MUZICĂ

Pagina 6
Electro organic jpeg
Electro-organic
Eticheta electro-jazz e flagrant abuzată prin părțile noastre de o pleiadă de DJ reușind să-și convingă publicul că e suficient să nu ai voce/versuri ca să te poți prezenta drept jazz.
Tot acest nou  jazz britanic jpeg
Tot acest nou jazz britanic
Alfa Mist n-a apărut pe compilația We Out There, produsă de Brownswood Recordings, label-ul lui Gilles Peterson, care încerca anul acesta să adune crema noului val jazzistic londonez pe un prim disc dintr-o posibilă serie. Dar ar fi putut avea locul lui bine conturat acolo, între numele unei generații pentru care acest gen muzical își redefinește granițele, planînd printre ocheadele evidente la pop și grime, afrobeat, drum ’n’ bass și house, hip-hop și neo-soul. O generație care, foarte probabil
Manual de istorie jpeg
Manual de istorie
Dintr-o coincidență, am dat peste albumul lui Roberto Fonseca în aceeași perioadă în care am vizionat și filmul de animație Chico and Rita, despre gloria și veselia scăldate în muzică din Cuba efervescentă a anilor ’50.
Muzica de după țigara de după jpeg
Muzica de după țigara de după
Vocea atît de feminină a lui Greg Gonzalez nu face decît să insinueze un sentiment paradoxal și ­queer în piesele de pe Cigarettes After Sex, primul album al formației texane relocate în Brooklyn.
Filamente de emoție jpeg
Filamente de emoție
Violonistul polonez Adam Baldych este un favorit al casei de discuri ACT, expus din fragedă tinerețe unor colaborări ambițioase cu avangarda jazz-ului scandinav – Rantala, Danielsson etc. E rîndul pianistului veteran Helge Lien să i se alăture într-o colaborare intergenerațională peste Marea Baltică.
Freneticul  Mozdzer jpeg
Freneticul Mozdzer
Fiind artist important în portofoliul casei de discuri ACT, pianistul polonez Leszek Mozdzer s-a mai intersectat cu această rubrică în calitate de acompaniator al unor colegi de siglă, bunăoară Lars Danielsson
Doi pedagogi de şcoală veche jpeg
Doi pedagogi de şcoală veche
Cînd, în 1997, The Herbaliser, proiectul muzical creat la începutul anilor ’90 de Jake Wherry și Ollie Teeba, lansa cel de al doilea album, Blow Your Headphones, la esențialul label independent Ninja Tune
Fricile lui Alessio Gastaldello jpeg
Fricile lui Alessio Gastaldello
Pe „Cars“, prima piesă a noului album Mamuthones, cuvintele urmează îndeaproape ritmul. Tobele și basul împing totul înainte, într-un infinit tribalist, motorik-ul colorîndu-se cu artificiile sintetizatorului.
O manieră teatrală jpeg
O manieră teatrală
LABTrio aniversează zece ani de activitate şi o oarecare agitaţie generată din postura de tinere speranţe.
Afro futurism jpeg
Afro-futurism
Cu acest grup, Joshua Abrams țintește să fie menționat în aceleași enumerări cu Philip Glass ori Terry Riley, oferind totuși o găselniță care să-l distingă – elementele world music
O revoltă calmă, cu puţin distors jpeg
O revoltă calmă, cu puţin distors
Cine știe cîte ceva despre Yo La Tengo, formația din Hoboken, New Jersey, înființată de cuplul Ira Kaplan & Georgia Hubley, ar putea să admită faptul că a existat întotdeauna o afinitate a trupei pentru cover-uri, de la balade funk precum „I Can Feel the Ice Melting“ (The Parliaments) la imnuri pop goth ca „Friday I’m in Love“ (The Cure), culminînd cu faimoasa bacanală din 2006, Yo La Tengo Is Murdering the Classics
Superlative şi Super Native jpeg
Superlative şi Super-Native
Errorsmith joacă mereu în propria ligă.
Reaşezare tactică jpeg
Reaşezare tactică
Veteranii Oregon împlinesc cu Lantern treizeci de albume și mai au puțin pînă să sărbătorească o jumătate de secol de activitate.
„Rezistenţa culturală a devenit o misiune“ – interviu cu Dragoş BÂSCĂ jpeg
„Rezistenţa culturală a devenit o misiune“ – interviu cu Dragoş BÂSCĂ
Sîntem orașul care investește în statui. Sîntem concurați direct de un stat care toacă banii publici pe evenimente culturale îndoielnice.
