Actorie și IT – două domenii de activitate diametral opuse, dar în care poți fi freelancer în România. Cum s-a întîmplat să le aduceți la un numitor comun?

Cred că mai corect ar fi IT și apoi actorie, deși actoria a fost un vis din copilarie, iar IT-ul mai mult o meserie de conjunctură la care s-a dovedit că mă și pricep. În IT am activat cîțiva ani într-o multinațională, după care soarta m-a determinat să îmi închiriez priceperea și nu doar timpul, pe cont propriu, în 2004. Acest lucru mi-a permis și abordarea carierei actoricești, odată cu absolvirea unei facultăți de profil. Primele proiecte ca freelancer au fost, de fapt, primii clienți pe care firma mea i-a avut. Pe linie actoricească, am debutat în 2009 la Teatrul de Comedie în piesa Galy Gay, regizată de dl Lucian Giurchescu, după care inspirația m-a dus către stand-up comedy preț de cîțiva ani buni și spre voice talent pentru diverse jocuri online și audiobook-uri.

Este mai ușor să găsești de lucru ca IT-ist sau ca actor? Care sînt satisfacțiile, pentru fiecare?

Cred că e mai ușor să găsești de lucru în IT pentru că, în cazul meu, mă găsește lumea pe mine, metoda din gură în gură funcționînd de minune în acest domeniu. Ca actor, e nevoie să se alinieze mai multe astre: talent, potrivire cu rolul, viziunea regizorului, șansa, prietenia, ghinionul cuiva care pierde metroul. Ca să citez un actor britanic: talente sînt multe, oportunitățile sînt puține! Cît despre satisfacții, în IT mulțumirea clienților vine pe primul plan și este strîns legată de mulțumirea mea, ca profesionist și pasionat de acest domeniu. Iar în actorie nimic nu se compară cu aplauzele din finalul fiecărui act artistic.

Care sînt proiectele, rolurile de care sînteți mîndru? Ce urmează?

Sînt mîndru de fiecare colaborare în parte, sînt mîndru de vocile oferite jocului League of Legends, de seria de emisiuni de la SmartFM și de pe MixCloud intitulate Mood For Blues, despre istoria blues-ului american, la care sînt prezentator și realizator, de rolurile făcute la Opera Comică pentru Copii și în spectacolul We Will Rock You, poate cel mai fain musical din România la ora actuală, dar și de nenumăratele spectacole de stand-up comedy, one man show-uri susținute pe scenele consacrate din București și din țară. Intenționez să revin în stand-up comedy și lucrez la un material nou.

Cu ce avantaje vine lucrul pe cont propriu? Care este partea nevăzută, mai puțin plăcută a vieții de freelancer?

Lucrul pe cont propriu îți aduce un fel de libertate similar chiulului din liceu. Ideea că poți bea o cafea în parc la ora la care majoritatea cunoscuților sînt la birou sau în cîmpul muncii este de neînlocuit. Din fericire, nu am avut momente grele ca freelancer, nici măcar în timpul crizei financiare. E adevărat, unii clienți dispar, alții apar, dar cumva am avut mereu un echilibru care mi-a oferit libertatea pe care mi-am dorit-o. IT și actorie, două domenii radical opuse și, prin urmare, un fel de „o mînă spală pe alta“.

Cum vă descurcați cu partea birocratică, cu taxele? Este greu să fii freelancer în România, din acest punct de vedere?

Am o prietenă bună care îmi este și contabilă și ca atare am avut marele noroc să nu fiu nevoit să mă implic prea mult în hîrțogăraie. Puținele mele vizite la ANAF sînt amintiri extrem de triste și prefer să le discut cu psihologul. Cît despre dificultatea de a fi freelancer în România, în cazul meu cred că e încă OK, însă cu siguranță în alte domenii ai mai mult de furcă.

Ce sfat ați da cuiva care vrea să nu mai aibă patron? Merită, pînă la urmă?

Dacă simte că are ceva de oferit și este pregătit să o facă cu pasiune și implicare, gata să parcurgă drumul „de la nimic la ceva“, eu zic că merită. Clar, da, merită! Practic, îți vinzi priceperea și nu timpul, cele opt ore care uneori sînt nouă, zece și care rămîn totuși limitate. Dar cred că depinde și de firea fiecăruia. Unora le place la birou, cu program fix, iar altora le place jazz-ul!

a consemnat Anda DOCEA