Ascensorul către neant

Publicat în Dilema Veche nr. 249 din 25 Noi 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Îmi tot revine în memorie imaginea unui tînăr de 17-18 ani, fumînd în lift şi care îmi răspunde la atenţionare menţionînd că "de-aia e lege, ca să fie încălcată!". Îmi aduce aminte de anii ’80, cînd regula respectată de toţi era dubla morală, acel "zicem ca ei şi facem ca noi" utilizat la scară naţională ca strategie de supravieţuire. Regimul era unul totalitar, lipsit de legitimitate, iar regulile sale erau general caracterizate drept strîmbe. Era prin urmare firesc să le încalci. Tînărul din lift a crescut însă într-o eră nouă, în care regulile - cel puţin teoretic - ne reprezintă. Statul este, la urma urmei, o simplă convenţie, un contract social, cum descoperise Rousseau în urmă cu cîteva secole, un set de reguli la care toţi aderă şi se angajează să le respecte, pentru a putea trăi în linişte laolaltă. Mai are rost acum o dublă morală? Are rost să încălcăm regulile pentru a obţine un mic avantaj, satisfacerea unei mici plăceri, cum ar fi să fumăm cu cîteva secunde mai devreme, în detrimentul celorlalţi, cărora le afumăm liftul? Sau poate că, de fapt, premisa de la care plec este una eronată. Poate că şi astăzi regulile formale sînt emise doar pentru naivi, iar regula acceptată în societatea noastră este cea de a interacţiona cu ceilalţi impunîndu-ne mai mereu propriile interese şi puterea de moment. M-am obişnuit să văd la televizor tot felul de derogări de la regulă. M-am obişnuit să văd pledoarii convingătoare despre delapidări, afaceri tenebroase, răpiri, urmate de pertractări, dispense, excepţii şi tertipuri care permit evitarea oricărei pedepse. M-am obişnuit să văd preşedinţi care cheamă minerii să planteze flori sau cărora le place prea mult să fie şi jucători, şi arbitri. M-am obişnuit să am contracte ferme şi apoi să primesc banii doar atunci cînd beneficiarul are chef să plătească, fie că e vorba de stat sau o companie privată, mai mare sau mai mică. Trecem zilnic prin întîmplări în care regulile convieţuirii laolaltă sînt pulverizate. Vedem cum maşina ne este zgîriată, pentru că "aici parchez eu, de cîţiva ani", chiar dacă locul cu pricina este de fapt parte a domeniului public şi nu este închiriat nimănui. Se întîmplă adesea ca o persoană să se înghesuie la coadă peste rînd, încălcînd astfel regula elementară a servirii primului sosit. Campionatul de fotbal şi politica ne oferă mereu exemple ale unei flexibilităţi halucinante a regulilor jocului. Există chiar o tradiţie postdecembristă a purtătorilor de diplome universitare, care resping implicarea într-un spaţiu public etichetat drept murdar şi în care regulile civilizaţiei contemporane nu sînt respectate. Ar fi interesant de văzut şi cîţi profesori universitari îndeplinesc cu adevărat criteriile formale ocupării unei poziţii academice şi cîţi beneficiază de derogări de la reguli, la avansarea în grad didactic sau de cercetare. Mai nou, am început să detectez instaurarea unor noi reguli în viaţa de zi cu zi. Cu cîteva săptămîni în urmă, în nordul Moldovei, un tip cu o dubiţă trecea pe drumul public. Un alt tip, cu un Mercedes, şi-a dorit să aibă prioritate, chiar dacă formal nu era îndreptăţit la ea. După ce probabil cei doi s-au înjurat niţel (presa omite să dea detalii în acest sens), cel cu Merţ-ul a scos puşca sa cu gloanţe de cauciuc, a exersat utilizarea ei pe cel cu dubiţa şi a plecat mai departe liniştit. În urmă cu ceva vreme, parcurgeam şpalturile unuia dintre volumele pe care le trimisesem la tipar. Un prieten, coautor al cărţii, m-a sunat să mă întrebe ce s-a întîmplat cu textul său, de ce î din a a dispărut şi a apărut în loc î din i. I-am amintit că Academia a emis de mai bine de 15 ani o regulă, cam aberantă, dar regulă, statuînd utilizarea lui î din a. Multe reviste şi edituri resping şi astăzi regula, refuzînd să o aplice. La urma urmei, este o regulă stupidă... Legitimitatea Să fie oare legitim să încălcăm regulile? Să fie oare normal să mergem către fructele oprite? Istoria omenirii ar putea fi împărţită în trei perioade: la început nu existau nici reguli şi nici fructe oprite. Apoi oamenii au impus din ce în ce mai multe reguli ce trebuiau respectate, încălcarea lor fiind sancţionată drastic. Progresul a însemnat relaxarea continuă a acestor reguli, cunoaşterea realizîndu-se mai ales prin interacţiunea directă cu fructul oprit. În ultima vreme, normativitatea modelelor sociale este dată din ce în ce mai mult uitării. Oamenii îşi pot dezvolta tot mai mult propriul stil de viaţă, cu valori şi atitudini care nu trebuie să fie identice cu ale celorlalţi. Aceasta se reflectă şi în relaxarea regulilor, în timp ce resursele tehnice şi materiale permit consumarea unor fructe altcîndva oprite. Să existe însă limite peste care nu putem trece? Există şi fructe oprite a căror accesare nu este legitimă? Oare de ce încălcăm astăzi regulile, să fie numai dorinţa de cunoaştere? Una dintre regulile nescrise ale perioadei