Adevăratul Balşoi... şi cel importat în România

Oltea ŞERBAN-PÂRÂU
Publicat în Dilema Veche nr. 410 din 22-28 decembrie 2011
Adevăratul Balşoi    şi cel importat în România jpeg

S-a întîmplat ca în urmă cu doi ani să văd la Sala Palatului un spectacol care era promovat la propriu „pe toate gardurile“ sub titlul Spărgătorul de nuci cu Teatrul Balşoi din Moscova. S-a întîmplat ca în acest decembrie să particip la Gala de Anul Nou oferită partenerilor săi de Noul Teatru Balşoi din Moscova, unde nu am văzut nimic altceva decît... aţi ghicit, Spărgătorul de nuci, lucrare ce rămîne unul dintre evergreen-urile muzicii de balet şi respectiv ale perioadei ce precede Crăciunul.

Ştiam de atunci că eu am văzut la Bucureşti altceva decît compania de balet a respectivului teatru, şi anume o trupă de dansatori cu nume ruseşti a căror relaţie cu Teatrul Mare din Moscova era fragilă şi, probabil, parţială (ca să nu riscăm să spunem inexistentă). Era clar din start că o companie de o asemenea anvergură nu-şi permite să apară cu cei mai buni balerini ai săi pe o scenă improprie precum cea de la Sala Palatului, că nu evoluează în contexte scenografice aproximative, că standardul soliştilor săi se găseşte în cu totul altă zonă.

Dacă aveam nevoie de o confirmare, am obţinut-o asistînd la strălucitoarea producţie de la Moscova în coregrafia clasică a lui Yuri Grigorovici şi costumele şi scenografia de poveste ale lui Simon Virsaladze, cu Yekaterina Krysanova şi Alexander Volchkov în rolurile principale. Dacă spectatorii de la vest de Moscova (din care facem şi noi parte) sînt oricînd tentaţi de numele companiei atunci cînd îl văd pe afişele din oraşul lor, urmărindu-i pe scena de acasă – cu atît mai mult cu cît este recent reintrată în circuit după o renovare care a durat şase ani –, eşti sedus efectiv de ceea ce oferă baletul rus în stare pură. 

Nivelul pe care îl are această companie în a 236-a stagiune a sa este perfect comparabil cu cel al marilor scene internaţionale europene precum Royal Ballet Covent Garden (de altfel, deşi companie de stat, baletul de la Balşoi are un sponsor privat semnificativ, iar felul în care arată spectacolele nu dă nici o clipă senzaţia de lipsă de resurse). Un spectacol ireproşabil cum a fost acest Spărgător de nuci pe care l-am văzut la Moscova induce o stare de emoţie pe care arta coregrafică poate să o genereze doar atunci cînd toate componentele se plasează în zona perfecţiunii. 

Se aude că în 2013, la Festivalul „Enescu“, ar fi posibil să vină şi baletul Teatrului Balşoi, deşi nu se ştie încă exact pe ce scenă, majoritatea celor din Bucureşti urmînd a fi în renovare la acea vreme. Întrebarea este cum va putea fi prezentat acesta ca o premieră a perioadei recente, cînd, de cîteva ori pe an, prin Bucureşti vezi afişe care propun spectacole „ale Teatrului Balşoi din Moscova“ pentru care organizatorii nu trebuie să ofere nici o dovadă publicului că vor vedea versiunea autentică, livrîndu-le copii de mîna a treia, în cel mai bun caz. 

Un serviciu privind protecţia consumatorului de cultură nu există, libertatea de a spune şi respectiv a organiza fiecare ce doreşte fiind totală. Poate că, în astfel de condiţii, nu ar trebui să ne mai mirăm cu superioritate că la Festivalul „Enescu“ se aplaudă frenetic între părţile simfoniei.  Dacă la exportul de cultură muzicală clasică nu reuşim să atingem decît nişele, se pare că la import, cu excepţia sus-numitului festival, se întîmplă să primim cam frecvent marfă contrafăcută…  

Oltea Şerban-Pârâu este critic muzical şi redactor-şef Radio România Cultural.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

control aeroport UK jpg
Criza vizelor electronice în Marea Britanie. Până la 700.000 de imigranți riscă să rămână fără dovada statutului legal
Cu doar câteva zile înainte de termenul-limită din 1 iunie, sute de mii de imigranți din Marea Britanie nu s-au înregistrat pentru noile vize electronice (eVisa), riscând să piardă accesul la locuri de muncă, locuințe sau dreptul de a călători.
US Sassuolo (Facebook) jpg
Moldovan, de bază în promovarea lui Sassuolo în Serie A. Ce au zis italienii
Gruparea portarului român a urcat din nou în primul eșalon.
Votul în diaspora. FOTO Inquam Photos / Alex Nicodim
Jumătate din alegătorii din diaspora au între 45 și 64 de ani. În ce țară s-au prezentat la vot cei mai mulți români
Biroul Electoral Central (BEC) a transmis sâmbătă, 17 mai, faptul că, până la ora 12:00, au ieșit la vot 302.620 de români, cele mai multe fiind persoanele cu vârsta între 45-64 de ani.
George Simion și Nicușor Dan FOTO Profimedia
Cum s-au schimbat alegătorii între tururile prezidențiale și cine poate decide finala
Sondajele efectuate după primul scrutin la alegerile prezidențiale 2025 continuă trendul de la turul I, strângând scorul dintre finaliștii la prezidențiale, Nicușor Dan și George Simion. Cei doi candidați sunt cotați chiar și cu aceleași procente.
Restaurant cu specific italian jpg
Două reguli importante pe care nu trebuie să le încalci când comanzi la un restaurant din Italia
Italienii sunt foarte atenți la tradițiile culinare, iar unele obiceiuri străine la masă pot părea lipsite de respect. Iată ce să nu faci când comanzi la restaurant în Italia.
Cuvinte din dictionar jpg FOTO Pixabay
Cuvântul banal din limba română pe care mulți îl folosesc greșit. Ce înseamnă, de fapt, „zău”: „Aparține unei epoci în care...”
Într-o lume în care limbajul se schimbă rapid sub influența rețelelor sociale și a noilor generații, unele cuvinte par să își piardă terenul în vorbirea cotidiană. Totuși, unele dintre ele rămân vii prin farmecul lor arhaic sau expresiv. Un astfel de exemplu este „zău”.
Cristi Chivu (Facebook) jpg
Parma a decis: ce a hotărât conducerea lui Parma în cazul lui Cristi Chivu
Antrenorul român a preluat gruparea italiană, anul acesta.
Masoud Pezeshkian Foto Reuters jpg
Iranul îl acuză pe Trump că „vorbeşte despre pace și ameninţă cu cele mai avansate instrumente de exterminare în masă”
Președintele Iranului, Masoud Pezeshkian, l-a acuzat pe omologul său american, Donald Trump, că vorbeşte despre pace şi în acelaşi timp proferează ameninţări.
BeFunky collage (85) jpg
Cine este românca din Iași care a croșetat coiful de aur de la Coțofenești. Cu cât vinde obiectul inspirat de cel furat din Muzeul Drents
Furtul coifului de aur de la Coțofenești dintr-un muzeu olandez a stârnit indignare în România, dar pentru Alexandra Rîmbu, creatoare de bijuterii din Iași, incidentul a devenit sursă de inspirație și solidaritate culturală.