Ce le place, ce nu le place

Publicat în Dilema Veche nr. 522 din 13-19 februarie 2014
Ce le place, ce nu le place jpeg

– copiii de la Școala „Avram Iancu” din Baia Mare –

Elevii dintr-a VI-a
Opere care le plac
● D-l Goe, Caragiale  (scurtă şi plină de înţeles, ne putem da seama de universul în care trăiesc alţi copii, este hazlie, prezintă realitatea, prezintă isprăvile unui copil neastîmpărat, este amuzantă)
● Vizită de I.L. Caragiale  (m-a impresionat Ionel, fiindcă se credea ca un bărbat, se potriveşte vîrstei noastre)
● Amintiri din copilărie de Ion Creangă (sînt prezentate aventurile unui copil, e prezentată viaţa lui Creangă)
Opere care nu le plac
● Căprioara de Emil Gârleanu ( e foarte tristă)
● Creion de Tudor Arghezi (prea încifrată)
Opere pe care le-ar dori incluse în manual
● George şi Big Bangul de Stephen şi Lucy Hawking
● Jurnalul unui puşti de Jeff Kinney (deoarece e amuzant)
Revanşa tîrzie de Ion Bucheru (tematică sportivă)
● Robinson Crusoe
● Hoţul timpului (e captivantă)
● Povestea unui gînd strănutat de Laura Grünberg (stîrneşte rîsul)
● Copiii căpitanului Grant de Jules Verne (are aventură şi suspans)
● Călăreţul dragonilor de Cornelia Funke
● Heidi, Johanna Spyri
● Cireşarii, Constantin Chiriţă
● Ocolul Pămîntului în 80 de zile, Jules Verne (are multă acţiune)
● Fetiţa celei de-a şasea luni (e plină de fantezie)
● Tabăra de Louis Sachar (ne arată cît de grea poate fi viaţa unui copil)
● Narnia (e înfricoşătoare, plină de mister şi acţiune)
 

Elevii dintr-a VII-a
Opere care le plac
● Amintiri din copilărie  (e scrisă la persoana I, e interesant cum povesteşte autorul)
● Iapa lui Vodă (prezintă obiceiuri româneşti, atmosfera creată, te face curios)
● Florin scrie un roman (o parte din acţiune surprinde un copil de vîrsta noastră, iar acţiunea se petrece în zilele noastre, e amuzantă)
Opere care nu le plac
● Iapa lui Vodă (nu îmi place limbajul arhaic, este monotonă)
 ● Florin scrie un roman (am înţeles-o greu)
● Amintiri din copilărie (e greu de citit)
● Sobieski şi românii (mi s-a părut plictisitoare)
Opere pe care le-ar dori incluse în manual
● Harry Potter, J.K. Rowling
● Percy Jackson şi Olimpienii, Rick Riordan
● Jocurile Foamei, Suzanne Collins
● Hobbitul de J.R.R. Tolkien
● Portretul lui Dorian Gray de Oscar Wilde (a fost pe gustul meu)
● Jurnalul Annei Frank (prezintă durerea cu care s-a confruntat în timpul războiului)
● Caietul Mayei de Isabel Allende (prezintă viaţa adolescenţilor)
● Băiatul cu pijamale în dungi (finalul m-a impresionat)

Elevii din clasa a VIII-a
Opere care le plac
Vizită (opera surprinde şi aspecte psihologice, îmi place modul în care autorul surprinde defecte societăţii burgheze)

