(Ne)Cuminţenia satului

Publicat în Dilema Veche nr. 661 din 20-26 octombrie 2016
(Ne)Cuminţenia satului jpeg

Vestea bună e că din subscripţia publică s-au strîns peste un milion de euro. E drept, suma e mult mai mică decît ţinta iniţială. Dar, în acelaşi timp, e cea mai mare sumă adunată vreodată în România prin subscripţie publică. Nu e un succes răsunător, dar nici un eşec n-a fost, aşa cum au încercat să sugereze unii adversari ai campaniei. Marele merit al campaniei nu rezidă însă în soldul contului. Ci în polemicile pe care le-a suscitat. În ultimele luni au apărut în spaţiul public nenumărate luări de poziţie în favoarea sau împotriva demersului; s-a discutat intens despre valoarea operei lui Brâncuşi, despre destinul artistului exilat, despre importanţa sa pentru arta modernă etc.

Cum-necum – pour une fois, statul a intervenit cu promptitudine –, cele 11 milioane de euro au fost adunate. E pentru prima dată cînd statul îşi exercită dreptul de preemţiune şi recuperează un obiect de artă de mare valoare. Şi, cum dreptul la preemţiune ar trebui înţeles, în contextul protejării patrimoniului, mai degrabă ca o obligaţie, s-a luat iniţiativa creării unui fond „Brâncuşi“ pentru a se putea interveni, pe viitor, în situaţii similare.

Succesul acestei campanii prin care un obiect de artă clasat „tezaur“ revine în patrimoniul statului e umbrit însă de decizia Guvernului de a plasa (zice-se, doar temporar) statuia lui Brâncuşi la Muzeul Satului. Nu se ştiu prea multe despre cum a fost luată această decizie. Nu a existat nici o consultare publică prealabilă. Şi nici nu s-a transmis cine şi cum a luat hotărîrea cu privire la „domiciliul“ operei de artă. Ce se ştie e că decizia suscită deja indignare. Pe bună dreptate. Nu doar pentru că artiştilor le şade bine cu polemica. Ci şi pentru că, de vreme ce la achiziţionarea statuii s-a apelat la sprijinul cetăţenilor, donatorii se simt îndreptăţiţi să decidă unde şi cum vor să se bucure de ea.

Desigur, muzeografia e o disciplină şi reşedinţa unei statui de o asemena valoare nu ar trebui tranşată prin referendum. Dar specialiştii (dacă au fost consultaţi) nu s-au pronunţat încă public în această chestiune. Au apărut în schimb cîteva explicaţii. Unul dintre argumentele care susţin această alegere ar fi că Muzeul Satului e unul dintre muzeele cu cel mai mare număr de vizitatori; expusă acolo, ar putea fi văzută de un public numeros. Un alt motiv: la Muzeul Satului s-ar pregăti o clădire specială care asigură microclimatul optim pentru a proteja această statuie extrem de preţioasă şi de fragilă. Dacă argumentele tehnice sînt pînă la un punct plauzibile, nu găsesc nici o raţiune de ordin muzeografic în sprijinul acestei decizii. Dimpotrivă – sînt nenumărate motive pentru ca această operă de artă modernă să nu fie expusă acolo. Sau să fie expusă în orice alt muzeu de artă, din Bucureşti sau din ţară: în proiectatul Muzeu „Brâncuşi“ de la Tîrgu Jiu. Într-un atît de necesar şi de urgent Muzeu al Artei Moderne, a cărui absenţă din peisajul muzeal bucureştean stîrneşte perplexitate, sau, de ce nu, în Muzeul Naţional de Artă a României, pregătit din toate punctele de vedere să o expună – şi care a şi găzduit statuia, vreme de decenii.

Căci oricîtă inspiraţie ar fi găsit Brâncuşi în lumea satului, Cuminţenia Pămîntului nu e un obiect de artă meşteşugărească, ci o sculptură. Iar Brâncuşi nu e meşter popular, ci un artist cult. Expunerea Cuminţeniei Pămîntului la Muzeul Satului ar produce o dublă parazitare: a obiectului de artă de către mediul muzeal impropriu în care este expus, dar şi a muzeului de către un obiect care nu are vreo legătură nici cu obiectul său de activitate, nici cu spiritul gustian în care a fost edificat şi nici cu aşteptările publicului. Şi nu cred că Muzeul Satului merită asta. La fel cum nici Brâncuşi nu merită.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cât de scumpă a ajuns una dintre cele mai faimoase stațiuni de pe litoral. „Lasă că Lidl nu e departe, iar la bulgari ne completăm stocul”
Românii sunt întâmpinați cu prețuri mari pe litoral, iar mulți dintre ei sunt dezamăgiți de asta. Inventivi, unii dintre ei se duc să-și cumpere bere de la supermarket, iar țigări și alimente de la vecinii bulgari. Mai greu este cu șezlongurile, care sunt mai scumpe ca în Creta sau Mamaia.
image
Fenomenul care schimbă complet satele pădurenilor. Cum arată așezările după decenii de depopulare VIDEO
După mai mult de jumătate de secol în care cele mai multe sate din Ținutul Pădurenilor s-au aflat într-un regres continuu al numărului de locuitori, înfățișarea așezărilor din Munții Poiana Ruscă a suferit transformări uimitoare.
image
Inima frântă poate fi vindecată. Cât costă intervenția
Cercetătorii susțin că prin stimularea electrică a creierului ar putea fi ameliorată suferința emoțională cauză de o despărțire. Altfel spus, există un remediu pentru ceea ce popular numim „inimă frântă”, care i-ar putea ajuta pe cei care suferă de depresie ori negativitate.

HIstoria.ro

image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.
image
Atacul de noapte din iunie 1462: Geniul militar al voievodului Vlad Țepeș
Expediția din 1462 a fost un prilej potrivit ca Vlad Țepeș să-și demonstreze priceperea în mânuirea armelor și-n conducerea trupelor.