Şapte ani de NexT

Publicat în Dilema Veche nr. 478 din 11-17 aprilie 2013
Şapte ani de NexT jpeg

Festivalul Internaţional de Film NexT a ajuns la ediţia cu numărul 7 şi va avea loc în perioada 10-14 aprilie în Bucureşti. Ce înseamnă să lucrezi la acest proiect, care sînt bucuriile şi obstacolele, ce filme vom vedea şi ce au pregătit pentru această ediţie – am aflat de la patru oameni importanţi din echipa festivalului.

● Ada SOLOMON - directoarea festivalului

În fiecare an, pentru mine vine într-adevăr primăvara odată cu NexT. E un soi de energie bună în aer, de efervescenţă şi prospeţime generată de oamenii care lucrează la festival, fie că sînt parte din echipa stabilă a festivalului sau nou-veniţii fiecărui an (interni şi voluntari). De la materialele vizuale la cele video, de la decorarea spaţiilor în care se desfăşoară activitatea, totul este înfloritor şi generator de speranţe.

Tot în fiecare an, cînd ne apropiem de momentul în sine şi văd cum se conturează conţinutul festivalului din anul respectiv, mi se confirmă că tot efortul de a face acest eveniment nu e deloc în zadar (pentru că întrebarea dacă merită tot efortul vine pe parcursul anului de multe ori, în relaţie mai ales cu finanţările tot mai limitate şi tot mai greoaie).

Mă uit la trailerele diferitelor programe şi mă apucă ciuda că nu pot să fiu un simplu spectator, care să se bucure, pur şi simplu, de conţinutul evenimentului. Pentru că n-am cum să fiu şi la Competiţie, şi la Festival Friends, n-am cum să fiu în sală să rîd din tot sufletul, alături de spectatori, la Comedy Night, n-am cum să stau „pitită“ în sală şi să urmăresc dialogul dintre autorii filmelor şi public, să înţeleg ce le place şi la ce au vibrat mai mult spectatorii sau ce n-au înţeles prea exact. N-am cum să fiu la NexT Kids şi să văd piticii cum intră în magia cinema-ului ca într-un fel de „altfel“ de poveste, şi tot aşa.

Aşa că, ce-mi rămîne de făcut este să sper că prin fiecare dintre spectatori se adună acea vibraţie colectivă – karma bună (ca să parafrazez un alt eveniment cinematografic de început de primăvară) şi să-mi rămînă gîndul că am contribuit cumva la aceasta. Şi că sînt spectatori de toate vîrstele.

Un alt lucru extraordinar care se întîmplă anul acesta este că o mînă de oameni (cei de la MyKey) şi-au pus energia şi timpul la dispoziţie pentru a porni un program de contribuţie publică la evenimente culturale. Deocamdată opt evenimente culturale – numai unul şi-unul, după gustul meu – dintre care face parte şi NexT, pot fi ajutate să continue, prin contribuţia cetăţenilor. E simplu, cu plăţi online sau printr-un SMS, pe acest link: www.we-are-here.ro/proiecte/festivalul_ international_de_film_next.

Pe de o parte, e reconfortant să vezi că oamenii cred în tine şi te sprijină după puterile lor; pe de altă parte, creează o responsabilitate sporită faptul că aceşti oameni, contributorii „civili“, ţi-au acordat votul de încredere. E o altă motivaţie pentru a continua.

Aşadar, vă aşteptăm la Cinema Studio şi Cinema Corso – pentru proiecţii, pentru Oscars Night la Cinema Patria, pentru seminariile NexT la Cafe Verona Cărtureşti, pentru petreceri la Panic! Club. Biletele se pot procura prin reţeaua eventbook.ro şi direct la cinematografe, în perioada festivalului.

● Andrei GORZO - coautor al selecţiei

Anul acesta sînt 23 de scurtmetraje în competiţia NexT. Panihida (o coproducţie Germania – Republica Moldova) e cine-etnografie cu alonjă transcendentalistă. Filmul francez La Bifle (Pălmuiala) e un original hibrid tarantineresc – un film kung fu construit în jurul a ceea ce (după ştiinţa mea) ar putea foarte bine să fie cea mai „de la obraz“ penis joke din memoria Festivalului de la Cannes. SF-ul spaniol Marion ilustrează atractiv conceptul filmologic de „cinema al privirii masculine“, în timp ce privirea feminină e reprezentată de filmul britanic Noapte bună şi de filmul croat Sînt o femeie independentă. Betoniera e o „felie de viaţă“ în tradiţia Noului Cinema Românesc, iar Tura de noapte – o puternică melodramă neorealistă, din Noua Zeelandă. Un realism mai mult sau mai puţin magic, cu diverse arome regionale, propun filmele Skylab (din India), Şi viii plîng (din Portugalia) şi Fotoliul (SUA), în timp ce filmul spaniol.SUB (.SRT) recurge la un gimmick formal inedit, pentru a alegoriza alienarea lingvistică a imigrantului. Filmul românesc În acvariu coregrafiază – în aceeaşi măsură în care dramatizează – labilitatea amorului à vingt ans. Filmul portughez În timp ce flăcările se înălţau e o punere în scenă spectaculos-expresionistă a unei apocalipse intime, iar filmul românesc Treizeci dramatizează tot o criză de acest tip. Comedia e regional-pitorească în Şanţul (România), minimalist-burlescă în Misterio (Spania), extravagant-freudiană în Ovo (Franţa) şi extrem de macabră în filmul de animaţie Cusătoreasa (Franţa). Foame (Germania) e un body horror conceptual, iar Pasăre de curte (Australia) e un film de acţiune punct ochit-punct lovit. SF-ul german Kaiser & König anticipează, cu lux de amănunte, agravarea crizei economice curente, SF-ul belgian O lume mai bună glosează cu fast pe teme orwelliano-gilliameşti, iar SF-ul irlandez Fetiţa cu dădaca mecanică revizitează, cu farmec retro, tropi din Frankenstein şi din Metropolis.

