Atenţie! Conţinut publicitar

Ionuţ OPREA
Publicat în Dilema Veche nr. 532 din 24-30 aprilie 2014
Atenţie! Conţinut publicitar jpeg

Atenţie, da? Asta căutăm cu toţii pe Internet. Şi noi, cei care comunicăm, şi ei, cei cărora li se comunică, şi li se comunică din prea plin, din toţi pixelii ecranului pe care-l folosesc. Pe Internet, atenţia este multidirecţională, toţi cei care interacţionează caută atenţie. Aici ambele părţi căutăm atenţia în mod activ, dinamic, şi nu întotdeauna, nici nu neapărat, unul pe a celuilalt. Cu cît cele două sînt mai convergente, cu atît mai bine, şi pentru noi, şi pentru ei. Însă asta nu se întîmplă în mod natural. Dar cum? În toate celelalte medii, conţinutul şi publicitatea sînt elemente separate, printr-o asumare a unei presupuse antiteze dintre interesele publicitarului şi cele ale spectatorului sau cititorului. Respectiv, între publicitate (în serviciul celui dintîi) şi conţinutul în care aceasta e plasată (şi care măguleşte interesul celui de-al doilea). Internetul însă permite şi o specie hibridă: conţinutul publicitar.

Ascultaţi-l pe Alex: „În loc să mă enervezi trîntindu-mi un spot TV peste un videoclip pe care tocmai voiam să-l văd, nu mai bine mă inviţi să văd un alt clip, produs de tine, clip cel puţin la fel de interesant pentru mine, şi care transmite, fie, hai, doar de data asta, şi mesajele tale? Ba mai mult, dacă e suficient de interesant, s-ar putea să mă laud şi prietenilor mei cu ultima mea descoperire mişto de pe Internet.“

Trebuie să învăţăm să producem conţinut, nu doar reclame, şi chiar conţinut multimedia, nu doar să scriem. Iar conţinutul adevărat are doi vectori: utilitate şi divertisment. Asta e tot ce ne interesează pe Internet, asta căutăm pe Google, Facebook, bloguri şi Twitter. Iar cine poate împacheta una din acestea două într-un stil adecvat şi o poate programa într-un plan editorial adaptat fiecărui grup-ţintă va reuşi să iasă în evidenţă cel mai mult, va reuşi să atragă, să cîştige cea mai multă atenţie.

Evident, orice conţinut publicitar trebuie semnalizat, vizibil, dar, spre deosebire de (o) reclamă, unde semnalizarea are o semnificaţie ruşinoasă, ca şi cum ar fi o recunoaştere a vreunei minciuni, conţinutul publicitar de calitate poate folosi semnalizarea pentru a se lăuda. E în avantajul producătorului de conţinut să se laude cu performanţele acestuia, atît pe întreaga lungime a conţinutului, cît şi în afara lui. E şi în avantajul lui Alex care, dacă descoperă data viitoare un element de conţinut cu acelaşi producător, îl va recunoaşte şi-l va selecta singur din playlist, iar dacă e din nou surprins plăcut, se va abona singur la el şi se va lăuda din nou prietenilor lui cu noul canal de conţinut mişto la care s-a abonat.

Nu fac o pledoarie pentru YouTube, nu-l căutaţi neapărat pe Alex acolo, acelaşi model de a te „abona“ e printre noi de cînd a apărut e-mail-ul, şi aceeaşi prăpastie între comunicarea bazată pe întrerupere şi cea bazată pe integrare.

Iar abonarea se regăseşte ca model în toate canalele cuprinse sub sintagma „social media“. Însă simpla abonare nu mai e suficientă, sîntem cu toţii deja mult prea abonaţi la mult prea multe şi sîntem deja asaltaţi de peste tot cu noutăţi şi notificări şi alerte, chiar şi acolo unde am vrut să ne abonăm doar la ce ne interesează. Toate astea ne fac atenţia cioburi.

Aşa că nu mai e suficientă o simplă abonare, trebuie să creezi un mecanism psihologic care să te păstreze în memoria şi atenţia a cît mai mulţi. Conţinutul de calitate, cel care reuşeşte să exploateze toate cele de mai sus, e unul pe care ar trebui să-l aştepţi în fiecare săptămînă, ca pe un serial bun.

Mai trebuie să învăţăm şi să facilităm producerea conţinutului. Uneori, cei mai buni producători ai conţinutului, de care avem nevoie, sînt deja pe Internet, produc în voie conţinut pentru audienţe mereu în creştere. Trebuie să învăţăm să lucrăm cu aceştia şi să vedem cum îi putem integra. Alteori, trebuie să învăţăm doar să filtrăm conţinutul potrivit, să ajutăm diverse grupuri de utilizatori să se descurce în jungla de informaţii a Internetului. Să ne transformăm astfel în puncte de reper pentru cei care vor să afle doar ce e important, să filtreze informaţiile reale de păcăleli, semnalul de zgomot.

