Bernea la Roma

Publicat în Dilema Veche nr. 870 din 10 - 16 decembrie 2020
Bernea la Roma jpeg

Horia Bernea nu a ieșit niciodată din sfera mea sufletească. Are un soi de prezență, țesută din amintiri deloc estompate, din ecoul vocii sale bărbătești, din aura unei prezențe care umplea spațiul adiacent, dîndu-i mereu un soi de corpolență eterată. Desigur că această persistență „spectrală” e alimentată de memoria afectivă a multor episoade amicale, la limita unui duh „de familie”, însă ține și de mirarea față de puterea lui de a mă ajuta să mă definesc. Nu a exercitat asupra mea o influență intelectuală directă (îi apreciam „inventarul” mental & stilul artistic, fără să celebrez în el un maître à penser), ci mai degrabă una legată de așezarea lui în lume: filozofia practică, jubilatorie și senină, a unui creștin „cultural”, impregnat de fascinația Tradiției. Insolit era, în cazul lui, și talentul smereniei, măsurat printr-un aparent nativ simț al supraraționalității mundane. Fizician diletant, Bernea avea și capacitățile unui estet metafizic. Vedea materia la modul arghezian sau bachelardian, ca sinteză epifanică între pondere și sens: substanță transfigurată. Forma trimitea mereu spre misterul cuibărit la nivelul invizibil al dimensiunii „atomice”. Frumusețea era dintru început zidită într-o carte a Naturii plină de semne ale divinului.

Bernea și-a văzut retrospectiv tatonările juvenile în zona artei abstracte (niciodată non-figurativă) ca pe un experiment steril, de care merită să te desparți. Iar revenirea lui – prin felurite cicluri de mare densitate simbolică – în registrul „figurativ” a fost, ca și în cazul picturii ultime a unui Horia Damian, un exercițiu nupțial, antimaniheic. Nu există materie rea și spirit bun. Ceea ce pictorul e chemat să exalte ține mai curînd de mariajul alchimic dintre toate registrele ființei, de la geologic și vegetal pînă la mintea „teognostică”, repliată doxologic în rugăciune. Poți găsi un anume luciferism (sau origenism rezidual) în voința lui de a evita „icoana” și discursul explicit apologetic. Nu se dorea „apărătorul credinței”, ci martorul activ al unei taine dinamice, acaparante și copleșitoare. Această fină selecție se reflectă perfect într-o formulă adesea citată de Bernea: Ortodoxia este firea omului. Deci ortopraxia posturală, regăsirea tendențială a integrității adamice de dinaintea căderii. Nu-l preocupa, istoricist, „felia” răsăriteană a creștinismului organizat instituțional, deși îi savura aromele și subtilitățile teologice. Vedea relația dintre om și Dumnezeul întrupat ca pe o etapă decisivă din evoluția materiei cosmice: după Hristos, lumea e oarecum „condamnată” la mîntuire.

N-am aflat cum gîndea arta sa dintr-o teză de doctorat, ci în acele cîteva luni de la finalul anilor ʼ90, cînd ne-am însoțit (în orice timp liber) pe străzile Romei. Bernea era bursier la Accademia di Romania (resuscitată prin entuziasmul erudit al lui Marian Papahagi). Picta frenetic și m-a cuplat fără drept de apel într-un program de plimbări „antropologice”: așa am descoperit imensitatea discretă a Romei bizantine, plină de mozaicuri desăvîrșite și pavimente de marmură policromă, în biserici străvechi. Așa am priceput, ca magnific studiu de caz, continuitatea procesului vital din Urbea paradigmatică. Adică viața care trece prin piatră și se recompune neîncetat, generînd splendoarea locuirii sub semnul unei sacralități perene și „domestice”. În aparatul senzorial al lui Bernea, văzul era desigur monarh. Sorbea decorurile urbane, devora detaliile, intuia coerența organică a fiecărui ansamblu, fotografia (în diapozitiv) și desena în elegante carnete de schițe, nesătul de priveliște și tot mai expert în cartografierea primei capitale imperiale a spațiului mediteranean, unde palpa și sorgintea propriului nostru univers, de „acasă”. Se despărțea implicit de dacismul generației lui Pîrvan, împărtășit cumva și de tatăl său, Ernest Bernea, deși acela lucra științific, ca sociolog al școlii lui D. Gusti. Dar tot Pîrvan inaugurase academia din Valle Giulia, așa că Bernea Jr. sudase într-o unitate fără fisură întregul fundal arheologic european.

