„Care bogat se va mîntui?“ Libertatea ca sărăcie voluntară în Noul Testament

Publicat în Dilema Veche nr. 965 din 6 octombrie – 12 octombrie 2022
© C.Hord
© C.Hord

„Care bogat se va mîntui?” e o întrebare care traduce titlul unui text faimos al lui Clement Alexandrinul, un autor creştin din secolul al II-lea, foarte impregnat de cultura filozofică elenistică și care, după cum îi spune numele, a scris cu precădere într-o perspectivă apologetică în Alexandria Egiptului, în acest epicentru spiritual, mistic, intelectual, hermeneutic al Mediteranei Orientale. Omilia lui se intitulează,  Quis Dives salvetur? (în general, patristica greacă e şi ea prezentă în cataloage sub forma ei latinească, pentru că principalul impuls pentru dezvoltarea acestor studii în modernitate, post-renascentiste, a venit din Occident). 

Am putea pune această chestiune „Care bogat se va mîntui?” într-o perspectivă evanghelică, pentru că, ne place sau nu, felul în care gîndim în imaginarul nostru colectiv raportul dintre bogăţie şi sărăcie este, în mare parte, formatat de enunţuri și perspective pe care le regăsim în Biblie, cu precădere în cele 27 de cărţi canonice ale Noului Testament. Acolo sînt de găsit tot felul de surprize care ar putea inspira şi reflecţiile moderne, postmoderne, strict specializate asupra chestiunii avuţiei, avuţia naţiunilor, avuţia persoanelor, avuţiile materiale, patrimoniile intangibile etc., toate astea fiind abordabile din perspectiva sociologiei, a ştiinţelor politice, a ştiinţelor sociale, a antropologiei, dar cred că nu ne strică să revenim un pic la sursă şi să vedem de unde începe totul. De pildă, în a doua epistolă către corinteni, zice Sfîntul Pavel: „Neavînd nimic, pe toate le stăpînim” (6, 10). Mi se pare genul de paradox care ar putea să mă facă să şi tac, dar totuşi am să insist, pentru că el sintetizează foarte bine atitudinea duală, dialectică, am putea spune, a cercului apostolic în chestiunea nu doar socială, ci și economică a avuţiilor terestre.

Dar și în Vechiul Testament găsim o bogăţie cu tîlc, chiar cu tîlc metafizic. Cel mai celebru bogat e protagonistul unei drame legate de teodicee, adică de justificarea existenţei divine în raport cu manifestarea concretă a răului. L-aţi recunoscut, bineînţeles, pe Iov. El este simbolul de după Avraam al fidelităţii fără margini şi al suferinţei celui drept. El ne situează direct în scandalul teodiceei și ridică întrebarea: „Cum e posibilă suferinţa, cum e posibil răul în faţa unui Dumnezeu atotbun?”. Iov apare ca un om impecabil şi, totuşi, e supus celor mai dure probleme existenţiale: îşi pierde averea, îşi pierde prietenii, îşi pierde sănătatea, iar în prologul din cer al Cărții lui Iov, care i-a interesat pe atîţia pînă la Carl Gustav Jung, Iov anticipează figura lui Faust, pentru că Dumnezeu cedează în joacă „ispitei”, adică acceptă testul de loialitate al lui Iov propus de diavol. Dreptul Iov este, desigur, asemenea şarpelui de aramă ridicat de Moise în timpul Exodului poporului ales din Egipt, un arhetip al lui Hristos. 

