Criza face diferenţa?

Publicat în Dilema Veche nr. 433 din 31 mai - 6 iunie 2012
Criza face diferenţa? jpeg

A început Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu. E al treilea festival ca amploare, după cele de la Edinburgh şi Avignon. E, totodată, şi unul dintre puţinele festivaluri de la noi care şi-au cîştigat, într-un timp relativ scurt, un format propriu: are ştaif, dar şi o largă deschidere spre public, e elitist&popular, mainstream cu numeroase accente underground, e cosmopolit cu puternice amprente locale. E un brand şi un concept fără de care, mai mult ca sigur, oraşul Sibiu nu ar fi dobîndit statutul de Capitală culturală europeană în 2007.

Succesul internaţional al festivalului se datorează în primul rînd calităţii spectacolelor din secţiunile principale, dar şi continuităţii: iniţiatorul şi directorul festivalului, Constantin Chiriac, a ştiut cum să inventeze noi evenimente, să-şi aleagă o echipă, să ceară bani de la sponsori şi de la instituţiile statului. A avut noroc şi de-o colaborare bună cu primarul oraşului, care a văzut în festival nu o cheltuială inutilă, ci o sursă de creştere economică.

Bineînţeles că, de-a lungul timpului, au fost dezbateri pe tema oportunităţii acestui festival – povestea Constantin Chiriac. Nu mai bine s-ar investi banii pentru a construi o şcoală, un drum, un azil? Pariul – pînă acum cîştigător – e că FITS constribuie la regenerarea urbană. Aşa se face că festivalul s-a dezvoltat constant, bazîndu-se de fiecare dată pe un buget tot mai mare, dar echilibrat, la care au participat deopotrivă autorităţile locale, companiile şi Ministerul Culturii

Ediţia de acum ar fi trebuit să fie – după spusele lui Constantin Chiriac – cea mai cea dintre toate. Timp de zece zile, oraşul Sibiu e locul în care se întîlnesc două mii cinci sute de artişti din şaptezeci de ţări. Au fost programate peste 350 de spectacole în şaizeci de spaţii de joc din Sibiu şi din împrejurimi. Ca de fiecare dată, spectacolele invitate în secţiunea centrală răspund unui slogan. Anul acesta – un subiect de actualitate: „Crize. Cultura face diferenţa“ („Crisis – Shall we take over?“). Alegerea temei nu e întîmplătoare. Slogane similare au apărut pe afişele multor festivaluri de toate felurile, semn că, universală fiind, criza loveşte şi inspiră lumea artelor de peste tot. Austeritatea nu e o soluţie – cel puţin asta ne arată experienţa de pînă acum a marilor evenimente culturale europene. Germania – o ţară care a adoptat numeroase măsuri drastice de reducere a cheltuielilor bugetare – a menajat brandurile culturale majore. Şi numeroase festivaluri importante din Occident n-au fost nici ele afectate de criză; dimpotrivă, acolo unde economia locală n-a mai putut sponsoriza, a finanţat statul, pentru a acoperi eventualele pierderi. Pentru că, în vreme de criză, tocmai cultura face diferenţa.

Nu şi în România. Cu doar o săptămînă înainte de startul festivalului, Ministerul Culturii – partener de tradiţie al festivalului – a anunţat că nu mai poate susţine ediţia din acest an. Suma solicitată, deşi iniţial promisă, n-a mai putut fi virată la timp. Aşa că directorul festivalului a fost nevoit să anuleze cîteva zeci de spectacole. Nu cunosc în detaliu situaţia financiară a Ministerului Culturii. Din exterior, pare (încă) un simptom al modului defectuos în care instituţia îşi percepe propriul rol. Subvenţia e văzută ca un premiu (eventual unul de consolare), nu ca o investiţie în viitor. Şi, probabil, nicăieri în altă parte subvenţiile pentru cultură nu au avut randament mai mare decît la festivalul sibian. O dată, pentru că ele nu reprezintă oricum decît mai puţin de o treime din totalul cheltuielilor; apoi, pentru că banii se întorc rapid înspre economia locală – turism, servicii, bunuri culturale etc. Reducînd considerabil susţinerea financiară a ediţiei din acest an a festivalului de la Sibiu, Ministerul Culturii n-a făcut decît să ilustreze (à rebours) sloganul iniţial. A se citi: „Cultura. Criza face diferenţa“.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Câți ani de pușcărie riscă românul acuzat de trădare
Conform articolului 394 din Codul Penal, Alexandru Piscan, care este acuzat că a desfășurat activități de spionaj în beneficiul Federației Ruse, vizând obiective militare românești și NATO, poate înfunda pușcăria ani grei.
image
Anchetă extinsă în cazul Coldea: sunt vizați și Alexander Adamescu și Mihai Tufan. „Șeful cel mare”, fondator al „statului paralel”
Anchetă a fost extinsă în dosarul generalilor SRI Florian Coldea și Dumitru Dumbravă, fiind cercetate fapte de corupție în legătură cu firme controlate de către oamenii de afaceri Bogdan Alexander Adamescu și de către milionarul Mihai Tufan.
image
Pățania ciudată a unui șofer băut din Neamț. A făcut accident exact în momentul în care polițiștii îi făceau semn să tragă pe dreapta
Acţiunile poliţiştilor din Neamţ, pentru combaterea evenimentelor nedorite din traficul rutier, s-au soldat cu depistarea mai multor şoferi care erau băuţi la volan, întocmindu-se dosare penale

HIstoria.ro

image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.