Cel fără de păcat – o sursă idiopatică?

Publicat în Dilema Veche nr. 963 din 22 septembrie – 28 septembrie 2022
image

De ce ne este frică de a greși? De ce sîntem așa intransigenți cu cei care greșesc, încît satisfacția cu care îi tratăm pe cei care au fost prinși că au greșit arată latura cruzimii ce sălășluiește în fiecare din noi? Am avut surpriza, nu de puține ori, să observ și la oameni din imediata mea apropiere, dar mai ales în mediul online, unde violența psihologică atinge uneori proporții cosmice, furia cu care se declanșează asupra cuiva sau a unei situații fără o minimă analiză a factorilor, dar și fără o minimă empatie, lucru care ne arată gradul de durere ce sălășluiește în oameni. Pentru că atunci cînd tratăm cu o satisfacție coercitivă pe cel care a greșit, de fapt scoatem la iveală modul cum am fost noi tratați de cei din jurul nostru atunci cînd făceam greșeli și eram prinși.  

Dar cum mediul nostru formativ este unul în care ești criticat și certat pentru greșeala pe care o faci, de la ceva banal, cum ar fi că nu ascultam în lucruri lipsite de importanță deoarece avem nevoie de experiența actului pentru a ști cum se simte atunci cînd eșuăm, și pentru că așa și învățăm, pînă, desigur, la situații în care greșelile noastre pot avea consecințe, fiind făcuți de rușine (scoaterea în fața clasei, spre exemplu), comparația cu altcineva care face mai bine ca noi, toate aceste născînd durere emoțională, durere pe care o purtăm cu noi la vîrsta adultă și o punem în act atunci cînd sesizăm greșelile altcuiva, iar uneori o punem în act cu atît de multă violență și furie încît nu luăm în calcul cum îl afectează pe cel care a făcut greșeala.

Empatia încă este o noțiune abstractă și, din păcate, nu înțelegem că ea se învață, se învață în mediul familial, în cel social și în cel școlar. Și cum, din păcate, fix în aceste medii avem parte de pedepse aspre, de bullying și uneori chiar de violență fizică atunci cînd facem o greșeală, lucrul acesta la vîrsta adultă se va vedea în intransigența cu care îi taxăm pe cei care greșesc, dar și în comportamentul imatur de a căuta să idealizăm anumite persoane, iar dacă acestea își arată vulnerabilitatea și sensibilitatea simțim dezamăgire. 

Căutăm eroi pentru că o parte din noi a rămas captivă gîndirii magice specifice copilului sau, mai simplu spus, pentru că sîntem imaturi emoțional. Numai în povești și în basme, în filme, personajele sînt doar bune sau doar rele –o gîndire dihotomică, de tipul alb sau negru –, în viața reală oamenii au nuanțe și fac greșeli, dar fac și bine, mult chiar, iar mulți oameni, cînd sesizează că au greșit, se corectează ulterior. Pentru că, atunci cînd greșim, atitudinea sănătoasă este să ne asumăm și să învățăm din experiența respectivă, devine problematic cînd repetăm comportamentul greșit. Dar și aici sînt multe explicații care la o primă vedere superficială nu par de înțeles, dar dacă vom căuta să înțelegem cu aplecare empatică s-ar putea să avem surpriza să descoperim răni profunde care-l fac pe un om să se încăpățîneze să meargă pe aceeași cale.

În mediul online sînt situații ale unor oameni care au făcut greșeli și care au recunoscut, unii cu greu, alții imediat, dar uimitor este sadismul celor care au lovit cu cuvintele lor pline de ură, multă ură, în cel care a greșit. Și mai uimitor este că nu se opreau din a-și deșerta ura și satisfacția la adresa acestuia. Intoleranța de a accepta greșeala arată multă durere în cel care o face, multe răni narcisice instalate în copilul care a fost acel om, un copil rănit și sancționat cu multă asprime, căruia i-a fost provocată multă durere emoțională și care, la vremea respectivă, nu avea resursele să se protejeze de asprimea pedepsei. 

Ca o răsucire inversă, la maturitate acel om, în unele cazuri, în loc să devină empatic și să aibă toleranță, din contra, simte puterea pe care o are și atunci va lovi cu toată furia copilului rănit care acum poate să se răzbune, dar nu se răzbună și nu varsă atîta intoleranță în realitate la adresa celui din fața lui (chiar și virtuală fața), ci într-un mod inconștient strigă la cei din propriul trecut care i-au fost tartorii emoționali. 

Poate încet-încet vom înțelege de ce reglajul emoțional și psihologic al adulților care contribuie la creșterea unui copil este esențial, vital, la fel cum este aerul pe care-l respirăm, altfel producem răni majore care au consecințe în adultul de mai tîrziu și care se vor întoarce către noi prin adulții care formează societatea de mai tîrziu, care vor fi cei răniți și furioși, lipsiți de empatie și dezorganizați intern, iar prin acțiunile lor vor contribui la o societate disfuncțională și agresivă, care ne va afecta implicit. 

