„Muzica dezvoltă minţile oamenilor“ – interviu cu Manfred CLYNES

Publicat în Dilema Veche nr. 559 din 30 octombrie - 5 noiembrie 2014
„Muzica dezvoltă minţile oamenilor“ – interviu cu Manfred CLYNES jpeg

Licenţiat în neurologie (Universitatea din Melbourne), muzicologie (Julliard School of Music) şi inginerie, pianist concertist şi poet, Manfred Clynes posedă peste patruzeci de patente de inventator, a lansat conceptul de „cyborg“, iar bibliografia sa numără 121 de lucrări publicate. SuperConductor este un software, produs de firma MicroSound International Ltd., dar creat de Manfred Clynes împreună cu programatorul Steve Sweet prin care parametrii cantitativi (durată, intensitate, tip de atac, timbru etc.) ai unei note muzicale sînt subordonaţi unor „butoane de comandă“ care au din ce în ce mai puţin de-a face cu dimensiunea fizică a interpretării muzicale şi din ce în ce mai mult cu muzicalitatea, de fapt cu felul în care interpreţii studiază şi redau cu ajutorul instrumentelor, de sute de ani, muzica scrisă. SuperConductor-ul oferă meniuri şi submeniuri de computer, precum „microdinamică“, „schimb de timbru în interiorul unei singure note“, „puls interior ierarhic“, „vibrato organic“ sau „formare predictivă a amplitudinii“, dar poate cel mai interesant este cel referitor la „pulsul interior“ al muzicii fiecărui compozitor: un set de forme repetitive de comunicare afectivă, asemănătoare din punct de vedere grafic cu ceea putem vedea pe o bandă de EKG, care sînt induse în chip diferit, prin interpreţi, de muzica fiecărui compozitor clasic. Astfel, se denotă simpatiile pe care le manifestăm, cel mai adesea iraţional, faţă de muzica unui anume compozitor. Alte cîteva invenţii ale lui Manfred Clynes: aparat pentru locaţia tridimensională a zborului aeronautic (proiectului i s-a refuzat omologarea pentru „impracticabilitate“; Clynes avea 16 ani cînd l-a creat, acum procedeul a devenit standard); computerul CAT (Computer for Average Transient) – un aparat pentru studierea funcţionării creierului, devenit în scurt timp piesă de bază în laboratoarele de neurologie; Color Ultrasound şi alte mijloace ultrasonice pentru imaginarea structurilor biologice; sentografia (cîteva patente); microstructurile expresiei muzicale ce încorporează, în interpretarea computerizată a muzicii, două principii ale „gîndirii muzicale inconştiente“ descoperite tot de Clynes.

Cum este pentru un pianist să interpreteze un concert de vioară şi orchestră sau un cvartet de coarde?

Pentru un pianist, a cărui viaţă se învîrte în jurul claviaturii, este o experienţă eliberatoare. De curînd, am interpretat şi înregistrat ultimele şase cvartete de Beethoven – probabil unele dintre cele mai importante lucrări muzicale compuse vreodată. A fost pentru mine un uriaş privilegiu! Am mai înregistrat, printre altele, concertul pentru vioară de Beethoven, toate lucrările solo pentru vioară şi pentru violoncel de Bach, precum şi dublul concert pentru vioară al celui din urmă. Viaţa mea muzicală este îmbogăţită şi învigorată de faptul că acum sînt în stare să fac aşa ceva: un lucru la care nici nu îndrăzneam să visez cu cîţiva ani înainte. Frumuseţile muzicii există pentru a fi atinse. Este ca şi cum te-ai afla în căutarea unor comori.

Datorită faptului că SuperConductor face posibil ca un om să interpreteze o piesă muzicală în întregimea ei, există o mai mare armonizare a interpretării. Nu există compromisuri între solist şi dirijor sau între membrii unui cvartet de coarde, pentru a se ajunge la o interpretare care să-i mulţumească pe toţi. Compozitorul şi-a imaginat el însuşi compoziţia, ca pe un concept unitar. O aude în imaginaţia lui, nu în patru imaginaţii simultane diferite. Avînd o anumită concepţie a lucrării muzicale, interpretul o poate realiza cu ajutorul SuperConductor-ului pînă la gradul de perfecţiune pe care şi-l doreşte. Bineînţeles că aceasta presupune şi lucruri elementare, ca acurateţe, echilibru sau a nu cînta fals, dar mult mai important este faptul că SuperConductor-ul poate reda semnificaţii, poate reda, cu forţă şi autoritate, conţinutul emoţional al unei compoziţii.

