Treburile publice sînt conduse de bărbați

Publicat în Dilema Veche nr. 310 din 21-27 ianuarie 2010
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

– interviu cu Mihaela MIROIU, profesoară de ştiinţe politice la SNSPA –

Egalitate de şanse înseamnă egalitate de şanse în competiţie. Conceptul este de sorginte liberală şi se aplică în cadrul politicilor liberalismului bunăstării generale. A fost preluat şi de către socialişti ca o expresie a dreptăţii sociale. Este vorba de şanse egale în educaţie, pe piaţa muncii, la resurse economice: capital, salarii, la distribuirea resurselor publice etc.

În momentul de faţă, femeile au şanse egale cu bărbaţii în educaţie (mai puţin fetele din comunitatea romă tradiţionalistă). Devin necesare în scurt timp politici de egalizare a şansei băieţilor în accesul la învăţămîntul superior, mai ales în domeniile feminizate: medicină, studii economice, drept, ştiinţe sociale, arte, domenii în care fetele depăşesc 70%.

Pe piaţa muncii, femeile reprezintă peste 47% din forţa de muncă totală. Problema neşansei este legată de lipsa politicilor de conciliere între muncă şi gospodărie din cauza cărora rezultă performanţe mai scăzute, slujbe mai prost plătite, avans mai lent în carieră. Bărbaţii români sînt parteneri în proporţie de 5%, restul aşteaptă ca femeile să îndeplinească toate rolurile tradiţionale.

Accesul la capital este dramatic scăzut. Privatizarea s-a făcut aproape total în favoarea bărbaţilor. A fost cea mai mare discriminare tacită împotriva femeilor, în perioada postcomunistă. Cititorii pot verifica lista celor mai bogaţi 300 de români şi vor vedea singuri că femeile deţin capital doar prin moştenire sau prin crearea unor firme proprii, de regulă mici. Averea publică s-a redistribuit de către bărbaţi în favoarea semenilor de gen.

Femeile sînt profund discriminate salarial în domeniul public. Domeniile cu cele mai scăzute grile de salariu sînt cele profund feminizate: educaţia, sănătatea şi cercetarea. Domeniile scandalos favorizate salarial sînt cele masculinizate: serviciile secrete şi armata. Poate fiindcă sîntem ţinte frecvente ale terorismului şi desfăşurăm operaţiuni militare. De la distribuirea resurselor publice prin bugetele locale şi prin cel central, femeile lipsesc aproape total. Prezenţa lor în decizii de acest gen este, la toate nivelurile, sub 10%, la fel ca şi în cazul formulării şi aprobării legilor după care trăim. Nici măcar în conducerea sindicatelor nu au acces. Neşansa accesului la putere politică este la fel de mare ca şi în privinţa accesului la capital.

Sigur că „femeile“, generic spus, e un termen mult prea vag. Care sînt categoriile de femei (de vîrstă, de studii, sexuale, etnice…) cele mai defavorizate?

Prototipul celei mai defavorizate persoane din România este: femeie, romă, de la ţară, mamă singură, cu educaţie elementară şi handicap. În rest, se poate tăia pe rînd cîte o categorie şi ce rămîne este tot o persoană aflată în poziţie defavorizată. Indiferent de categoria de defavorizaţi după mediu, educaţie, etnie, religie, femeile sînt defavorizate şi fiindcă sînt femei. Inclusiv ca minorităţi sexuale, lesbienele sînt note de subsol la interesele şi reprezentarea bărbaţilor homosexuali.

Inegalitatea de şanse a femeilor cu bărbaţii e o problemă de mentalitate, de legislaţie, de practică?

Inegalitatea de şanse este în primul rînd o problemă politică. Dacă bugetezi absolut precar instituţiile care previn şi combat discriminarea (CNCD) şi veghează la egalitatea de şanse (ANES), dacă nu dai acces celor competenţi să se ocupe de asemenea politici inclusiv la nivel local, ci numeşti amatori pe criterii politice, iar aceştia nici măcar nu ştiu că există un know-how pe temă, dacă nu faci politici de educaţie partenerială în viaţa publică şi privată, atunci legile existente privind nediscriminarea, egalitatea de şanse, combaterea violenţei în sfera privată, concediul parental rămîn vorbe goale în vitrina cu europenizare. Dacă preferi să plăteşti doi ani o femeie să aibă grija unui copil, scoţînd-o practic din competiţia profesională, în loc să faci o fiscalitate în sprijinul creşelor şi grădiniţelor de firmă sau instituţie, problema participării egale a femeilor în competiţia profesională, managerială şi politică rămîne doar un rarisim subiect academic sau de presă.

