Cu Enescu, din infernul traficului în paradisul muzicii

Valentina SANDU-DEDIU, Dan DEDIU
Publicat în Dilema Veche nr. 189 din 24 Sep 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Repertoriul este din ce în ce mai divers, mai puţin bazat pe şlagăre, acoperind în mai mare măsură acum extremele istoriei muzicii occidentale. Programele accentuează: muzica veche, cu ansambluri specializate în interpretarea istorică, la modă acum în toată lumea, şi mai puţin cunoscute la noi; contemporanii lui Enescu (Debussy, Ravel, Stravinski, Şostakovici, Roussel, Bartók, Sibelius, Elgar, Prokofiev, de Falla, Paul Constantinescu şi Mihail Jora) care subliniază feţele modernităţii în prima jumătate a secolului XX; şi muzica nouă românească. Acest punct din urmă ar fi necesitat o strategie mai inteligentă de promovare, în sensul asumării unei selecţii valorice care să lumineze şi la nivel ideatic, nu numai numeric, creaţia contemporană autohtonă. Oricum, un pas important a fost făcut în această direcţie şi poate că membrii consiliului artistic al Festivalului "Enescu" se vor gîndi, pentru ediţia viitoare, şi la cîteva comenzi cu teme structurate, clare, pe care să le lanseze unor compozitori contemporani importanţi, nu numai din România. Muzica lui Enescu este foarte bine reprezentată în programe. Au existat voci care au deplîns lipsa operei Oedipe de pe afişe (o normalitate a vieţii noastre de concert ar presupune existenţa operei enesciene în stagiunile curente ale teatrelor de operă româneşti, nu aşteptări prea mari de la ediţiile Festivalului "Enescu", din doi în doi ani). Spectacolele de operă de pînă acum se concentrează, în schimb, pe figuri feminine consacrate: Carmen, Traviata, Tosca. Altfel, creaţia orchestrală enesciană a cîştigat versiuni interpretative care vor deveni cu siguranţă repere, graţie unei priviri proaspete, foarte convingătoare şi apropiată de sensibilitatea contemporană: Simfonia a III-a dirijată de Lawrence Foster, cu Filarmonica "Toscanini", şi Suita a III-a, Săteasca, cu Filarmonica din Oslo, sub bagheta lui Jukka Pekka Saraste. Între entuziasm şi melancolie Un eveniment mai puţin mediatizat, dar foarte semnificativ pentru Enescu şi muzica românească, a fost Simpozionul de muzicologie. Anul acesta, clasa simpozionului a crescut prin prezenţa unui monstru sacru al branşei: Jean-Jacques Nattiez. Personalitate de tip enciclopedic, renascentist, susţinînd universaliile şi militînd pentru unitatea ramurilor muzicologiei, profesorul canadian a dat strălucire în acest compartiment al Festivalului, aşa cum Marta Argerich şi Murray Perahia au făcut-o printre marile nume de muzicieni invitaţi. Fascinantă, puternică, frumoasa sexagenară argentiniancă posedă acea aură mitică pe care o simţi ascultîndu-i înregistrările şi în egală măsură acum, pe scena Ateneului şi a Sălii Mari a Palatului. Duoul cu Nelson Freire (la patru mîini, la două piane) nu e perfect, partenerul nu e de nivelul Martei Argerich, care domină firesc şi neintenţionat, printr-o agilitate, temperament dramaturgic şi inteligenţă muzicală uimitoare. Alături de Orchestra Rusă şi dirijorul Charles Dutoit, Marta Argerich recompune dintr-o perspectivă uluitoare Concertul nr. 1 de Beethoven: modulează cu nuanţe expresive şi diverse fiecare sunet, fiecare frază, interpretează forma în ansamblu şi segmentele ei, e imprevizibilă, fină şi masculină, lirică şi explozivă. E, cu alte cuvinte, dintr-o altă lume decît cea a majorităţii pianiştilor de azi, perfect puşi la punct, dar doar la suprafaţă, care nu mai meditează şi nu mai decid asupra interpretării proprii, ci se supun rutinei. Iar despre Murray Perahia mai că nici nu se poate vorbi. Rămîi cu nodul în gît la orice sfîrşit de frază, te bucuri ca un copil la orice repetiţie şi vrei să mai auzi încă acelaşi lucru (în timp ce la