„Cel mai nonconformist individ nu emite mai mult de 15% idei personale” – interviu cu psihoterapeutul Valentin Radu ARSENE

7 mai 2020
„Cel mai nonconformist individ nu emite mai mult de 15% idei personale” – interviu cu psihoterapeutul Valentin Radu ARSENE jpeg

Credeți că, în general, e mai dificil să te iei după propria minte decît să faci ce-ți spun alții?

Ne dorim să fim autentici, dar, în același timp, să și aparținem. Aceste nevoi sînt adesea privite ca fiind contrare, aflate în opoziție pentru că nu dispunem de creativitate și iubire pentru a conține diferențele și contradicțiile dintre noi. Ca urmare, eșuăm în ipocrizie cînd nu ne vedem limitele și vrem să simplificăm lumea la un singur punct de vedere, la o explicație care ne convine.

Tuturor ne place să ne declarăm individualitatea, să ne considerăm speciali. E o chestiune de identitate. Dar acest lucru vine cu costul asumării alegerilor care uneori pot fi greșite. De aceea, inconștient, căutăm o persoană sau un sistem de principii care să ne ghideze alegerile, mai mult, să ne spună cum să ne trăim viața. Înțelegînd această dorință nemărturisită și de cele mai multe ori inconștientă, politicienii și marketingul fac tot posibilul să ne dea senzația că au răspunsul la fricile și angoasele noastre. Prin urmare, acela care își tolerează cît mai bine incertitudinea existențială și neajunsurile este un om mult mai liber să își asume propriile opinii.

Privind astfel, imaturitatea este tendința de a plasa responsabilitatea propriilor alegeri altor oameni sau unor sisteme de credințe, pentru a scăpa de dileme. La polul opus, maturitatea reprezintă capacitatea de a vedea necunoscutul din celălalt și de a-l privi cu curiozitate, abținîndu-ne să îl reducem cu agresivitate sau să fugim de el. Ar mai fi un element necesar în abordarea străinului care vine spre noi: politețea sau curtoazia. Aceasta este o formă de bunătate pentru ceea ce încă nu am cunoscut.

Care sînt limitele ascultării părinților?

Relația părinte-copil evoluează de la dependență la interdependență și autonomie. Pe acest parcurs, provocarea părinților este să treacă de la o relație bazată pe control, în care copilul mic ascultă părinții, la o relație bazată pe influență, începînd cu adolescența. În acest punct, unii părinți riscă să piardă influența în relație pentru că nu pot lăsa controlul. Vedem așa-numiții copii „scăpați din mînă”, copiii răsfățați, iar la polul opus, prin contrast, pe acei tineri timorați și supuși, cărora nu li s-a creat spațiu într-o relație legată puternic pe încredere și în același timp flexibilă, să își afirme identitatea, să-și exploreze propriile gusturi, să-și consolideze un sentiment al propriei capacități.

Este dificil de trasat o limită de la care copiii nu ar trebui să mai asculte de părinți. Cu siguranță, abuzul și lipsa de empatie față de opiniile diferite ale copiilor sînt niște repere. Trăirile emoționale sînt ca niște indicatori pe un bord care indică o avarie. Furia este o reacție naturală atunci cînd limitele noastre sînt încălcate. Un alt indicator că ascultarea nu este sănătoasă este tristețea, lipsa vitalității și a bucuriei, care se vede prin dispariția spiritului ludic. Frica constantă, de asemenea, trebuie să tragă un semnal de alarmă că relația nu creează un cadru fertil pentru creștere. Cînd într-o relație apar frecvent astfel de trăiri putem să reconsiderăm influența ei pozitivă, pentru că ne depărtează prea mult de adevărul profund.

Relațiile au o forță enormă asupra noastră, a oamenilor, fie în copilărie, fie mai tîrziu, în viața adultă. Aș spune că relațiile sănătoase sînt o formă de artă. Ele reușesc să fie educative dacă își livrează mesajul pe un flux de emoții pozitive și într-un ritm armonios, chiar estetic, ca într-un dans în doi. Din păcate, însă, educația tinde să își rateze obiectivul formativ atunci cînd devine rigidă și didactică.

Care sînt riscurile de a gîndi și a exprima idei contra opiniilor generale?

Riscurile, în parte reale, în parte fantasmate, sînt de excludere socială, de pierdere a sprijinului și protecției grupului, și chiar diverse forme de pedeapsă.