Din pomenitele promenade s-a ivit cartea Roma caput mundi (Humanitas, 2001, reeditată sub titlul Roma bizantină, Basilica, 2018) – unde s-a sedimentat, din păcate testamentar, estetica lui Horia Bernea. Albumul, bogat ilustrat cu operele și fotogramele sale, cuprinde atît transcrierea convorbirilor noastre înregistrate, cît și introduceri și note care-mi aparțin: îmbinarea lor celebrează deopotrivă un oraș exemplar (și „etern”), prietenia a doi oameni din generații diferite, bucuria de a trăi și dorința de a învia vestigiile, lăsînd propria noastră „urmă”. Evocarea de față, menită să completeze o serie compulsiv-nostalgică, mi-l aduce pe aristocraticul Horia Bernea direct în fața ochilor, intrînd furtunos într-unul dintre locurile noastre privilegiate, fie în atelierul din Pangratti, în casa lui de la Otopeni, la Muzeul Țăranului Român, în ambasada de la Sfîntul Scaun, pe Via Panama 92, sau în apartamentul din Via Sassoferato, flancat de palmierii și leandrii din cartierul Parioli. Omul acesta rar, masiv și delicat, orgolios și flamboaiant, boem și rafinat, interiorizat și vulcanic, artistul acesta deplin va continua să mă bîntuie fericit, pînă cînd – deo auxiliante – ne vom reîntîlni, poate, într-o tăcută îmbrățișare.

Teodor Baconschi este diplomat și doctor în antropologie religioasă.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Vizita premierului maghiar, Viktor Orban, la sediul guvernului României, în București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Viktor Orban șantajează Kievul cu blocarea sancțiunilor UE împotriva Rusiei, dacă nu va permite tranzitul gazelor rusești
Sancțiunile UE împotriva Rusiei pot fi extinse doar cu condiția ca Ucraina să restabilească tranzitul gazelor rusești către Europa Centrală, să oprească atacurile asupra conductei Turkish Stream și să garanteze continuarea tranzitului petrolului, a avertizat vineri, premierul ungar Viktor Orban.
banner serghei mizil mara banica png
Ce au făcut Mara Bănică și Serghei Mizil, înainte de a pleca la Asia Express?! Iubitul Simonei Trașcă le-a cântat! „A fost gașca veche”
O parte din concurenții Asia Express s-au distrat, joi seară, la deschiderea unui restaurant turcesc.
pedofil petru lucaci ebihoreanul
Pedofilul mângâiat pe creștet de oamenii legii. Detalii scandaloase din dosarul bihoreanului Petru Lucaci
Un bihorean acuzat că a drogat și violat 6 copii și adolescenți a beneficiat de decizii judiciare care i-au permis să rămână în libertate, deși mass-media a semnalat în repetate rânduri pericolul pe care îl reprezintă.
Kate Middleton şi Prinţul William, cu cei trei copii, George, Charlotte şi Louis jpeg
Kate Middleton urmează exemplul Prințesei Diana, în intimitate. Ce obiceiuri are Prințesa de Wales cu copiii săi?
Kate Middleton o urmează pe Prințesa Diana în ceea ce privește modul de a-și crește copiii. În ciuda faptului că are un statut regal, Prințesa de Wales își dorește să le ofere celor mici o viață normală.
Donald Trump s-a întâlnit cu Vladimir Putin, la 16 iulie 2018 (© kremlin.ru)
Vladimir Putin dă semne că cedează. Dictatorul rus este „pregătit” să discute cu Donald Trump, anunță Kremlinul
Putin este pregătit să aibă o conversație telefonică cu președintele american Donald Trump, iar Moscova așteaptă semnalul din partea Washingtonului că și acesta este gata.
sebastian stan gettyimages jpg
Actorul român Sebastian Stan, nominalizat la Oscar! Filmul în care îl joacă pe Donald Trump i-a impresionat pe critici
Academia Americană a Artelor și Științelor Filmului a anunțat joi nominalizările pentru Premiile Oscar din 2025, iar actorul de origine română Sebastian Stan (42 de ani) se află pe listă.
71379363 1004 webp
E posibilă reforma Bolojan la București?
PSD nu pare să susțină cu adevărat reforma începută în forță de liderul interimar al PNL, Ilie Bolojan. Social-democrații nu s-au asociat niciodată cu politicile de austeritate.
pista aeroportul otopeni  foto cnab jpg
Mărturia cutremurătoare a unei pasagere care s-a aflat în aeronava Ryanair, aterizată de urgență pe Otopeni. „S-a văzut fum. Alergau prin avion!"
Două aeronave au solicitat să aterizeze de urgență pe Aeroportul Otopeni. O pasageră din avionul Ryanair a povestit ce s-a întâmplat, de fapt. S-a observat fum în partea din față și panică în rândul însoțitoarelor de zbor. „Pe noi ne-au speriat mai mult ele, fiindcă alergau prin avion și nu știau ce
oana zavoranu c 1260x709 1 jpg
Oana Zăvoranu a dezvăluit cum și-a pierdut averea, după ce a moștenit două milioane de euro. „Nu mai am bani”
Oana Zăvoranu a dezvăluit recent, într-un podcast, că a pierdut 400.000 de euro, după ce a dat bani la vrăjitoare. Actrița spune că acum nu mai are nimic din moștenirea de două milioane de euro primită de la mama ei.