Proporţii & dozaje jpeg
Proporţii & dozaje
Americanii Kneebody fac parte din valul de jazz milenial care a pășit decisiv înspre lumea pop-rock și spre ascultătorul de radio pe mașină – un val de trupe îndeobște tinere care ne-au vizitat des în ultimii ani, și pe noi, și alte meleaguri pe care clasicii și sacrii mai rar riscă să vină. P
După furtună jpeg
După furtună
„Don’t you hate it when people tell you their dreams?“, întreabă ea pe „Dreams“, înainte de a intra într-un delir comic despre visele ei, pulsînd elegiac prin template-ul mozaical al albumului, printre numele animalelor dispărute din „Nothing Left but Their Names“
„Albumul fără sfîrşit“ jpeg
„Albumul fără sfîrşit“
Celelalte discuri (Flying Microtonal Banana şi Polygondwanaland) au avantajul de a nu fi scrutabile și criticabile, fiind aliniate la strategia de intimidare a grupului de a pompa materiale experimentale fără mesaj, minimal editate, care să impresioneze prin prolificitate și compoziții algoritmice cu miză senzorială, cu vocea îngînînd riffuri de chitară/clapă repetate pentru un efect cînd hipnotic, cînd surmenant
O formaţie tehnică jpeg
O formaţie tehnică
Noul album Grimus, Unmanageable Species, schimbă vag tonul, renunțînd la punch-ul detectabil pe celelalte discuri, dar nu și formula.
După 22 de ani jpeg
După 22 de ani
Slowdive s-au reformat pentru a beneficia în mod direct de reabilitarea sound-ului dream-pop-rock pe care îl propuneau cu albumele de acum un sfert de veac.
Generaţia MTV ului şi topurile muzicale jpeg
Generaţia MTV-ului şi topurile muzicale
În România anilor ’90, nu este exclus ca fiecare să fi avut MTV-ul său. Fie în alb-negru, fie în culori, urmăream fără încetare emisiunile, hiturile, videoclipurile, fenomenul muzical derutant şi acaparator pentru cei care fuseseră pînă mai ieri pionieri, şoimi ai patriei ş.a.m.d.
Muzică şi memorie jpeg
Muzică şi memorie
Pe pagina de Bandcamp al lui The Caretaker există un scurt citat din Friedrich Nietzsche, pus chiar sub fotografia care ilustrează profilul artistului. „Avantajul unei memorii proaste este acela de a savura lucrurile bune de mai multe ori.“
Agilităţi jpeg
Agilităţi
Ambele trupe (sau versiuni ale acestui grup-cameleon) au materiale recente.
„Ascultînd în suburbii R&B, jazz şi Björk“ jpeg
„Ascultînd în suburbii R&B, jazz şi Björk“
În 2013, Kelela Mizanekristos, o americancă cu descendență etiopiană, debuta discografic cu un mixtape/album, Cut 4 Me, care, pe lîngă faptul că scotea la suprafață un label de nișă pînă atunci în muzica electronică, Fade to Mind, se transforma în vehicolul unor revelații evidente.
Olimpianism jpeg
Olimpianism
Sînt puțini muzicienii din generația lui Robert Plant care, odată ce și-au găsit „sound-ul cîștigător“, să nu se fi complăcut în propria sferă de confort și glorie. Cu reputația vine și grija menținerii acesteia, iar abordarea predilectă la nivelul „legendelor“ e cea a stăruinței în conservarea familiarului, a nostalgiilor și a relațiilor deja clădite.
O (altă) experienţă eşuată jpeg
O (altă) experienţă eşuată
Căutîndu-și salvarea la jumătatea distanței dintre insertul de energie nouă și baletul greoi între diversele perioade de glorie trecută, Songs of Experience este portretul unei trupe care nu mai reușește să spună aproape nimic.
Majoreta sepulcrală jpeg
Majoreta sepulcrală
Chelsea Wolfe este un „gateway drug“ al celor nefamiliarizați cu istoria muzicii ocult-suicidale, doar că, în lumea muzicii, nu prea mai funcționează prevenția – cu excepția cîtorva interdicții punctuale de ordin administrativ (legate de inadecvarea locației ori momentului cîte unui concert), muzica a devenit cea mai libertină formă de exprimare și cel mai ușor de distribuit drog.