Pentru copii, pericolul abandonului reprezintă una dintre fricile cele mai mari, iar cînd acest lucru chiar se întîmplă determină traume majore. Cei mai mulți oameni resimt acest pericol intolerabil și, ca urmare, mulți aleg să nu-și exprime originalitatea pentru că în mod inconștient îi aleg pe ceilalți în detrimentul lor, aleg atașamentul de teama excluderii. Este ca și cum ar trăi pe principiul: renunț la mine ca să nu mă abandonezi, îmi spun „nu” mie pentru că mi se pare prea periculos să îți spun „nu” ție.

Societatea românească a evoluat foarte mult, dar cu toate acestea trăim încă într-o lume patriarhală, în care coeziunea socială se face prin supunere, prin teama de a nu supăra majoritatea, prin conformism. Societățile democratice avansate își consolidează liantul social prin cultivarea încrederii și a valorilor comune, lăsînd oamenilor un spațiu în care să își exprime subiectivitatea, considerînd că diferențele sînt resurse ce îmbogățesc profund comunitatea.

Gîndirea diferită de a celorlalți poate fi semn de inteligență, dar și de stupizenie. Uneori poate fi luată chiar drept o dereglare. (Unii disidenți erau trimiși de autoritățile comuniste în spitale psihiatrice. Era bineînțeles un abuz, dar bazat cumva și pe o percepție mai largă cum că numai un nebun să putea opune pe față acelui regim.) Care pot fi cauzele unei gîndiri ieșite din comun?

Pentru început vreau să spun cîteva lucruri pentru a lămuri puțin ideea de comun, obișnuit versus original și deosebit.

Normalul este dat de media statistică, iar sănătatea mentală rezultă din suprapunerea peste această medie a unor criterii cît mai obiective care vizează organizarea psihică, dezvoltarea individului și adaptarea socială. La extremele majorității statistice, ale normalului, se află zonele de anormal. Dar nu tot ce este anormal este obligatoriu patologic. Un exemplu ar fi indivizii care formează segmentele excepționale de performanță umană, de creativitate și originalitate, geniile.

Trebuie evitată o viziune simplistă a evaluării, mai ales cînd vorbim despre condiția umană, pentru că nu orice suferință este patologică, la fel cum nici orice om care declară că se simte bine nu este automat și sănătos.

Conceptul de normalitate fiind atît de fluid, a făcut ca de-a lungul istoriei să cadă adesea pradă definirii prin convenții sociale. Regimurile totalitare și fundamentaliste încearcă mereu să fure originalitatea indivizilor pentru că este periculoasă pentru limbajul unic. Tentativele de a impune o utopie ideologică a normalului au eșuat în repetate rînduri, cu costuri umane foarte mari. Un exemplu recent în acest sens, care ne privește direct, a fost dorința de a crea „omul nou” în epoca comunistă. Realitatea ne arată că nu există un set de valori acceptate simultan de toți membrii unei colectivități, iar gradul în care acestea sînt îmbrățișate de membrii ei nu corespunde cu media statistică a sănătății mentale.

Depinde cum înțelegem această gîndire ieșită din comun. Ea poate fi o expresie a originalității, cum poate fi un semn al unei tulburări mentale sau de personalitate. O gîndire creativă care nu este expresivă, productivă, inventivă sau inovatoare este o gîndire bizar-excentrică sau chiar patologică.

Ken Wilber, un celebru psiholog și filosof al conștiinței, spunea într-una dintre cărțile sale, citez din memorie, cam așa: psihoticul și poetul se scaldă în aceleași ape. În timp ce unul se îneacă, altul înoată fericit.

În ce măsură un individ poate avea gînduri sau idei originale și cît din ceea ce pare a fi original e de fapt auzit sau preluat inconștient, într-un fel sau altul, din alte părți? Cu alte cuvinte, cum e cu putință să gîndești ceva original?

Unele studii spun că nici cel mai nonconformist individ nu emite mai mult de 15% idei personale. Sîntem ființe sociale în mod fundamental și, prin urmare, produse ale culturii. Psihicul nostru e ca un laborator care lucrează cu ceea ce îi dăm. În primul rînd trebuie să îl expunem la idei și experiențe de valoare și apoi să îl antrenăm să lucreze cu ele. Mai mult, trebuie să îl încurajăm să se joace cu informațiile și să îi permitem să greșească. Creativitatea este un fenomen firesc în aceste condiții.