Credeţi că situaţia a evoluat pozitiv din ’90 încoace (sau a evoluat cumva…)?

Politic, situaţia a evoluat o vreme. Practic, pînă în 1990 femeile nici măcar nu au fost alegătoare (facem abstracţie de falsele alegeri din 1946). În politica regimului comunist, bazată pe sistem de cote, femeile nu reprezentau interesele femeilor, ci pe ale partidului. În 1990, reprezentarea a început de la procente infime: 2-3%, a ajuns pînă în 2008 la 10,6% şi, aşa cum era de aşteptat, prin introducerea votului uninominal, a scăzut la 9,7%. Acum este un recul al prezenţei lor mai ales în Guvern (1 femeie, 16 bărbaţi), dar şi din punct de vedere al reprezentării intereselor lor. Femeile sînt politic singure, sînt agenţi individuali. Dacă mă gîndesc bine, singurul regim în care au trăit româncele de-a lungul istoriei este cel de dictatură: patriarhal-tradiţionalistă, carlistă, fascistă, comunistă şi patriarhal-capitalistă. Căci odată ce nu poţi să participi la facerea istoriei politice înseamnă că cineva gîndeşte şi hotărăşte în locul tău. Îţi este cap etern. Deosebirea este aceea că acum îţi poţi alege „capul“, nu că faci parte din categoria acceptată drept cap.

Se vorbeşte mult despre „femeile de carieră“ ale momentului. Sînt ele reprezentative în mod real pentru egalitatea de şanse femei/bărbaţi la noi? 

Sexismul este perfect compatibil cu excepţionalismul (la fel ca şi rasismul, şovinismul, antisemitismul). Femeile sînt acceptate ca egal competitoare prin excepţie. Profesioniste sînt foarte multe şi foarte bune. De aceea companiile transnaţionale le folosesc în management cu toată încrederea nu doar în competenţa lor, ci şi în responsabilitate şi dedicaţie. Dar puţine devin mari profesioniste în imaginea publică. Interesează prioritar cele pentru distracţie.

Ca explicaţie vă dau tot exemplul politicii. În mod normal, politica se profesionalizează tot mai mult. Absolvenţii care dobîndesc competenţe necesare în politică: ştiinţe politice, relaţii internaţionale, studii europene, administraţie publică, drept, sociologie, economie, management, ştiinţele comunicării sînt în proporţie de peste 70% absolvente.

Verificaţi, fie şi sumar, pregătirea celor care ne conduc treburile publice. Cei mai mulţi sînt ingineri şi, evident, bărbaţi. Femeile ţin bastonul de mareşal al politicii competente şi responsabile, în raniţa lor, rămînînd soldaţii-contribuabili ai unor şefi fără baston, dar cu „portofoliu“ de mareşal.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Un român care a vrut să răpească un copilaș, bătut crunt în Irlanda
Un român a fost snopit în bătaie la Dublin, pe o stradă, după ce a vrut să răpească un copil.
image
Patimile lui Jim Caviezel, actorul care l-a jucat pe Iisus: „Operație pe cord deschis și multe medicamente”
„Patimile lui Hristos”, filmul regizat de Mel Gibson, a devenit rapid unul dintre cele mai populare pelicule religioase și se vorbește despre o continuare. Prea puțin este cunoscut cum actorul principal, Jim Caviezel, a fost la un pas de moarte din cauza filmului.
image
Halle Berry, discurs în fața Capitoliului SUA: „Sunt la menopauză!“ Actrița, apel pentru adoptarea unei legi esențiale pentru femei
Actriței Halle Berry i s-a alăturat joi un grup de senatori în fața Capitoliului pentru a promova o lege prin care care să se investească 275 de milioane de dolari în cercetare și educație în ceea ce privește menopauza.

HIstoria.ro

image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.