Flaute deloc fermecate jpeg
Flaute deloc fermecate
„Just that kiss / Was all there is, / Every cell in my body / Lined up for you, / Legs a little open / Once again / Awaken my senses, / Head topless / Arisen my senses.“ Vulnicura, cel mai trist și eviscerant album dintr-o carieră solistică de aproape 25 de ani, a rămas în urmă.
Autosurghiun jpeg
Autosurghiun
Admiratorii acelui Tricky incisiv și intimidant al anilor ’90 s-ar putea arăta dezamăgiți de ceea ce se aude aici.
Mitul eternei reîntoarceri în anii ’80 jpeg
Mitul eternei reîntoarceri în anii ’80
Au trecut mai bine de șase ani de la We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves, un album care se situa briliant într-un masiv val retropop atunci, în 2011. John Maus, autorul său, este un american născut în Minnesota, trecut printr-o școală de compoziție muzicală – California Institute of the Arts, locul în care a fost coleg cu Ariel Rosenberg, alias Ariel Pink, cel care îi va deveni bun prieten – și, după apariția lui WMBtPCoO, printr-un doctorat în filozofie politică la University of Ha
Caleidoscop jpeg
Caleidoscop
Popularitatea trioului american The Bad Plus se datorează în bună măsură năzbîtiilor de natura adaptărilor jazz după hit-uri pop-rock.
O voce jpeg
O voce
„You must think that I’m stupid, / You must think that I’m a fool, / You must think that I’m new to this / But I have ­seen this all before.“ Și așa – sau mai ales așa – sună pop-ul astăzi.
Bogăţie cromatică jpeg
Bogăţie cromatică
Basistul francez Henri Texier este neobișnuit de retras din propriul album Sky Dancers, ținînd seamă de pedigree-ul și poziția pe care și le-a asigurat în istoria jazz-ului încă din anii ’60, cînd lucra în subordinea trompetei lui Don Cherry.
Întoarcerea (în timp a) lui Beck jpeg
Întoarcerea (în timp a) lui Beck
La sfîrșitul lui 2015, cînd regretatul Prince îi înmîna un surprinzător Grammy pentru cel mai bun album al acelui an – spre crunta dezamăgire a unui din cale-afară de tupeist Kanye West, sărit în apărarea onoarei lui Beyoncé –, Beck Hansen trebuie să fi fost în al nouălea cer.
Călătorie prin stiluri jpeg
Călătorie prin stiluri
Jarle Bernhoft s-a apucat la un moment dat de R&B, o direcție care să-l asigure că la el acasă în Norvegia (și, de fapt, cam în toată Scandinavia) nu prea are competiție. În oricare din direcțiile respective sînt semne că un divorț de chitara care l-a însoțit prin toată cariera este iminent. Cu astfel de manevre, o parte din fani sînt întotdeauna sacrificați, însă de la norvegieni nu trebuie să aștepți niciodată loialitate ori constanță.
Revelaţiile lui Marilyn Mason jpeg
Revelaţiile lui Marilyn Mason
Adam Kadmon, protagonistul din Holy Wood, furat de B.H. Warner din Cartea Genezei, a fost înghițit de contrarevoluție, transformîndu-se, poate, în Donald Trump.
Celebrare & continuare jpeg
Celebrare & continuare
Albumul The Optimist e o celebrare a pariului menționat și o continuare conceptuală a materialului cu care trupa pășea în noul mileniu și în formatul muzical actual, acel A Fine Day to Exit (2001) care se remarca deopotrivă prin pesimism și ambiție. Avem, în sfîrșit, albumul pe care Anathema ar fi vrut să-l scoată în 2001, acum cu beneficiul experienței și al lui Lee Douglas.
Plase de siguranţă jpeg
Plase de siguranţă
Cînd Fin Greenall debuta pe disc în 2000, pentru label-ul N-Tone, o subsidiară a Ninja Tune Records, trip-hop-ul își căuta deja salvarea în diverse metamorfoze mai mult sau mai puțin atrăgătoare, după ce în a doua jumătate a anilor ’90 reprezentase oxigen pur pentru bandele de puștani alternativi.
De protest jpeg
De protest
Cu puțin timp înaintea înregistrării albumului Bloodlust, rapper-ul Ice-T a oferit o prelegere TED locatarilor închisorii de maximă securitate Sing Sing – o versiune mai modernă a năstrușniciei lui Johnny Cash de a cînta la Folsom.
