A dărui dăruind daruri

Publicat în Dilema Veche nr. 977 din 29 decembrie 2022 – 11 ianuarie 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Nu e nimic nou sub soare. Antropologia din a doua jumătate a secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea a avut darul ca obiect esențial de studiu. Antropologii mergeau în comunități primitive și observau o economie în care darul constituia elementul esențial. Exemplul clasic este kula, obicei descris de Bronislaw Malinowski. Triburi întregi, mai exact 18 comunități ce populau insule din Oceania, călătoreau sute de kilometri cu canoea, pentru a oferi altor triburi obiecte cu valoare exclusiv simbolică. Cei care mergeau spre nord ofereau un fel de lănțișoare și podoabe de gît realizate din scoici roșii. Cei care veneau dinspre nord spre sud dăruiau brățări din discuri realizate din scoici albe. 

Schimbul sublinia o întreagă cultură a ierarhiilor și a reciprocității, definind relațiile de bună vecinătate și non-agresiune dintre triburile implicate. Pe de o parte, norma reciprocității obliga la întoarcerea darului: cel care primea brățări urma să facă în scurt timp o călătorie în sens invers, spre a dărui podoabe pentru gît. Pe de altă parte, obiectele schimbate, la rîndu-le, atingeau niveluri diferite de complexitate, indicînd locul celui ce dăruia în ierarhiile momentului. Cu cît darul era mai sofisticat, cu atît era mai important cel ce dăruia. În interiorul fiecărei comunități, controlul asupra bunurilor ce urmau a fi supuse schimbului definea comunitatea și tipul de orînduire. În unele comunități, totul aparținea șefului de trib, exemplu sui generis de autocrație. În altele, 10% din membri controlau schimburile, un soi de oligarhie. La extremă, comunitățile în care schimbul era întreținut și purtat de întreaga comunitate constituiau mai degrabă democrații egalitare. Politica de alianțe dintre comunitățile implicate depindea intrinsec de acest schimb de daruri. Nerespectarea normei reciprocității devenea, din acest punct de vedere, un soi de declarație de război sau de ieșire în afara înțelegerilor de bună vecinătate și putea fi pedepsită ca atare de către ceilalți.

Marcel Mauss, un antropolog francez, este cel ce a teoretizat asupra acestei „economii a darului”, pe care a contrapus-o barter-ului și apoi schimbului monetizat. Barter-ul (schimbul de obiecte cu valoare economică, nu doar simbolică) premergea apariției monezilor, dar era bazat pe aceeași reciprocitate. Schimbul monetar extindea sistemul de schimb prin apariția unui intermediar ce construia încrederea în schimbul respectiv: cel care bătea monedă garanta pentru aceasta, oferind astfel posibilitatea unei economii în care comunitățile schimbau produse între ele fără a aștepta să primească imediat alt produs. În barter, dacă ofereai mere, primeai imediat ceva în schimb – spre exemplu, pere sau pește. Apariția monezii a eliminat nevoia schimbului instantaneu, generînd o flexibilitate a schimbului: dai mere, iei monezi, iar pe acestea din urmă le poți schimba ulterior sau în altă parte pe pește sau pere.

Karl Polanyi avea să teoretizeze redistribuirea prin taxare ca o formă mai sofisticată de schimb. Plătești taxe, iar cel ce le încasează oferă la schimb bunuri publice altfel mai greu de generat. Astfel de bunuri merg de la lucruri simplu de înțeles, precum securitate în fața invadatorilor umani sau a animalelor, justiție în caz de violare a unor drepturi de bază, pînă la chestiuni aparent simple, dar greu de construit de unul singur – spre exemplu, autostrăzi, terasarea unor terenuri ș.a.m.d., și ajungînd la o complexitate ridicată, precum sistemele de pensii, sistemele educaționale etc. Redistribuirea are în esența sa același principiu al reciprocității pus în valoare de către economia darului.