Gîndirea originală ține de ceea ce se numește gîndirea laterală, un concept creat în anii ’60 ai secolului trecut de către dr. Edward de Bono. În afară de gîndirea logică, verticală, care urmărește rezolvarea problemelor prin căutarea de soluții pe drumul cel mai scurt, există o gîndire care nu urmărește obiectivul definit de problemă, ci redefinirea problemei. Astfel, gîndirea laterală nu-și propune să atingă un scop, ci să creeze o oportunitate de a vedea altfel problema. Mai simplu spus, cînd căutăm să rezolvăm o problemă avem două opțiuni, ori căutăm soluțiile în altă parte, ori redefinim problema. Problemele nu sînt niște entități care se găsesc în natură. Ele iau naștere în mintea noastră pentru că oamenii percep o situație ca fiind problematică. Reformulînd problema, avem acces la soluții creative. De pildă, dacă o fată îi cere unui băiat „Luna de pe cer”, el ar putea fi impresionat și ar putea încerca în zadar să caute soluții pentru a aduce Luna mai aproape. Dar mai indicat ar fi să o întrebe ce își dorește, de fapt, cînd spune că vrea Luna. Cum ar vrea să fie Luna asta? Sau să o întrebe: de ce îți dorești Luna? Cum te aștepți să te simți cînd o vei avea? Și atunci, poate, ar afla că se simte nefericită, că simte un gol, poate e neiubită, că, poate, își dorește ceva care să o anime și să o facă să se simtă specială.

Pare contraintuitiv să mai adresăm o întrebare care nu-și conține răspunsul atunci cînd avem deja una care ne chinuie, să creștem intenționat dezordinea atunci cînd tot ce vrem este să o reducem, dar acesta este un principiu fundamental pentru orice explorare creativă.

interviu de Andrei MANOLESCU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

celula inchisoare jpg
Un inginer de la o fabrică de tancuri din Rusia, condamnat la ani grei de închisoare pentru „înaltă trădare” în folosul Ucrainei
Un inginer rus de la o companie strategică, acuzat că a transmis Ucrainei informaţii „militare şi tehnice”, a fost condamnat la 16 ani de închisoare pentru „înaltă trădare”, în Ural.
matt leblanc 2018 gettyimages jpg
Secretul retragerii unui star de la Hollywood
Actorul Matt LeBlanc, cunoscut mai ales pentru rolul său în serialul „Friends", pare să urmeze exemplul lui Jack Nicholson și să se retragă treptat din viața publică.
vârste  foto   Shutterstock jpg
Care e vârsta maximă până la care pot trăi oamenii? O să te surprindă!
Un nou studiu scoate la iveală vârsta maximă până la care putem trăi, iar speranța de viață e cu totul alta decât ne așteptam!
cumaparaturi plase black friday jpeg
Studiu: 5,5 milioane de români doresc să cumpere cel puțin un produs de Black Friday. Electronicele și electrocasnicele - cele mai căutate
Black Friday este unul dintre cele mai aşteptate evenimente de cumpărături din România, iar 57% dintre români intenţionează să facă achiziţii în 2024. Bugetul total estimat ajunge la 1,2 miliarde de euro, potrivit unui studiu.
apartament pixabay jpg
Suma ireală cu care se vinde un apartament din Cluj. Proprietarul a fost luat la mișto: „Se dă cu tot cu stradă și cal?”
Suma ireală cu care se vinde un apartament din Cluj. Proprietarul a fost luat la mișto: „Se dă cu tot cu stradă și cal?”
UniCredit Bank
Tranzacţia prin care UniCredit preia pachetul majoritar de acţiuni al Alpha Bank România a fost finalizată. Ce trebuie să știe clienții
Din 4 noiembrie 2024, Alpha Bank România devine parte a Grupului UniCredit. Structura acționariatului Alpha Bank Romania se schimbă astfel: UniCredit S.p.A. va deține 90,1% din capitalul social, iar Alpha International Holdings S.M.S.A va deține 9,9%.
alfred Simonis FB jpg
Noul preşedinte al CJ Timiș, Alfred Simonis, anunță reduceri de posturi: „Avem sute de agenţi de pază”
Consiliul Judeţean Timiş are cele mai mari cheltuieli la Direcţia de Asistenţă Socială şi este posibilă o externalizare a serviciilor de pază, unde sunt plătiţi sute de angajaţi, a declarat, luni, după învestire, noul preşedinte al CJ, Alfred Simonis.
banner Carmen Grebenișan
Dixville Notch vote jpg
Tradiția votului de la miezul nopții din SUA. Pe cine au votat cei șase locuitori, despre care se spune că dau președintele
Dixville Notch, din statul New Hampshire este primul loc din America unde deja s-a votat. Urnele au fost deschise la miezul nopții, conform unei vechi tradiții,