Acum, revenind la literatura Noului Testament, ar trebui să fim limpezi asupra contextului istoric în care sînt redactate Evangheliile canonice. În Palestina biblică găsim un mic regat elenistic administrat de Imperiul Roman, o societate pastoral-agrară, cu un comerţ destul de dinamic, dar totuşi bazat pe troc şi slab monetizat în care existau contraste sociale, economice, fără îndoială. Sigur că regele Irod Antipa, elita religioasă iudaică a vremii, şefii instituţiilor militare şi judiciare de ocupaţie erau oameni cu dare de mînă și cu mult sub ei existau alte categorii de semiprivilegiaţi, ca celebrii vameşi ai Noului Testament, cu o solidă reputaţie de corupţie, sau micii negustori care făcea legătura cu Egiptul, cu Persia, cu Roma însăşi. Iisus Hristos însuşi era, tehnic vorbind, un om mai degrabă sărac. Nu era în nici un caz un marginal, cum au încercat unii şi alţii să spună. Pînă la urmă, El, ca om, pune în operă acest mister ultim al chenozei, cum se spune în termeni paulini, prin care Dumnezeu se goleşte complet, voluntar, radical de propria sa slavă şi își asumă din interior şi pe deplin condiţia umană. Deci Iisus Hristos e de fapt primul exemplu de sărăcie voluntară. Altminteri, putem spune că, deşi nu avea – cum am zice azi – un „domiciliu fix”, deşi ştim din apocrife că dreptul Iosif era dulgher şi se spune că, pînă la 30 de ani, cînd a început misiunea sa publică, Iisus Hristos a practicat El Însuşi această meserie, ne putem imagina că ea aducea nişte mici beneficii. Şi trebuie să vedem doctrina lui Hristos despre bogăţie şi sărăcie de la altitudinea unui Dumnezeu care se dezvăluie în termeni umani, inteligibili și nu ca un fel de program implicit politic sau filozofic al unui personaj care ar putea să fie asimilat unui simplu „troublemaker”, cineva care pune în criză ordinea moştenită, un militant, un partizan. Nici pomeneală! Deci toate elementele care-I sînt atribuite în Evanghelii Mîntuitorului Hristos trebuie văzute şi tratate în contextul statutului Său ca persoană, nu al biografiei Sale, aşa cum o reconstituie Evangheliile ca atare, destul de tăcute cu privire la perioada copilăriei, de dinainte de ieşirea la propovăduire, şi abundenta literatură apocrifă care ne furnizează un tablou mult mai detaliat şi mai colorat.

Care este, deci, această învăţătură? Pe de o parte, principiul separării puterilor mult înainte de Montesquieu. Sigur, nu e vorba de separarea a trei puteri, ci de separarea puterilor fundamentale: cea materială, politică, militară represivă, autoinstituită a Cezarului, şi cea spirituală a lui Dumnezeu. Acesta e tîlcul parabolei cu banul dajdiei: plătim dările către Cezar, dar ne dedicăm viaţa lui Dumnezeu. Averile nu sînt prin urmare un scop în sine, dar nu sînt nici un păcat. Nu scrie nicăieri că a poseda înseamnă a fi în culpă. Milostenia, iubirea față de aproapele, iertarea datoriilor, pe care şi vechii evrei o practicau în anii jubiliari, constituie porunci, nu sînt simple îndemnuri morale, deci aici nu se negociază nimic, comorile terestre – continui parafraza după diverse enunţuri christice – sînt perisabile, pentru că le cuprinde rugina, pentru că le fură tîlharii. Evident, în contrast cu ele, singurele comori perene sînt cele adunate în ceruri, adică acumularea de fapte bune şi virtute se contabilizează în Împărăţia lui Dumnezeu, care nu e din lumea de faţă, dar e deja anticipată în misterul vieţii sufleteşti a fiecăruia. Să cităm, de pildă, din Evanghelia după Luca, cea mai elegantă, capitolul 9, versetele 57:62: în vremea aceea, mergînd Iisus pe calea Sa, a zis cineva către ei că „Te voi însoţi oriunde Te vei duce”, şi a zis Iisus: „vulpile au vizuini şi păsările cerului cuiburi, dar Fiul omului nu are unde să-şi plece capul”. Şi a zis către altul: „urmează-Mi”, dar el a zis: „Doamne, dă-mi voie mai întîi să merg şi să îngrop pe tatăl meu”, iar El i-a zis: „lasă morţii să-şi îngroape morţii lor, iar tu mergi de vesteşte Împărăţia lui Dumnezeu”, iar altul a zis: „îţi voi urma, Doamne, dar îngăduie-Mi să rînduiesc cele din casa mea”, iar Iisus a zis către el: „nimeni care pune mîna pe plug şi se uită înapoi nu este potrivit pentru Împărăţia lui Dumnezeu”. Aici e un manifest al caracterului radical, iremediabil şi transformator ontologic al unei convertiri. În momentul în care urmezi învăţătura lui Hristos, evident că apare această separaţie voluntară, conştientă între tine şi ai tăi, bunurile tale, obiceiurile tale, obligaţiile domestice sau publice, totul trebuie să intre într-o nouă logică, o logică a renovării fundamentale a propriei tale persoane. 

