Born to fight " agresivitatea la vîrsta Internetului -

Publicat în Dilema Veche nr. 271 din 23 Apr 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Medium is the message! " exclama victorios, în cadrul optimismului generalizat al anilor 1960, canadianul Marsahll McLuhan, autorul celebrului studiu Galaxia Gutenberg. Între timp, cartea sa a primit nenumărate replici pro şi contra, "mijloacele" de comunicare s-au diversificat şi ele pînă la apariţia mijlocului "suprem" de comunicare, Internetul. În rîndurile care urmează, voi încerca să vorbesc despre agresiune şi violenţă pe Internet, felul în care aceasta se manifestă şi dacă există sau nu o autoritate capabilă să o regularizeze, să-i stăvilească o parte din avîntul de distrugător pixelizat. Prima dificultate "supremă" în abordarea acestui subiect constă în abundenţa, diversitatea şi tipologia extrem de variabile ale site-urilor unde se manifestă violenţa, de la celebrele "forumuri" întreţinute de reviste pînă la site-urile cu conţinut pornografic. Aşa cum o spunea încă de prin anul 2000 un cercetător al mediului virtual, italianul Ronaldo Minuti, creşterea cantitativă, uneori exponenţială a numărului de adrese disponibile, ce pot fi repertoriate cînd se studiază un fenomen specific Internetului, nu mai constituie de multă vreme un avantaj. Din contră, el ridică probleme serioase cînd este vorba de a găsi un răspuns precis. Nu există deci violenţă pe net, ci sute, mii de forme de expresie a acesteia. Marea majoritate a studiilor dedicate mediului virtual (din care aleg să citez doar un "clasic" al genului, Sherryl Turkle " Life on the Screen: Identity in the Age of Internet, 1995) pun accentul pe inegalabila capacitate a reţelei de a da naştere (aproape) spontan unor comunităţi electronice şi grupuri de aderenţi. Aceste comunităţi, de durată mai lungă sau mai scurtă, sînt caracterizate adesea prin forme de apartenenţă şi obiceiuri specifice, dar ele nu implică niciodată un angajament social şi politic total. Un exemplu foarte recent şi foarte ilustrativ pentru capacitatea Internetului de a spontaneiza participarea sînt apelurile lansate în cursul manifestaţiilor de stradă de la Chişinău, de acum cîteva zile. Diferite grupuri de persoane, imposibil de identificat pentru un utilizator normal, lansau apeluri disperate, pe forumurile principalelor ziare din România, pentru manifestaţii de solidaritate. Aş mai dori să remarc aici felul în care agitaţia şi violenţa intrinsecă unei manifestaţii reale, de stradă, ajunseseră să-şi pună amprenta asupra forumurilor, devenite ad-hoc autostrăzi informaţionale în timp real. Dar foarte puţini dintre cei ce lansau mesaje pe Internet au şi ieşit efectiv să protesteze. Ne aducem aminte că în anii ’90, una dintre cele mai mari critici ce puteau fi lansate la adresa cuiva era: ai făcut Revoluţia la televizor!. Acum urarea ar putea fi lansată şi ca ai făcut Revoluţie pe Internet, în sensul propriu, dar şi figurat al termenului. Este încă una dintre formele de "apartenenţă fără angajament", specifice web-ului, extrem de atrăgătoare mai ales pentru cei care vor să se elibereze, fie şi pentru cîteva momente, de anumite constrîngeri sociale. Rezultatul: o veritabilă dedublare a sinelui, o opoziţie marcantă între identitatea online şi cea offline. Poţi predica blîndeţea şi disciplina în faţa studenţilor, a elevilor sau a familiei, iar în faţa ecranului devii o fiară sau un monstru care cere "capul trădătorilor" de ţară. Spaţiul electronic constituie deci un veritabil laborator, ce permite exprimarea unor trăsături mai puţin cunoscute ale personalităţii fiecăruia, rezolvarea unor conflicte identitare, politice, psihanalitice sau de altă natură, toate avîndu-şi rădăcinile în viaţa reală. Numai că problemele ridicate de aceste noi forme de sociabilitate electronică dau naştere unor întrebări nebănuite în ceea ce priveşte trinomul violenţă-autoritate-conflictualitate. Raportul cu celălalt s-a schimbat fundamental, violenţa reală şi violenţa simbolică au ajuns să fuzioneze malign. Cunoaştem cu toţii celebra metaforă ilustrativă pentru teoria haosului: bătaia aripilor unui fluture în jungla amazoniană poate declanşa o tornadă în Texas. Nu ştim dacă acest lucru este posibil să se întîmple, dar ştim că un gest la fel de cuantificat ca un