un prieten de generaţie. Trec peste faptul că multe din aceste producţii nu ar mai trece astăzi nici un control de calitate al nenumăratelor „protecţii” pe care le-am ridicat pentru Copilul Rege. Aveau o mulţime de colţuri metalice, ȋntrerupătoare nebănuite şi perfide, elemente cinetice surpriză, care te puteau răni, chiar şi ȋn cazul unei manipulări atente. Tematica lor era inspirată din realitatea imediată: cucerirea spaţiului cosmic (nave spaţiale, cosmonauţi), unelte, arme (tancuri, automat AK-47), lumea circului, diverse animale, locomotive cu aburi sau electrice. Mă ȋncearcă o imensă nostalgie atunci cînd mă gîndesc la ele. Nu cred că sînt singurul. Dovada o reprezintă preţul acestor vechituri pe anticariatele virtuale. Iar anticariatele nu mint niciodată, ele reflectă adevărata valoare a lucrurilor, peste timp. Vechiturile sîntem noi, de fapt.

Mirel Bănică este cercetător științific la Academia Română, București. Cea mai recentă carte publicată: Prin România. Carnete de drum, Editura Polirom, 2020.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.