Deci creştinul nu poate sluji „la doi domni”, cum se spune, trebuie să aleagă clar între Dumnezeu şi Mamona, prinţul arghirofil, iubitor de arginţi, de averi, de posesiuni mundane al lumii căzute în păcat. Creştinul trebuie să fie harnic, să-şi cîştige existenţa printr-o muncă onestă, să fie darnic şi solidar, dar să nu-şi facă griji pentru ziua de mîine. Aici apare încă un element definitoriu al relaţiei dintre paradigma creştină şi avuţia terestră. Cîştig-o, dacă o faci cinstit, împarte-o, dacă asta nu-ţi pune în pericol propria familie şi supravieţuire, dar nu o idolatriza. De ce? Pentru că asta înseamnă să crezi în providenţa lui Dumnezeu. Înseamnă să nu fii anxios cu privire la ziua de mîine. Înseamnă să nu consideri că un stoc de ceva, conturi bancare, cămări pline de alimente sau orice altă formă de tezaurizare a posesiunilor materiale, te-ar putea scuti de necazuri, de o moarte subită, de sărăcie sau de orice altceva. E clar că trebuie să-ţi alimentezi speranţa într-o logică de ansamblu a vieţii tale, văzînd în orice posesiune terestră doar un instrument, nu un scop în sine şi în nici un caz o garanţie infailibilă că, dacă te-ai blindat cu „asset”-uri, ca să zic aşa, cu acţiuni sau cu orice altă formă de forţare a viitorului, eşti scutit de ce ar putea să-ţi aducă acest viitor dacă Dumnezeu o îngăduie şi mai ales dacă tu eşti complet paralel cu ideea de providenţă.

Şi avem şi un mod de întrebuinţare a bunei bogăţii, tot în Noul Testament. Nu vă podidesc cu referinţe textuale, dar ideea e că trebuie să-l ajuţi pe nevoiaş, să-l vizitezi pe cel aflat la închisoare, să-l îngrijeşti pe cel rănit, să-l primeşti în ospeţie pe drumeţul străin şi aşa mai departe. Ce contează ca idee generală este să reţinem că, în acest univers istoric, cultural şi spiritual deopotrivă, bogăţia şi sărăcia economică simbolizează raportul invers dintre valoarea morală şi aparenţele sociale. Foarte mult se insistă în Evanghelii pe acest caracter iluzoriu, înşelător, pervers al pretenţiilor şi al aparenţelor. Bogaţii în bunuri pămînteşti seamănă cel mult cu acei farisei criticaţi constant de Iisus Hristos. Vor să pară în loc să fie, mizează pe efectul vizual şi social al opulenţei personale, nu pe discreţia decentă care defineşte fapta bună şi dezinteresată. Totuşi, sărăcia voluntară a viitorilor monahi, de pildă, plus etica ascetică bazată pe ceea ce se chema în Evul Mediu „contemptus mundi”, dispreţul faţă de lume, fac parte din urmarea lui Hristos, ca elemente practice de „imitatio Christi”. Știm foarte bine că anumite curente heterodoxe, dar persistente, precum encratismul, exagerau valoarea despuierii de orice legătură cu lumea atît prin proprietăţi şi bani, cît şi prin plăceri sau vicii bazate pe simţuri. A avea în afară înseamnă, deci, a pierde înăuntru. Cu cît am mai mult în afară, cu atît sînt mai gol înăuntru. Cam acesta este raportul dintre ce este şi ce pare să fie. 

