„Burţile“ presei libere

Publicat în Dilema Veche nr. 715 din 2-8 noiembrie 2017
„Burţile“ presei libere jpeg

În primii 15-20 de ani de presă românească „liberă“, se scria orice pentru că oamenii citeau cam orice, fără să-și pună prea multe întrebări legate de granița dintre realitate și fantezie. După decenii întregi de viață cenușie și știri în care nu întîmpla nimic, în afară de ode și osanale, foamea de senzațional și nevoia de poveste trebuiau satisfăcute cu orice preț. Anii aceia de presă au fost atît de haotici, de exuberanți și de absurzi, încît merită nu doar să fie predați ca „studiu de caz“ la facultățile de profil, ci merită să devină literatură, pentru că sînt unici, nu vor mai reveni niciodată. Iar „găina care naște pui vii“ din Evenimentul zilei (considerat pe atunci un ziar de prestigiu) n a fost începutul unui fenomen, el exista deja încă din 1990, cînd se inventau peste noapte publicații de tipul Infractoarea mov, cînd se nășteau și mureau edituri, cînd se formau cozi la chioșcurile cu ziare, cînd orice gospodină și orice instalator erau cititori de presă.

Aproape săptămînal apărea pe piață o nouă publicație, banii mergeau într-o direcție anume, iar o gașcă întreagă de jurnaliști care își scriau articolele pe colțul mesei, prin crîșmele de la Casa Scînteii (transformată deja în Casa Presei Libere), migrau plini de speranță dintr-o parte în alta. Pe atunci aveam un amic care era un soi de rege al „burților“ („burtă“ – articol cu subiect inventat, dar care poate să conțină, întîmplător sau nu, un sîmbure de adevăr) și care, atunci cînd afla că s-a deschis o nouă „fabrică de texte“, îmi spunea: „Hai să mergem și să băgăm și noi un cap!“ Eu eram novice în meserie, el ajunsese la performanța de a vinde o „burtă“ de mai multe ori, adică același articol fictiv reciclat la nesfîrșit în paginile unor publicații obscure care, culmea, își aveau publicul lor. Vindecători, vrăjitoare, trafic de droguri și prostituție, crimă organizată, case bîntuite și cîte altele puteau să devină cover stories, cu repere și surse imprecise, fără să existe în realitate. Oamenii citeau și se minunau, nimeni nu verifica nimic. Amicul meu a atins o culme a măiestriei în momentul în care lucram amîndoi la o publicație „în curs de apariție“ (și care nu a mai apărut niciodată) și a inventat un interviu cu avocatul Regelui Mihai. Știa că materialul nu urma să fie publicat, însă redactorul-șef s-a întîlnit întîmplător chiar cu tipul respectiv, care i-a spus că n-a dat nici un interviu în ultima vreme, așa că regele „burților“ și-a pierdut slujba. Însă nu mă îndoiesc că „interviul“ a fost publicat în altă parte, în vreo revistă locală, de pe la Arad sau Brăila. În fond, există cazuri recente în care scriitori inventați de prin America de Sud apar în paginile unor prestigioase publicații literare.

