Cercurile imaginaţiei

Publicat în Dilema Veche nr. 516 din 31 decembrie 2013
Cercurile imaginaţiei jpeg

• Cel mai frumos roman din lume, adaptare după Ventrilocul de Larry Tremblay; regia: Alexandra Penciuc; cu: Nicoleta Lefter, Ionuţ Grama. Teatrul Unteatru, Bucureşti. 

Dintr-o cutie se aude, răguşită şi alintată, o voce. Înăbuşită ca o bucată de carne. O fetiţă-monstru iese din cutie. Are alura fantomatică a lui Wednesday Addams, este o bizarerie de personaj gotic, o adolescentă cu inteligenţă peste medie, dar instabilă emoţional, cu tendinţe autodistructive şi disfuncţii de comunicare, în ciuda volubilităţii sale. La 16 ani, Gaby prezintă simptomele unei maturizări dureroase. Îi torturează pe cei din jur şi pe sine, din nevoia de a se înţelege şi din incapacitatea de a o face. Pentru a-şi explica ce se întîmplă cu ea, se refugiază în imaginar, o formă de introspecţie şi de reprezentare a realităţii, dar şi de autism social, ceea ce o face susceptibilă de sindromul Asperger (copii cu dezvoltare intelectuală normală sau peste medie, dar incapabili să stabilească relaţii sociale). Chinurile maturizării şi fractura de comunicare dintre adolescentă şi adulţi, urmate de retragerea în sine se traduc în text prin multiple cercuri de realitate şi ficţiune, dispuse ca păpuşile ruseşti (Matrioşka).

Ficţionalizarea realităţii îi conferă piesei lui Larry Tremblay o anume afinitate cu alte texte cu aceeaşi temă, precum De ce fierbe copilul în mămăligă, romanul Aglajei Veterany, în care copila supradimensiona realul pînă la fantastic, creează drame imaginare pentru a găsi o raţiune celor reale. Unele basme sînt poveşti de groază, de la Hänsel şi Gretel sau Fetiţa cu chibrituri la multe dintre poveştile populare româneşti (regizorul Alexandru Dabija a făcut vizibil acest nucleu horror în seria sa de spectacole cu poveşti româneşti, de exemplu, în Capra cu trei iezi).

În Ventrilocul, literatura este un mijloc de înţelegere a lumii. De ziua ei, cînd împlineşte 16 ani, Gaby primeşte ceea ce îşi doreşte cel mai mult: un stilou Parker cu peniţă de aur cu care va scrie „cel mai frumos roman din lume“, o lucrare care, odată terminată, va fi propovăduită ca pe vremea apostolilor, din sat în sat, pentru a minuna şi linişti mulţimile, dar care va aduce şi moartea cititorului-autor uzurpator, căci romanul îi este furat de fratele pe care îl adoră, Aurelian. Aici, textul provoacă dezbaterea sindromului autorului absorbit de propria operă, a blocajului scriitorului – cu opera furată, Gaby nu mai poate scrie nimic –, dar aceasta este doar una dintre rame. Tema este conţinută de alta, a iluziei şi a prăbuşirii în iluzie, şi aceasta fiind subsumată alteia, maturizarea ca proces psihologic dureros. Din realităţile ficţionalizate ale lui Gaby răzbate o traumă, posibil sexuală, posibil perversă (un incest), dar cum între adevăr şi imaginar linia de demarcaţie pare aproape invizibilă, este greu de spus dacă acest abuz există sau este o invenţie, necesară dramatizării propriei vieţi ca parte din procesul de autocunoaştere. Adolescenta locuieşte într-un imaginar traumatizant, în care se întîmplă nu doar miracolul unei creaţii perfecte (cel mai frumos roman din lume), ci şi dramele generate de conceperea acestei perfecţiuni.

În textul original, un ventriloc construieşte poveştile cu ajutorul unei păpuşi pe care vrea să o umanizeze. Păpuşa Gaby îl întîlneşte pe doctorul Limenstone, a cărui metodă torturantă de psihologizare este – şi ea – o metaforă pentru procesul de maturizare care anihilează personalitatea adolescentului pentru a-l obliga să adere la convenţiile sociale. În spectacolul Alexandrei Penciuc, povestea este scoasă din această ramă – prima din multele „păpuşi ruseşti“ –, Gaby nu mai e o păpuşă, ci o fetiţă reală, iar doctorul Limenstone este, posibil, creaţia mentalului ei, căreia îi devine victimă. Titlul a fost schimbat după renunţarea la personajul- ramă (ventrilocul), iar noua formulă trimite la alte două chei de citire: relaţia între creaţie şi creator şi puterea fascinantă a imaginaţiei. Romanul „scris“ de Gaby în lumea ei imaginară o avariază fizic şi psihic, se extrage din corpul şi din mintea ei, astfel că furtul lui de către fratele (imaginar şi el?) său este resimţit ca un viol. De aici, confuzia abuzului (sexual sau furt intelectual?) şi incertitudinea morţii traumatizante, dar şi a existenţei lui Aurelian. Gaby ascunde drame, dar care sînt acestea şi dacă sînt ele adevărate sau creaţiile luxuriante ale unei minţi febrile – acestea sînt provocările textului lui Trembley.