Încă și mai recent, în mileniul al treilea, apar forme de redistribuire decomodificată, precum „time banks”: în țări precum Elveția, Australia, China sau Marea Britanie, experimente mai limitate sau extinse la nivel societal propun tezaurizarea voluntariatului: ajuți un bătrîn azi, cînd ai 20 de ani, și vei primi acces prioritar la a fi ajutat atunci cînd vei avea 90 de ani și o să ai nevoie de un tînăr care să te sprijine. În esență, avem de a face cu aceeași normă a reciprocității.

Științele sociale au dezvoltat treptat această abordare a darului ca instrument de subliniere a încrederii dintre oamenii, cu funcții de a asigura integrarea socială, solidaritatea între indivizi, dar și ca element de investire.

Sînt utile cîteva observații aparent răzlețe, eclectice, înainte de a sistematiza ceea ce este darul azi. Antropologii au subliniat nevoia de a nu vorbi pe față despre valoarea intrinsecă a darului și de a sublinia valoarea sa simbolică. Pierre Bourdieu, celebru sociolog francez, arăta că actul de a dărui este în fapt o reconversie a capitalului material în capital simbolic, care ulterior are capacitatea de a se converti la rîndu-i în capital material sau în capital social (ultimul exprimîndu-se prin relații de încredere, care la rîndu-le se pot reconverti în alte tipuri de capital). Karl Marx, consecvent opțiunii sale conflictualiste, considera darul ca un obicei care masca intenții ce constrîngeau libertatea, pentru că, în capitalism, mila poate fi doar vîndută, iar darurile (caritabile) au doar rolul de a împăca conștiința celui ce dăruiește sau de a constitui un preș pentru a domoli revoltele, de a deturna atenția de la viciile capitalismului, fiind astfel pseudo-daruri, fiindcă darurile adevărate pot exista doar în comunism. François Perroux a dezvoltat perspectiva lui Marx, pînă la a defini darul drept „dar investiție”, într-un mecanism oarecum similar celui de reconversie a capitalurilor.

Putem însă să ne mutăm cu exemplele mai aproape de Crăciun și să ne replasăm la comunitățile primitive. Există pe coasta de nord-vest a Statelor Unite comunități de indieni nativi care practicau potlach-ul: a dărui sau pur și simplu a distruge avuții imense, în ceremonii fastuoase, implicînd festinuri memorabile, pentru a sublinia importanța simbolică a poziției inițiatorului în ierarhia socială. Georges Bataille numește potlach-ul un dar de rivalitate, o provocare adresată primitorului. Baudrillard asociază darul cu „risipa inepuizabilă şi spectaculară“ a sărbătorii, similar consumului ostentativ descris de Thornstein Veblen pentru societățile din zorii modernității, cu acel „pîine și circ” al romanilor, avînd ca scop primordial consolidarea prestigiului. Din acest punct de vedere, putem opta pentru daruri ostentative, care să arate cine sîntem, să impună puterea noastră asupra celorlalți, să îi copleșească. Din această perspectivă, după cum nota Claude Lévi-Strauss, Crăciunul generează un „potlach imens” în care schimbul de cadouri implică milioane de oameni, iar ambalajele în sine sînt simboluri ale prestigiului.

Revenind la lucruri mai puțin suspicioase față de motivația darurilor și mai optimiste prin implicații, este util să privim acest schimb generalizat, pe care mulți îl practicăm fără a-l raționaliza, și prin prisma valențelor sale de a asigura liantul comunităților, al grupurilor de oameni. Peter Blau, Alvin Gouldner, George Homans, cei ce au construit practic teoria schimbului social, insistau asupra normei reciprocității, iar în interiorul acesteia rolul întoarcerii darului devine esențial, constituind ceea ce Lewis Hyde identifică drept rol al schimbului de daruri în asigurarea solidarității sociale. Hyde nota, la finalul anilor 1970, că transformarea darului în marfă constituie un factor de dezagregare a grupurilor. Într-un fel, acesta este sensul în care John Stuart Mill notase cîndva că darul are rolul de a umaniza societatea.