Uneori se plătea bine, chiar fabulos. De altfel, perioada mea de glorie financiară a fost în timpul colaborării cu revista Hustler, unde scriam reportaje oarecum erotice, sub pseudonim. Nu a durat mult, vreo șase luni, cred, însă îmi amintesc că-mi permiteam să mănînc zilnic în oraș, la restaurant, din două articole pe lună. Pentru că eram conștiincioasă, le scriam „pe bune“ – interviuri cu stripperi sau cu gigolo care au fost, totuși, niște experiențe uluitoare pentru o puștoaică ce nu știa nimic despre industria sexului. La un moment dat, am fost nevoită să scriu „o burtă“ și o dau mereu drept exemplu în ceea ce privește circuitul „burților“ în presa acelor vremuri. Găsisem un scurt reportaj în cotidianul Național despre o actriță de filme porno care făcuse carieră în Germania și tocmai se întorsese în România ca să-și deschidă o școală de vedete de filme porno. L-am sunat pe jurnalistul care scrisese articolul cu rugămintea să mi dea contactele „doamnei“ respective. Mi a răspuns amabil: „Sigur, va fi încîntată de o nouă colaborare cu presa. Deocamdată e plecată în Germania, însă vă caut eu cu siguranță cînd se va întoarce în țară!“ Am așteptat cu speranță, m am plimbat de mai multe ori pe străzile adiacente străzii Mîntuleasa (acesta era singurul reper din articol), încercînd să-mi dau seama care era casa „conspirativă“ unde se țineau cursurile. După două săptămîni am sunat din nou la redacția ziarului Național – din păcate, directoarea școlii de viitoare vedete porno nu se întorsese încă din Germania. Abia atunci m-am prins că era o „burtă“ și, pentru că trebuia să-mi predau articolul, am pre-luat-o și am scris o „burtă“ și mai ofertantă, pe patru pagini de revistă. Le-am luat „interviuri“ vecinilor scandalizați din zona Mîntuleasa, am inventat fete oneste din Bîrlad sau Slobozia, pline de aspirații de a deveni vedete porno, o sală de curs specială, în care se repetau orgasmele în fața oglinzilor, o pivniță pentru sado-maso etc. Redactorul-șef m-a felicitat sincer pentru text, fără să mă întrebe dacă e ceva adevărat acolo sau nu. La o săptămîna de la apariție, am primit un telefon la redacție: „Bună ziua. Sînt X, jurnalist la TVR, e foarte interesant reportajul dvs. despre școala de vedete de filme porno. Mă întreb dacă ați putea să mă puneți în legătură cu doamna respectivă, pentru un material video în care, desigur, îi vom proteja identitatea“. Aveam replica deja pregătită: „Sigur, nu-i nici o problemă, doar că deocamdată e plecată în Germania!“ Nu s-a mai întors de acolo niciodată.

