Cei mici, între spaime mari

Doru CĂSTĂIAN
Publicat în Dilema Veche nr. 941 din 21 – 27 aprilie 2022
Cei mici, între spaime mari jpeg

Este esenţial să vorbim despre frică, anxietate şi spaimă la elevii români. Pentru că a fi elev în România aduce adesea cu deprinderea de a trăi murat cu totul într-un cocon de nelinişte. Am trăit-o şi eu la vremea mea, o trăiesc mulţi alţii acum. Un studiu recent (1 aprilie 2022, disponibil pe www.cdc.gov) al Centrului pentru Combaterea şi Prevenţia Bolilor a arătat rate neobişnuit de mari ale tulburărilor psihiatrice la adolescenţi şi, de asemenea, rate neobişnuit de mari ale ameninţărilor cu suicidul şi încercărilor de suicid. Nu este, în principiu, o surpriză. Era de aşteptat ca cei doi ani de pandemie să producă o înrăutăţire a stării generale la elevi, profesori, părinţi. Ce este însă o surpriză pentru mine se referă mai degrabă la încremenirea în (lipsa de) proiect care caracterizează şcoala românească aproape dintotdeauna. M-aş fi aşteptat, în optimismul meu cu scrupule, ca toată această perioadă de fragilitate să crească sensibilitatea instituţională cu privire la problema gravă şi ubicuă a sănătăţii mintale în şcoli, m-aş fi aşteptat ca plaja conceptuală a stării de bine şcolare (deloc identificabilă cu voioşia ineptă) să găsească, după doi ani de suferinţă şi inadecvare, altă priză în imaginarul strategic al conducătorilor (la toate nivelurile) şcolilor româneşti. După o perioadă atît de dificilă, m-aş fi aşteptat ca evaluarea riguroasă şi exhaustivă a stării de sănătate psihică în şcoli să fie o prioritate, la fel cum m-aş fi așteptat să fie o prioritate ameliorarea relelor produse de cuplarea atît de improbabilă a unei pandemii cu un război sîngeros. Nu vedem, însă, decît sporadic şi nereprezentativ cîte ceva din toate astea. Am văzut în schimb şcolile, desigur, cu anumite excepţii, revenind rapid la căile bătătorite, la vechile metehne ale ascunderii cu spaimă a spaimei sub preş. Începînd cu ministrul Educaţiei, atitudinea condescendent-autoritară, ca să nu spun dispreţuitoare, la adresa celor mai mici în rang a revenit în miezul leadership-ului nostru educaţional mai vioaie ca niciodată şi la fel de ineficientă ca întotdeauna. Într-o vreme în care ar conta mai mult decît oricînd să fim empatici, implicaţi şi organizaţi, armata somnambulă a funcţionarilor a reluat, cu forţe proaspete, controalele, verificările, punerile la punct. Am reluat olimpiadele şi concursurile şcolare pe repede-înainte pentru că alte moduri de a evalua performanţe nu ştim sau nu vrem să ştim. Şi, bineînţeles, le-am reluat cu mare voioşie, spre uşurarea celor care reduc convenabil profesia la asta şi a vînzătorilor de pişcoturi, fără să ne punem vreo secundă problema impactului psihologic pe care l-ar putea avea stimularea competiţiei, uneori acerbe şi neprincipiale, asupra unor copii şubreziţi de duritatea perioadei abia traversate. Pe scurt, sistemul pare să fi revenit repede la forma gri, lipsită de dinamism, viaţă şi chip, cu care ne-a obişnuit de trei decenii încoace. Mă văd silit să conchid că, pentru mulţi dintre noi, vieţile interioare ale copiilor reprezintă încă un inconvenient şi un obstacol jenant. Spaimele, temerile, anxietăţile sînt doar probleme a căror rezolvare (deseori incertă) durează mult şi riscă să afecteze suprafaţa de porţelan a unui kitsch cu pretenţii de monument. S-a vorbit mult despre inadecvarea la realitate a şcolii româneşti. Deşi am militat mereu pentru nuanţe şi am refuzat să preiau pauşal reproşuri făcute în termeni vagi, e de datoria mea să fac această remarcă: dacă există o inadecvare la real a şcolii, nu mă îngrijorează atît lipsa unei empirii voioase (ca aceea care ne face să vrem să învăţăm formula perimetrului doar măsurînd curtea şcolii sau care cere ca studiul cefalopodelor să se facă numai la muzeul de ştiințele naturii), cît lipsa unei adecvări umane şi morale la mizele şi bătăliile prezentului. Ignorăm tribulaţiile psihologice ale interiorităţii, aşa cum ignorăm aspiraţia spre verticala principiilor, spre moralitatea dezirabilă întru care ar trebui (inclusiv conform documentelor programatice) să ne educăm copiii. De-a lungul anilor, profesorimea a ratat constant marile discuţii, marile bătălii etice şi polemicile de substanţă din societate (fie că ne referim la situaţii structurale legate de funcţionarea şcolii, fie că ne referim la cazuri punctuale cu ecouri şi efecte profunde pentru sănătatea morală a naţiunii, cum ar fi povestea recentă a kompromat-ului Emiliei Şercan). Pur şi simplu, în ciuda numeroaselor eforturi venite de la firul ierbii, sistemul educaţional pare încremenit iremediabil într-o stază nefirească şi amorală care îl face deopotrivă ineficient şi necredibil. Iar forţele interne capabile să scoată acest leviatan din amorţeală par momentan insuficiente şi, tocmai de aceea, această paralizie mă face, la rîndul meu, să privesc cu teamă şi neîncredere viitorul şcolii româneşti.

