Ce este centrismul politic?

Andrei ŢĂRANU
Publicat în Dilema Veche nr. 664 din 10-16 noiembrie 2016
Ce este centrismul politic? jpeg

În genere, la această întrebare se răspunde simplu şi deseori superficial spunîndu-se că ar fi un curent politic aflat între stînga şi dreapta, la rîndul lor două convenţii politice care de multă vreme nu prea mai acoperă ideologii clar delimitate. Acesta e unul dintre motivele pentru care centrul politic este foarte neclar ca definiţie şi ca ideologie. 

Născut ca mai toate marile ideologii continentale pe băncile Adunării Legislative şi apoi ale Convenţiei Naţionale din timpul Revoluţiei Franceze, centrul politic se delimita de extremele epocii, fiind în acelaşi timp parte a procesului revoluţionar. Generalul La Fayette, eroul a două lumi (Lumea veche şi cea nouă) sau Mirabeau sînt figurile exemplare ale centrului politic din timpul Revoluţiei, deşi cei doi erau cel mai des în dezacord. Elementul care îi unea însă era încercarea de a fi raţionali în timpul nebuniei revoluţionare şi de a încerca să facă în așa fel ca idealurile originare ale Revoluţiei – mai multă libertate şi mai puţin exces (de orice fel) – să fie urmate. Centrul politic al Revoluţiei Franceze s-a pronunţat împotriva decapitării lui Ludovic al XVI-lea, dar şi pentru continuarea revoluţiei republicane, aflîndu-se astfel între iacobini şi monarhişti şi, de aceea, fiind detestat de toţi cei care se declarau revoluţionari sau antirevoluţionari, de sceptici şi de idealişti deopotrivă.

Am făcut acest recurs la momentul fondator al centrismului politic pentru a puncta un lucru foarte important pentru acest curent esenţial pentru democraţie: cu adevărat nu poţi să te naşti de centru, ci devii de centru. La origine, centriştii sînt de stînga sau de dreapta (ca să păstrăm convenţiile) şi numai radicalizarea unuia sau a altuia, sau de multe ori a ambelor curente, îi face pe cei raţionali să se plaseze la centru. Adică şi mai clar, ai nevoie de stînga şi de dreapta ca să poţi să te situezi la centru. Mitul centrului politic, care poate exista fără cele două curente, este şi rămîne un mit. Ca în experienţele privind magnetismul – pilitura de fier va redeveni inertă magnetic dacă se elimină ambii poli magnetici sau va fi atrasă de unul dintre cei doi poli dacă celălalt îşi încetează acţiunea.

Gîndirea politică a secolului XX a fost străbătută recurent de perspectiva unui sfîrşit al ideologiilor şi deci, prin aceasta, al istoriei. Această aşteptare a unei parousii marxiste – sfîrşitul dialecticii ideologice, ca sfîrşit al istoriei – arată că există o oboseală a istoriei care se adună generaţie după generaţie şi care tînjeşte după o linişte politică asemănătoare cu o vacanţă nesfîrşită. Doar că, secundă după secundă, istoria se opinteşte şi porneşte din nou, generînd noi subiecte şi noi controverse politice, noi fraze şi noi credinţe. De aici, probabil, şi idealizarea centrismului, adică a unei perspective politice aflate în afara politicii şi a istoriei.

Apariţia şi dezvoltarea categoriei socio­logice a clasei de mijloc le-a dat sentimentul oamenilor politici, la un moment dat, că ar trebui să abandoneze ideologiile clasice şi radicalismele şi să se apropie cît mai mult de centrul politic. După cel de-al Doilea Război Mondial, marile democraţii europene, forţate de Războiul Rece, de dezvoltarea economică generată de planul Marshall şi de adoptarea welfare state-ului, au cultivat un centrism politic asezonat cu paternalism. Germania lui Konrad Adenauer, Franţa lui Valéry Giscard D’Estaing sînt exemplele cele mai clare de centrism paternalist, expresii ale dezvoltării clasei de mijloc ca motor al modernizării politice, economice şi sociale din perioada pe care francezii o numesc Les Trente Glorieuses. E şi perioada în care Daniel Bell vorbeşte de postindustrialism şi de sfîrşitul ideologiilor clasice, prevestind însă apariţia altora, mult mai parohiale şi mai centrate pe consum şi pe intoleranţă, căci spre deosebire de Fukuyama, Bell este un raţionalist sceptic. Pentru el contradicţiile capitalismului sînt înseşi contradicţiile clasei de mijloc care nu se poate dezvolta decît cu sprijinul unui stat tot mai implicat în sfera economică.

