"Pop-ul, o maşinărie de făcut bani în trei minute&#8221; - interviu cu Aaron STAINTHORPE</i>

Daria GHIU şi Vlad MORARIU
Publicat în Dilema Veche nr. 289 din 27 Aug 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Probabil cam atunci cînd My Dying Bride s-a născut, în urmă cu aproape 20 de ani. My Dying Bride a devenit pentru mine un mod de a mă manifesta prin versuri. Trec uneori prin momente cînd îmi doresc să mă exprim şi altfel decît prin scris şi atunci recurg la vizual, prin fotografie. Imaginile prezente aici în expoziţie ar fi putut deveni versuri, dar s-au născut ca fotografii graţie stărilor prin care treceam uneori. Pot spune că sînt interpretări vizuale ale versurilor lui My Dying Bride şi ale poemelor mele în general. Sînt momente cînd viaţa ţi se pare prea mult, cînd eşti atît de deprimat încît nu îţi mai doreşti nimic. Nu vrei altceva decît să te îmbeţi foarte tare sau, ca în cazul unora, să îţi iei viaţa, ceea ce, fireşte, este atît de nebunesc şi nociv. Cînd am gînduri negre, atunci mă străduiesc să fiu creativ: ştiu că acele gînduri îmi vor face mult rău şi nu vreau să aleg drumul ăla… E ca un fel de terapie… Exact. Cînd simt asta, încerc să vizualizez ce e în mintea mea: recunosc că unele fotografii sînt banale sau un pic heavy metal, dar asta-i lumea în care trăiesc, aşa că dacă asta e în mintea mea, atunci asta iese la iveală… Sînt lucrări pe care le-am făcut ca să mă curăţ de orice gînd negativ. Nu au fost gîndite pentru public, ci pentru mine. Fani apropiaţi m-au încurajat să le arăt. Deci e prima dvs. expoziţie? Da. Aici, în Sibiu, îmi arăt fotografiile pentru prima oară. Plănuiesc să organizez o expoziţie şi în Anglia atunci cînd mă întorc. Mi-ar plăcea să mă mai văd în ipostaze de genul acesta. Nu mă prea interesează ce se întîmplă cu lucrările mele. Am un obicei… pierd mereu originalul lucrărilor mele de artă. După ce au ieşit din mintea mea, nu mai ştiu ce se întîmplă cu ele, pentru că nu le simt atît de valoroase. Atunci cînd creez o imagine, o fac din necesitate, ca să mă simt mai bine, însă nu vreau ca de aici să rezulte un lucru preţios, de înrămat şi pus pe perete. Astfel că de multe ori nu-mi mai rămîne decît fotografia originalului pierdut. E cam aceeaşi viziune pe care o am şi despre moarte. Aş vrea ca trupul meu să fie incinerat şi cenuşa mea să fie aruncată în cele patru zări, deasupra mării. Nu vreau ca oamenii să se simtă constrînşi să vină la mormîntul meu. Cînd o s-o închei cu lumea asta, vreau s-o închei definitiv. La fel şi cu arta mea. Originalul dispare fără urmă. V-aţi gîndit vreodată să integraţi această parte de vizual în concertele My Dying Bride? Mă gîndesc la Sinamorata, concertul dvs. din 2003 din Olanda, scăldat în culoarea albastră. Fotografiile din expoziţia aceasta i se potrivesc atît de bine. Ar fi interesant, dar încerc să ţin My Dying Bride departe de lucrările mele. Arta mea sînt eu, My Dying Bride e un grup de oameni şi concertele sînt ale noastre ca grup, nu ale lui Aaron Stainthorpe. Nu sînt atît de arogant să fac asta. Spuneaţi că fotografiile prezente aici în expoziţie sînt versuri pe suport vizual, să le zicem aşa. Ce muzică merge pe aceste versuri? Cred că orice de la clasic la black metal. Depinde cum îţi scrii muzica. Ceea ce contează cel mai mult este pasiunea pe care o pui în lucruri. Cînd am compus "A Chapter in Loathing" de pe ultimul album, For Lies I Sire, o melodie foarte zgomotoasă, aproape black metal, lumea s-a întrebat ce caută acolo, pentru că nu se potriveşte cu restul. Dar nu asta contează. Mă găseam într-o stare de imensă furie atunci cînd am scris-o şi am simţit nevoia să o exprim. Versurile acelei melodii ar fi putut fi uşor una dintre aceste imagini prezente în expoziţie. Îmi place muzica făcută cu intensitate, de aceea nu sînt un fan al muzicii pop. Pop-ul e o maşinărie de făcut bani în trei minute. Eu nu fac artă în scopuri comerciale. Nu vă gîndiţi să vindeţi lucrările acestea? Am fost întrebat ce vreau să fac cu imaginile, căci se pare că există deja persoane interesate de achiziţia lor. Le-am spus organizatorilor că, dacă vor fi cumpărători, banii să acopere costurile instalării acestei expoziţii. Fiecare fotografie de aici înseamnă mult pentru mine, dar semnificaţiile lor nu se pot cumpăra, e împotriva principiilor mele. Odată ce pui un preţ pe o lucrare de artă, îi forţezi pe oameni să vină cu o judecată de valoare în privinţa calităţii fotografiei respective, despre cît de bună sau rea este. Dacă e scumpă, asta înseamnă că e bună, cînd costă 1 liră, oamenii vor spune că arată rău… Nu poţi pune preţ pe artă, pentru că distorsionezi de fapt ceea ce e cu adevărat înăuntru. Cum va fi concertul din seara asta? Sper să fie unul bun. Din păcate, urăsc să cînt pe lumină şi cînd vremea e frumoasă. Mă rog mereu să plouă, să fie întuneric mai repede. Recunosc că-mi place mai mult să cînt în spaţii închise, unde poţi controla luminile; în aer liber, spectatorii nu pot simţi tot ceea ce înseamnă My Dying Bride, pentru că apare o ruptură la un moment dat. În general, pe scenă, am ochii închişi, intru într-o lume a visului atunci cînd cînt. Mă integrez complet în atmosfera muzicii. Uneori îmi mai julesc genunchii, cad… Melodiile noastre sînt sumbre, iar eu trebuie să arăt asta, să devin un actor, să trăiesc tot. Altfel simt că trădez nu numai publicul, ci şi pe mine însumi. De aceea, mi-e mult mai uşor într-un mediu controlat decît în spaţiul deschis. Voi da tot ce am mai bun şi în seara aceasta. au consemnat Daria GHIU şi Vlad MORARIU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
BBC: Unanimitate în guvernul israelian privind răspunsul la atacul iranian
Hanoch Milwidsky, vicepreședinte al parlamentului israelian și membru al Knessetului din partea Partidului Likud al premierului Netanyahu, a declarat pentru BBC că există unanimitate în guvernul israelian cu privire la faptul că ar trebui să existe un răspuns la atacul iranian.
image
Topul țărilor europene cu cei mai educați locuitori. Pe ce loc e România
Ponderea persoanelor cu studii superioare este mai mare în țările nordice și baltice, iar femeile sunt, în general, cele mai educate. România are cel mai mic procent din UE în ceea ce privește numărul de persoane cu studii superioare.
image
Televiziunea iraniană, fake news grosolan despre atacul asupra Israelului. Ce video a arătat populației ca fiind „lovitura de succes” VIDEO
Televiziunea de stat iraniană a difuzat duminică, în mod repetat, o înregistrare video cu un incendiu în Chile, susținând că este vorba de imagini cu rachete care au lovit cu succes ținte din Israel.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.