Un studiu recent realizat de MKOR Consulting arată că 56% din români își cumpără haine, încălțăminte sau accesorii vestimentare de cel puțin cîteva ori pe lună. Sumele cheltuite de aceștia pentru vestimentație au crescut: 40% din consumatorii online plătesc peste 301 lei lunar pe articolele de fashion, cu 5% mai mulți în 2018 față de anul anterior.

Este acesta un indicator al super-ficia-lității? – am întrebat-o pe Adriana Matei, coach de stil personal, pornind o discuție despre interesul acordat vestimentației, (dacă acest interes este frivol) și ajugînd la educație.

„Trăim într-o lume superficială pentru că nu mai avem timp să cunoaștem omul și atunci normal că avem nevoie de niște indici rapizi prin care să ne dăm sema de omul respectiv. Unul dintre aceștia este felul cum se îmbracă. Este un tool al comunicării non-verbale care ne ajută ca, în mai puțin de trei secunde, să poziționăm omul respectiv. Poate această judecată e superficială, dacă ținem cont de brand-uri sau posibilități financiare. Dar, dacă ne uităm la cît de îngrijit este, dacă are hainele călcate sau necălcate, dacă îi vin bine, în sensul de mărime, se așază sau nu hainele pe el, dacă poartă multe culori, sau doar negru… toate acestea sînt niște mesaje non-verbale care nu sînt superficiale. Tocmai de asta eu vreau să ajut oamenii să-și găsească stilul personal ca să poată să-l folosească în transmiterea mesajului corect despre ei. Pentru că mulți se miră de ce alți oameni au foarte multă reticență față de ei sau de ce sînt încadrați într-un anumit grup, de ce nu sînt luați în serios sau sînt considerați a fi prea serioși. Atunci îi întreb: tu te-ai uitat cum te-ai îmbrăcat astăzi?“

Adriana este de părere că unii oameni nu acordă prea multă importanță tocmai pentru că ei cred că stilul vestimentar este ceva superficial. „Stilul vestimentar este oglinda personalității noastre și ar trebui să-l tratăm ca atare, să-i acordăm importanța de care are nevoie. Denotă atenție și grija pe care o ai față de tine.“

Deși pare un domeniu care ține mai mult de lumea vedetelor, persoanele care apelează la Adriana nu sînt nici pe departe vedete.

În rubrica săptămînală de pe -YouTube, Adriana dă sfaturi și face comentarii la ținutele trimise de fanii ei de pe Instagram. „Eu lucrez cu oameni care vor să își exprime personalitatea la locul de muncă, pe stradă, la supermarket, peste tot. Să fie ei înșiși. Să conștientizeze unde sînt și unde vor să fie. Sînt oameni despre care nu ai zice că îi interesează neapărat ce bluză poartă. Tocmai de asta zic că nu este vorba de frivolitate, ci despre grija pe care o ai față de tine. Haine oricum o să ne cumpărăm, pentru că nu o să ieșim dezbrăcați pe stradă, așa că, decît să îți iei o bluză din lycra care o să se deformeze la spălat, cu tot felul de printuri sau flori mari, în care o să te simți încorsetată, la aceiași bani poți să îți iei un tricou din cel mai simplu bumbac.“

În cursurile ei de stil personal, Adriana arată cum să cumperi inteligent și să îți creezi propriul stil. „Femeile din România sînt încă la început cu conștientizarea importanței stilului personal. E o chestie de educație, pînă la urmă. Din păcate, valorile care se promovează la noi sînt cele care sînt. Uită-te ce vedem la televizor! Dacă ne uităm cine apare, cum se vorbește și care sînt interesele oamenilor de acolo, te oripilezi. Nu prea ai unde să îți găsești modele. Iar cînd se vorbește despre stil, se face într-un mod eronat, batjocoritor, nu e ceva pur educativ și informativ. Toată ideea e dusă în derizoriu, într-o notă chiar batjocoritoare. Tocmai de asta există și reticența față de stil. Oamenii cred că stilul e mai mult pentru cei care apar la televizor, pentru o femeie care muncește, are familie, copii e ceva de neatins. Ceea ce nu este adevărat.“

Am întrebat-o dacă, printre persoanele care apelează la ea, sînt și dintre cele care vor să semene cu o vedetă. Mi-a povestit de niște chestionare pe care le oferă participantelor la cursuri, în care exista și întrebarea „Cel fel de femeie ți-ai dori să fii?“. Răspunsurile primite erau din categoria: Jennifer Lopez sau Delia. Deși întrebarea căuta răspunsuri de caracter: vreau să fiu o femeie puternică, autoritară, feminină etc. Ele nu o cunoșteau nici pe Delia, nici pe Lopez, doar voiau să imite imaginea lor de la TV.“

Multe persoane cred că stilul ține doar de hainele pe care le porți, de felul în care ești machiată. „E foarte ușor să pici în extrema celei care își expune corpul prea mult, care atrage atenția prea mult și ajunge în atenția bărbaților mai mult decît își dorește.“ Rețeta succesului stă în echilibru și în originalitate. „Ca să îți creezi un stil, nu ar trebui să te iei după nimeni, ar trebui să te asculți pe tine și să te întrebi: ce fel de femeie vreau să fiu? Vreau să fiu mai feminină sau mai masculină? Nu trebuie să pleci de la stilul altcuiva. Stilul personal trebuie să fie – cum altfel? –al tău.“

Cu toate astea, cumpărarea hainelor e cumva superficială, pentru că nu există educație vestimentară.

„Educația vestimentară ar trebui să țină strict de mesajul pe care îl comunici. Nu de unde îți cumperi haine și cum le combini. Bineînțeles, acest lucru se formează în timp. Cînd ești adolescent, habar n-ai pe ce lume ești, nu-ți cunoști coordonatele și te îmbraci alandala, uneori voit provocator. Acea frivolitate este însă de preferat să fie eliminată cînd ajungem adulți“, spune Adriana.

De la Adriana am învățat că e aproape inevitabil ca în ziua de azi să nu fii la modă. Toate brand-urile mici de vestimentație își realizează hainele pornind de la marile colecții. Există însă o diferență între stil personal și modă.

„Moda e impersonală, ea studiază societatea. Sînt oameni specializați care studiază evoluția culturală, partea economică și așa mai departe. Moda este oglinda societății, merge în același ritm cu societatea, însă nu are legătură cu stilul personal. Stilul personal evoluează odată cu individul, nu cu societatea. Conține mai mulți factori, este despre cum te miști, cum vorbești, ce gesturi ai – totul înseamnă stilul personal.“

Dacă nu știi cine ești, hainele devin forme fără fond. Prin educație însă, lucrurile pot deveni mai clare, pentru că „educația te ajută să cauți în toate direcțiile, pînă te găsești pe tine… Totul ține de educație. Și de aici apar toate derapajele vestimentare pe care le vedem și în politică, și la vedetele de la televizor“. Însă, cînd există o minimă educație vestimentară, nu se mai poate să ai dulapul plin și să nu ai cu ce să te îmbraci.

„Nouă ne lipsește rafinamentul ca societate“, este de părere Adriana Matei, care și-ar dori să vadă oamenii de calitate ieșind mai mult în evidență, să „se distingă în mulțime“. Măcar printr-o pereche de adidași mai altfel sau o pălarie mai cochetă. „Iar asta nu este o frivolitate. Nu conștientizăm importanța vestimentației pentru că nu ne ajută nimeni să o facem. Însă bluza aia pe care o porți pe tine nu e doar o bluză. Este imaginea ta.“ 

Vera Ularu este specialistă în comunicare.