forum de discuţii violent poate influenţa opinia publică sau poate duce uneori la linşajul mediatic al cuiva, din cauza efectelor de interdependenţă media. Diverse asociaţii "civice", extrem de zgomotoase, agresive şi vindicative nu ar fi putut exista dacă Internetul nu le-ar fi servit ca platformă de exprimare. Manuel Castells, un alt "guru" al domeniului virtual, scrie într-una dintre cărţile sale că una dintre marile mutaţii în sociabilitatea inter-umană din societăţile moderne este tocmai schimbarea paradigmei legăturilor sociale, reţeaua substituindu-se din ce în ce mai mult comunităţilor clasice. Violenţa individuală beneficiază deci de efectul de amplificare al reţelei. Frustrările mele devin frustrările voastre şi viceversa. Nu ştim cum va evolua fenomenul violenţei pe Internet, care vor fi noile forme de conflictualitate specifice acestuia. Aşa cum o arată Sir Anthony Giddens, dezvoltarea nemăsurată a individualismului a făcut ca individul să nu mai accepte identitatea atribuită de genetică şi de bunul Dumnezeu la naştere. Căutarea disperată a unei formule pentru a fi el însuşi îl împinge să construiască în mod continuu, să-şi găsească o identitate pierdută pentru totdeauna. Inclusiv o identitate virtuală violentă, substitut otrăvit la modelele de succes ale unei societăţi care nu mai crede în ea însăşi.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

image png
Test pentru minți ascuțite. Un cal este ascuns în câmpul vizual, la vedere, dar abil camuflat. Ai la dispoziție doar 7 secunde pentru a-l găsi.
Iluziile vizuale reprezintă un veritabil test al percepției umane, captând în mod constant atenția internauților pasionați de provocări. Imaginile construite astfel au capacitatea unică de a păcăli simultan ochiul și creierul, punând la încercare nu doar acuitatea vizuală
trump musk jpg
Elon Musk încearcă o împăcare cu Donald Trump: „Am mers prea departe"
Miliardarul Elon Musk a declarat miercuri, 11 iunie, că regretă că „a mers prea departe" în unele dintre postările sale făcute pe rețelele sociale împotriva președintelui Donald Trump, fostul său aliat.
Ion Iliescu 6435044 Mediafax Foto Liviu Untaru jpg
Ion Iliescu ar avea cancer la plămâni
Fostul președinte Ion Iliescu ar suferi de cancer pulmonar în stadiu avansat. Diagnosticul preliminar indică o „formațiune înlocuitoare de spațiu la nivel pulmonar, avansată loco-regional”, o expresie medicală ce sugerează
7 front radar fix jpg
De la ce distanță te poate surprinde radarul? Momentul ideal în care trebuie să frânezi ca să eviți amenda
Pistoalele radar și dispozitivele radar instalate pe autovehiculele Poliției Rutiere reprezintă instrumente extrem de eficiente în detectarea vitezei excesive a șoferilor, oferind o măsurare rapidă și precisă.
clatite pixabay jpg
În ce ordine se pun ingredientele în clătite. Așa vor ieși gustoase și cu mult mai pufoase
Clătitele sunt unul dintre cele mai iubite deserturi, iar pentru mulți, obținerea aluatului perfect reprezintă o adevărată provocare.
ClickSanatate (2) (7) jpg
Cum alegi crema facială potrivită pe timp de caniculă
Canicula schimbă regulile jocului când vine vorba de îngrijirea tenului. Nu e suficient să ai un SPF pe undeva în geantă...
Elena Udrea FOTO Inquam/Octav Ganea
Elena Udrea solicită din nou liberarea condiţionată, după ce instanţa a admis să i se scadă aproape opt luni din pedeapsă
Elena Udrea a depus marţi la Judecătoria Ploieşti o cerere de eliberare condiţionată, după ce instanţa i-a aprobat contestaţia la executare şi a decis să i se scadă aproape opt luni din pedeapsa de 6 ani de închisoare.
Copil energizant FOTO Shutterstock jpg
O băutura energizantă din SUA ar provoca rezultate fals pozitive pentru cocaină în testele antidrog. Despre ce este vorba
Un jurnalist sportiv din Statele Unite a generat un scandal după ce a sugerat că unele băuturi energizante pot provoca rezultate fals pozitive pentru cocaină în testele antidrog.
image png
Actrița fără studii în domeniu ce cutremura ecranul românilor în anii ‘70. Scene nud șocante, încă de pe vremea când era la liceu
Într-o epocă a conformismului cultural și a pudorii impuse de regimul comunist, prezența Andei Onesa pe marele ecran a fost o ruptură deliberată de normă, un act de sfidare artistică ce a rămas adânc întipărit în memoria publicului.