comuniste era cea a dublei morale. A zice ca ei şi a face ca noi constituia un mod de viaţă pe care începeai să-l înveţi încă din copilărie. O astfel de concesie de la morală garanta multora confortul intern necesar supravieţuirii într-un regim represiv. Am reîntîlnit norma repetată adesea în contextul postcomunist. Legitimitatea ei derivă din aceeaşi atitudine faţă de cei care sînt percepuţi a emite regulile: politicienii. Politica este de obicei percepută ca murdară, fiind apanajul celor rataţi în meseria lor sau avizi de putere şi bani. Politicienii sînt etichetaţi adesea drept corupţi, chiar şi în absenţa oricărei informaţii despre persoana în cauză, simpla declaraţie de implicare în politică generînd suspiciuni privind existenţa unor mobiluri necurate. Astfel de oameni pot contribui prin urmare doar la elaborarea unor reguli ilegitime, pe care este oarecum moral să le încalci. Această moralitate derivă dintr-o atitudine generală faţă de lege şi faţă de oameni. Acel rule of law care marchează trecerea societăţilor către modernitate este strîns legat de încrederea şi respectul faţă de ceilalţi. Indiferent cine sînt legiuitorii, să nu uităm că astăzi aceştia nu mai sînt impuşi, ci sînt aleşi prin voinţa majorităţii. Regulile pe care ei le formalizează prin lege nu sînt altceva decît cele pe care majoritatea le-ar formula, alegerea fiind sancţionată prin vot, iar cei aleşi fiind, în definitiv, membri ai colectivităţii, similari ca profil celor din jurul nostru. Numai că avem tendinţa de a-i eticheta rapid pe toţi ca fiind proşti, corupţi, răi. Tindem să nu avem încredere în oameni (datele de sondaj spun că în această privinţă sîntem destul de departe de restul Europei). Prin urmare, ce rost ar avea să respectăm regulile şi drepturile celor din jur şi de ce nu ne-am impune propriile interese? Dincolo de dubla morală şi de respectul faţă de ceilalţi, există alte cîteva mecanisme care ne împing permanent către fructul oprit şi care, de asemenea, nu sînt legate de dorinţa de cunoaştere. Dimpotrivă, ele par a fi mecanisme ce neagă nevoia de cunoaştere, împingîndu-ne mai degrabă către normativism. Mi se întîmplă să văd pacifişti care în situaţii aparent neînsemnate tind să calmeze conflictele invocînd nevoia de linişte: "Lăsaţi-l, ce dacă nu are dreptate, e mai bine să avem linişte aici, faceţi dumneavoastră şi partea lui, ce dacă ia el banii!". Am văzut astfel de atitudini funcţionînd ca noi reguli la coadă, cînd clientul era nedreptăţit de vînzător şi era presat de ceilalţi să treacă peste asta, să plătească din nou serviciul pe care deja îl achitase, doar pentru că vînzătorul părea a deţine un bun rar, iar cei de la coadă nu aveau chef să piardă timp aşteptînd. Am revăzut situaţia repetată în mod similar în mediul academic, în relaţia studenţi-profesor, sau în politică, cînd invocarea interesului superior, de regulă poreclit interes naţional, tinde să fie utilizată excesiv pentru a închide gura celor care şi-ar dori să discute despre o chestiune sau alta - menirea politicii, la urma urmei. Pe de altă parte, pare a exista chiar un consens legat de legitimarea încălcării regulilor, atunci cînd cel ce îşi extinde accesul ilegitim către fructul oprit deţine o poziţie de putere. Derogările de la regulă la ocuparea unei poziţii, la împărţirea dreptăţii, acordarea priorităţii în trafic, acapararea locurilor de parcare, argumentul repetat obsesiv "eu am făcut bani, deci tu eşti prost" nu sînt altceva decît semne ale unor relaţii inegale, în care partea care controlează mai multe resurse caută să-şi impună punctul de vedere dincolo de principii naive, precum dreptatea sau legea. Reflexia acestei stări de fapt o vedem în justiţie, acolo unde singura dezbatere consistentă despre cazuri supuse judecăţii pare a fi cea despre procedură, în care se caută amînarea perpetuă a sentinţelor. Relaţia îmi aminteşte de Evul Mediu, acolo unde era de asemenea legitim ca seniorul, preoţimea locală sau invadatorul de ocazie să aibă mereu dreptate. La urma urmei, ei deţineau puterea, iar fructele erau oprite doar pentru cei care nu aveau resurse să le acceseze. În loc de concluzii Accesul la fructul oprit este un factor indiscutabil al progresului. Se pare însă că la noi, tendinţa de a avea astfel de fructe nu este legată mereu de progres, ci dimpotrivă, de impunerea inegalităţilor, de tradiţionala desconsiderare a semenilor, moştenită de pe la fanarioţi şi perpetuată în varii regimuri politice şi sociale. Inegalităţile de putere şi venit de azi, deja mai mari decît în Europa vestică, tind să întărească modul duplicitar de aplicare a regulilor. Mă întreb dacă nu cumva noi, ca societate, ne distingem de alţii prin faptul că promovăm mai degrabă regula încălcării regulilor formale? Nu cumva respectarea frecventă a regulilor formale este mai degrabă apanajul naivilor? Nu cumva normalitatea românească de astăzi presupune fumatul în liftul ce ne duce, liniştit şi nepăsător, către neant?

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.