Arta este despre noi

Diana MARINCU
Publicat în Dilema Veche nr. 379 din 19-25 mai 2011
Arta este despre noi jpeg

Mi-am amintit de curînd, citind cartea despre Ştefan Bertalan scrisă de Ileana Pintilie, cum a putut fi posibilă configurarea unei direcţii pedagogice distincte şi originale în cadrul învăţămîntului artistic în Timişoara anilor ’70. Prin iniţiativa artiştilor din grupul Sigma, profesori atunci la Liceul de Arte, s-a reformulat complet o programă de desen de mult depăşită, cu scopul de a actualiza cunoştinţele elevilor. Ei şi-au propus „formarea unor comportamente active de organizare a mediului şi a unor capacităţi de receptare şi selectare a mesajelor estetice venite dinspre mediul ambiant“. Astfel a fost iniţiat laboratorul de cercetare şi pregătire a unor intervenţii artistico-ambientale şi au fost introduse ore interdisciplinare cu profesori invitaţi din alte domenii (arhitectură, matematică etc). O şcoală a descoperirii şi a autoformării, noul sistem pedagogic se baza pe o „conştientizare a procesului de învăţămînt avînd ca finalitate crearea unei generaţii de tineri artişti  care să intervină concret asupra spaţiului în care trăiesc“.

Scopul acestui exemplu introductiv este de a marca ideea centrală a ceea ce aş numi eu un învăţămînt de artă ideal: arta este activă, este o modalitate de participare la formarea societăţii în general şi o variantă de închegare spirituală, identitară. Modalităţile de predare şi învăţare ar trebui în mod constant reformulate în funcţie de schimbările lumii în care trăim şi de noile probleme cu care ne confruntăm. Eu nu am viziunea celor menţionaţi mai sus şi nu pot propune o structură revoluţionară. Nu ştiu cum ar trebui predată arta în şcoli, dar ştiu cu certitudine cum arta nu trebuie predată copiilor. Ştiu că trebuie să ocolesc tot ceea ce am identificat ca fiind nociv pentru copii: programa rigidă şi plicticoasă după care se desfăşoară în general orele de educaţie plastică, manualele anoste şi îmbîcsite, pavoazările tricolore de 1 Decembrie, temele de măiestrie în care ornamentul e mai presus de concept, sărbătorirea lui Eminescu prin desene pastelate.

Elevii cărora le predau eu au vîrste cuprinse între 11 şi 14 ani. Niciodată, în doi ani, nu i-am învăţat cum să deseneze ceva şi nu i-am depunctat pentru imperfecţiuni tehnice. Din experienţa mea (am făcut studii de măiestrie) ştiu că nu contează cît de „frumos“ desenezi. Ce contează cu adevărat este ce întrebări îţi pui în legătură cu ce vezi sau ce desenezi. E posibil să greşesc, dar prefer ca elevii să înveţe ceva consistent, real din ceea ce le arăt la şcoală şi la expoziţii. Să gîndească, să se raporteze critic la o operă de artă, să îşi formeze singuri Muzeul lor imaginar, să aleagă o istorie a artei şi o definiţie a artei dintr-o multitudine de variante. Sigur, nu îmi fac iluzii că acest lucru poate deveni posibil peste noapte.
 
 Împreună cu prietena şi colega mea, Bianca Băilă, am formulat un demers pedagogic personal, o încercare numită The School Question Center, cu un important accent pe întrebare, nu pe răspuns. TSQC s-a format ca o arhivă de texte şi imagini care are ca punct de pornire problematizarea felului în care arta este predată şi explicată în şcoală. A pornit ca un gest foarte personal, de detaşare faţă de toate lucrurile pe care le simţim străine în structurile învăţămîntului.

 „Mona Lisa a dispărut“ a fost primul eveniment public dintr-o serie ce documentează activitatea noastră cu elevii şi a avut ca miză principală stîrnirea unei discuţii despre clişeele de gîndire legate de capodopere şi sistemul educaţional. Elevii au răspuns temei noastre – regîndirea Mona Lisei – transformînd-o într-un personaj de desene animate, în star rock sau vedetă emo. Sutele de picturi şi desene puteau fi privite pe pereţii galeriei Atelier 35, dar şi atinse, răsfoite, studiate. Expoziţia mai cuprindea două publicaţii, prima dedicată răspunsurilor elevilor la chestionarul nostru (Ce este arta? Ce rol are arta în societatea de azi? Este importantă pentru voi? Dacă da, de ce?) şi a doua constituind o selecţie a întrebărilor puse de ei despre artă, despre funcţia artiştilor şi despre instrumentele cu care ei lucrează.