Aceasta înseamnă a fi convingător fără exagerare, înseamnă frazare naturală (în sensul predicat, cu atîta elocvenţă, de Pablo Casals). Înseamnă libertatea de a fi muzicianul care ţi-ai dorit să fii, însă fără trac, nervi, oboseală şi fără a te lupta cu limitele fizice ale acestei profesii. Înseamnă posibilitatea de a deveni muzician într-un fel nemaiîntîlnit. Şi mai înseamnă a aprofunda o sumedenie de aspecte ale muzicii ori ale oricărei compoziţii, subtilităţi care mai apoi pot fi folosite în interpretarea instrumentală reală (pian, vioară etc.).

Unul dintre cele mai complicate lucruri pentru un muzician este să confere muzicii o continuitate deplină, fără „puncte moarte“. SuperConductor-ul oferă, cu siguranţă, mijloacele creării acestei continuităţi, a acestui fir roşu. Este unul dintre cele mai minunate cadouri pe care SuperConductor-ul le face muzicii. Bineînţeles că muzicianul trebuie să aibă propriul concept asupra unei lucrări muzicale, programul nu îi va oferi niciodată aşa ceva. Dar, lucrînd cu computerul în acest fel, el îşi va rafina şi dezvolta continuu conceptul respectiv. Spre deosebire de cazul unui muzician care interpretează şi înregistrează o compoziţie, cel care foloseşte SuperConductor-ul îşi poate îmbunătăţi interpretarea fără a „şterge“ variantele interpretative precedente.

În consecinţă, există mereu o cale nouă de urmat, către perfecţiune, care te conduce spre o experienţă interpretativă perpetuă. Poate că termenul de „perfecţiune“ ar trebui eliminat şi înlocuit cu „puterea de transformare a minţii“, deoarece marea muzică dezvoltă minţile oamenilor, iar drumul către o muzică din ce în ce mai bună este sinonim cu o din ce în ce mai profundă înţelegere, dragoste şi compasiune sau, într-un cuvînt, umanitate.

Credeţi că SuperConductor-ul va crea o nouă „specie“ de compozitori?

De acum compozitorii îşi vor putea asculta muzica fără a mai fi nevoie de muzicieni care să o studieze şi să o interpreteze. Vor putea, de asemenea, să îi pună pe alţii să o asculte. Acest lucru îi eliberează de o mulţime de complicaţii, cîtă vreme ei, în general, nu au atîţia bani, încît să-şi permită să închirieze orchestre şi săli de concert mari sau să plătească fie şi o formaţie camerală. Compozitorul poate astfel proba noi combinaţii sonore, ştiind din capul locului cum se vor auzi într-o interpretare live. Poate învăţa să orchestreze într-un mediu imediat-interactiv.

Dar, cel mai important lucru, compozitorul este acum în stare să-şi descopere propriul puls interior şi să şi-l reprezinte matematic, aşa cum înainte se folosea de notaţia muzicală tradiţională. Aceasta înseamnă că muzica lui va fi interpretată exact aşa cum vrea el. Compozitorii de valoare din secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea şi-au îmbibat creaţiile cu propriul lor puls interior. Iubim un astfel de compozitor pentru că îl cunoaştem îndeaproape prin intermediul acestuia. Fără pulsul interior, muzica este stearpă. Chiar plicticoasă. Cu el, compozitorul devine prezent, ceea ce ne face să simţim diferenţa dintre o interpretare „în spiritul“ acelui compozitor sau în afara lui. Cum spiritul fiecărui compozitor este diferit, SuperConductor-ul poate să facă diferenţa dintre ele, aşa cum o poate face orice interpret de valoare. Dar chiar şi aceştia din urmă, în general, au diferite predilecţii: unii cîntă bine Beethoven, alţii Mozart sau Bach, alţii Chopin. Rar vei întîlni un interpret care să se simtă „acasă“ interpretînd creaţiile oricăruia dintre marii compozitori. Pablo Casals era un astfel de om. SuperConductor-ul însă te poate conduce în miezul pulsului interior al oricărui compozitor.

Întrucît acest puls (care se răsfrînge pe mai multe planuri ierarhice şi poate fi prezent în toate compoziţiile clasicilor) poate fi modificat, poţi simţi în mod direct cum esenţa sa, în cazul fiecărui compozitor, se evaporă şi distruge însăşi muzica. În acest fel, poţi ajunge să îţi înţelegi mai bine şi propria muzică şi chiar cine eşti ca persoană, pentru că pulsul interior spune multe despre ce fel de om eşti. În concluzie, da, putem să ne aşteptăm le apariţia unei noi „specii“ de compozitori, cărora propria lor muzică le va spune, lor, dar şi celor din jur, despre ei înşişi, mai multe decît o pot face chiar expresiile propriilor feţe sau trupuri.

