Infarct cultural?

Publicat în Dilema Veche nr. 423 din 22-28 martie 2012
Infarct cultural? jpeg

Criza financiară mondială a obligat guvernele să reducă drastic cheltuielile. Aproape peste tot în Europa s-a tăiat din subvenţiile pentru cultură. În aceste condiţii, poate părea o nesăbuinţă ca în Germania să existe 84 de opere în 81 de oraşe; practic, orice localitate de talie medie are cel puţin un ansamblu de operă finanţat de stat.

Excesul de subvenţii pentru instituţiile culturale dăunează grav echilibrului financiar şi, pînă la urmă, culturii înseşi. O carte apărută recent în Germania stîrneşte polemici aprinse: Der Kulturinfarkt. Eine Polemik über Kulturpolitik, Kulturstaat, Kultursubvention. Cei patru autori (Armin Klein, Stephan Opitz, Dieter Haselbach şi Pius Knüsel) sînt specialişti în management cultural, foşti funcţionari, oameni cu experienţă în politicile culturale din spaţiul german. Ei încearcă să facă un bilanţ critic al „statului cultural“, să analizeze ce înseamnă „cultura subvenţiei“ şi ce au adus subvenţiile culturii. Problema majoră pe care au identificat-o e că misiunea instituţiilor publice de cultură din Germania nu mai e arta sau inovaţia, ci autosusţinerea. Cu alte cuvinte, instituţiile de cultură au devenit nişte aparate birocratice care bifează nişte sarcini primite de la finanţatori şi care, în loc să creeze, se complac în a oferi produse accesibile, pe gustul unui public cît mai larg; aceste politici culturale mioape exclud asumarea oricărui risc (estetic). Produsele culturale finanţate pe bani publici ar fi foarte asemănătoare. Critica politicii de subvenţie e că, în loc să se finanţeze eforturile meritorii, inovaţia, diversitatea, se cheltuiesc bani pentru mediocritate. Der Spiegel a publicat recent, în avanpremieră, un fragment consistent din această carte.

Calculul pe care îl fac autorii e simplu: s-ar putea renunţa la jumătate din numărul teatrelor şi operelor, s-ar putea închide optzeci de muzee şi astfel s-ar reduce cu aproape 50% cheltuielile pentru cultură. La cît de bogată e viaţa culturală din Germania, nimeni nu ar fi afectat de dispariţia acelor instituţii.

Problema e – spun autorii – că sistemul cultural e foarte aproape de un infarct. Sub deviza „cultura pentru toţi“ s-a construit, în ultimele decenii, un ansamblu gigantic de politici şi instituţii, şi ele nu au putut încă să-şi îndeplinească promisiunea. Tot ce ţine de Hochkultur – adică teatre, opere, muzee – reprezintă în continuare terra incognita pentru majoritatea populaţiei, spune autorii. Numărul teatrelor a crescut în perioada 1991-2007 cu 78%; numărul evenimentelor programate a crescut cu 11%; iar numărul de spectatori prezenţi la evenimente a scăzut cu 5%. Acesta înseamnă că fiecare vizită la teatru s-a scumpit – de unde şi paradoxul culturii subvenţionate: modelul e deficitar chiar şi acolo unde teoretic există cerere.

Liniştea celor care decid finanţările în cultură e, pentru cei patru autori, un motiv de îngrijorare: „Atîta consens nu poate exista decît dacă se ascund conflicte şi probleme mari“.

Aşa cum era de aşteptat, cartea a fost întîmpinată cu entuziasm doar de cîţiva (din fericire, foarte puţini) oameni politici locali. Celor care decid asupra subvenţiilor le-o fi foarte la îndemînă să recurgă la argumentele invocate în această carte pentru a mai tăia din cheltuielile culturale. Criticii cărţii şi ai politicii de austeritate îi acuză de populism. Nici cei patru autori n-au scăpat de mustrări şi de băşcălie. O cronică apărută în Süddeutsche Zeitung avertizează că cititorii n-ar avea mare lucru de cîştigat, parcurgînd volumul: „de fapt, e de necitit. E încîlcită în ceea ce priveşte descrierea stării de fapt, neclară în expunerea polemicii, confuză în observaţiile istorice“. Şi asta n-ar fi nimic, dacă autorul cronicii n-ar sugera, la un moment dat, că cei patru au mare noroc că nu trăiesc de pe urma cărţii publicate – altminteri ar muri de foame. Dar şi această formă de ironie tot populism este. Mai ales că fraza porneşte de la premisa greşită că această carte nu va fi citită. De fapt, la cît se vorbeşte despre ea, sînt sigur că toţi managerii instituţiilor culturale şi-au comandat deja un exemplar. Ca să ştie cum să-şi formuleze pe viitor cererile de subvenţie, astfel încît să nu supere pe nimeni.

afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.
event seara de film 28 August Bucuresti 02 jpg
ZILELE SOFIA NĂDEJDE 2022 - SCURTMETRAJE REALIZATE DE FEMEI Proiecție la București – 28 august ora 19.00 MNLR
Duminică, 28 august, în cadrul evenimentului Zilele Sofia Nădejde – ediția a V-a, în Sala Iosif Naghiu a MNLR (Calea Griviței 64), va avea loc o proiecție de scurtmetraje românești regizate de femei.
958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.

Adevarul.ro

Masini cu rusi care fug de inrolare asteaptă să intre în Georgia FOTO Profimedia
Rușii care fug de războiul lui Putin: Îmi rup brațul, dacă trebuie, dar nu ucid pentru un nebun
De când Vladimir Putin a anunțat prima mobilizare parțială a Rusiei de la cel de-al Doilea Război Mondial, mii de bărbați încearcă să părăsească țara.
Bucuresti furtuna ploaie romania FOTO Shutterstock
Cod galben de ploi, vijelii și grindină în 15 judeţe. Harta regiunilor afectate
Judeţele vizate de noua atenţionare Cod galben sunt: Teleorman, Dolj, Olt, Argeş, Vâlcea, Gorj, Mehedinţi, Caraş-Severin, Hunedoara, Alba, Sibiu, Cluj, Bihor, Arad şi Timiş.
viceprimar istvan zsolt pap FB jpg
Scandal tricolor în Baia Mare. Viceprimarul UDMR: „Nu am recurs la niciun act îndreptat împotriva vreunui simbol național”
Viceprimarul UDMR de la Baia Mare căruia i-au fost retrase atribuțiunile spune că scandalul tricolorului „a fost un gest provocator”. El a mai spus că nu a ordonat nimănui să dea jos drapelul românesc.

HIstoria.ro

image
Cine a fost „Îngerul de la Ploiești”?
O prinţesă furată de propriul tată și dusă la orfelinat, regăsită la 13 ani de familia din partea mamei, una dintre cele mai bogate din România – bunicul era supranumit „Nababul“.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.