● Irina TROCAN - coautor al selecţiei

În fiecare an, cea mai grea parte din NexT-ul meu se termină înainte să înceapă NexT-ul altora. Andrei Gorzo şi cu mine hotărîm ce filme rămîn în selecţie, în ianuarie şi apoi, pînă în aprilie, aşteptăm. Ca să ne dăm seama dacă nu cumva ne-am entuziasmat prea tare, mai culegem opinii cînd cineva din echipă vede filmele şi ne spune – de obicei, la cald – cum i s-au părut. De aceea, în urmă cu o lună, cînd am scris în comunicatul de presă despre un film că, după ce-l vezi, n-ai cum să-l uiţi, vorbeam deja cu autoritate.

E al treilea an în care lucrez la selecţia NexT şi, pînă acum, am rămas în timpul festivalului să revăd filmele. Mă interesa în principal reacţia sălii şi a prietenilor, care îmi păstrau un loc între ei; aveam impresia că ştiu filmele pe dinafară (deşi multe dintre ele m-au surprins din nou). M-am întrebat dacă, dincolo de evaluarea critică, există un know-how de selecţioner, dacă devine mai simplu de la ediţie la ediţie, dar, în practică, am descoperit că e întotdeauna la fel de nou pentru că scurtmetrajele între care aleg sînt altele. Constantă e doar ambiţia de a stimula publicul. Pe John Powers, selecţioner la New York Film Festival, l-au tot întrebat oamenii: „De ce nu se mai fac filme ca Jules et Jim?“ – pînă cînd a avut inspiraţia să le răspundă: „Ba se fac! Doar că nu se mai fac în acelaşi fel în care se făceau.“

● Matei BRANEA - artist vizual

Mă ocup cu mare plăcere de grafica festivalului, de la prima ediţie. Este, pentru mine, un proiect foarte personal. E legat de Otto (Andrei Toncu), de mine, de un anumit fel de a gîndi şi a vedea lucrurile. Pe asta se bazează şi relaţia mea cu NexT, şi felul în care am gîndit spoturile şi afişele festivalului. Imaginea NexT are două coordonate principale: personajul mascotă „Basc man“ – arhetipul autorului de cinema şi faptul că acest festival este, în opinia mea, strîns legat de Bucureşti. Ceea ce fac pentru NexT e parte din campania mea de rebranding local/naţional. Blocuri, cîini vagabonzi, vrăbiuţe, Dacia, gagici mişto şi, bineînţeles, creatorul macho – buricul pămîntului. Umorul este cheia de citire a spectacolului autohton. Nu ştim niciodată cînd vine meteoritul. Ce îmi place la NexT este că e făcut cu multă implicare personală şi asta îi dă un pronunţat caracter „home-grown“. Eu sînt convins că, cel puţin pentru un cineast, merită să vii în România la TIFF şi la NexT.

pagină realizată de Ana Maria SANDU şi Luiza VASILIU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Tentativă de omor în trafic. Pietoni loviți intenționat cu mașina pe trotuar. Una dintre victime a fost ulterior înjunghiată
Doi bărbați au fost arestați preventiv sub acuzația de tentativă la omor după ce unul dintre ei a lovit în plin cu mașina doi pietoni care mergeau pe trotuar, iar cel de-al doilea s-a dat jos din autovehicul și a înjunghiat-o apoi pe una dintre victime
image
Prețurile de pe litoralul românesc au luat-o razna. Cât au ajuns să coste produsele obișnuite din supermarket
Luna mai este aproape de final iar comercianții de pe litoralul românesc pun la punct ultimele detalii pentru noul sezon de vacanțe. Chiar dacă turiștii nu se înghesuie deocamdată în stațiuni, multe afaceri deja și-au deschis porțile
image
Istoria romanțată a Hotelului Intercontinental, unde s-a filmat pelicula „Nea Mărin Miliardar" VIDEO
Simbol al Capitalei, Hotelul Intercontinental a fost inaugurat în luna mai a anului 1975. De-a lungul timpului, aici au înnoptat personalități ale lumii și tot aici s-a filmat pelicula „Nea Mărin Miliardar".

HIstoria.ro

image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.
image
Războiul aerian împotriva Germaniei
Pe la mijlocul anului 1943, soarta războiului s-a întors în favoarea Aliaților atât în Europa, cât și în Pacific. Informațiile ULTRA au jucat un rol extrem de important în războiul aerian deasupra Germaniei.