alţi pianişti repetiţiile te plictisesc de moarte), pendulezi între entuziasm şi melancolie şi te întrebi, după ce auzi un repertoriu pe care-l cîntă orice elev ori student la pian, cum se poate formula în cuvinte această vrăjitorie la care asişti cu sufletul la gură: hipnoză în masă, mesmerism, sugestie, descîntec? După cele trei bisuri, vorba bancului, din "cei trei mari Ş" - Schubert, Schumann şi Chopin - rămîi fără replică şi nu ştii cum să reacţionezi, să plîngi sau să rîzi? Coborît parcă din cărţile lui Castaneda - figură misterioasă, trăsături fine şi nobile, ten smead cu o vibraţie amerindiană -, acest şaman al pianului e unul dintre puţinii oameni de pe pămînt care ştiu cu ce cheie se deschide un suflet de om. A fost o mare fericire că l-am putut asculta la Bucureşti, într-un Ateneu mustind de lume. Şi dacă tot vorbim de pianiştii invitaţi, surprizele nu au lipsit: aşteptam mai mult de la Boris Berezovski în Concertul de Grieg, însă acompaniamentul orchestral (Filarmonica din Oslo) a fost net superior, din punct de vedere muzical, partidei solistice. În schimb, un pianist necunoscut nouă, libanezul Abdel Rachman el Bacha, ne-a surprins prin eleganţa cu care a navigat prin virtuozitatea extrem de dificilă a Concertului nr. 2 de Saint-Säens. Nu am putut urmări consecvent şi total ceea ce s-a întîmplat pînă acum la această ediţie a Festivalului. Adăugăm doar cîteva tuşe în staccato despre alte dimensiuni: concursurile de vioară, pian şi compoziţie au fost un succes cantitativ, însă calitativ nu au atins încă un nivel mondial; piaţa festivalului a funcţionat excelent ca placă turnantă şi loc de emulaţie, de întîlniri astrale ori ambient plăcut de distracţie; TVR Cultural a transmis aproape continuu evenimentele din Festival, le-a comentat şi răspîndit în casele oamenilor; iar Jurnalul de festival s-a dovedit la înălţime: un format dinamic, multă informaţie, fotografii incitante, tematici bine articulate - pe scurt - un succes. Efervescenţa muzicală a Bucureştiului din aceste zile de Festival, suprapusă pe isteria circulaţiei, a asfaltării străzilor şi a reclamelor luminoase omniprezente, seamănă mult cu universul lui Dante: din infernul traficului trecem prin purgatoriul sălilor de concert, pentru a ajunge, chiar şi numai pentru o clipă, în paradisul muzicii. Aici ne vor întîmpina poate Eschenbach, Saraste, Foster, Plasson, Goodwin, Mandeal, Gergiev, Andreescu ori Marin - fiecare cu fascinaţia lui. De condus acolo, ne va conduce însă - cu siguranţă - Enescu, nu Virgiliu.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Uimirea unui german care a vizitat Bucureștiul: „Nu-mi vine să cred cât e de subestimat!”. Ce spune despre micii din Obor VIDEO
Thomas Wiede, un turist german pasionat de călătorii, a petrecut în această primăvară un weekend la București. Iar impresiile sale la superlativ despre capitala României au fost împărtășite și pe canalul său de YouTube, care are peste 11.000 de abonați.
image
De ce vor tot mai mulți români să revină acasă, după mulți ani de Germania. „Aici nici nu am unde să cheltuiesc banii”
O conațională care locuiește în Germania a transmis un mesaj devenit viral pe Tik Tok pentru românii care muncesc în străinătate. Românca îi sfătuiește să ia spontan hotărârea de a reveni în România, dacă în țară se simt cel mai bine, pentru că altfel se vor amăgi singuri la nesfârșit.
image
Rețeta lui Ceaușescu pentru a pune mâna pe putere în România. Cum a reușit un copil sărac să ajungă stăpânul țării
Nicolae Ceaușescu a fost modelul perfect de politruc oportunist. Așa cum arată biografia fostului dictator acesta și-a făcut culoar către putere prin șiretenie, exploatând momentele prielnice, făcându-și loc cu coatele atunci când a fost nevoie.

HIstoria.ro

image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.