Şi totuşi, în chip ciudat, încă nu înţelegem pe deplin felul în care percepem pulsul interior al muzicii şi cum acesta ne face să iubim ca pe o individualitate persoana care îl produce (ceea ce include, într-un fel inedit, dragostea de sine a compozitorului, care îl poate face să devină o persoană mai veselă şi mai bună). Prin cunoaşterea pulsului interior, arta însăşi este transformată: încetează a mai fi artă de dragul artei, iar muzica este legată indisolubil de sursa de viaţă a fiecărui individ. Putem chiar să legăm acest lucru de structura ADN-ului ca expresie vie a unicităţii şi – întrucît calităţile unice ale unui individ trăind acum şi aici nu se vor întoarce niciodată în univers – ca un experiment unic al universului. 

interviu realizat de Andrei POGORILOWSKI

landscape 1 febr jpg
UN TRIO DE COMPOZITORI, UN TRIO DE MUZICIENI și UN FLAUT DE AUR
Primul concert al lunii februarie (miercuri, 1 februarie 2023) la Sala Radio propune publicului un trio de mari compozitori – MOZART, BACH și MENDELSSOHN – alături de un trio de apreciați muzicieni români.
p 8 2 foto C  Hord jpg
George Banu
De aceea, textele lui George Banu nu doar informează, ci formează. Cititorul îi va rămîne mereu dator, iar Dilema veche îi va rămîne mereu recunoscătoare.
981 16 coperta1 jpg
Retrospectiva anului poetic 2022
În concluzie, aș adăuga că e îmbucurătoare această diversitate de tonuri și de voci din poezia românească de azi.
p 17 2 jpg
Lup singuratic
The Card Counter, cel mai recent film al lui Paul Schrader, demonstrează cît de ușor am ajuns să folosim termenul de „bressonian” pentru a descrie în viteză orice film care promite interpretări minimaliste și o anume reticență pentru spectacol.
981 17 Breazu jpeg
No fun
Aici e Iggy dorindu-și și nereușind să-l imite pe un alt Iggy, cel dintr-o altă eră.
981 21 Iamandi jpg
Revoluția română, între previzibil și spontan
Pe această pantă a căzut comunismul, și cu toate că pare a se sfîrși brusc în 1989, parcurgerea ei a durat aproximativ douăzeci de ani.
MRM 7ian12feb vertical jpg
„Moștenitorii României muzicale”: Violin in love cu Valentin Șerban și Daria Tudor
Pentru îndrăgostiții de muzică, un recital-eveniment la Sala Radio susținut de violonistul Valentin Șerban, cîștigătorul Concursului Enescu – ediția 2020/2021, și pianista Daria Tudor: „Violin in love”.
AFIS 27 ian 2023 Sala Radio jpg
Soprana Valentina Naforniță - invitată specială la Sala Radio
Soprana VALENTINA NAFORNIȚĂ, aplaudată pe scena marilor teatre lirice ale lumii – de la Staatsoper (Viena), Opéra national de Paris, Opéra de Lausanne, Théatre des Champs-Elysées (Paris) sau Teatro alla Scala (Milano) - este invitată specială pe scena Sălii Radio.
George Banu jpeg
George Banu (1943 – 2023)
Pentru mai mult de un deceniu, George Banu a fost unul dintre cei mai valoroși colaboratori permanenți ai revistei noastre.
lanscape Sala Radio Tetrismatic png
Muzica creată ca niște piese de tetris: „TETRISMATIC”, un concert ca o aventură sonoră și vizuală
Joi, 26 ianuarie 2023, de la 19:00, Sala Radio va fi scena evenimentului „TETRISMATIC - Enjoying the Game of an Unexpected Journey”, în care saxofonistul CĂTĂLIN MILEA și invitații săi vor susține o „călătorie muzicală ca un joc”
Idei pentru weekendul prelungit  Sursa imagine Opera Comica pentru Copii jpeg
Reprezentații suplimentare programate pentru musicalul ,,Sunetul Muzicii”
La cererea publicului, pe 21 și 22 ianuarie 2023 au fost programate două reprezentații suplimentare ale musicalului „Sunetul Muzicii”, în regia lui Răzvan Mazilu.
p  16 Benjamin Labatut WC jpg
Spre abis
Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga.
980 17 DN83 foto Denisa Neatu jpg
Două povești (nu doar) de dragoste
Ceea ce funcționează aici însă este dinamica coregrafică și ideea individului ca rezultantă a mediului și a istoriei.
Joaquín Sorolla, Odalisca, ulei pe pânză, 1884 (afis) jpg
Art Safari va fi deschis tot anul: 3 ediții în 2023 - Primul sezon începe în 10 februarie și aduce mult-așteptata expoziție retrospectivă a unui mare modernist român – Ion Thedorescu-Sion, Impresionism spaniol, Prix Marcel Duchamp și Young Blood-ul d
Primul sezon celebrează 140 de ani de la nașterea lui Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), maeștrii picturii spaniole, de la Academism la Impresionism, printre care celebrul „Maestru al luminii” - Joaquin Sorolla.
p 15, Munch, Tipatul jpg
Coșmar, Țipăt și Mozart
Füssli nu pictează o scenă erotică, ci o experiență mnemonică sau onirică. Fără cenzură, dăruire completă. Aceasta-i sursa coșmarului.
979 COPERTA 16 sus BAS png
Modificare și aliniere
Romanul este atît un traseu spre adevăr, cît și o continuă negare a acestuia.
979 COPERTA 16 jos Marius jpg
Obsesie, pasiune, durere
Sacrificiul şi durerea, dragostea şi moartea sînt, astfel, modelele simbolice pe care ţesătura scrisului Zeruyei Shalev le întinde peste această poveste despre iluzie, împlinire şi eliberare.
p 17 jpg
Două debuturi importante disponibile online
Două dintre cele mai importante filme lansate în 2022, EO și Crimes of the Future, aparțin unor octogenari. Lucru care m-a inspirat să profit de un foarte util program curatoriat de platforma MUBI.
979 17 Biro coperta1 jpg
Filiera basarabeană
Nu cred că am dus vreodată lipsă de dive în cultura noastră pop – înainte de ’90, Angela Similea ori Corina Chiriac dominau preferințele și colecțiile de discuri Electrecord, dominație de gen ce s-a păstrat și în anii ’90
979 22 coperta1 jpeg
Rushdie neînțelesul
El însă a ajuns în această situație pentru că nu a avut cum să fie altfel decît el însuși.
p 23 Fiinta retractata si refractata, spionata de constiinta sa, 1951 jpg
Victor Brauner – Retractarea sau „retragerea în sine“
Prin reinstaurarea imaginilor mitice, căderea este „răul eliberator“ care conduce la obţinerea elixirului vieţii (Gershom Scholem, La Kabbale et sa symbolique, Payot, Paris, 2003).
Afis Lettre jpg
De Ziua Culturii Naționale, dezbatere despre viitorul presei culturale tipărite, organizată de ICR prin Centrul Național al Cărții
Cu prilejul Zilei Culturii Naționale, duminică, 15 ianuarie 2023, de la ora 16.00, la Seneca Anticafe (str. Arhitect Ion Mincu 1), va avea loc o întîlnire cu tema Presa culturală: schițe pentru un viitor posibil
Afis 13 ian 2023 Sala Radio jpg
Concert de Ziua Culturii Naționale la Sala Radio
Vineri, 13 ianuarie 2023 (de la 19.00), primul concert al noului an pe scena Sălii Radio va fi prezentat cu ocazia Zilei Culturii Naționale și se va desfășura sub bagheta lui ADRIAN MORAR, dirijor al Operei Naționale Române Cluj-Napoca.
MRM ian15 2023 portrait jpg
„Moștenitorii României muzicale”: turneu susținut de pianista Kira Frolu
Câștigătoarea bursei “Moștenitorii României muzicale” – ediția 2022, va susține o serie de recitaluri-eveniment ce vor avea loc la Brașov, București și Timișoara

