Și noi am învățat enorm simplificînd lucrurile

Publicat în Dilema Veche nr. 900 din 8 – 14 iulie 2021
Și noi am învățat enorm simplificînd lucrurile jpeg

Sever Voinescu: Ca realizator al emisiunii TV Garantat 100%, simţiţi că aveţi, printre altele, şi această misiune de a transmite valori culturale, atitudini culturale, de la o generaţie la alta, că sînteţi deopotrivă cineva care vede ce e de păstrat din trecut şi încearcă să transfere către viitor? Simţiţi, în acest sens, că trebuie să „predaţi” ceva?

Cătălin Ştefănescu: (...) Simţeam că predam, în sensul pe care-l amintiţi dvs., cu ceva ani în urmă, dar acum nu mai simt lucrul ăsta şi mi se pare că simţeam greşit în anii aceia. (...) Ce vreau, ce vrem să facem (împreună cu ceilalţi doi colegi cu care realizez emisiunea asta, un producător şi un montor, sîntem trei cu totul) este exact ceea ce se numeşte „popularizare”. Publicul Televiziunii Române e un public foarte divers, atît generaţional, cît şi din punct de vedere sociologic, înseamnă tot ce se poate găsi în ţara asta. Cred că intrăm într-o formă uneori chiar ridicolă, într-o formă se asumare de responsabilităţi care există într-o teorie, dar în practică nu e de găsit deloc. Nu cred că se poate face educaţie per se la televizor, dar cred că se poate face forma asta de popularizare. Cred că se putea face educație înainte, acum 30-40 de ani, dar nu cred că se mai poate face acum. Cred că serviciul acesta, şi-l gîndesc ca pe un serviciu, datoria aceasta de a populariza lucruri e esenţa a ceea ce înseamnă televiziune publică la ora asta. Sau, dacă există cineva la o televiziune comercială care-şi permite luxul să facă aşa ceva, cred că are acelaşi tip de misiune.

O să spun în două vorbe ce înţeleg prin popularizare, dîndu-vă un exemplu. Înseamnă foarte mult şi e un exerciţiu sănătos să-ţi calci pe orgoliu şi să faci ce ai de făcut acolo în slujba celor care te urmăresc, neurmărind în mod direct să arăţi cît ştii, pentru că asta poţi să faci cu prietenii la bere, ci făcîndu-ţi un fel de datorie. O poveste care cred că spune mult despre lucrurile acestea e următoarea, şi vă rog s-o luați ca pe un exemplu, sînt nenumărate altele. Unul dintre invitaţii noştri la emisiune a fost eticianul Peter Singer, o personalitate şi un personaj, ambele controversate, cineva despre care în lumea occidentală se vorbeşte într-un anumit fel. Acolo se exercită spiritul critic. Nu vreau să idealizez spaţiul occidental, dar exerciţiul dezbaterii la ei e mult mai vechi şi lumea de acolo dezbate într-un mod mai calm, mai liniştit, mai asumat. La noi, cînd Peter Singer a venit în România, s-a spus că „a venit diavolul”. Dincolo de toată povestea asta, am primit cîteva mesaje în care eram acuzat că n-am abordat un set de probleme, iar problemele astea erau probleme filozofice, de strictă specialitate. Am încercat să răspund că nu asta e treaba noastră, că ceea ce urmăream era, în primul rînd, să încercăm să scoatem imaginea asta de demonizare a unui gînditor și, în al doilea rînd, să încercăm să explicăm ce e aia etică, dincolo de ceea ce am învăţat noi la orele sinistre de învățămînt politic pe care mulți dintre noi le-am prins la şcoală, în care ni se vorbea despre „etică şi echitate socialistă”. Am încercat să explicăm, deci, ce e aia etică din perspectiva felului în care o înţelegem astăzi, ce înțelegem prin probleme etice și ce înseamnă să le depășim. E tot ce mi-am permis, în aşa fel încît să trăiesc cu speranţa că cei care urmăresc o emisiune de felul acesta se lămuresc, măcar un pic, fie că omul care e invitat acolo nu este un „monstru sinistru”, aşa cum au citit în anumite publicaţii sau au văzut la anumite posturi de televiziune, fie că, dacă tot nu le place omul, măcar aud nişte lucruri care le-ar putea rămîne în minte. Dacă vă amintiţi vechile reviste Pif, unul dintre personajele de acţiune din paginile lor era Dr. Justice, care avea un maestru japonez de care-şi amintea în nişte flashback-uri. Şi maestrul lui japonez îi spunea de fiecare dată: „Nu căuta să înţelegi, ci măcar ţine minte”. Exact asta încercăm să facem la Garantat 100%. Poate că repetarea unui set de cuvinte induce la un moment dat cuiva interesul să meargă un pas mai departe. (...)

