Că de n-ar fi...

Publicat în Dilema Veche nr. 1010 din 17 august – 23 august 2023
image

De ce se spun și de ce se ascultă povești? De ce le plac oamenilor poveștile? La ce folosesc poveștile? Cîte feluri de povești există? Cîte interpretări are o poveste? Cît adevăr și cîtă minciună sînt într-o poveste? Ce s-ar întîmpla dacă n-ar mai exista povești?

Sînt multe răspunsuri  pentru fiecare dintre aceste întrebări.  

La ultima se poate răspunde tot printr-o poveste, publicată de Jean-Claude Carrière în celebra sa carte Cercul mincinoșilor. Potrivit lui: „O pildă persană străveche îl înfățișează pe povestaș stînd singur pe țărmul oceanului, pe o stîncă. Spune poveste după poveste, abia trăgîndu-și răsuflarea și bînd din cînd în cînd un pahar de apă. Oceanul îl ascultă vrăjit. Iar autorul necunoscut adaugă: Dacă într-o bună zi povestașul tace ori este nevoit să tacă, nu poate spune nimeni ce va face oceanul”.

N-ar mai avea cine să spună ce va face oceanul, dar se mai zice și că omul este singura ființă care nu doar că spune și ascultă povești, dar se poate organiza în triburi, comunități și societăți întregi, pe baza credinței într-o poveste. Religiile, istoriile, tradițiile și experiențele transmise din generație în generație sînt și ele povești care formează mințile celor care le receptează. Poveștile pot uni și pot mobiliza oamenii, dar, bineînțeles, ca pentru aproape tot ce-i omenesc, există și un revers, adică tot poveștile pot să și divizeze oamenii, să-i facă să se urască, să-i împingă în conflicte și războaie. Dată fiind această mare putere asupra indivizilor și comunităților, e de înțeles de ce adesea poveștile, chiar și cele pentru copii, sînt editate, cenzurate sau selectate. Cerințe impuse vremelnic de morală, de modă, de politică și de tot felul de interese duc frecvent la reinterpretări, schimbări sau interziceri ale unor povești. Dacă istoria „e cea mai frumoasă poveste”, după cum spune o celebră formulă, e clar de ce falsificarea ei devine o prioritate pentru dictaturi și regimuri totalitare. Așa cum bine am văzut, comunismul a excelat în asemenea mistificări.      

De altfel, termenul „poveste” are în limba română mai multe nuanțe, unele dintre ele fiind bine reliefate de sinonime ca basm, scorneală, brașoavă, născocire. Mai de curînd și-a făcut loc un termen nou: narativ. Acesta e legat de obicei de politică și de manipulare, e o poveste menită să atragă electoratul, chiar dacă e falsă.

Așadar, din povești poți învăța, dar cu povești poți fi și păcălit. Cu ajutorul poveștilor poți comunica, poți informa, poți explica lucruri complicate, poți vinde mărfuri sau poți adormi. Dincolo de toate astea, umanitatea ar fi de neimaginat fără povești. (Andrei Manolescu)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.