Cavalerismul în Marea Britanie - politeţe sau „sexism“?

Carmina FRANCIS
Publicat în Dilema Veche nr. 573 din 5-11 februarie 2015
Cavalerismul în Marea Britanie   politeţe sau „sexism“? jpeg

În societatea britanică, sufragetele de la începutul secolului 20 au fost primele care, în afara luptei pentru dreptul la vot al femeilor, s-au revoltat împotriva ideilor tradiţionale de cavalerism şi curtoazie: de ce să fie femeile tratate de bărbaţi ca fiind sexul slab, neajutorat, incompetent? O ironie tristă a sorţii a făcut ca vieţile multor militante feministe celebre aflate la bordul navei Titanic, în 1912, să fie salvate tocmai datorită codului

t, prin care „cei mai slabi“ – femeile şi copiii – au fost puşi cu prioritate în bărcile de salvare, în timp ce majoritatea bărbaţilor s-au înecat. 

În Marea Britanie, ideile feministe au devenit foarte populare de-a lungul secolului 20, modelînd în mod direct relaţiile dintre bărbaţi şi femei. Conceptele de cavalerism şi curtoazie, pe de o parte, şi de egalitate a sexelor, de cealaltă parte – sînt divergente şi reuşesc să producă o mare confuzie în felul în care bărbaţii şi femeile interacţionează zilnic. Fiecare persoană are o educaţie diferită, orizonturi de aşteptare diferite. Bărbaţii – mai ales cei mai în vîrstă – nu mai ştiu exact cum să se comporte, deoarece politeţea lor poate fi considerată o insultă: multe femei îi vor acuza de „sexism“, dacă ei se vor oferi să le deschidă uşa, să le care bagajul, să le dea locul în tren, să le plătească masa la restaurant etc. 

Recunosc că, personal, am trăit un minişoc cultural cînd prietenul meu britanic din anii ‘90, coleg de facultate la Londra, nu numai că nu îmi întindea mîna la coborîrea din autobuz sau nu îmi deschidea uşa să mă lase să trec prima

, doar!), dar mi-a şi răspuns că aşa ceva nu se mai face. În loc să-l tratez de bădăran, am început să mă gîndesc că poate o fi avînd el ceva dreptate şi că ar fi trebuit să-mi ajustez ideile mele „înapoiate“, prefeministe... Am mai observat apoi că acest comportament al lui predomina în rîndurile tineretului universitar, agreat de ambele sexe. 

Conform unor statistici britanice recente, 90% din bărbaţi se consideră a fi

, iar 51% dintre ei ar prefera să împartă egal plata mesei la restaurant, la prima întîlnire, cu o femeie; 5% ar fi fericiţi dacă femeia ar plăti complet această masă; un bărbat din cinci ar ceda locul unei femei în autobuz sau tren, dar patru din cinci bărbaţi deschid uşa altor persoane, în mod regulat (

, 2 ianuarie 2013). 

I-am întrebat direct pe cîţiva amici britanici mai în vîrstă ce cred ei despre cavalerism şi curtoazie. Aceste idei nu ar fi dispărut întru totul, dar au evoluat. Cavalerismul şi curtoazia sînt echivalate cu a fi politicos şi bine-crescut, în general, dar, din păcate, aceste valori lipsesc adesea din educaţia ambelor sexe, spre deosebire de trecut, cînd lumea era mult mai politicoasă. Bărbaţii vor ca relaţia lor cu femeile să fie bazată pe respect reciproc. 

Dacă o femeie s-ar simţi insultată de cavalerismul unui bărbat (deoarece gestul lui ar sugera că ea nu ar fi în stare, de exemplu, nici măcar să-şi pună paltonul singură), aceşti bărbaţi ar accepta fără probleme faptul că femeia doreşte să fie tratată ca de la egal la egal. În plus, ei i-ar comunica femeii că această curtoazie se datorează felului cum au fost crescuţi, şi nu ideii că o femeie ar trebui să fie dependentă de ajutorul unui bărbat. Ei îşi explică reacţiile ofensate ale femeilor prin dorinţa de afirmare cu orice preţ a ideii de egalitate, sau prin sentimentele lor de nesiguranţă. 

Cea mai delicată problemă pare să fie plata mesei la restaurant, cu ocazia unei întîlniri amoroase. Pentru bărbaţi, aceasta este o chestiune de mîndrie, deoarece arată că sînt în stare să facă acest lucru, şi ar fi ofensaţi de femeile care şi-ar achita propria consumaţie. În opinia lor, balanţa de egalitate s-ar menţine dacă, din politeţe, femeia ar face oferta de a contribui la plată, iar bărbatul i-ar mulţumi şi ar refuza-o.

În generaţiile britanice mai vechi, era absolut normal ca un bărbat să se poarte galant cu o femeie. În prezent, mai există asemenea persoane, dar majoritatea utilizează cavalerismul şi curtoazia cu scopul de a se pune pe ei înşişi într-o lumină bună, nu doar în faţa unei femei, ci a întregii lumi. Încă o dată, este vorba de mîndria bărbatului care vrea să-şi expună ceea ce el percepe a-i fi superioritatea culturală, economică sau socială. 

În secolul 21, curtoazia a pătruns inevitabil şi în domeniul flirtului online, unde atît bărbaţii cît şi femeile se poartă mai dezinhibat decît în viaţa reală, datorită anonimităţii egalizatoare. În lumea virtuală, se poate trece foarte brutal de la galanta fază roză iniţială, cu schimburi de „emoticoane“ (inimioare şi feţe zîmbitoare de tot felul) la încetarea bruscă a conversaţiei sau, mai rău, la mesaje abuzive, oglindind orgoliile rănite ale ambelor sexe, fără nici o mare atenţie arătată bunelor maniere. 

În ritmul acesta, oare va supravieţui cavalerismul pînă în secolul 22?... 

Carmina Francis locuieşte la Liverpool şi este traducătoare şi cercetătoare. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.