Spectacolul este construit într-un spaţiu claustrofob, un loc mic, saturat de obiecte grele, multifuncţionale, care aglomerează intenţionat scena (scenografia Tudor Prodan) ca o reprezentare a psihicului chinuit al fetiţei. Cutia din care iese Gaby – cocon sigur, dar sufocant al copilăriei – se transformă în fotoliul din care doctorul Limenstone aplică perfida sa metodă terapeutică (metaforă scenografică a aceluiaşi proces chinuitor de maturizare). Un paravan ascunde şi dezvăluie secrete reale şi imaginare. Diferite instalaţii complică imaginarul lui Gaby, pe fiecare palier de criptare şi decriptare a fanteziei.

Creat pentru două personaje, textul oferă mai multe identităţi. Doctorul şi adolescenta joacă celelalte personaje – părinţii, prietenii, fratele, colegele de şcoală –, toate monstruoase, alcătuind un univers uman grotesc, perceput de către Gaby ca alienat.

Cu un text cu multiple chei de citire şi straturi realist-ficţionalizate, spectacolul necesită actori cameleonici. Nicoleta Lefter funcţionează perfect într-un rol de fetiţă rea, ca o păpuşă stricată, ale cărei angoase îi induc un delir şi care suferă o depersonalizare traumatizantă. Lefter creează, de altfel, excelente personaje noir şi groteşti, folosindu-se cu abilitate de chipul său care poate fi angelic şi demonic, în egală măsură, şi de flexibilitatea corpului, care redă spasmodic traumele psihice. Ionuţ Grama îl înscrie pe doctorul Limenstone în seria medicilor malefici, personaj tulburat mental, el însuşi susceptibil de alienare, a cărui febrilitate îl aseamănă cu criminalii. Celelalte roluri care alcătuiesc universul real/fantastic al lui Gaby sînt interpretate tot de Lefter şi Grama, cu treceri rapide dintr-un personaj în altul, fără avertisment. Se jonglează cu dexteritate cu personaje şi stări, şi asta se datorează, în parte, mîinii sigure cu care tînăra regizoare Alexandra Penciuc orchestrează această introspecţie poetică în mentalul angoasat al adolescentului, într-un spectacol care vorbeşte despre forţa, inclusiv malefică, a imaginaţiei.

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: A. Paşca

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

sabalenka facebook jpeg
Sabalenka – Pegula, finala US Open, a transformat visul american în coșmar: rușii și bielorușii, în delir
La New York, s-a încheiat după miezul nopții o partidă cu adevărat palpitantă.
Klaus Iohannis - România Educată / FOTO Inquam Photos / George Călin / 5 dec 2018
Cum a evoluat „România educată”. Economist de top: „Acum 20 de ani Pro TV difuza concerte U2, azi manelele sunt peste tot”
România s-a schimbat enorm în ultimele două decenii, în bine și în rău. Integrarea în NATO și UE a asigurat securitatea țării și a dus la creșterea nivelului de trai. În schimb, independent de aceste reușite importante și strategice, societatea nu a evoluat mereu în direcția ideală.
Irina Begu Facebook jpg
Begu va juca finala turneului de la Montreux: ora meciului și miza clasamentului pentru Irina
Românca de 34 de ani a luat-o de jos într-o tentativă de a reintra în Top 100.
cumparaturi supermarket alimente  shopping (2) jpeg
20 de trucuri pentru a evita alimentele ultraprocesate, fără a renunța la ce vă place
Alimentele ultraprocesate sunt omniprezente – dar câteva ajustări mici ale dietei pot reduce semnificativ impactul lor.
regina elisabeta gettyimages jpg
8 septembrie: doi ani de la moartea reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii
La 8 septembrie 1495 a început domnia lui Radu cel Mare în Țara Românească, iar în anul 1930 s-a născut scriitorul și omul politic Petre Sălcudeanu. În aceeași zi, dar în anul 2004, a murit artistul Dan Spătaru.
szoboszlai dominik platformax jpg
Ungaria, strivită în Liga Națiunilor: naționala maghiară a suferit umilința serii în Europa
Szoboszlaii colegii săi au demonstrat că locul lor nu e printre coloșii continentului.
Centura Sud Timișoara  Foto CNAIR (1) jpg
Lucrările la Centura Sud - Timișoara, finalizate. Au loc ultimele pregătiri pentru deschiderea circulației pe noua șosea
De săptămâna viitoare, șoferii vor putea circula pe noua șosea de centură a Timișoarei. Lucrările la Centura Sud Timișoara au fost finalizate, iar șoseaua de 26 de kilometri va fi deschisă traficului rutier, potrivit oficialilor CNAIR.
Kosovo Romania (Sportpictures) jpg
rise of the raven Foto cinemagia jpg
Serialul „Rise of Raven” despre Ioan de Hunedoara, lansat de maghiari. A fost numit „Game of Thrones” al Ungariei
Un serial istoric despre viața Huniazilor va fi lansat în această toamnă. Unii critici au numit seria „Rise of Raven” (Înălțarea Corbului) un „Game of Thrones” al Ungariei. Producția a fost finanțată de statul ungar.
image
image
image