Atenție, FRAGIL – aici e depozitat sufletul meu

Publicat în Dilema Veche nr. 969 din 3 noiembrie – 9 noiembrie 2022
image

„În fața vînturilor furibunde, lasă-mă să fiu un fir de iarbă.

În fața zidurilor groase, lasă-mă să fiu o rafală de vînt.”

Robert Sapolsky 

Ce lăsăm în urmă? O întrebare cît o viață, dar voi scrie despre cum nu văd nimic dramatic în ce lăsăm în urmă. Recunosc că îmi este dificil să scriu despre mine, deși discutam cu cineva zilele trecute căruia îi spuneam că tot ceea ce scriem e cumva biografic, fiecare cercetare și scriere a noastră reprezintă o căutare a unui răspuns la o frică a noastră. Frica e parte din noi și ne poate ține în viață atunci cînd are rol de prevenție („sînt vigilent și mă protejez”), dar poate fi in extremisincapacitantă. Ne poate pune la propriu viața „în așteptare”, de frică că nu vom avea succes, că vom eșua, că vom pierde și bruma avută, că ne vom face de rîs, că vom da satisfacție celor care abia așteaptă să ne zică „ți-am spus eu”. Din motive de acest gen ne trăim viața blocați, ca și cum am fi la o răscruce și nu știm în care direcție să o luăm, unii nu avem inspirația, alții nu avem curajul de a o lua pe o cale, oricare ar fi aceasta, și de a vedea pe parcurs cum ne adaptăm la ce ne aduce calea aleasă. Unii dintre noi vrem să fim siguri de pămîntul pe care pășim fără nici un fel de surpriză, vrem doar certitudini, care să ne mențină fragilul sentiment de control și predictibilitate. E fragil acest sentiment, dar noi încă nu am aflat. Boris Cyrulnik scrie despre necesitatea controlului ca mecanism de apărare împotriva nevrozei – cu cît starea de nevroză e mai adîncă în noi, cu atît e mai mare nevoia de control. 

Nu privesc ce este în urmă decît ca făcînd parte dintr-un firesc, și anume trecutul. Lucrurile trăite nu mai pot fi modificate, ele au avut un rost să fie în felul în care au fost, depinde ce semnificație dăm evenimentelor trăite. Personal, am ales să le văd ca fiind experiențe care m-au modificat imens în plan intern, au fost pierderi majore, dar au fost și alegeri greșite fără de care, azi, nu aș fi persoana care sînt. Nu a fost ușor, dar ceea ce am ales să iau din ele a însemnat o creștere uriașă pentru mine. E o alegere permanentă pe care o facem, uneori în mod conștient, chiar chirurgical, alteori pe pilot automat. Mergem astfel inert într-o viață în care la un moment dat ajungem să exclamăm: „Chiar vreau viața asta pe care o am?”, „Care-i sensul ei?”. Dacă mi se permite o scurtă parafrază la titlul unei celebre cărți, Viața ca o pradă, aș spune „viața ca o alegere permanentă”. Desigur că nu are rezonanța titlului inițial, dar simt că viața este o alegere permanentă, pînă la un moment în care ajungem să cunoaștem dizabilitatea și neputința și de acolo, din acel moment, nu mai este o alegere personală. Dar cumva tocmai asta ar trebui să ne dea mai mult sens și bucurie să trăim, proximitatea acelui moment în care nu vom mai putea alege. Să luăm prezentul și să extragem tot ce putem din el. 

Cred că regretăm trecutul din două perspective: una pentru că regretăm unele decizii luate și care au avut poate consecințe dezastruoase mai tîrziu în viața noastră, a doua, cred că regretăm cumva starea de infantilizare cînd nu trebuia să purtăm haina responsabilității pe care o aduce rolul de adult. Era bine să fim copii și să nu fim conștienți de toate lucrurile mici și mari ale vieții, inclusiv de nevoia căutării sensului. Zilele copilăriei aveau sensul senin al jocului, eram ancorați în prezentul zilei, nu în angoasele vieții de adult, care implică loc de muncă, rate la bancă, copii de crescut, relații de gestionat, introspecție, iar peste toate și angoasele existențiale: cine sînt, ce sens au toate astea etc.

Am nostalgia momentelor bune, a unor oameni care au dat sens vieții mele, dar stînd și analizînd onest cu mine însămi, nu aș schimba nimic cu ce este azi. Cred că fiecare zi nouă pe care am șansa să o trăiesc este un dar care aduce mai multă cunoaștere, mai multă claritate și îmi adîncește sensul existențial în care eu mă regăsesc, de a fi bine și de a face bine. Doctorul Oliver Sacks, care este un model datorită umanității sale și lipsei fricii de solitudine, scrie minunat la final de viață, pus în fața unui diagnostic primit, cum că tot ce își dorește este să se bucure de prieteniile cultivate, să scrie, să cunoască mai mult, iar ceea ce simte este recunoștința unei vieți trăite cu sens, cu multe lucruri bune primite, pe care le-a întors lumii prin munca și scrisul său. Cred că trebuie să dăm mai departe, după putința noastră, celor din jur. E un sens bun.

