Și viața merge înainte

Publicat în Dilema Veche nr. 867 din 19 - 25 noiembrie 2020
Și viața merge înainte jpeg

Cu toții avem amintiri vesele, coșmaruri suprarealiste sau traume generate de etapele de șantier din biografia locuirii noastre. După o viață de om cu idealuri sedentare, care însă a fost forțat(ă) de împrejurări să se tot (stră)mute de colo-colo, am cîștigat o certitudine: am o fragilitate de netăgăduit la șantierele prelungite. Așa se face că în mai toate cazurile, cu doar cîțiva pași înainte de final, am spus gata, nu mai zugrăvim peretele ăsta, nu mai schimbăm bateria la chiuveta nouă din bucătărie sau chiar nu mai acoperim urmele ultimei inundații. Oamenii m-au privit mai întîi cu neîncredere amuzată, apoi au înțeles că vorbesc serios și și-au strîns în grabă – și, aș zice, cu teamă – uneltele. La revedere! Am și acum pete pe tavan, robinetul picură, iar peretele terasei păstrează încă încercările mele de „frescă pentru două mîini stîngi”, desfășurată fără complexe, tocmai pentru că știam că o voi acoperi. N-a fost să fie, dar eu am rămas în schimb cu mintea întreagă.

Dacă mă gîndesc bine, cred că eu sînt cea care mă arunc dintr-un șantier într-altul, în primul rînd pentru că îmi face o plăcere nebună și, apoi, pentru că de fiecare dată îmi supraestimez rezistența. Așa se face că și în anul pandemiei, sau poate tocmai pentru că am stat mai mult pe-acasă, m-am trezit în miezul a două șantiere concomitente, unul la țară și celălalt la oraș. Și, poate pentru că pînă la urmă există fire nevăzute care leagă lucrurile, în ambele locuri lucrările s-au împotmolit la instalația electrică.

La țară. În fiecare primăvară, cînd redeschid casa, am cîte o surpriză mai mult sau mai puțin înfricoșătoare. Robinetul de la căminul de apă a înghețat și s-a rupt, așadar nu mai am apă curentă. Dușumeaua bucătăriei este plină de limacși uriași, veniți nu se știe de unde, ca să își întindă balele pretutindeni și apoi să sucombe, așadar trebuie să stropesc chiar și pereții cu apă sărată (șmecherie!). În mansardă, peste iarnă au chefuit veverițele, așadar trebuie curățat serios și obturată calea de acces. Și multe altele, de o diversitate inepuizabilă. Ei, anul ăsta, în primăvară totul era la locul lui, așa cum lăsasem în toamnă. Im-pe-ca-bil!

Dar nu ne-am instalat bine, că au apărut trei muncitori în salopete, cu o scară lungă, o cutie de scule și... un baros. Trebuia mutat contorul electric în exterior, ca să poată fi citit și verificat în lipsa proprietarului. Zis și făcut. Unde-l punem? Eu zic: să îl așezăm aici, în dreapta ușii de intrare, în felul ăsta o să fie protejat de prispă și rămîne aproape de locul unde fusese fixat în tindă. Nu se poate, măi doamnă, noi nu avem voie să călcăm pe prispă, că e proprietatea dumneavoastră, trebuie să îl punem pe un perete lateral, să îl vedem din stradă. Mai întîi vom sparge peretele, ca să tragem firele. A fost de ajuns să îi fixez cu privirea, nu am apucat să deschid gura, că ei și-au și dat seama ce va urma. S-au răzgîndit, mai bine trecem firele prin tavan și le scoatem prin acoperiș, că așa nu spargem nimic la vedere. Oameni buni, zic, cel mai greu a fost să (re)fac acoperișul de șindrilă, a trebuit să aduc o echipă tocmai din Maramureș, nu îmi găurește nimeni învelitoarea! Păi, nu e nevoie, măi doamnă, scoatem doar trei șițe cu mîna, uite-așa. Pînă să recționez, gata, șindrila mea era știrbă și la următoarea ploaie – mansarda udă. De data asta am deschis gura, chiar și post factum, dar cu folos. Bucățile de lemn au fost îndesate la loc pe repede înainte și s-a decis urgent că cel mai bun loc e pe prispă lîngă ușă, unde propusesem mai întîi. Răsuflu ușurată și îi invit în tindă, să demonteze contorul vechi. Doi dintre ei se opintesc concomitent să-l smulgă din perete. Cade o bucată de tencuială, dar contorul rezistă. Acum am înțeles la ce avea să folosească barosul. Din două lovituri, contorul a fost făcut zob și a lăsat în urmă doar cele patru șuruburi (indemne) în care fusese fixat. De ce atîta sălbăticie? întreb. Hă-hă, păi, doar nu vroiați să îl mai folosiți la ceva! Mă uit la borta din perete, la tencuiala de pe jos și înțeleg că eu atîta pot. Cu vocea strangulată, le  mulțumesc ceremonios și îi dau afară. De tot. Chiar dacă rămîn fără lumină. Peste o oră, se întorc împreună cu notabilitățile comunei și negociem (nu prea mult) terminarea operațiunii. Concluzie: la țară, unde toată lumea se pricepe la tot, salopeta și barosul te fac specialist. În această calitate, mai întîi distrugi și eventual critici instalația veche; apoi, dacă se mai poate, dregi ce era de dres, folosind funii, sîrme ruginite, resturi de cărămidă și, în general, tot ce mai ține omul pe lîngă casă. Și viața merge înainte.