Succesul dreptei economice (monetarismul lui Milton Friedman şi principiile pieţei libere a Şcolii de la Chicago, în general) care teoretiza creşterea bunăstării pentru toată lumea prin eliminarea statului din economie a schimbat rapid şi complet optica politică, centrul politic fiind abandonat rapid pentru o dreaptă economică şi politică ce făcea apologia libertăţii. Majoritatea statelor occidentale au asumat o asemenea formulă, indiferent dacă aveau la guvernare partide socialiste (Franţa) sau conservatoare (Marea Britanie). Chiar şi Germania democrat-creştină a ales un drum asemănător în perioada lui Helmut Kohl, care a virat spre dreapta pe fondul oportunităţii de reunificare a ţării sale. Astfel, deşi nu s-a dezis nimeni de centrismul politic, promovat teoretic, el a fost abandonat în practică, mutîndu-se în mit.

Noile partide democratice din ţările din Europa Centrală şi de Est s-au poziţionat şi ele pe o axă centristă, declarîndu-se de centru-stînga sau de centru-dreapta, pentru a evita extremismele istorice din ţările lor. Doar că particula centru nu mai conţinea nimic în realitate – Partidul Popular al lui Vladimir Meciar în Slovacia a fost un partid în bună măsură radical-naţionalist, construit împotriva minorităţii maghiare şi pentru dezlipirea de Cehia. Iar exemplele pot continua: social-democraţi români care adoptă măsuri de dreapta economică şi complet inechitabile, liberali maghiari care se opun libertăţii de exprimare sau populari cehi care sprijină construirea de ziduri care să separe minoritatea romă de majoritari. Criza economică din 2007 care a lovit Europa a pus capăt oricărei iluzii de revenire la centrul politic din perioada Anilor Glorioşi.

Astăzi majoritatea partidelor europene mainstream sînt sub asediu, atît în Vest, cît şi în Est, şi sînt forţate să se mute la centru, dar nu pentru că doresc acest lucru, ci pentru că noile (sau vechile) partide populist-naţionaliste sau de stînga reformatoare cîştigă tot mai mult teren. Exemplul cel mai evident este în Austria, unde partidele de centru-stînga şi de centru-dreapta sînt forţate de decenii să guverneze împreună în coaliţie în condiţiile în care partidele populist-naţionaliste (precum FPO sau BZO), eurosceptice şi antiimigraţioniste le micşorează constant electoratul şi, în plus, ar putea să dea în curînd şi preşedintele republicii. Iar acest gen de coaliţii devine tot mai comun şi în Germania, unde succesul AfD şi al altor extremişti tulbură tot mai mult politica germană.

E clar că majoritatea partidelor main­stream europene sînt în criză de identitate politică, copiind tot mai mult din retorica adversarilor lor. În timpul Anilor Glorioşi, nimeni în lumea occidentală nu ar fi pus la îndoială multiculturalismul ca expresie a toleranţei şi integrării sociale. Astăzi multiculturalismul este subiect de deriziune, iar lideri din toate familiile politice îl declară fie desuet, fie mort de-a binelea. În perioada Anilor Glorioşi, statul era mai degrabă de partea sindicatelor, astăzi e de partea marilor corporaţii – chiar şi atunci cînd ştiu că acestea înşală (cazul Volkswagen sau al băncilor americane) sau că apelează la corupţie pentru a obţine contracte cu alte state (cazul Siemens). Asta face ca, deşi sînt forţate să se mute la centru, partidele mainstream să nu se simtă bine acolo şi să folosească aceeaşi retorică ideologică pe care o folosesc şi adversarii lor politici. Cu puţine excepţii, cum e cel al Angelei Merkel, prea puţine partide susţin cu adevărat acceptarea şi integrarea migranţilor în UE, avînd de multe ori aceleaşi poziţii ca şi adversarii lor declaraţi populişti.

În România, spre deosebire de statele occidentale, centrul politic nu a existat niciodată. Partidele politice de după 1989 s-au structurat pe clivajul comunism/anticomunism şi nu pe clivajul dreap­ta/stîn­ga. Cei care se declarau anticomunişti se declarau şi de dreapta, în timp ce aceia care erau declaraţi comunişti erau situaţi prin aceasta la stînga, deşi cele mai multe dintre politicile lor erau fie gregar naţionaliste, fie de dreapta economică (privind privatizarea ca panaceu). Nici un partid nu a susţinut valori precum echitatea, toleranţa (de la cea religioasă la cea sexuală) sau solidaritatea socială – toate principii ale centrului politic. Din contra, toate au accesat un nivel crescut de naţionalism (ambalat sub denumirea de patriotism), au promovat corupţia şi nepotismul şi susţin un capitalism concurenţial absolut, iar intoleranţa este indusă educaţional de Biserică şi de familie, fără ca nimeni să reacţioneze consistent.