A te lega excesiv de lume înseamnă a te despărţi de Dumnezeu, a uita rugăciunea, a neglija căutarea virtuţii şi jertfa de sine care decurge din contemplarea Crucii lui Hristos. Evident că acest ideal apostolic, evanghelic, a durat mai cu seamă în comunităţile din primele trei-patru secole, înainte de momentul constantinian din istoria Bisericii, cînd lucrurile se schimbă, cînd Biserica, încet-încet, şi-a prefăcut ierarhia oarecum conturată instituţional într-o clasă de oameni puternici şi bogaţi. S-a îmbogăţit chiar Biserica, ăsta e adevărul, dacă ne uităm la ritmul în care Constantin şi urmaşii lui au ctitorit, au făcut donaţii, au modificat legislaţia astfel încît, de pildă, moştenirile să poată reveni fără taxe în seama Bisericii. Aceşti „căutători ai desăvîrşirii”, care practicau în principiu cu titlu de jurămînt sărăcia voluntară, trăiau în mănăstiri din ce în ce mai bogate şi ştim foarte bine că asta se vede în toată istoria creştinismului, cel puţin pînă la secularizarea averilor mănăstireşti în secolul al XIX-lea românesc. Din acest motiv au şi apărut tensiuni între episcopat şi monahism, chiar dacă episcopii au început să fie recrutaţi dintre călugări de la un punct încolo, şi tot din acest motiv, adică al ideii că modelul de care am vorbit pînă acum a cam fost modificat sau pus în paranteză, se explică şi de ce, din cînd în cînd, apare cîte un „poverello” în istoria Bisericii, cîte o figură de ascet radical care pur şi simplu spune puternicilor zilei, atît în ordinea politică, cît şi în cea ecleziastică, că au „luat-o razna”, că s-au înstrăinat de învăţătura lui Hristos, că dacă vor să mai convingă, dacă vor ca vestea cea bună să ajungă la noi generaţii, e nevoie ca ei să revină la această austeritate originară pe care, sub diverse pretexte mai mult sau mai puţin pioase, au alterat-o.

De ce s-a vorbit mereu, inclusiv în termeni paulini, de un „scandal al crucii”? Pentru că creştinismul a provocat o radicală răsturnare a valorilor antice. De aici pe deplin justificată repulsia elitelor filozofice, de pildă neoplatonice din elenism, faţă de o religie care punea în centrul său figura unui sărac răstignit, care făcea apologia suferinţei, care respingea avuţia terestră ca pe un circ al aparenţelor false, ca pe o capcană spirituală. Cele două lumi s-au întîlnit doar în spiritualismul gîndirii ierarhice tipic medievale, în viziunea cosmologică, ierarhică şi în cultura acestei nemuriri imateriale, care a permis şi un punct de contact, un fel de sinteză sau o logodnă, dacă vreţi, între moştenirile provenite din Atena, din Roma şi din Ierusalim, în opera marilor autori patristici. 

Pe de altă parte, cum aproape totul e paradoxal şi antinomic în Evanghelii, n-ar trebui să uităm şi alte spuse ale lui Hristos, de pildă în momentul în care El ne spune: „Nu mai purtaţi atîta de grijă săracilor, pentru că pe săraci îi veţi avea cu voi întotdeauna”. E un manifest puternic. N-aş spune că este un manifest antisocialist, dar este totuşi o probă de bun-simţ dumnezeiesc. Într-adevăr, aşa stau lucrurile. Pe săraci îi avem şi astăzi cu noi, indiferent de regimurile politice pe care le-am ridicat şi doborît, indiferent de experienţele ulterioare, indiferent de evoluţia PIB-ului. Săracii sînt aici. Hristos nu mai e direct între noi, dar recomandarea Sa îmi spune că orice lectură politico-ideologică a Evangheliei este din capul locului sortită eşecului şi chiar dacă s-au produs în timp astfel de anexări, ele nu au nici relevanţă, nici un temei în adevărul biblic sau în modelul care decurge din imitaţia christică.

* Acest text reprezintă versiunea scrisă a unui fragment din conferința susținută de autor în cadrul Conferințelor „Dilema veche” care au avut loc la Cluj Napoca în zilele de 14, 15 si 16 septembrie. Inevitabil, trecerea de la versiunea orală la forma scrisă a impus editarea materialului.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.