● Două loturi (e hazlie)
● Baltagul (l-am înţeles cel mai bine)
● Popa Tanda de I. Slavici (mi-a plăcut turnura acţiunii, modelul părintelui care reuşeşte să schimbe oamenii din jur)
● Izvorul nopţii de Lucian Blaga (pentru intensitatea emoţiilor transmise)
● Lacul de Mihai Eminescu (descrierea naturii induce o stare de linişte)
Opere care nu le plac
● Căprioara (e tristă, e dură, moartea unui animal este un moment sfîşietor)
● Sobieski şi românii (se folosesc multe elemente arhaice)
● Toma Alimoş
Opere pe care le-ar dori incluse în manual
● Băiatul care a îmblînzit vîntul (e o carte de aventură)
● Insula misterioasă de Jules Verne
● Castelul din Carpaţi de Jules Verne (e misterioasă şi vorbeşte despre locurile noastre)
● Cititorul din peşteră de Rui Zink (stîrneşte curiozitatea, iar după ce termini îţi dai seama ce important este cititul)
● Cu sînge rece – Truman Capote
● Combustibilii de Amélie Nothomb (te învaţă să ierarhizezi şi să preţuieşti cărţile)
● Jurnalul Annei Frank (sînt relatate povestirile unei copile de 13 ani, echivalentul vîrstei noastre şi surprinde un fel personal de a percepe evenimentele istorice în timpul cărora a trăit. Sînt momente din istoria lumii pe care ar trebui să le cunoaştem.)
● Băiatul cu pijamale în dungi, John Boyne (este o carte care îţi arată ce trebuie să faci şi ce nu trebuie să faci, afli ce s-a întîmplat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial)
● Bubico (e uşor de înţeles)
● Bărbat adormit în fotoliu  de Alex Ştefănescu (surprinde aspecte din viaţa unor scriitori)
● Umbra vîntului de Carlos Ruiz Zafón (îmi transmite atît bucurie, cît şi teamă)
● Corigent la limba română de Ion Minulescu
● Desenul din covor  de Henri James (este captivant să vezi ce gîndesc scriitorii)

anchetă realizată de prof. Gabriela MEDAN

Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Dar dacă ești tînăr, sărac și bolnav?
Salvează tinerețea – vîrsta la care se spune că poți orice – chiar orice nenoroc sau chiar orice nefericire?
p 10 jpg
Povara tinereții
Copilăria se încheie, adesea, abrupt, după o vacanță de vară – tinerețea se consumă lent, se îngemănează cu bătrînețea firesc, insesizabil.
16781709398 92dac8f6bb c jpg
Primăvară în decembrie
„Femeile au devenit mai puțin interesate de machiaj și mai mult de frumusețea în ansamblu, cea care radiază din interior spre exterior, spre ideea de wellness.”
p 11 jpg
Note despre „încă”
De-ar fi să trebuiască să cred totuși în ceva și tot n-aș (putea) crede în Dumnezeu! Intuiție, vanitate, consolare – ține aceasta de vîrstă?
p 12 jpg
Tinerețea are coloană sonoră
Sînt părți de suflet în legătură cu care vom fi mereu subiectivi.
640px Pierre Auguste Renoir The Boating Party Lunch jpg
Simțire și nepăsare
Se spune că tinerețea, la fel ca și copilăria, nu e conștientă de ea însăși, că abia mai tîrziu ajungi să ți le amintești cu nostalgie și să le apreciezi adevărata valoare.
p 13 jpg
Oase ușoare ca ale păsărilor
Îi privesc atentă pe oamenii foarte tineri.
2722374996 d24e7fdf0e c jpg
Tinerii bătrîni și bătrînii tineri Cum mai măsurăm tinerețea?
Cred că merită să pledăm și, mai mult, e destul de limpede faptul că nu există o compartimentare netă a tinereții și a bătrîneții dată de vîrste și condiții, ci ele există simultan, în orice moment al vieții.
50294010101 132de799e7 c jpg
Anii ’90
Anii ’90 s-au încheiat pe 31 decembrie în Piaţa Revoluţiei, cînd deasupra noastră şi sub egida PRO TV-ului s-a înălţat un înger kitsch.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Învățături fără dezvăț
Trăim o vreme în care toți credem cu tărie că educația este esențială.
p 10 credit C  Hord jpg
p 11 credit C  Hord jpg
Pedagogia juridică între învăț și dezvăț
Avizele Consiliului Legislativ, în măsura în care ar fi urmate, sînt o bună premisă pentru creșterea calității legilor adoptate de Parlament.
p 13 credit C  Hord jpg
Seducția. Didactica nova?
Profesorul trebuie să fie el însuși seducător.
p 14 credit C  Hord jpg
Nu mai mîngîiați cercul!
Orice rol este făcut dintr-o continuă modelare a sensibilităţii interioare.
Mîntuirea biogeografică jpeg
Jurnal de glande și hormoni
Glandele endocrine și hormonii sînt o bună metaforă a importanței lucrurilor „mărunte”.
DS jpg
Minunatele isprăvi ale Adrenalinei (basm suprarenal)
Avea în ea atîta energie fata asta cît să transforme repausul într-un motor puternic.
640px Human mind, Human Universals png
p 11 sus jpg
Despre iubire, cu rigla si compasul. O încercare de endocrinologie euclidiană
Omul de știință stă drept, rezistă seducției misterioase și pune problema clar: în ce constă chimia acestei biologii?
p 12 sus jpg
Despre iubire și alte droguri
Iubirea romantică motivează o serie nesfîrșită de alegeri individuale și joacă un rol fundamental în elaborarea planurilor noastre de viață.
p 13 Hans Holbein, Henric al VIII lea WC jpg
Hormonii: „dirijorii” lichizi care ne schimbă corpul fizic și istoria
În epoca de formare a operei italiene, rolurile feminine erau interpretate de bărbați castrați, deveniți astfel eunuci.
640px Bloodletting 1 298x300 jpg
Profilul hormonal
Hormonii îți schimbă comportamentul sau comportamentul îți modifică profilul hormonal?
All Art is Erotic (Unsplash) jpg
Avem erotism în arta românească?
Cum rămîne totuși cu senzația că eroticul și erotismul au ocolit arta românească?
E cool să postești jpeg
Logica bunului-simț
De ce este logic să avem bun-simț chiar într-o societate care își pierde din ce în ce mai mult această noțiune?
p 10 jpg
Drumul în sus
E adevărat că bunul-simț nu poate fi construit fără simțul comun.