Mai este posibil centrul politic astăzi? Nu prea pare posibil pentru următoarea generaţie. Generaţia care a prins Anii Glorioşi a fost generaţia care a trecut printr-o traumă profundă – cea a războiului mondial –, ceea ce i-a făcut mai toleranţi şi mai solidari. Noile generaţii nu au mai avut – din fericire pentru ele – această experienţă, iar cultura în care au crescut a fost cea concurenţială absolută, cea care produce clivaje multiple şi, aşa cum se vede, tot mai multă frustrare. Daniel Bell a avut dreptate: marile ideologii clasice au murit şi doar fantomele lor ne mai bîntuie. Iar dintre toate, fantoma centrului politic este cea mai insistentă. 

Andrei Ţăranu este politolog. Conferenţiar la Facultatea de Ştiinţe Politice, SNSPA, Bucureşti.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Mufasa Regele Leu și actorii care dau voce personajelor în varianta dublată Colaj
„Mufasa: Regele Leu” ajunge în România. Cine dă voce personajelor în varianta dublată
Pe 18 decembrie 2024, publicul din România va putea viziona la cinema noul film al studiourilor Walt Disney Pictures, „Mufasa: Regele Leu”, o producție care prezintă (servește ca prequel) evenimentele ce preced povestea binecunoscutului film „Regele Leu”.
masini trafic  Foto carVertical jpg
Ce mașini fac cele mai puține accidente în funcție de culoarea pe care o au
În general, oamenii nu cred că culoarea unei mașini poate influența numărul de accidente în care aceasta este implicată, considerând că doar vehiculele viu colorate sunt mai sigure.
carne de porc la sare
Boala gravă pe care o poți face doar gustând în timp ce prepari bunătăți de Crăciun. Au fost 31 cazuri în România, anul trecut
La nivel mondial se înregistrează aproximativ 10.000 cazuri anual, iar în România, anul trecut, au fost tratate 31 cazuri, număr în creștere față de anul anterior. Boala nu se transmite de la om la om, însă te poți îmbolnăvi foarte ușor consumând carne infestată.
Timişoara-decembrie 1989 FOTO FORTEPAN/Urban Tamas
15 decembrie: La Timişoara s-a strigat pentru prima dată „Jos Ceauşescu!”. Începutul Revoluţiei din 1989
La 15 decembrie 1989, o demonstraţie de solidaritate cu pastorul Laslo Tokes declanşa o mişcare de protest împotriva regimului comunist la nivel naţional. Tot într-o zi de 15 decembrie, în 1947, se năştea George Pruteanu, celebru datorită emisiunii sale „Doar o vorbă săț-i mai spun”.
Aurora Boreală în Laponia Foto Eturia
Laponia, destinația externă cea mai căutată în luna decembrie. Oferte la prețuri reduse pentru 2025
Laponia continuă să fie una dintre cele mai populare atracții de Crăciun. Pentru sezonul 2025, au fost deja anunțate primele oferte pentru excursii în această destinație, care oferă oportunitatea de a experimenta magia Crăciunului în regiunile nordice.
image png
Mihaela Bilic, despre alimentul care ne distrugem organismul. Este consumat în timpul postului: „Postul nu face bine și nu ajută organismul decât atunci când...”
Românii care țin post se axează mai mult pe eliminarea produselor lactate, însă uită că un aliment consumat în exces le poate afecta sănătatea. Medicul nutriționist Mihaela Bilic a explicat în detaliu despre ce este vorba.
muzeul FOTO Ionica Nechifor jpg
Instituția publică din România care face profit 3.5 milioane de lei. Cum reușește un institut de cercetare să concureze cu mediul privat
În nordul extrem al României se află probabil singura instituție publică din România care face profit. Ba mai mult, asemeni unei societăți comerciale îl investește în dezvoltare. A încheiat anul cu 3.5 milioane de lei în conturi și a derulat investiții de peste 4 milioane de euro.
Condiții precare la Spitalul pentru Copii din Cluj Napoca Foto Mănici din Cluj Napoca jpg
Condiții deplorabile la Spitalul pentru Copii din Cluj-Napoca. Reacția unei mame: „O experiență îngrozitoare, am rămas traumatizată”
O mămică, care a fost internată împreună cu bebelușul său de doar două luni în secția Pediatrie 1, din cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii din Cluj-Napoca, a povestit despre condițiile precare din unitatea medicală.
image png
Motivul neașteptat pentru care Ozana Barabancea nu va avea brad de Crăciun în acest an: „Nu sunt foarte fericită, dar ce să fac? Asta e!”
În timp ce vedetele autohtone din showbiz își etalează brazii de Crăciun pe rețelele de socializare, la polul opus se află Ozana Barabancea care a decis că anul acesta nu va împodobi pomul. Soprana a venit cu o explicație în acest sens.