Interactivitatea artei digitale
"Cînd grupul kinema ikon de la Arad începea în anii â90 să facă artă digitală la noi [...]" - Lucia Simona Dinescu, Dilema veche nr. 213 "[...] Luciei Simona Dinescu i-ar plăcea să creadă că manifestările timpurii ale artei digitale în ţara noastră au începul la Arad în 1990 [...]" - 115, Galerie de artă digitală, Dilema veche nr. 215 La începutul anilor â90 cînd, împreună cu grupul kinema ikon, demaram experimentele digitale [1], am fost atît de încîntat de noile media încît nu mi-am bătut capul să găsesc o definiţie produsului pe care tocmai îl finisam. Ştiam doar că specificul artei digitale este interactivitatea. Consumatorul operei a devenit user. El parcurge traseul rizomatic al lucrării ajutat de mouse [2] sau de te miri ce alţi senzori [3]. Hotărît lucru, în acel moment ecranul computerului a devenit spaţiul de joacă; apoi instalaţiile exclusiv digitale [4] au început să ocupe săli de expoziţie [5], pentru ca, în zilele noastre, să revin la ecranul primordial racordat definitiv la internet [6], unde viaţa este periculoasă, iar piraţii din silicon valley [7] sînt deja oameni bătrîni [8]. [1] revista Intermedia - offset, cd.rom, net + instalaţii hibride: video, cd.rom, cable TV [2] seria de cd.rom-uri ki / reVoltaire [1996-2003]; [3] insertul Locomotion Pictures pentru proiectul Context, Bienala de la Veneţia, Pavilionul Românesc, 2001; [4] Esoth Eric [v.7]; [5] proiectul alteridem.exe_2, Bienala de la Veneţia, Pavilionul Românesc, 2003; [6]
; [7]
; [8] KAPET _ ca proprietar al arhivei reVoltaire şi membru kinema ikon consider că arta digitală înseamnă acel obiect numeric rezultat din organizarea, intonarea şi acoperirea cu intenţie & interactivitate maximă a unui spatz sonor sau grafic avînd ca suport o tehnică de calcul mai mult sau mai puţin avansată. [obiectul tocmai menţionat se numeşte krestanatz] Călin Man este autorul site-ului
, editor al revistei Intermedia şi membru al atelierului kinema ikon din Arad.