p10 jos wc jpg jpeg

La oraș. Casă veche de aproape un secol, instalații bătrîne, lockdown, economii nesperate, viață stătută (pe net), energie latentă, supraestimare a forțelor proprii. Și uite așa, hotărîm că a venit momentul înnoirilor. Tratăm cu o echipă de specialiști cu bune recomandări. Muncitorii se schimbă de la o zi la alta, dar și ei, și șeful de echipă sînt respectuoși, tăcuți și modești. Am trecut de etapa grea a schimbării conductelor de sub casă, cu săpături, trepidații, basculante de moloz etc. Am supraviețuit și am ajuns la activitatea „de subțire”, supraspecializată, instalația electrică. Prin beci, după decopertarea pereților, trec acum în neorînduială cabluri, tuburi, capete de fir. Sîntem liniștiți, specialiștii știu ce au de făcut, ne-au și explicat cu de-amănuntul.

Într-o dimineață răcoroasă de noiembrie, cînd centrala termică funcționa în plin, cînd în bucătărie Radio România Cultural mă însoțea la spălatul vaselor, cînd în birou computerul rămăsese în funcție, se aude un trosnet puternic urmat de liniștea aia care îți înfundă urechile. După cîteva clipe de dezmeticire, cîinele începe să latre de frică. Caut sursa trosnetului și constat că toate siguranțele erau căzute, iar ușa de la tablou sărise din balamale. (Da, știu, mi-am perfecționat vocabularul de specialitate.) Cobor la muncitori și aflu că loviseră cu barosul într-unul dintre tuburile bergman, așa, ca să vadă dacă mai servește la ceva. Îi rog insistent să nu mai umble la instalația electrică în absența electricianului și ei îmi promit respectuos să nu se mai atingă de nimic, că și ei s-au speriat. Ridic siguranțele și constat cu bucurie că încă am lumină. Sună la ușă unul dintre muncitori să îmi ceară un patent. În naivitatea mea, i-l împrumut, fără să mă gîndesc la ce îl va folosi. Peste un minut, gata, nu mai am curent. Cobor din nou și aflu că patentul a fost folosit ca să încerce să taie tubul bergman cu pricina. Îmi ies din fire, îmi tremură vocea și mîinile și îmi stăpînesc cu greu impulsul de a-i trimite acasă. Dar rezist! Nu am îmbătrînit degeaba, sînt mai înțeleaptă. Doar că... acum nu mai funcționează centrala termică. Se face tot mai frig, încerc degeaba metodele indicate în manualul de întrebuințare și sun la specialist. Se pare că sînt inconștientă dacă îmi închipui că în luna noiembrie, cînd toată lumea are probleme cu încălzirea, ar putea ajunge cineva la mine înainte de două săptămîni. Dau telefoane în neștire, dîrdîim, ne spălăm sănătos cu apă rece, dar în sfîrșit găsesc pe cineva care promite să vină a doua zi. Și vine, doar cu două ceasuri întîrziere! Însă acum nu are curent tot cartierul, de la ENEL ni se răspunde că își cer scuze pentru inconvenient, dar va mai dura o vreme. Acum se întunecă repede, umblăm prin casă cu lanterne de frunte, înfofoliți cu echipamentul de munte și ne preparăm ceai fierbinte pe aragaz. Înainte de culcare, vine și lumina. Dar depanatorul centralei plecase de mult. Ca să închei deocamdată, cînd în sfîrșit a ajuns un specialist la centrală, aflăm că biata de ea nu mai știe pe ce lume este și nu mai înțelege comenzile, pentru că avem grave fluctuații de curent. Căutăm din nou și descoperim că niște cabluri smulse din perete rămăseseră neizolate și pe acolo se scurgea aleatoriu (?) curentul nostru. Ce bine funcționau toate, înainte de îmbunătățiri! Concluzie: la oraș, ca la țară. Și viața merge înainte.

Ioana Popescu este etnolog.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.