În fine, ca să închei această sumară trecere în revistă a ceea ce au gîndit și observat științele sociale despre acest proces complex al schimbului de daruri, este util să ne reamintim de motivația altruistă a dăruirii, de plăcerea autentică pe care este posibil să o resimțim oferind daruri celor la care ținem.

Aafke Komter, sociolog olandez ce a analizat schimbul de daruri în ultimele trei decenii, observa că imboldurile de a dărui nu sînt unice, ci combină în proporții diferite motivațiile utilitariste și pe cele altruiste sau hedoniste. 

Practic, în cele de mai sus, am sintetizat cîteva tipuri specifice de factori ce pot conduce la dorința de a dărui: schimbul social, asigurarea solidarității sociale, furnizarea de capital simbolic, conformarea la presiunea socială, umanizarea societății, funcția de redistribuire, darul-investiție, darul de plăcere sau din dragoste. După cum observa Aafke Komter, aceste motivații nu vin niciodată singure și arareori sînt raționalizate ca atare de către cel care face daruri. În interiorul celui ce dăruiește se pot combina, în proporții diferite, toate tipurile de motivații sau doar unele dintre ele, fără ca acela care dăruiește să le conștientizeze. La rîndul său, destinatarul darului poate aloca, conștient sau nu, în combinații diferite, motivații pentru primirea darului, care pot sau nu să corespundă cu ceea ce îl pune în mișcare pe cel care dăruiește.

Studiul darului și al schimbului social a constituit, cu 60 de ani în urmă, o temă esențială în științele sociale. Și azi, chiar dacă subiectul este mai puțin prezent în prim-plan, Google Scholar raportează 2.260 de articole academice despre „gift exhange” apărute doar în 2022. Ca unul ce am scris cîndva o lucrare de licență despre daruri, mi-ar plăcea să îndrum un doctorand în această lume a darurilor.

Ieșind însă din tiparul neașteptat de academic pe care l-am dat acestui text, o să îmi exprim și propria preferință despre daruri. Dacă ar fi să îmi dau cu părerea, ceea ce de fapt și fac, aș opina că raționalizarea darului este inutilă în viața personală. Este folositor să înțelegem de ce fac oamenii daruri și să privim la valențele acestora azi și de-a lungul timpului, să observăm că de fapt nu s-a schimbat mai nimic, dar să ne lăsăm purtați de val, fără presiune despre ce daruri avem de făcut. Ne putem întreba ce ne place nouă și ce îi place primitorului, ce buget avem, și... să facem daruri mai degrabă simbolice. Dacă sînt și utile, cu atît mai bine. Să nu uităm însă că darul este de fapt menit a constitui doar pretextul pentru socializare, pentru a ne simți bine împreună, sub brad sau sub vîsc, încîntați de aroma ceaiului sau a vinului fiert, de zîmbetele celor dragi, de vorbele unor prieteni adevărați, indiferent că este Crăciun sau orice altă zi a anului. Contează atunci mai puțin ce ne-a dăruit cineva, esențial fiind că este alături de noi.

Bogdan Voicu este sociolog, cercetător la Institutul de Cercetare a Calității Vieții al Academiei Române și profesor la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Descoperirea terifiantă făcută de arheologi în casa lui Hermann Goring, prietenul lui Adolf Hitler: „Am fost complet șocați“
Schelete înfiorătoare, cu membre lipsă, au fost găsite în „Bârlogul Lupului", unde a locuit cândva un apropiat de top al lui Hitler.
image
Obiceiul care îți „omoară” încet, dar sigur, relația amoroasă: „Este dificil de ignorat răul pe care îl poate face”
Obiceiul de a naviga seara pe rețelele de socializare ar putea fi fatal - cel puțin pentru viața ta amoroasă.
image
Descoperire „incitantă” a unui material care poate stoca gazele cu efect de seră
O nouă descoperire făcută de oamenii de știință ar putea rezolva una dintre cele mai apăsătoare provocări cu care se confruntă omenirea. Este vorba de un tip de material poros care poate stoca dioxidul de carbon, relatează Sky News.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.