Abel Gance: o bătălie pentru pace

Ioan BIG
Publicat în Dilema Veche nr. 770 din 22-28 noiembrie 2018
Abel Gance: o bătălie pentru pace jpeg

Urmărind stupefiat cum preşedintele Franţei şi cel al SUA au ales celebrarea armistiţiului care a pus capăt Primului Război Mondial pentru a se încontra „bărbăteşte“ pe Twitter în numele naţiunilor lor, probabil pe tema alegerii modului de joc multiplayer pentru un nou RPG, mi-am amintit că acum 100 de ani, în septembrie 1918, francezul Abel Gance, susţinut de Charles Pathé, s-a întors voluntar pe front pentru a filma bătălia de la Saint Mihiel, o victorie obţinută de militarii americani împreună cu cei francezi, şi a înglobat apoi imaginile în J’accuse (1919), considerat actualmente primul film pacifist major din istoria cinematografiei. Cineastul Abel Gance nu a fost un visător de la Hollywood pentru care războiul ţinea de fantezie şi nu îl aştepta pe Hristos care să se întrupeze într-un aristocrat pacifist ca să îi pună capăt precum în Civilization (1915, r: Thomas H. Ince), ci un soldat tuberculos repartizat să lucreze într-o fabrică de gaze de luptă, înconjurat de fantomele prietenilor deja ucişi în război, care a filmat ca pe nişte morţi soldaţii care se întorceau de la Verdun pentru o permisie de numai opt zile. La cîteva săptămîni după revenirea pe front, 80% din ei au murit în luptă. Abel Gance nu credea în pacifismul nedisociat de spiritul militant care te poate transforma într-un pion în jocurile de putere ca în The Battle Cry of Peace (1915, r: Wilfrid North, J. Stuart Blackton) şi nici în utilizarea artei sale ca instrument de propagandă aşa cum acceptase D.W. Griffith (Hearts of the World, 1918), ci era un om furios, revoltat şi deprimat de ororile pe care i le oferea realitatea, care a scris titlul filmului său din corpuri de soldaţi (încă) vii ce se aşază – sugerînd moartea – în mod ordonat, în forma literelor J’accuse. Iar acuzaţiile din filmul lui Gance, dincolo de trimiterea simbolică la scrisoarea deschisă a lui Zola către preşedintele Faure în Afacerea Dreyfus, îşi accentuează pregnanţa în ritmul în care pacea începe să-şi piardă viaţa. „Coşmarul… visele… viaţa… războiul… morţii… şi viii… nu mai ştiu! Acuz!“

Odată cu războiul, viaţa se scurge gradual din pacea în comunitate şi în familie, din pacea de sine şi pacea cu sine ca parte a celei naturale, iar moartea îşi celebrează universalitatea prin Danse Macabre (care se rafinează în mintea poetului Jean Diaz, de la mişcarea spasmodică a scheletelor din propria imaginaţie pînă la coregrafia memorabilă a soldaţilor cu măştile de gaze din realitate) pe măsură ce pacea se goleşte de sens, prin obturarea luminii şi ciuntirea frumuseţii în care Juan încă mai crede. Juan (Romuald Joubé) continuă să „acuze“ neobosit în războiul său solitar de apărare a păcii, dus cu „geniul etern al Răului [ce] planează asupra acestei încleştări uriaşe care trebuie să salveze şi să elibereze lumea“, dar Abel Gance nu îşi construieşte cu naivitate personajul, pe parcursul a aproape trei ore de film, ca pe un David capabil să doboare uriaşul pentru că fragilitatea sa emoţională îi erodează inexorabil puterea de luptă, iar cînd realizează că „morţii nu vor sta în calea primăverii“, Jean înnebuneşte. Mai ales că Primăvara lui Botticelli, a cărei reproducere îl însoţeşte în tranşee, se metamorfozează în imaginea interiorului bisericii în care altarul este îngropat în cadavrele-ofrandă, iar soarele căruia îi ridică ode în al său manuscris Les pacifiques se relevă ca principalul vinovat, acuzat fiind „D’avoir illuminé l’effroyable Epopée… D’avoir regardé jusqu’au bout!“. Flora nu mai zîmbeşte către privitor, gestul lui Venus trimite la viziunea lui El Greco despre annuntiatio, iar morţii, privaţi de lumina solară, se ridică din gropi cu „faţa pămîntie şi orbitele pline de stele“ şi mărşăluiesc spre (a)casă pentru a vedea dacă sacrificiul lor a servit la ceva, în timp ce „în mintea celor vii se aude doar muzica“ păşind ţanţoş în formaţie pe sub Arcul de Triumf pe Champs-Élysées. „Soldatul îl ucisese pe poet şi rîdea de nebunul care scrisese cîndva aceste versuri despre pacea însorită“… dar capitularea lui Juan nu afectează hotărîrea lui Abel Gance de a-şi continua războiul pentru pace. Mai ales că, pentru morţi, „crucile pe umerii lor au devenit mai uşoare“, ei se pot odihni acum în pace, iar Angèle, copil al războiului renegat de ambele tabere şi înger al primăverii, îl reînvaţă pe nebunul adult Juan să scrie, paşnic, J’accuse, amintind în subtext că „războiul îi ucide nu doar pe fii, ci şi pe mame“. „En ce temps-là on savait encore en France ce que c’était que la joie“… Ştiţi ceva? Pacea mi se pare prea complicată, mai ales cînd aud că, la 100 de ani de la „acuzele“ lui Abel Gance, Forumul Păcii de la Paris are ca obiective „conectarea actorilor şi propunerea de iniţiative concrete în vederea întăririi ordinii multilaterale“ (Agerpres). Mai bine scriu tweet-uri despre alţi gamer-i. Sau, şi mai bine, mă fac că plouă. 

