Cartea de poveşti
- convorbire cu Anca EFTIME, director la Editura Corint Junior - În condiţiile în care piaţa românească de carte este încă destul de hotică, vag compartimentată şi puţin specializată, Corint Junior, aparţinînd Grupului Editorial Corint, este una dintre puţinele edituri care se încumetă să publice exclusiv literatură pentru copii. De la poveşti ilustrate, la basme "de manual", de la poveşti moderne cu personaje, devenite în scurt timp brand-uri prezente pe ambalaje de sucuri şi de gumă de mestecat, la cărţi clasice de aventuri cu căpitanul Blood şi Robin Hood. Se pot cîştiga însă în România bani din poveşti? Despre tirajele poveştilor... Dat fiind faptul că poveştile clasice editate de Corint Junior figurează şi în bibliografia şcolară, tirajele acestor cărţi sînt semnificative, mai ales că multe titluri sînt reeditate succesiv. Vînzările titlurilor clasice, editate de noi în colecţii precum Bibliografie şcolară, "Literatură universală", "Bestseller Junior", "Călătoriile extraordinare de Jules Verne", "Aventura Corint Junior" sînt constante, iar tirajele se epuizează în timp relativ îndelungat. La polul opus, se află genul nou adoptat de noi: scriitori premiaţi, cărţi bazate pe brand-uri internaţionale recunoscute, ecranizări de succes şi titluri vîndute în străinătate în milioane de exemplare. La astfel de titluri, tirajele au fost epuizate în cîteva luni de la lansare, aşa cum s-a întîmplat cu Codul Emily Post al bunelor maniere pentru copii: un prim tiraj de 5.000 de exemplare, vîndut în doar două luni de la lansare; în prezent, vînzările acestui titlu se apropie de 10.000 de exemplare. Seria Ice Age 2, cu un tiraj total de 45.000 de exemplare, s-a bucurat de o situaţie fără precedent, întreg tirajul fiind epuizat încă din faza de producţie, prin precomenzi. Am beneficiat de campania de promovare internaţională a filmului Ice Age 1 şi de atmosfera, extrem de benefică pentru noi, de aşteptare a părţii a doua. Tirajele se stabilesc în urma analizelor de prospectare a pieţei, pe bază de precomenzi de la distribuitorii majori şi, nu în ultimul rînd, pe baza intuiţiei şi curajului editorului. Nu trebuie omisă forţa financiară a editurii. Ar mai trebui menţionat un aspect care ţine de o anumită mentalitate: mulţi părinţi şi chiar şi media tratează literatura pentru copii ca pe un "rău necesar" sau ca pe un lucru prea facil pentru a fi băgat în seamă. Se ignoră astfel tocmai rolul formativ al acesteia. Probabil că, dacă ar exista o altă atitudine (cum se întîmplă în Occident, unde acest sector e foarte prolific şi înfloritor), atunci şi la noi tirajele cărţilor pentru copii ar fi mai mari. ...şi despre brand-urile lor Brandul unui titlu ne ajută în mare măsură, atunci cînd acesta a penetrat şi pe piaţa noastră: exemplele cele mai bune sînt seria cărţilor Ice Age 2 şi X-Men 3. Chiar ajutaţi de recunoaşterea brandurilor, campaniile de promovare a titlurilor noastre continuă să acopere mai toate canalele media. O altă situaţie este cea în care brand-ul e foarte solid în afara ţării, ca la seria "Angelina Balerina", dar total necunoscut, pînă acum cîteva luni, în România. Pe lîngă prima lansare a cărţilor şi a brand-ului ca atare, organizăm periodic evenimente inspirate din cărţi (sau în ton cu acestea), cum ar fi recenta "Petrecere a Angelinei Balerina", organizată la Diverta Plaza România, de 1 iunie. Evident, toate aceste brand-uri promovează, alături de cărţi şi jucării, rechizite, jocuri pe calculator etc., dar problema licenţierii acestora iese din sfera publishing-ului, iar organizarea de cross-promotions pentru un brand este o problemă destul de nouă în lumea editorială românească. Rentează să publici poveşti? Se simte o revigorare a pieţei de carte pentru copii. Titlurile care incită interesul celor mici sînt din genul fantasy - şi pentru asta trebuie să recunoaştem meritul lui J.K. Rowling. Cu siguranţă rentează să publici literatură pentru copii, gen care e greu de tradus, greu de conceput şi greu de promovat şi care, aşadar, pune probleme concurenţei noastre. La nivelul Grupului Editorial Corint vînzările cărţilor pentru copii au un sensibil avans faţă de celelalte genuri, în condiţiile în care şi campaniile de promovare sînt semnificative.