„Astăzi, totul e reproducere fără copyright“

Pascal BRUCKNER
Publicat în Dilema Veche nr. 745 din 31 mai - 6 iunie 2018
„Astăzi, totul e reproducere fără copyright“ jpeg

Scriitor şi eseist, Pascal Bruckner e una dintre vocile cele mai cunoscute ale „noilor filozofii“. A trăit plenar momentul mai 1968: era la liceu, pe cale să se înscrie la facultate. Cunoscut cititorilor români mai degrabă pentru romanele sale, Pascal Bruckner e şi un autor de eseuri despre lumea contemporană. Cel mai recent volum al său, Un rasism imaginar. Islamofobie şi culpabilitate a apărut la Editura Trei.

Care credeți că e cîștigul cel mai important și cel mai durabil al acestor mișcări?

Individualismul democratic și hedonismul – astea ar fi cele două mari cîștiguri ale lui Mai 1968. N-a fost o revoluție proletară, nici o recapitulare a lui 1789 sau a lui 1917. A fost, în primul rînd, o revoluție a culturii, în cadrul căreia individul s-a detașat de colectivitate și și-a afirmat autonomia. S-au obținut rezultate durabile, dar rezistența în timp e problematică. Pentru că, odată cu detașarea de societate, individul nu mai e ancorat, e dezrădăcinat, se simte cumva în afara lumii. Mai ales în Franța, unde indivizii vor totul de la stat, fără ca statul să le poată cere nimic în schimb. Trăim sub regimul statului-providență, menit să ne protejeze, să ne îngrijească, un stat în care nu avem decît drepturi, în vreme ce el are doar obligații.

Ce s-a schimbat în clivajul stînga/dreapta după mai 1968, în Franța și în Europa?

Nu s-a schimbat mult. De fapt, diferențele dintre dreapta și stînga s-au atenuat considerabil. Stînga și dreapta împărtășesc adesea valori comune. De altfel, ăsta e și motivul pentru care la ultimele alegeri prezidențiale a cîștigat Emmanuel Macron. El și-a dat seama că acest clivaj dreapta-stînga e depășit și că cele două tabere se apropie tot mai mult pe anumite componente (economie, securitate). Altminteri, stînga e mai liberală în ceea ce privește moravurile, iar dreapta e liberală în ceea ce privește economia. Aici se mențin niște diferențe. În ­rest, diferențele sînt tot mai mici.

Ce mai rămîne, astăzi, din spiritul 68-ist?

O mare parodie. Vorba lui Marx: de-a lungul istoriei, lucrurile se întîmplă de două ori: o dată sub forma tragediei și a doua oară în chip de farsă. Mai 1968 era deja o farsă a tuturor revoluțiilor anterioare. Fiecare se deghiza după cum îl tăia capul: maoiști, castriști, troțkiști, leniniști… Iar astăzi, o parte din tineret dă semne că vrea să repete Mai 1968 și s-au apucat să scrie tot felul de sloganuri pe ziduri, să distrugă, să atace poliția... E mimetism, nu e invenție. Dacă admitem că în 1968 încă s-a mai inventat ceva, că încă se mai putea construi ceva nou, toate astea au dispărut la „revoluționarii“ de azi. Astăzi totul e imitație, reproducere fără copyright. 

interviu realizat de Matei MARTIN

Foto: T. Ivan

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.