Adevarul.ro

image
Fost membru CNA, atac la adresa unui concurent de la Românii au talent. Ce răspunde mama băiețelului luat în vizor
Mama lui Rareș Prisacariu, băiețelul care a primit Golden Buzz-ul la emisiunea Românii au talent a răspuns la reacția dură pe care Radu Herjeu, fost membru CNA, a avut-o după emisiune.
image
Clujul depășește la PIB orașe similare din Estul Europei. „Percepția e una, realitatea e alta”
Zona Metropolitană Cluj a depășit, în ceea ce privește Produsul Intern Brut, zone metropolitane din jurul altor orașe similare din țări estice. Economistul Radu Nechita explică de ce clujenilor nu li se pare că ar trăi mai bine.
image
Marius Manole, în șoc hipotermic pe scenă!
„Ce avem noi aici?”, o piesă de teatru scrisă și regizată de Lia Bugnar, jucată de Carmen Tănase, Maria Obretin și Marius Manole, a fost un succes deplin la Birmingham, unde spectatorii nici măcar n-au observat că Marius Manole a intrat șoc hipotermic.

HIstoria.ro

image
Caragiale: un client râvnit, dar un cârciumar prost VIDEO
Caragiale: un client râvnit, un cârciumar prost
image
Anul 1942, un moment greu pentru Aeronautica Regală Română
Anul 1942 a însemnat pentru Aeronautica Regală Română, ca de altfel pentru toate forțele Armatei române aflate în zona de operațiuni, un moment deosebit de dificil.
image
Moștenirea fabuloasă a lui Heinrich Schliemann, descoperitorul Troiei
Când, în 1891, i s-a citit testamentul, s-a dovedit că Heinrich Schliemann lăsase în urmă o moștenire (apropo de lichidități, judecând după valoarea de azi) de aproximativ 100 de milioane de euro.