Nu strigaţi <i>Bravo!</i> decît dacă liberul-arbitru o cere

Ana-Maria ONISEI
Publicat în Dilema Veche nr. 147 din 17 Noi 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Numeros, heterogen. Nu ştiu să fi fost spectacol, din cîte am văzut (şi am văzut multe), la care să nu se stea umăr lîngă umăr (pe gradene) sau în picioare (în săli), la fel cum nu ştiu să fi fost piesă pe text contemporan la care sala să nu se fi împărţit în tabere. La Andrei Şerban (Purificare de Sarah Kane, un spectacol fără fisură, dar cu dead end) s-a ieşit din sală. Unii au ieşit pentru că "Săracii, să mai zici că lucrează cu Şerban. Ce kitsch!", alţii pentru că "Nu mai suport, la propriu, tensiunea. Ies - mă întreb - la al cîtelea final". Sau, incredibil, deşi la cîteva zile după: "Păi, pentru asta au murit dom’le copiii ăia la Revoluţie, ca să vină Şerban să ne arate cum e cu schimbarea de sex?". La Afrim publicul era deja "selecţionat", venise cu ţintă, aşa că n-au fost diferende. În schimb, Plastilina lui Vlad Massaci a avut parte de cîţiva purtători de grimase nimeriţi accidental. Sala a reacţionat echilibrat, intuitiv şi cunoscător la Alexandru Tocilescu şi alt public a aplaudat nejustificat de mult la Cum gîndeşte Amy (o piesă moralistă, de atmosferă, făcută din scenografie şi... Valeria Seciu). Lectura lui Patrice Chéreau (La Légende du Grand Inquisiteur, după un text de F.M. Dostoievski - profund, analitic, doldora de semnificaţii) n-a stîrnit entuziasm, ci mai degrabă consternare în faţa ideii de a urmări (timp de o oră!) "un om citind, pur şi simplu". La polul opus, poveştile cu iz telenovelistic, presărate în distribuţie cu nume sonore, au prins şi destins - fie că erau alese premeditat, venite "prin invitaţie" sau nimerite din întîmplare. S-a strigat "Bravo!" în neştire, ca la spectacolele (tipice) "pentru public", care se joacă cu casa închisă şi de la care toată lumea iese, cum altfel, decît mulţumită?! Aplauzele. Sălile de teatru sînt nedrepte fiindcă într-un fel se aud aplauzele la Naţional (puternic, cu reverberaţie) şi în altul la Odeon (gîtuit, înecat). Un public afabil nu e întotdeauna un public cu discernămînt şi gust. De aici rezultă că aplauzele pot fi, la fel de bine, o formă de politeţe sau o formă de necunoaştere. Evenimentul. Ei bine, francezii au Avignon-ul, noi avem, în sfîrşit, Festivalul Naţional de Teatru, am putea spune uşuraţi, după tiparul recent lansatului exerciţiu "Imaginează-ţi o lume fără România. Ce i-ar lipsi?". Incontestabil cel mai important eveniment teatral-cultural al anului, Festivalul a început să semene la nivelul organizării - timid, dar sigur - cu un eveniment occidental: concept bine închegat, căci regizorul deţine de doi ani supremaţia, bani de la Minister pentru fiecare reprezentaţie, invitaţi din străinătate - puţini, însă aleşi pe sprînceană. A adunat inclusiv producţiile Centrului Naţional al Dansului, spectacole de tip one-man/woman show, a găzduit premiere. Ce n-a reuşit însă Bucureştiul nici cu francofonia, nici cu Festivalul - şi reuşeşte mereu Avignon-ul - e să creeze o stare de spirit, fie şi în interiorul unui grup de spectatori (presupunem din categoria devoratorilor de teatru). Acea ştiinţă de a trăi în şi pentru spectacol, care ar rafina, pe de o parte, reacţiile publicului - dacă nu chiar pe cele ale cetăţenului -, pregătindu-l pentru tabieturile europene, pe de alta, ar topi atitudinea crîcotaşilor. Poate la acest aspect ar trebui să se oprească reprezentanţii diferitelor (şi divergentelor) generaţii, căutînd (mental, deocamdată) o conduită a spectatorului informat şi manierat şi renunţînd la reacţia instictivă ca formă de protest explicit (comentariul în timp ce..., rîsul zgomotos, ieşitul din sală ş.a.). Căci, dacă răzbate ceva dinspre astfel de manifestări, dincolo de entuziasmul tinerilor şi, pe ici pe colo, al oamenilor de teatru, atunci răzbate lipsa de pregătire şi incapacitatea de adecvare. Într-o proporţie considerabilă, publicul pare să privească în continuare doar înspre propria persoană, iar cînd i se arată soarele, alege să-şi pironească ochii pe arătătorul celui care îl indică. ________________ Ana-Maria Onisei este masterand la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Universitatea Bucureşti.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Câți ani de pușcărie riscă românul acuzat de trădare
Conform articolului 394 din Codul Penal, Alexandru Piscan, care este acuzat că a desfășurat activități de spionaj în beneficiul Federației Ruse, vizând obiective militare românești și NATO, poate înfunda pușcăria ani grei.
image
Anchetă extinsă în cazul Coldea: sunt vizați și Alexander Adamescu și Mihai Tufan. „Șeful cel mare”, fondator al „statului paralel”
Anchetă a fost extinsă în dosarul generalilor SRI Florian Coldea și Dumitru Dumbravă, fiind cercetate fapte de corupție în legătură cu firme controlate de către oamenii de afaceri Bogdan Alexander Adamescu și de către milionarul Mihai Tufan.
image
Pățania ciudată a unui șofer băut din Neamț. A făcut accident exact în momentul în care polițiștii îi făceau semn să tragă pe dreapta
Acţiunile poliţiştilor din Neamţ, pentru combaterea evenimentelor nedorite din traficul rutier, s-au soldat cu depistarea mai multor şoferi care erau băuţi la volan, întocmindu-se dosare penale

HIstoria.ro

image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.