c lstefanescu 2 jpg jpeg

Despre predat nu cred că poate fi vorba. Cred că lumea în care ne găsim la ora asta e lipsită de conştiinţa predării sau a primirii, a preluării, de fapt. (...)

Încercăm, de la o săptămînă la alta, să explicăm, încercăm, poate că nu e foarte corect să formulez aşa, dar încercăm să punem zahăr pe medicament. Încercăm să vorbim despre lucruri care nu sînt acceptate în mod obişnuit ca noţiuni culturale, exemplele precise ar fi în cazul ăsta întîlnirile cu activişti sociali, cu medici, cu cercetători din ştiinţele exacte. Dacă o să faceţi un sondaj pe stradă în România, o să vedeţi că cercetarea ştiinţifică nu intră în sfera culturii pentru mulţi dintre compatrioţii noştri şi nu este deloc vorba de faptul că trăim într-o lume de proşti. E vorba despre o responsabilitate a tuturor, pe care o împărţim; noi, cei trecuţi de o anumită vîrstă, într-o măsură mai mare. (...)

Ce încercăm să facem la emisiunea aceasta este să ţinem un discurs care seamănă cu discursul practicat la televiziuni publice din alte ţări. Ne uităm foarte des la televiziuni publice din Germania, din Franţa, din Anglia şi la televiziunea publică americană, PBS. (...) În ceea ce priveşte subiectele, încercăm să simplificăm cît mai mult şi să deschidem, astfel, gustul publicului pentru ceva. Îmi dau seama, de exemplu – și de asta îşi dă seama toată lumea de aici –, ce reacţie produce o întîlnire între Andrei Pleşu şi Gabriel Liiceanu la noi la emisiune, într-un subiect extrem de delicat în societatea românească. Daţi-vă seama ce mesaje poţi să primeşti în urma unei asemenea emisiuni. E o dezlănţuire de energie la care nu v-aţi aştepta. Într-o situaţie de felul ăsta, în care se vorbeşte despre credinţă, despre divinitate, despre lucruri care pe noi ne împart imediat, pentru că fie sîntem de partea celor care spun că un om care trăieşte o formă de credinţă e un primitiv, fie sîntem de partea celor care spun că un ateu este un om fără valoare pentru societatea în care trăieşte. La extremele astea se poartă dialogul în mod obișnuit, iar noi încercăm, dacă se poate, să mai îndulcim felul acesta de energie, felul acesta de întîlnire între oameni. Și încercăm să punem problema în aşa fel încît lucrurile care se discută să atingă lumea care se uită la noi într-un fel foarte simplu. E un efort să faci așa ceva, credeţi-mă pe cuvînt. Și noi, cei trei care facem emisiunea, am învățat enorm simplificînd lucrurile şi am descoperit astfel că, pe de o parte, avem un public tînăr alături de noi, ceea ce nu e deloc specific pentru postul public de televiziune, și, pe de altă parte, ne menținem publicul divers destul de constant. (...)

Cătălin Ștefănescu este realizatorul emisiunii culturale Garantat 100% la TVR.

Foto: Ciprian Hord

sponsori 4 jpg jpeg
image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.