"Nu m-am folosit de nimic din ceea ce-mi garantează succesul&#8221; - interviu cu Maria DINULESCU</i>

Publicat în Dilema Veche nr. 281 din 5 Iul 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Am fost invitată la casting şi am primit un scenariu care m-a surprins prin profesionalismul cu care era realizat. Pe lîngă povestea clipului, mai erau explicate modalitatea de filmare şi atmosfera în care se doreşte să se lucreze. Pînă la acest proiect nu mai primisem aşa ceva înainte de casting. Am zis că numai dacă vor o blondă cu ochi albaştri n-o să-l iau. Ideea era că ei chiar îşi doreau o blondă, dar lucrurile s-au mai schimbat... Cum a fost la casting? Din scenariu am înţeles că era vorba despre o femeie soldat care se întoarce în oraşul natal pe care nu-l mai recunoaşte. Erau cîteva fotografii cu acest personaj plîngînd, aşa că am avut suficiente informaţii să-mi creez o poveste puternică prin care regizorii să descopere capacitatea mea de a juca o durere profundă. Am cerut să dau proba pe la ora 21, ca să fiu cît mai obosită. Pe lîngă toată munca pentru personaj ajuta să fiu şi eu, Maria Dinulescu, obosită. Am dat cîteva telefoane să fac rost de un costum de soldat şi am avut cam 45 de minute numai pentru mine şi Ea (femeia soldat) înainte să intrăm la casting. Am mers pe stradă fumînd cele mai proaste ţigări pe care le-am găsit la un chioşc, mi-am luat o bere pe care am împărţit-o cu nişte paznici ai unei parcări, am păstrat în buzunar bucăţica de vată cu care îmi ştersesem unghiile roşii şi am lăsat trei lei într-un alt buzunar. Aşa că, în momentul în care am bătut la uşă, aveam mirosul acela imposibil de ţigări care îmi provoca silă, aveam berea în sînge care mă dezechilibra şi mai tare, sîngele imaginar al celui pe care-l omorîsem în război era într-unul dintre buzunare, iar cei trei lei erau suficient de puţini încît să înţeleg că nu am unde mă duce şi nici ce face cu ei. La probă nu m-am folosit de nimic din ceea ce-mi garantează succesul de obicei, ci numai duritate, răceală şi multă suferinţă. Lucrurile pe care a trebuit să le fac erau tehnice, dar îmi cream cîte o poveste pentru fiecare gest, pentru ca regizorii să înţeleagă de unde se năşteau recţiile mele. Adică exista un subtext pentru cea mai mică mişcare, nimic nu era întîmplător, totul avea sens. La final, am fost foarte fericită că am fost aleasă. Am ştiut din start ce notorietate va aduce acest proiect şi cîtă responsabilitate o să fie pe umerii celei alese. Cum te-ai pregătit pentru rol şi, mai ales, în ce măsură te-a atras personajul în sine? Am avut numai cîteva zile pînă la filmări şi, cu toate eforturile, nu am ajuns într-o cazarmă, dar am văzut cîteva filme de război, mă culcam în fiecare seară cu gîndul la personaj şi abia aşteptam cele trei zile de filmare. Mi-a fost foarte drag acest personaj pentru că vorbeşte despre lipsa de umanitate care există în jurul nostru. Despre faptul că nu mai contează decît rezultatul acţiunilor noastre, şi nu trăirile, prezentul pe care îl simţim şi care duce la un final. Nu ştiu cine se mai îngrijeşte de sufletele soldaţilor care, de cele mai multe ori, luptă pentru cauze absurde. M-am bucurat să folosesc mult din memoria afectivă pentru a lăsa publicul să simtă dezorientarea şi greutatea lumii în care trăim. Cumva, acele prim-planuri cu personajul meu privind în cameră te fac să vezi cum sîntem noi, această generaţie fără modele. Suferim din cauza lipsei unui sistem de valori adevărat care ar trebui să ne ajute să ne cunoaştem şi să creştem spiritual. Care a fost cea mai intensă experienţă de la filmări? Momentul construirii sentimentului despre care am vorbit mai înainte. Trebuia să ajung în faţa camerei parcurgînd o distanţă de 20 de metri şi, cînd tot acest drum se termina, nu aveam decît să mă uit direct în cameră plîngînd şi tremurînd din adîncul sufletului. Aşa că mi-am inventat rapid o poveste. Am hotărît că pe drumul de pînă în faţa camerei se aflau toţi cei pe care îi omorîse personajul meu în război, iar în spatele camerei " lumea de dincolo în care mă aşteptau oamenii pe care îi iubesc cel mai mult. Decizia regizorului era să rămîn în această lume şi să înfrunt realitatea. Nu sînt uşor de trăit asemenea imagini, sentimente, non-realităţi. Pe parcursul drumului am simţit că