 O altă provocare adresată elevilor a fost o temă legată de vise, proiecţii şi planuri de viitor. Fascinantă mi se pare marcarea momentului vîrstei lor, moment în care orice pare posibil. Cînd vine vorba despre viitor, viziunea lor nu este în nici un fel condiţionată de neajunsuri materiale, clişee de gîndire, imagini stereotip. Viitorul este imaginat aşa: „casele vor fi liniştite şi vor folosi energie de la soare“, „cînd voi fi mare voi juca în filme cu Chuck Norris“, „mai încolo va fi oraşul de gelatină“, „oamenii vor sta cîteodată în cap şi lipiţi unul de altul“.
 
Bianca a împins şi mai mult critica sistemului, rugîndu-i pe elevi să îşi imagineze hora lor personală de 1 Decembrie. Rezultatul: hora urîţilor, hora personajelor de desene animate, trenuleţul magic, dansul pinguinului. Nici o lucrare nu apela la naţionalismul ieftin încurajat de obicei în şcoli.  Nu ştim cît contează pentru elevi ce încercăm să-i învăţăm, dacă e mai bună abordarea noastră, cît învaţă din excursiile la muzee şi expoziţii din Bucureşti. Dar dacă vor înţelege că arta nu este doar o materie care vorbeşte despre ceva din trecut, fără legătură cu prezentul, că nu este vorba despre capodopere în faţa cărora trebuie să îngenunchem, că e în regulă să îţi placă sau să nu-ţi placă Mona Lisa, că prin artă ar trebui să îţi pui întrebări, nu să găseşti răspunsuri, că e ceva viu, organic, nu un mormînt al culturii, eu voi fi mulţumită. Dacă vor înţelege în final că arta e despre oameni, despre noi toţi şi, deci, şi despre ei înşişi, educaţia vizuală în şcoli va avea un sens. 

Diana Marincu este doctorandă în Istoria şi Teoria Artei, la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, şi profesoară de Educaţie plastică.   

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

trenuri  jpg
"Trenurile Soarelui" revin pe șine, din 13 iunie! De la cât pleacă prețul unui bilet 
Începând cu 13 iunie, CFR Călători repornește programul estival "Trenurile Soarelui 2025” care aduce peste 30 de garnituri directe spre litoral, inclusiv către stațiunile de la Marea Neagră și Delta Dunării.
492741478 1123662223125361 4598658681931199950 n jpg
3 iunie - Ziua Mondială a bicicletei
3 iunie - Ziua Mondială a bicicletei
Ellen Pompeo  foto   Profimedia jpg
Ellen Pompeo, din „Anatomia lui Grey”, reținută de mascați în aeoport și împiedicată să urce în avion
Actrița de 55 de ani a avut o experiență înspăimântătoare pe aeroport, unde a fost reținută de geniști și împiedicată să urce în avion. Care a fost motivul?
Geert Wilders FOTO EPA EFE jpg
Criză în Olanda: Geert Wilders, liderul extremei drepte, iese din coaliția de guvernare
Geert Wilders, liderul extremei drepte olandeze, a anunțat marți, 3 iunie, că formațiunea PVV (Partidul pentru Libertate) iese din coaliția de guvernare.
Canicula - caldura - termometru - FOTO Shutterstock
Cod galben de furtuni și caniculă în România. Vremea se împarte între vijelii și temperaturi de până la 36°C
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis noi atenționări. Cod galben pentru marți și miercuri, care vizează atât instabilitate atmosferică accentuată, cât și temperaturi deosebit de ridicate și disconfort termic accentuat.
image png
Producția de cireșe din acest an, compromisă aproape total de frigul din primăvară. Eveniment de tradiție, anulat din acest motiv
Staţiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Pomicultură (SCDP) Istriţa din judeţul Buzău nu va mai organiza, în această lună, Sărbătoarea Cireşului, eveniment la care publicul putea culege, degusta şi achiziţiona cireşe, după ce mai bine de 90% din pomi au fost afectaţi de frig.
gheorghe hagi facebook jpg
Hagi s-a scărpinat rău cu mâna altuia. Viitorul a suferit după retragerea antrenorului, iar cu Stelea risca să-și strice prietenia
La Viitorul, treburile n-au mers prea bine la echipă, iar acționarul Gică Hagi a fost nevoit de fiecare dată să-și întrerupă vacanță și intervină, ca să îndrepte situația la nivel tehnic.
Andrew Tate FOTO Profimedia
Andrew Tate și-a cumpărat un „pașaport auriu” din Vanuatu, în luna în care a fost arestat în România
Andrew Tate și-a cumpărat un „pașaport auriu” din Vanuatu, țară situată în Oceania, în luna în care a fost arestat în România în urma acuzațiilor de viol și trafic de persoane.
LUCIAN VIZIRU mp4 thumbnail png