Ioan Big este analist pop culture, jurnalist și scriitor.

Foto: flickr

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

viscol la ranca   captura drdp craiova jpeg
Viscol în stațiunea Rânca. Apelul drumarilor către șoferi: „Nu va deplasați dacă nu este necesar”
Drumarii acționează cu utilaje de desăpezire pe drumul DN 67 C, în zona stațiunii Rânca, unde ninge viscolit. O alertă de vânt sever a intrat în vigoare la ora 14:18.
Gabriel Cotabita pe scena de la Mamaia
Întâmplarea care l-a făcut pe Gabriel Cotabiță vedetă în România. Cânta prin localurile din Craiova și primise o interdicție misterioasă
Gabriel Cotabiță s-a identificat total cu celebrul Festival de la Mamaia, emblematic pentru muzica românească.
gabi cotabita fiice  jpg
Drama lui Gabi Cotabiță. Fetele lui i-au interzis să aibă copii cu Alina, a doua lui soție. Povestea spusă chiar de el
Moartea lui Gabriel Cotabiță este o undă de șoc pentru lumea artistică și pentru toți românii care i-au ascultat piesele mai ales în anii 80-90. Gabi Cotabiță se retrăsese din lumina reflectoarelor de câțiva ani și ducea o viață liniștită alături de soția lui, Alina,
Marina Voica Pagina Artist FB jpg
Marina Voica, după moartea lui Gabriel Cotabiță: „Nu-mi vine să mai trăiesc. Sunt dărâmată!”
Moartea lui Gabriel Cotabiță i-a tulburat, sâmbătă, pe artiștii care i-au fost cântărețului nu doar colegi, ci și prieteni. Printre marile nume din lumea muzicii românești care îl deplâng se numără și Marina Voica.
alcohol cheers 2 jpg
„Moartea lichidă”. Un chirurg cardiolog împărtășește cele patru alimente și băuturi „absolut toxice” pentru inimă
Un chirurg cardiac a dezvăluit în mediul online care sunt cele patru alimente și băuturi comune care ar putea fi dăunătoare pentru inimă. Este vorba de alimentele fast-food, băuturile răcoritoare, produsele lactate și alcool.
banner dani de la insula iubirii png
Dany Boy de la Insula Iubirii, cel mai sincer interviu! Cum erau sărbătorile din copilărie, cum arată femeia ideală și cum l-a schimbat emisiunea de la Antena 1: „Nu tot ce zboară se mănâncă”
Dany Boy, unul dintre cei mai simpatici concurenți de la Insula Iubirii, din sezonul 8, și-a deschis sufletul și a vorbit despre tot ceea ce a însemnat, pentru el, experiența din Thailanda, dar și despre multe aspecte din viața lui de după participarea la emisiunea de la Antena 1.
Ionel Tudor di Cotabita FB ionel Tudor jpg
Reacții la moartea lui Gabriel Cotabiță. Marcel Ciolacu: „O voce senzațională și unul dintre cei mai îndrăgiți artiști români”
Gabriel Cotabiță a murit la vârsta 69 de ani, în urma unui accident vascular cerebral. Deși artistul a avut, în ultima perioadă, probleme mari de sănătate, vestea a șocat lumea muzicală și publicul. Pe rețelele sociale curg mesajele de condoleanțe.
Banner Marina Voica
banner cotabiță 1 2 2 2 png
Ce spunea Alina, soția lui Gabriel Cotabiță, în vara acestui an, despre starea de sănătate a artistului: „Nu ne-am putut descurca cu...”
Gabriel Cotabiță era internat la Spitalul Universitar București, iar sâmbătă dimineață, 23 noiembrie 2024, ar fi suferit un accident cerebral, potrivit unor informații venite din partea cunoscuților artistului. În vara acestui an, în luna iunie, Alina Munteanu, soția artistului, spunea care este, de