Acest obscur obiect

Publicat în Dilema Veche nr. 884 din 18 - 24 martie 2021
Un inventator ca Leonardo da Vinci şi o actriţă jpeg

Mai multe perechi de ochi m-au privit cu mirare și a urmat o tăcere neașteptată, după gălăgia veselă de dinainte. Copiii nu știau cum să răspundă la întrebarea mea. Există vreo persoană pe care o admirați? Poate fi oricine: o vedetă de la TV, o figură istorică, cineva din familie... Tăcere.

Scena de mai sus s-a repetat de cîteva ori la atelierele pe care le-am ținut pe marginea volumelor Nesupusele. Ideea de la care am plecat, împreună cu alte patru scriitoare de cărți pentru copii, a fost să aducem la lumină poveștile unor femei excepționale din România, unele dintre ele mai puțin cunoscute, dar care ar putea fi „modele” sau surse de inspirație pentru copii – fete și băieți deopotrivă. Chiar și noi, scriitoarele, am fost la început sceptice cînd ne-am propus să documentăm și să scriem poveștile a 100 de astfel de eroine. Eram convinse că numărul e nerealist și că nu-l vom putea atinge. Pe parcursul documentării, lista noastră comună a crescut la peste 200 de nume, iar cel puțin pentru mine personal, întreg procesul s-a transformat într-un exercițiu de reînvățare a unui sentiment destul de puțin încercat pînă atunci: admirația.

Cam asta am simțit cînd am citit, de exemplu, jurnalul Martei Trancu-Rainer, prima femeie chirurg, care a condus trei spitale de campanie în timpul Primului Război Mondial, pansînd răniți la lumina lămpilor de buzunar și tremurînd cu fetița în brațe în adăposturi antiaeriene, în timpul raidurilor din Capitală. Tot admirație am simțit și pentru Lizica Codreanu, ajunsă la Paris în 1919 cu doar cîțiva bani în buzunar, o adresă și visul de-a deveni dansatoare în orașul în care pulsa inima avangardei artistice. Admirația m-a cuprins și aflînd cum Alina Șerban (actriță, regizoare și activistă de etnie roma) a făcut, la 17 ani, cerere pentru o locuință socială, pentru a putea da examen la Facultatea de Teatru, lucru care părea de neimaginat în situația ei. Același sentiment de admirație mi l-au provocat alegerile mereu curajoase ale regizoarei de teatru Gianina Cărbunariu, încăpățînarea de neînfrînt a poetei Ana Dragu, care se luptă să aducă speranță în lumea copiilor cu autism, îndrăzneala Sofiei Nădejde, o simplă femeie care i-a răspuns unui bărbat important, Titu Maiorescu, contrazicîndu-i teoria „creierului mai mic”, care ar fi justificat drepturile restrînse ale femeilor. Aș putea continua, nu doar cu exemplele din carte, și nu doar cu personaje feminine, dar aș depăși spațiul articolului...

Cei doi ani petrecuți citind și scriind despre aceste „nesupuse” mi-au adus aminte cît de important și cumva nobil e sentimentul ăsta, al admirației pure, care nu așteaptă nimic în schimb, ci doar te înalță ușurel pentru cîteva clipe, făcîndu-te să crezi că binele există și poate fi atins.

Cam asta am încercat să le spun copiilor de la ateliere, după momentele de lectură din carte, dar tăcerea care s-a lăsat după întrebarea de la început m-a cam descumpănit. Apoi, timid, au început să se audă glasuri. Cei mai mulți dintre ei și-au amintit de vreun YouTuber cu milioane de subscriber-i. Alții – de sportivii preferați. Vocea unei fetițe, care probabil citea mult, a rostit numele unui scriitor. Cîțiva copii și-au „nominalizat” părinții sau bunicii. Fără zorzoanele false, dar obligatorii, ale poeziilor de 8 Martie (că tot sîntem în „Luna Femeii”...), mai mulți copii au declarat că-și admiră mamele pentru că muncesc foarte mult și au grijă de ei. Și pentru că sînt și ele, în felul lor, niște „nesupuse”, adică nu se dau bătute, deși le e greu. A fost foarte emoționant, și pentru mine, și pentru ei, să constatăm că nu e nevoie de fapte mărețe pentru a fi demn de admirat, uneori ajung și lucrurile „mici”, precum iubirea și grija constante.

Cei care menționaseră YouTuber-i, vedete sau sportivi celebri, au explicat că îi admiră pentru succesul lor, ceea ce m-a făcut să-i rog să definească acest concept strălucitor. Succesul, au explicat, înseamnă să reușești în viață. Să obții bani și celebritate, două lucruri importante, care generează admirația celor care visează, într-o bună zi, să devină ca tine. Admirația ca dorință de a ajunge tu însuți „obiectul admirației”. Drumul pînă acolo, însă, e neclar pentru ei, iar școala nu-i ajută în această privință, nu le oferă nici modele, nici instrumente cu care să pornească la drum în lumea reală.

Cît despre mine, cei doi ani în care am adunat povești pentru Nesupusele au fost un exercițiu care m-a reînvățat să privesc cu mai multă atenție în jurul meu, să văd micile gesturi frumoase și micile detalii care de multe ori îmi scăpau, prinsă în obișnuința de-a observa tot ce nu merge, ce e strîmb sau demn de dispreț. Nu reușesc întotdeauna să găsesc motive și obiecte ale admirației, pentru că, desigur, răul iese mai ușor în evidență și deseori umbrește totul în jur. Dar, poate și pentru că scriu povești pentru copii, am nevoie să cred că nu e totul pierdut, nici în cele mai negre momente. Și îi admir enorm pe scriitorii care picură speranță în poveștile lor, și reușesc să facă asta fără morală sau ostentație, fără intenții didactice, simplu și firesc, așa cum, pînă la urmă, ar trebui să curgă lucrurile și în viața reală.

Adina Rosetti este scriitoare. Cea mai recentă carte a sa este Cronicile Domnișoarei Poimîine II. În căutarea lui Akum,Editura Arthur, 2021.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.