Cîteva lucruri pot face diferenţa în această situaţie: abilitatea de a afla, cu ajutorul instrumentelor specializate, ce atrage atenţia, însă nu la modul general, că nu mai există reţete universale, dacă au existat vreodată. Ci trebuie să explorezi exclusiv grupul-ţintă care te interesează într-un punct fix în spaţiu şi timp. Apoi abilitatea de a găsi puncte comune între mesajele pe care le ai de comunicat şi ceea ce poate atrage fix atenţia, aici şi acum, utilizatorilor care te interesează. Şi apoi, abilitatea de a produce sau de a gestiona acest conţinut.

Şi mai e ceva – conţinutul nu e tot, Internetul are ca mecanism intern (şi) interacţiunea. Atît interacţiunea dintre un utilizator şi aplicaţii, cît şi cea dintre utilizatori. Şi dacă vrei să foloseşti la maxim Internetul, trebuie să le foloseşti pe amîndouă. Trebuie să învăţăm să comunicăm prin aplicaţii, dar acesta e deja un subiect în sine pentru o discuţie separată, cu multe alte idei.

Reţineţi doar că, în momentul acesta, doar zgîriem cu unghia suprafaţa a ceea ce e posibil prin exploatarea celor două tipuri de interacţiune. Şi la fel în ce priveşte exploatarea conţinutului publicitar. Atenţie, însă! A se manevra cu grijă, ambele.

Ionuţ Oprea conduce STANDOUT, agenţie de comunicare specializată în social media, precum şi Facebrands, serviciul de monitorizare şi analiză a activităţilor comerciale pe Facebook, în România.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Şedinţa solemnă comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului consacrată depunerii jurământului de către preşedintele ales al României, Nicuşor Dan, la Palatul Parlamentului din București. FOTO Inquam Photos / George Călin
Nicușor Dan, optimist privind noul Guvern: „Sunt foarte fericit că toate partidele cu care suntem în discuţii vor să intre la guvernare”
Nicuşor Dan, preşedintele României, a afirmat joi, 5 iunie, că toate partidele cu care se poartă discuţii vor să intre la guvernare.
receptie hotel
Industria ospitalității a pierdut 12% din cifra de afaceri anul trecut. „Din banii plătiți de noi statul a angajat mai mulți oameni care să ne controleze tot pe noi”
Industria ospitalității a pierdut 12% din cifra de afaceri anul trecut și 35% din profitabilitate, patronatele avertizând că statul le-a ascuns informații și că, de fapt, din banii plătiți statul a angajat mai mulți oameni care să îi controleze tot pe ei.
bara tractiuni jpg
Cum să îți îmbunătățești postura și sănătatea spatelui prin antrenamente eficiente
Postura corectă nu este doar legată de estetică sau încredere în sine, ci a devenit un element esențial pentru sănătatea generală a corpului.
luminita anghel jpeg
Fiul Luminiței Anghel, premiant la religie: „Astăzi s-a dat startul recompensării eforturilor din acest an”
Luminița Anghel, una dintre cele mai de succes cântărețe românești, încearcă să își țină în ultimii ani viața personală cât mai discretă. Cu toate acestea, există momente când împărtășește cu fanii anumite experiențe. Recent, vedeta a mărturisit că fiul său este olimpic la religie.
Compot de pere  Sursa Freepik com jpg
Ce pun ucrainencele în compot ca să iasă ca în magazine, iar zeama să fie siropoasă? Trucul pe care-l duc din generație în generație
Compotul este o băutură tradițională în multe gospodării din Europa de Est, dar ucrainencele sunt recunoscute pentru rețetele lor de compot cu un gust echilibrat, fructe bine conservate și, mai ales, cu acea zeamă densă, siropoasă, ca în compoturile din magazine.
Giovanni Brusca a omorât peste 150 de oameni pentru Cosa Nostra înainte să devină informator al poliţiei în anii 1980 FOTO Lannino/EPA via The Guardian
Celebrul mafiot care l-a ucis pe judecătorul Givanni Falcone a devenit oficial un om liber, după 25 de ani de închisoare
Giovanni Brusca, mafiotul care a ucis peste 150 de oameni și a detonat bomba ce l-a omorât pe judecătorul Giovanni Falcone, este oficial un om liber, după 25 de ani de închisoare și patru ani de eliberare condiționată.
halepcentrutenis jpg jpeg
perchezitii mangalia rafic de droguri foto diicot jpeg
Bărbat de 25 de ani, reținut după ce a drogat o elevă de 14 ani în curtea școlii
Un bărbat de 25 de ani a fost reținut de DIICOT după ce i-a oferit unei eleve de 14 ani un drog de mare risc în curtea școlii. Fata a fost găsită inconștientă în baia instituției și transportată de urgență la spital.
theodor jpg