Spaima şi temerile nu vor dispărea, cu totul, vreodată. Ţin de ADN-ul profund al speciei şi, atît timp cît nu ne înghit şi nu ne redefinesc stihiile transumane, ne putem aştepta ca ele să rămînă cu noi. Surprinzător, poate, pentru unii, ele pot fi privite şi ca porţi spre umanitatea noastră, ca oportunităţi pentru a le da chip elevilor noştri, căi subtile spre psihologie, filozofie şi artă, către sufletul invizibil şi dezorientat al elevilor noştri. Prevăd criticile acestei poziţii. Dar, nu, ce propun aici nu e dădăceală ieftină şi remedii la modă pentru snow flakes. Adevărata umanitate se cîştigă cu fermitate, tărie şi disciplină interioară. Slabi şi amorfi sîntem însă atunci cînd abandonăm în praf verticala virtuţilor, atunci cînd fugim fără încetare, autosuficienţi şi superficiali, de întrebările şi provocările esenţiale. Ştiu, nu e uşor, cunosc deprimanta lege psiho-sociologică ce ne spune că un sistem de învăţămînt nu poate fi substanţial mai bun decît societatea în care funcţionează. Dar, dacă există un loc de unde pot începe revoluţiile minţii şi ale inimii, acel loc nu se află decît în şcoală. O şcoală din care să putem privi spre viitor în sfîrşit cu încredere, fără spaimă şi neputinţă.

Doru Căstăian este profesor de filosofie și științe socio-umane, publicist, traducător.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Eugen Ionescu stând la birou   portret alb negru GettyImages jpg
Eugen Ionesco și absurdul din Diaspora înainte de ’89: condamnat în România, sărac în Franța
Plecat în Franța împreună cu familia în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Eugen Ionesco a fost salahor într-o fabrică de vopseluri.
Agim Ademi federatia Kosovo jpg
Silviu Purcarete by Peter Uhan jpeg
INTERVIU Silviu Purcărete, regizor: „În comunism funcționa un fel de autocenzură: încercai să găsești un compromis prin care să spui ce voiai“
Ascunse în spatele replicilor bine tâlcuite și al recuzitei atent realizate, mesajele spectacolelor de teatru au trecut de multe ori nebăgate în seamă de comuniști – nu toți însă au fost dispuși să facă un compromis, iar pentru asta au plătit un preț mare.
shutterstock 1352925575 jpeg
Povestea Castelului Sturdza din Miclăușeni care a supraviețuit războaielor și comunismului
Pe colinele molcome ale Moldovei, la limita dintre județele Neamț și Iași, pe teritoriul comunei Butea, se ascunde în pădure o bijuterie arhitecturală unică: un castel neogotic ale cărui ziduri au rezistat în ciuda războaielor, invaziei sovietice, incendiilor și comunismului.
calarasi finantare pentru reabilitarea sistemului de irigatii foto anif.ro
INTERVIU Cum ar deveni eficiente și sustenabile vechile sisteme de irigații din comunism: „Pot fi combinate cu diverse tehnologii specifice”
Cu peste 20 de ani de experiență internațională practică în facilitarea dezvoltării și implementării politicilor privind resursele și serviciile de apă în țări subdezvoltate, Håkan Tropp explică pentru „Weekend Adevărul” cum pot fi eficiente sistemel de irigații existente.
Abdulrazak Gurnah foto AFP jpeg
Abdulrazak Gurnah, Premiul Nobel pentru Literatură: „Ce ironie profundă că tocmai politicienii cu părinți imigranți închid ușa țării pentru noii imigranți“
Marele scriitor Abdulrazak Gurnah, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, a acordat un interviu exclusiv pentru „Weekend Adevărul”, interviu în cadrul căruia a vorbit și despre cum a fost pentru el la început scrisul un act privat de terapie.
cancer Colorectal
Cancerul asociat cu abuzul de antibiotice în unele studii științifice. Motivul
Cel mai frecvent tip de cancer în România este cancerul colorectal, care include atât cancerul de colon, cât și pe cel de rect. Cunoașterea factorilor de risc este esențială.
Wim Hof Sursa facebook jpg
Cinci remedii naturale pentru astenia de toamnă, recomandate de Wim Hof. Efectul surprinzător al muzicii
Starea de spirit tot mai scăzută și sentimentele de anxietate mai intense pe măsură ce zilele se scurtează iar soarele își pierde puterea ar putea fi semne ale asteniei de toamnă. Efectele acesteia pot fi diminuate în mod natural.
Fabrica Autoturisme din Timișoara FOTO Facebook/ Catalog Lastun Dacia 500 Club
Aberația industriei auto comuniste, încropită într-o fabrică de cuști de animale. „Mercedes și BMW ar fi dat orice să-i oprească producția”
La sfârșitul anilor 80, pe porțile unei fabrici din Timișoara ieșea una dintre cele mai caraghioase mașini din întreaga istorie a industriei auto: Lăstunul. Aceste mașini erau destinate clasei muncitoare din România socialistă și erau parodiate inclusiv în acei ani.