devin mai înaltă şi aproape că pluteam cînd mă gîndeam că o să ajung în locul unde am să primesc pacea. Muşchii feţei, pe care încercam să-i controlez, începuseră să tremure singuri, iar trupul îşi pierdea pur şi simplu din greutate. M-am speriat puţin, dar am încercat să găsesc resurse pentru a-mi motiva personajul să rămînă în această lume şi să lupte mai departe cu tot ceea ce este el însuşi după experienţa războiului. Clipul e puţin ambiguu... Îmi place că povestea clipului este ambiguă. Nu înţelegi, de fapt, ce s-a întîmplat cu ea şi oricine care are de trecut în viaţă printr-un moment mai greu poate să se regăsească în acele trăiri. Acest videoclip este valoros pentru public, tocmai în măsura în care fiecare îl înţelege prin prisma a ceea ce poate să simtă el însuşi. Camera de baie este aceeaşi din 432? A fost o alegere deliberată? Regizorii au văzut mai multe locaţii şi au ales ce li s-a părut lor mai ofertant. Filmările pentru secvenţa din baie s-au făcut în acelaşi hotel unde s-a filmat şi 432, de aici şi asemănarea. Nu te-am întrebat dacă îţi şi plac Depeche Mode? Cînd eram mică îi ascultam cu multă plăcere. Nu am devenit un fan, dar sînt imenşi. Probabil că atunci cînd vor reveni în România am să primesc o invitaţie la concert şi am să trăiesc experienţa dintr-o altă perspectivă. Ai mai filmat şi alte clipuri? Primul clip a fost pentru Sweet Kiss " "Floare albă, floare neagră", regizat de Cătălin Mitulescu, a urmat Gaz pe Foc cu "Adio" şi Ash " "Starcrossed", care a fost în topuri la MTV Rock timp de vreo două luni. E mai uşor să filmezi reclame sau clipuri, decît să turnezi un film? Îmi plac mult reclamele pentru că echipele tehnice sînt "brici" şi regizorii sînt dintre cei mai talentaţi. Este foarte greu ca în treizeci de secunde să spui o poveste care să-l şi îndrăgostească pe client de produsul tău. Clipurile muzicale au ca bază versurile şi muzica. Aceste lucruri trebuie să rămînă în sufletul publicului. Povestea ajută, dar nu este definitorie. Tratez orice lucru în ansamblul lui şi încerc să-mi înţeleg foarte clar valoarea şi locul în ceea ce lucrez. Am încercat să plec de la un adevăr al meu, atunci cînd am interpretat personajele din aceste clipuri. Eu ştiu să joc în filme, aşa că sînt conştientă, atunci cînd interpretez un personaj într-un scurtmetraj, că ritmul şi montajul vor fi diferite. Din păcate, această formă de artă este una dintre cele mai efemere. Chiar trebuie să te gîndeşti foarte bine care este sensul versurilor şi care este motorul sunetelor de care o să se îndrăgostească publicul. Dacă descoperi asta, poţi începe să construieşti şi să fii parte din întreaga poveste. Experienţa Depeche Mode a fost una foarte interesantă. Atît ca poveste şi ca primire din partea publicului, cît şi din punctul de vedere al responsabilităţii pe care am simţit-o. Filmezi ceva acum sau pleci în vacanţă? Am cîteva proiecte nesemnate, dar interesante, în cîteva zile e posibil să îmi ofer şansa de a face parte dintr-un proiect de teatru important, dar pînă atunci mă pregătesc să merg la München cu Pescuit Sportiv şi apoi să îmi mut reşedinţa pentru o lună la Praga. a consemnat Marius CHIVU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
BBC: Unanimitate în guvernul israelian privind răspunsul la atacul iranian
Hanoch Milwidsky, vicepreședinte al parlamentului israelian și membru al Knessetului din partea Partidului Likud al premierului Netanyahu, a declarat pentru BBC că există unanimitate în guvernul israelian cu privire la faptul că ar trebui să existe un răspuns la atacul iranian.
image
Topul țărilor europene cu cei mai educați locuitori. Pe ce loc e România
Ponderea persoanelor cu studii superioare este mai mare în țările nordice și baltice, iar femeile sunt, în general, cele mai educate. România are cel mai mic procent din UE în ceea ce privește numărul de persoane cu studii superioare.
image
Televiziunea iraniană, fake news grosolan despre atacul asupra Israelului. Ce video a arătat populației ca fiind „lovitura de succes” VIDEO
Televiziunea de stat iraniană a difuzat duminică, în mod repetat, o înregistrare video cu un incendiu în Chile, susținând că este vorba de imagini cu rachete care au lovit cu succes ținte din Israel.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.