Atunci cînd cineva e jos să-l lovești și mai mult e cruzime, e sadism, nu corectezi pe nimeni lovindu-l, umilindu-l, prin a te poziționa superior și fără de greșeală. Dacă nu poți ierta, măcar fii indiferent, dar nu lovi. Poziționarea superioară și satisfacția de a umili pe cel care a greșit spune mult mai mult despre tine decît despre cel care a greșit. A nu se înțelege că susțin să nu îi spui nimic celui care face o greșeală, dar acest lucru trebuie spus cu blîndețe și în privat, întotdeauna rușinarea de tipul „scos în fața clasei și rîs de el” va produce efecte inverse  celor propuse și multă suferință. Și mai este un aspect de luat în considerare: nu știm ce structură psihică are persoana care a greșit și cît este de vulnerabilă, astfel încît putem produce un rău major care poate duce la instalarea unei tulburări psihice sau, in extremis,la sinucidere. Or, nu cred că se poate trăi ușor purtînd pe conștiință povara unei vieți pierdute. 

Spunem despre o boală că este idiopatică atunci cînd nu-i putem stabili cauzele, cînd sînt de neidentificat. Să fie idiopatică sursa ce stă la baza celor care nu greșesc, dar care lovesc și se hrănesc cu durerea emoțională a celor care greșesc? Ce-i determină să se poarte în acest fel? Să fie ei fără de greșeală? Și oare care-i sursa acestora de a fi așa buni și drepți, fără de greșeală? Doar și aceștia au trăit în același mediu și au imprimat neural tonul emoțional al acestuia. Oare ne gîndim la ce consecințe au cuvintele noastre, abandonul nostru în cazul unui om în care lovim cu satisfacția că am avut dreptate și că, în sfîrșit, e prins și pus jos?

În filmul Sleepers, care are o distribuție de excepție și merită văzut, povestea acestuia este construită în jurul a patru copii în jurul vîrstei de paisprezece ani care fac o greșeală (distrug o tonetă de înghețată) a cărei consecință va fi trimiterea acestora pentru un an de zile la școala de corecție. Un an care le va schimba viața datorită tratamentelor traumatice la care sînt supuși, iar ulterior vom vedea consecințele acestui an în viața lor de la maturitate. Absolut nici unul din cei patru protagoniști nu mai are o viață sănătoasă emoțional, și totul a pornit de la un act greșit care a avut consecințe în viața adultă. Trauma modifică direcția vieții, dar și chimia creierului, astfel încît ori devenim permanent vigilenți, ori rigizi datorită înghețării emoționale și afective, ori retrași și evitanți. 

O greșeală în unele cazuri înseamnă a minți și a fi prins că ai făcut-o. Minciuna este un act conștient de apărare și de a întoarce o situație în favoarea ta, dar odată dezvăluită aceasta vine cu pierderea încrederii care va săpa temelia oricărei relații, dar și cu durerea de a fi exclus și evitat. Iar cei care observă minciuna, prin aciditatea cu care verbalizează, vor trezi frica și în ceilalți, frica de a nu fi și tu prins pe picior greșit, iar ca mecanism de apărarea unii oameni se asociază cu cei vocali doar pentru a-și asigura protecția acestora, din frica de singurătate, dar și din satisfacția că măcar acum sînt de partea celui „puternic”. Această asociere vine deseori cu comportamente abuzive din partea celor „puternici”. 

 ​A fi un om bun înseamnă a avea blîndețe în orice acțiune, nu doar  a face unele acte caritabile. A fi bun înseamnă a-i privi pe cei din jur cu compasiune acolo unde este suferință, a spune cuvinte bune și celui mai înverșunat, a ști să te abții de a corecta greșeala cuiva prin a-l zdrobi la nivel emoțional cu atitudinea și cuvintele tale. Cuvintele sînt bisturiul chirurgical la care avem acces cu toții, doar că unii dintre noi sîntem înzestrați  a fi chirurgi de excepție în a manevra cuvintele, iar alții sîntem mai puțin înzestrați, dar asta nu ne conferă dreptul de a ne poziționa superior față de celălalt și a-l răni.

Realitatea socială poate fi remarcabilă datorită ansamblului de creiere umane adunate pentru a influența evoluția societății în bine, și aici avem nevoie de etică – în lipsa acesteia, realitatea se poate transforma în factori și actori sociali maligni.

Cătălina Dumitrescu este psiholog și scriitoare. A publicat volumul În interior. Momente de întîlnire cu tine însuți, Editura Humanitas, 2022.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Se scumpesc locuințele: românii își temperează achizițiile, dar crește cererea în zonele periurbane
Piața imobiliară din România trecere printr-un proces de reconfigurare și se îndreaptă tot mai mult către proiecte de locuințe mai eficiente energetic, în zone periurbane și o temperare a cererii.
image
Primarii de la țară care au rupt „blestemul” reabilitărilor aberante. „Ar fi păcat să faci o lucrare și apoi să o distrugi”
Doi primari din județul Botoșani au învățat să prioritizeze proiectele edilitare, renunțând chiar la fonduri pentru asfaltări fiindcă aveau în execuție lucrări subterane. Și-au asumat decizia tocmai pentru a nu sparge drumurile proaspăt reabilitate, o practică devenită tradiție în administrație
image
Chinul lui Andrei, băiatul de 14 ani omorât de tată într-un sat din Vaslui. Pedeapsă minoră primită de criminal
Un bărbat din Vaslui și-a rănit mortal fiul pe fondul consumului de alcool și al unor probleme psihice netratate. Băiatul era maltrat de tatăl său de ani de zile, care de multe ori îl bătea fără motiv.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.