Recîștigarea edge ului jpeg
Recîștigarea edge-ului
Pe 2 aprilie 2011, la nouă ani de la primul single, numit „Losing My Edge“, James Murphy și combo-ul nestatornic care îl acompania în concerte își performau show-ul de adio.
Raze de întuneric png
Raze de întuneric
Are exact vîrsta pe care ar fi avut-o răposatul Chris Cornell, la care nimeni nu s-a gîndit vreodată ca la un „vestigiu“ (Iggy Pop le-ar putea fi tată).
Deconstructing Andrew jpeg
Deconstructing Andrew
Cînd chitaristul Aaron Hemphill i-a spus „Pa şi pusi“ lui Angus Andrew, cel din urmă n-a mai avut altceva de făcut decît să-şi scoată din dulap rochia de mireasă, s-o îmbrace, să se ascundă în Australia, să înregistreze un album solo, pe coperta căruia să scrie totuşi Liars, şi să-l numească TFCF – varianta scurtă pentru Theme from Crying Fountain.
„Tehnologia ne aduce pe toţi, tineri sau vîrstnici, în acelaşi punct“ – interviu cu Adrian DESPOT jpeg
„Tehnologia ne aduce pe toţi, tineri sau vîrstnici, în acelaşi punct“ – interviu cu Adrian DESPOT
În continuare, sînt mult mai pasionat de nou decît de vechi. Vechiul îl știu pe de rost, din scoarță în scoarță, iar perpetua lui venerare blochează accesul către nou, blochează accesul către dezvoltare și creează false impresii, de genul „nu se mai face muzică cum se făcea“ sau „toată muzica s-a scris în ’60-’70“. Fals!
Sinestezii & agregări jpeg
Sinestezii & agregări
Grupul The Kandinsky Effect ne arată muzica pe care ar fi făcut o Kandinski dacă s-ar fi născut cu un secol mai tîrziu şi dacă s-ar fi dedicat muzicii în locul picturii.
„Blues ul ne aşază într un fel bun, doar de el ştiut“ – interviu cu Cristian ANTONESCU jpeg
„Blues-ul ne aşază într-un fel bun, doar de el ştiut“ – interviu cu Cristian ANTONESCU
Specifice lui Dichis’n’Blues sînt, cred eu, activitățile conexe, toate destinate educării publicului actual și, mai ales, viitor.
„Muzica înseamnă comunicare, nu un monolog nesfîrşit“ – interviu cu Luiza ZAN jpeg
„Muzica înseamnă comunicare, nu un monolog nesfîrşit“ – interviu cu Luiza ZAN
În virtutea inerţiei, ascultam cam de toate, de la muzică populară pînă la muzică clasică. Mă bucur foarte mult că s-a întîmplat aşa şi nu am ajuns să fiu încuiată, nu am ajuns să fiu genul de muzician care nu acceptă alte genuri.
Sfîrşitul indie ului douămiist jpeg
Sfîrşitul indie-ului douămiist
Lansat cu surle și trîmbițe, la o casă de discuri majoră, printr-o campanie care a amestecat fake news-ul cu săgețile anticorporatiste, cel mai proaspăt album al formației canadiene Arcade Fire părea a fi, încă de la început, o poveste cu tîlc.
Melodic & aventuros jpeg
Melodic & aventuros
Electric Brother (Cristian Ştefănescu) e cunoscut drept un artist scăldat în numeroase ape, unele destul de îndepărtate de albia în care îl încadrează fişa postului (DJ, mixer de sunete, inginer de muzică electronică).
Iarbă prin păr sau o întoarcere salvatoare în timp jpeg
Iarbă prin păr sau o întoarcere salvatoare în timp
Apocalipsa nucleară contemplată de la o distanță considerabilă de lumea lui 2014, din vîrful muntelui în care și-au găsit calea și cei patru călăreți ai rock-ului psihedelic, devine frecventabilă.
Uneori dansabil jpeg
Uneori dansabil
În compania lui Bugge Wesseltoft şi a britanicilor GoGo Penguin, Tingvall Trio întregeşte o trinitate ce va introduce post-jazz-ul în arealul Clujului, cu prilejul tînărului festival de vară Smida Jazz.
„Vioara este o amantă foarte posesivă“ – interviu cu Alexandru TOMESCU jpeg
„Vioara este o amantă foarte posesivă“ – interviu cu Alexandru TOMESCU
Există doar muzică bună sau mai puțin inspirată, indiferent că e compusă de Beethoven, Deep Purple sau Nicolae Guță. Fiecare cu talentul lui.