Adevarul.ro

Razvan din Idicel la masa jpg
Povestea lui Răzvan din Idicel: „Poate că în străinătate eram mai bogat, dar sunt fericit că pot să fac ceva la mine acasă” VIDEO
Afacerea lui Răzvan Rusu a început într-o gospodărie din Idicel Pădure, „satul unde se termină lumea”, cu un ceaun și 50 de kilograme de cirește. Acum produce zeci de mii de borcane cu bunătăți tradiționale tot la ceaun și n-ar face asta în altă parte pentru nimic în lume.
Balenciaga 1 Foto Captura JPG
Controversata campanie Balenciaga: clienții încep să-și distrugă hainele brandului
În imaginile publicate în sprijinul colecției de primăvară 2023 a mărcii, copii mici sunt văzuți pozând cu animale de pluș care sunt îmbrăcate în ținute în stil BDSM. În plus, într-o fotografie un copil este prezentat alături de pahare de vin și de bere.
paul danci jpg
Noile mașini, proiectate să „țină” între 7 și 12 ani. Explicațiile unui inginer român de la Mercedes
Paul Danci, un inginer care lucrează la Mercedes-Benz, a explicat, într-o postare de pe pagina sa de Facebook, motivele pentru care astăzi „nu se mai fac mașini așa cum se făceau mai demult”. Potrivit inginerului român, noile mașini sunt proiectate cu o durată de viață între 7 și 12 ani.

HIstoria.ro

image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.
image
Scurt istoric al zilei naţionale
Instaurată încă de la venirea pe tronul României a lui Carol I, 10 Mai a rămas în tradiţia românilor ca Ziua Naţională a României moderne, până în 1947, când a fost impus regimul comunist. Un principe strãin pe tronul României reprezenta o necesitate politicã întrucât dupã abdicarea forţatã a lui Cuza la 11 februarie se ridica problema menţinerii recunoaşterii unirii celor douã principate.