Alba Iulia este a doua destinație turistică din România pe Trip Advisor. A reușit asta în doar cîțiva ani, de cînd s-a renovat Cetatea Alba Carolina. Dar nu numai despre renovare este vorba, căci simpla refacere a zidurilor nu înseamnă cu adevărat punerea în valoare a patrimoniului istoric și cultural al orașului. La Alba Iulia s-a întîmplat mai mult decît atît: restaurarea Cetății a fost nucleul care a revitalizat orașul și a reconstruit comunitatea.

O asemenea reconstrucție comunitară nu se încheie, de fapt, niciodată. Alba Iulia a fost, ani la rînd, din 1990 încoace, orașul despre care tot românu’ își amintea de 1 Decembrie. Pe bună dreptate, într-un fel: e locul unde s-a desăvîrșit Statul român modern. Numai că acest eveniment, deformat decenii la rînd de propaganda comunistă, a lăsat în mintea oamenilor mai degrabă o dîră retorică patriotardă decît un sentiment autentic de recuperare și actualizare a istoriei. Și – tocmai prin excesele retorice – a pus în umbră ceea ce Alba Iulia este cu adevărat: nu doar „cealaltă capitală“, cea simbolică, a României, ci un nucleu important al istoriei europene, un spațiu în care trecutul amestecat al Centrului Europei a lăsat urme puternice. Așadar, asta se întîmplă important în Alba Iulia de cînd s a renovat Cetatea: se reconstruiește o comunitate în jurul unor repere însemnate ale istoriei europene. Sau, cum spune un program al municipalității, se „respiră aerul istoriei“. E un proiect vechi de cîțiva ani, finanțat inițial din fonduri europene, iar apoi din bugetul local. Rolul lui este să atragă în Cetate turiști care să descopere nu doar zidurile, monumentele, muzeele; cu alte cuvinte, nu doar patrimoniul material propriu-zis, ci spiritul acestei comunități.

Pentru că Festivalul Dilema veche are același scop – să construiască o comunitate ad-hoc în jurul cîtorva valori culturale – a adus o contribuție proprie la felul în care cetățenii actualizează istoria. Există deja, în Cetate, garda habsburgică, desfășurîndu-și ritualic defilările. Există garda romană (Legiunea a XIII-a Gemina) și Lupii Apoulonului, care organizează spectacole de reenactement. Ce lipsea din peisaj? Viitorul. Un mod simpatic și viu de a trece istoria mai departe și de a trage, de fapt, concluzia simplă din mintea oricui: Cetatea Alba Carolina e a copiilor, ei vor fi în continuare adevărații ei „cuceritori“, ca niște buni cetățeni europeni care-și cunosc istoria. Și-așa a apărut Garda copiilor: cu costume special confecționate, cu defilări (împreună cu garda „celor mari“ sau separat), cu misiunea specială de a păzi – cu zîmbetul pe buze – activitățile din Cetatea copiilor organizate în timpul Festivalului Dilema veche. A apărut cu ajutorul centrului local al organizației „Cercetașii României“, care merită toate mulțumirile pentru eficiența și grația implicării în acest proiect.

Cînd, chiar la conferința de presă care anunța Festivalul, au apărut cîțiva copii costumați „ca în secolul al XVIII-lea“, a avut loc spontan micul test de succes: toți cei care treceau pe stradă – era vineri și deja Cetatea începea să se umple de turiști – au venit să-i fotografieze. La defilări – și mai abitir. Iar în epoca rețelelor sociale, gestul acesta spontan nu e deloc lipsit de importanță: arată că un loc frumos și interesant ajunge să se promoveze de la sine. Nu-i trebuie decît cîteva idei bune. Prin ele, cîștigă nu doar vizitatori, nu doar turiști, ci noi membri ai unei comunități extinse. Și noi promotori. 

Foto: Mircea Oculeanu