Treptat, am început să mă obișnuiesc să scriu articole la granița cu ficțiunea și le-am luat drept niște exerciții de literatură. Știam însă că lucrurile nu vor dura așa la nesfîșit, presa începuse să se „profesionalizeze“, apăruseră deja mogulii, se dădeau adevăratele tunuri, iar noi, condeierii ăștia mici, nici nu mai contam. Tîrziu, în anii 2000, am nimerit într-un trust de buzunar, la un mic mogul care scotea pe piață un ziar, o revistă erotică, o revistă de știință și tocmai își completase planul editorial cu o revistă de „crimă și mistere“. Obișnuia să ne spună: „Trebuie să scrieți despre curve și despre criminali ca să aibă din ce trăi și oamenii de știință!“ Ăștia erau jurnaliștii de la revista de știință care numai oameni de știință nu erau, desigur, preluau și adaptau texte în engleză de pe Internet. Așadar, iată-mă la „crimă și mistere“, unde aveam voie să scriem orice, doar să fie cu sînge. Am epuizat destul de repede toate infracțiunile posibile, toate personajele dubioase care puteau să-mi treacă prin minte. Îmi amintesc dimineața mohorîtă și rece de februarie în care eu și un coleg ne plimbam prin cimitirul Bellu în căutare de povești cu gropari. Eram „pe teren“, chipurile, căci primiserăm ca sarcină un reportaj morbid. Ne-am așezat pe o bancă – eu l-am inventat pe nea Titi care vorbește cu morții, colegul meu și l-a imaginat pe Sandu, gropar din tată în fiu care locuiește într-un cavou, am băgat și o fantomă, pentru că bîntuirile dau bine oricînd, după care am decis că era cazul să plecăm acasă. La redacție, atunci cînd redactorul-șef era plecat, se jucau campionate de aruncat pinguini pe gheață, pe computer, între departamente, și se aștepta ziua de salariu. Toți colegii mei erau oameni creativi, care au ajuns în final să aibă job-uri creative. Cîteodată mă gîndesc la tot talentul irosit în acei ani, al meu, al altora, oameni care în condiții normale și în țări mai normale puteau să trăiască altfel din scris, mai decent. Toată această prostituție jurnalistică era însă o formă disperată de supraviețuire. Păstrez în computer textele de atunci, poate la un moment chiar vor putea să devină literatură.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Drumeție montană ghidată prin Anii Drumeției în Sibiu Sursă Colaj Anii Drumeției
Descoperă comoara ascunsă a României: peste 800 km de trasee spectaculoase în Munții Făgăraș, Cindrel și Lotru
Pe 11 decembrie, întreaga lume celebrează Ziua Internațională a Muntelui, un prilej perfect pentru a redescoperi comorile naturale ale României. Cu o treime din suprafața sa acoperită de munți și sute de kilometri de trasee spectaculoase, țara noastră se impune ca o destinație de vis pentru iubitori
sarmale freepik jpg
Rețeta tradițională de sarmale folosită de gospodinele din Maramureș! Vor fi perfecte pentru masa de Crăciun
Deja ne apropiem cu pași repezi de sărbătorile de iarnă, iar mulți dintre noi ne vom dori să pregătim sarmalele într-un mod cât mai tradițional și mai gustos! Din fericire, rețeta folosită de gospodinele din Maramureș este perfectă în acest scop!
bilet avion jpeg
Zboruri deasupra Rusiei: companiile aeriene chineze câștigă piața, cele europene pierd. Cu cât s-au scumpit biletele de avion
Zborurile europene către China au devenit mai lungi, mai scumpe și chiar mai greu de găsit, pe măsură ce tot mai multe companii aeriene anulează rute — dar companiile aeriene chineze nu se confruntă cu astfel de probleme.
AA1vAzLr jpg
Un chatbot i-a sugerat unui adolescent să-și ucidă părinții pentru că îi restricționau timpul pe telefon
Părinții a doi adolescenți din Texas au intentat proces companiei Character.AI, susținute de Google, acuzând faptul că boții, ce pot lua chipul unor personaje sau persoane reale, le-au abuzat copii, relatează presa americană.
horoscop jpeg
Horoscop joi, 12 decembrie. Nativii unei zodii primesc oportunități noi pentru venituri extra, în timp ce alții au nevoie de odihnă
Horoscopul zilei de joi, 12 decembrie, anunță o zi importantă pentru cele 12 semne zodiacale. Nativii unei zodii primesc oportunități noi pentru venituri extra, în timp ce alții au nevoie de odihnă. Lorina, astrologul Click!, a realizat predicții complete pentru fiecare semn zodiacal.
Pierdere in greutate FOTO Shutterstock jpg
Cum se pot pierde 10 kilograme în 9 săptămâni cu ajutorul tehnologiei, fără diete drastice
Tehnologia joacă un rol tot mai important în sănătate, iar integrarea unor dispozitive inteligente poate fi un aliat eficient în procesul de pierdere în greutate.
amza Pellea Caotura TVR jpg
12 decembrie, ziua în care a murit Amza Pellea. Controversa legată de cauza decesului marelui actor
La 12 decembrie 1983 a murit celebrul actor Amza Pellea, iar în 2021 poetul şi publicistul Lucian Avramescu. Tot într-o zi de 12 decembrie s-au născut Frank Sinatra și Monica Bîrlădeanu.
Banner Annes
Ce vedete au defilat pe podium în prima seară de Bucharest Fashion Week. Annes, preferata designerilor
Prima seară de Bucharest Fashion Week a avut loc aseară, în prezența a numeroase vedete și creatori de modă dar și fotbaliști, pentru că a avut loc totodată și Gala Fotbalului Românesc.
inchisoare medievala jpg
De ce erau temnițele medievale comparate cu Iadul. Ce secrete macabre ascundeau
În inima cetăților medievale, în spatele zidurilor groase și întunecate, temnițele serveau drept martori tăcuți ai cruzimii și disperării. Aceste încăperi, destinate celor condamnați, au fost comparate adesea cu Iadul însuși, datorită condițiilor de detenție infernale și pedepselor de o brutalitate