Robert Sapolsky, profesor de biologie și neurologie la Universitatea Stanford, scrie și despre structurile de personalitate alfa, mereu ocupate cu a face și inundate de dopamină, în care se regăsește și el. „La loc în cutie” este o predică a unui reverend din propria experiență. Acesta povestește cum bunica, o femeie evlavioasă, bună, era o împătimită a jocului Monopoly, extrem de ambițioasă atunci cînd îl jucași necruțătoare, iar nepotul își propune să o învingă, își perfecționează tactica la joc și reușește. Bunica înfrîntă s-a ridicat calmă și i-a spus: „Este un joc grozav, dar toate piesele, proprietățile, se întorc la loc în cutia lor. Cam așa e și cu viața noastră, proprietățile, distincțiile se întorc în cutia lor și rămînem cu modul cum ne-am trăit viața”. 

Nu spun că nu am regrete, e imposibil să trăiești o viață și să nu ai. Am. Multe. Îmi lipsesc serile de vineri ale Ateneului, cu a sa muzică liniștitoare pe care singură am învățat să o iubesc. Îmi lipsesc oamenii pe care i-am iubit și care, unii, nu mai trăiesc, alții nu mai sînt parte din prezentul meu, îmi lipsesc momente din trecut cînd rîdeam în hohote, îmi lipsește cum se simte mirosul ploii și cum se aude zarea în cartierul copilăriei mele. Sînt sunete indistincte, dar care au familiaritatea începutului. Îmi lipsesc mama, bunica, Buni de mai tîrziu. Îmi lipsesc sunetul lemnelor care trosneau cînd ardeau în soba copilăriei, mirosul cozonacului făcut de bunica și pregătirile din casă care se făceau pentru ziua în care urma să fie făcut și copt, era o stare de magie pe care bunica o construia. Îmi lipsesc pavajele de piatră pe care le studiam ore întregi, acoperite de frunzele de toamnă, uneori ude de la ploaie, de castanele pe care le adunam și, cu bețe de chibrit, construiam diferite figurine, de prietena mea Teta, cu saboții ei de lemn, cu care mă jucam pe strada copilăriei „elasticul“, ne puneam unghii din petalele florilor și ne făceam semne cînd jucam „De cîte ori? Unde? Și cine?”, iar ea îmi ținea ochii ascunși și, cînd apărea băiatul care-mi plăcea, mă apăsa ușor ca să îl aleg pe el. Din păcate, prietena mea nu mai trăiește, din cauza unui accident, iar plecarea ei a schimbat lumea cunoscută de mine. Sînt amintiri care locuiesc în mine și vor fi cu mine pînă la finalul meu, dar caut să construiesc altele noi și să mă bucur de prezentul blînd de azi. Nu am rețete universale, așa cum nu cred că ceea ce funcționează pentru mine poate funcționa pentru toată lumea, dar unii se vor regăsi în ele, și pentru aceștia mă bucur că folosim cumva aceeași universalitate. O universalitate a fragilității.

Cătălina Dumitrescu este psiholog și scriitoare. A publicat volumul În interior. Momente de întîlnire cu tine însuți, Editura Humanitas, 2022.  

Foto: flickr creative commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Încă o bancă din România a fost vândută. Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacţia
Băncile prezente din România par deosebit de atractive pentru investitori, dată fiind intensitatea tranzacțiilor de pe piața bancară din ultima perioadă.
image
Pacienta operată la Craiova de Alin Demetrian a murit. Cunoscutul chirurg e acuzat acum că a omorât în total cinci oameni
Fostul manager al Spitalului de Urgență din Craiova era acuzat de moartea a patru bolnavi și se afla sub control judiciar când a operat-o pe ultima pacientă. Polițiștii au cerut schimbarea controlului judiciar într-o măsură mai dură, dar judecătorii craioveni au respins cererea.
image
Ziua în care Imperiul Austriac a anexat nord-vestul Moldovei, denumind zona Bukowina. Ce a însemnat noua stăpânire pentru români VIDEO
La 7 mai 1775, Imperiul Austriac a anexat nord-vestul Moldovei, denumind zona Bukowina. Aici erau ctitorite unicele podoabe de cultură și artă: mânăstirile bucovinene.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.