A mușca mîna care te hrănește

Alina NECȘULESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 1023 din 16 noiembrie – 22 noiembrie 2023
Invidia
Invidia

Recunoștința este o emoție complexă și un derivat fundamental al capacității de a iubi. Aceasta nu poate fi descifrată fără a ne întoarce la rădăcinile ei din perioada de început a vieții, în care relația cu lumea este reprezentată de relația cu figura maternă, unicul obiect de sprijin intern și extern. Sigmund Freud a descris satisfacția bebelușului în timpul hrănirii ca fiind prima experiență de extaz și mulțumire, fundamentul pentru relațiile afective ulterioare și baza experienței fericirii și trăirii plăcerii la maturitate. Repetiția acestei experiențe satisfăcătoare creează premisele introiecției unei relații suficient de bune și hrănitoare, care stabilește temelia pentru sentimentul de recunoștință. Pentru ca acest proces să se desfășoare, este esențial ca bebelușul să primească și să integreze hrana. Așadar, el oferă afecțiune și protecție pentru „hrana” primită și beneficiază la rîndul său de iubire și protecție. Acest schimb de experiențe, alături de capacitatea de a prețui și proteja această legătură, pune bazele încrederii în sine și în propria abilitate de a-i „hrăni” pe alții. Generativitatea bazată pe generozitate și recunoștință își trage seva din acest fenomen. O persoană poate să împartă cu alții propria hrană bună sub forma competențelor proprii, propriei creativități și cunoștințelor sale în măsura în care această constelație psihică este armonios funcțională.

Deși relația primară variază în intensitate și durată de la un context de viață la altul, măsura în care rămîne netulburată ține doar parțial de circumstanțe. Un important factor perturbator este expresia propriei distructivități în forma invidiei primitive. Melanie Klein este cea care studiază aprofundat etiologia invidiei și modul în care perturbă recunoștința. În lucrarea ei de referință Invidie și recunoștință (1957) descrie modul în care invidia are și o bază constituțională în oameni și se manifestă încă de la începutul vieții, alterînd puternic relația primordială. Invidia, după Melanie Klein, „este sentimentul furios că altă persoană posedă și se bucură de ceva dezirabil, impulsul de invidie fiind cel de a lua sau de a distruge acel ceva”.

Cuvîntul „invidie” este un derivat de la verbul latin invideo care înseamnă a privi pieziș, cu răutate sau cu dispreț, a deochea sau a purta dușmănieInvidia nu vrea doar să jefuiască pe celălalt de ceea ce este bun, ci și să pună în loc tot ceea ce este rău din sine în celălalt. Expresia lui Cicero „a aduce nefericire cu privirea care deoache” scoate în evidență caracterul proiectiv al invidiei. Aceasta este considerată, pe bună dreptate, a fi unul dintre „cele șapte păcate mortale” pentru că țintește distrugerea izvorului vieții, a capacității de a da viață și a susține viața sub forma a tot ceea ce este hrănitor, creativ și bun. Notoria zicală „a mușca mîna care te hrănește” face referire la un atac invidios asupra unei alte persoane care îți oferă ceva vital. Mutatis mutandis, este același lucru cu degradarea sînului hrănitor al mamei. Invidia este întotdeauna pe capacitatea celuilalt de a hrăni, deci de a fi creativ. În fantasmă, invidiosul trăiește ca și cum obiectul invidiei lui are ceva care nu vrea să i se dea lui și e ținut pentru sine. Invidia este cea care alimentează atacurile degradante, cu scopul de a-l desființa pe cel care este obiectul invidiei și tot ce are el de oferit. Următorul pas al acestui proces distructiv susținut de invidie este proiecția părților rele din propria persoană în persoana invidiată folosind o critică distructivă (calomnierea, defăimarea, bîrfa și alte instrumente similare care ucid simbolic) – de exemplu, întîlnita expriesie „este praf” (aceasta arată că respectiva persoană nu înseamnă nimic, e golită de orice e bun). Această invidie primitivă este obstacolul ce stă în calea trăirii iubirii și recunoștinței. În Othello al lui Shakespeare putem vedea modul în care invidia, prin intermediul personajului Iago, se interpune în calea iubirii și o distruge brutal. Iago, o personificare seductivă a invidiei, precum calul lui Făt-Frumos din „Tinerețe fără bătrînețe și viață fără de moarte“, alterează realitatea lui Othello și îl conduce la decompensare printr-un atac violent asupra vieții. Privită de la distanță ca o manifestare a unor părți dinăuntru, tragedia lui Shakespeare își păstrează caracterul atemporal prin punerea în scenă a unei realități interioare umane cu consecințe devastatoare.

Lăcomia, invidia și anxietatea de persecuție se potențează reciproc și deteriorează capacitatea de a simți satisfacție generată de ceea ce persoana primește. Așadar, și de a simți recunoștință. Apar însă sentimente persecutorii de a fi fost păcălită și deprivată. Prin urmare, apar și resentimentele față de persoana care, iluzoriu, are ceva ce i se cuvine invidiosului. Pentru că aceste trăiri sînt insuportabile, el devine revendicativ. Pot apărea chiar situații de furt de obiecte simbolice ale capacității creative: tablouri, pixuri, idei, expresii poetice și orice produs al gîndirii, competențe (de exemplu: „meseria nu se învață, se fură”), invenții ș.a.m.d. O situație extremă de revendicare invidioasă este furtul de identitate al personajului principal din romanul Patriciei Highsmith Talentatul domn Ripley, care a fost ecranizat în 1999. Amenajarea interioară a acestor oameni este sărăcăcioasă și sentimentul de bogăție interioară nu a fost consolidat, din varii motive.

Invidiosul se simte bine în fața suferinței altora și are resentimente față de bucuria lor. Calmantă pentru sentimentul profund de amărăciune este deseori confruntarea cu deprivarea altor oameni: „măcar noi avem ce mînca”. Acest tip de expresii nu sînt încărcate de recunoștință pentru ceea ce primește persoana, ci moduri de a folosi suferința altora pentru a ostoi, trecător, propria invidie.

Alina Necșulescu este psihoterapeut specializat în psihanaliză.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cum ne ajută zimbrii în lupta cu CO2. O turmă de 170 de capete, introdusă recent în România, schimbă calculele ecologiștilor
O turmă de 170 de zimbri reintroduși în Munții Țarcu, din țara noastră, ar putea ajuta la stocarea emisiilor de CO2 echivalente cu îndepărtarea a aproape 2 milioane de mașini de pe șosea timp de un an, potrivit unei noi cercetări.
image
România, mai 1970. Inundațiile au făcut prăpăd. Ce scria presa comunistă despre dezastrul soldat cu morți, răniți și pagube uriașe
Inundațiile din mai 1970 care au îndoliat România au fost reflectate în presa vremii. Ziarul brașovean Drum Nou scria în 15 mai 1970 despre morții și pagubele materiale uriașe făcute de ape în județul Brașov și în țară.
image
Bază aeriană din Crimeea în flăcări după un atac cu rachete ATACMS VIDEO
Filmări urcate pe rețelele sociale arată un incendiu la o bază aeriană din Crimeea după un atac presupus ucrainean cu rachete ATACMS, relatează Newsweek.

HIstoria.ro

image
Spitalul de la Palatul Regal: Regina Maria, „mamă a răniţilor”
Regina Maria începuse, încă din anii neutralităţii, un plan de susţinere al războiului din punct de vedere sanitar şi medical, bazându-se pe experienţa – ce-i drept, mai redusă – din timpul războiului balcanic.
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.