„Am vrut să arăt că fiecare personaj are adevărul lui subiectiv” - interviu cu regizoarea Cecília FELMÉRI

4 martie 2021
„Am vrut să arăt că fiecare personaj are adevărul lui subiectiv”   interviu cu regizoarea Cecília FELMÉRI jpeg

Cecília Felméri este regizoare și profesoară la Facultatea de Regie a Universităţii Sapientia din Cluj. Filmul Spirala, debutul ei în lungmetraj, este o dramă psihologică despre dificultatea de a lăsa în urmă trecutul. Am sunat-o pe Cecília cu nerăbdarea cinefilului care așteaptă, invitînd-o să povestească cum a interpretat rolul principal în limba maghiară actorul Bogdan Dumitrache și despre explorarea suferinței umane în relația de cuplu. 

Ați terminat facultatea de drept în Cluj, continuînd cu studii teatrale la Tîrgu Mureș și Cluj, apoi ați fost bursieră Erasmus la Budapesta. Ce anume v-a atras către meseria de regizor?

Am terminat liceul la clasă de informatică într-o școală cu profil predominant real, nu prea a existat în dicționarul nostru „meseria de regizor” sau orice meserie artistică. Nu știam ce vreau să fiu, dar știam că vreau să fac ceva care să mă intereseze. În acest sens, am continuat să experimentez și după ce am intrat la facultatea de drept, am fost și jurnalistă la o revistă studențească, apoi am dat concurs la un post de actor păpușar la Teatrul de Păpuși Puck din Cluj și în tot acest proces de căutare am dat admitere și la Facultatea de Film, Fotografie, Media de la Universitatea Sapientia, care tocmai se deschisese în acel an. La facultate am făcut mai întîi animații, apoi cînd am făcut primul meu film cu actori, filmul de diplomă, am ajuns să-mi dau seama că poate asta căutam și aș vrea să mă fac regizor.

Cum ați descrie experiența de actor păpuşar la Teatrul de Păpuşi Puck?

Era primul meu loc de muncă, unde am primit salariu și bonuri de masă, erau contabile, directori, o instituție completă, deci ceva serios. Dar în același timp nu era așa serios, era un joc, un colectiv de artiști mai boemi, puțin nebuni, plini de greșeli și plini de suflet, unde nu trebuia să fii perfect ca să fii acceptat, iar asta pentru mine a fost o revelație. Am fost și în delegații, turnee, festivaluri, am trăit într-o lume complet nouă pentru mine, am lucrat cu mai mulți regizori, am învățat mult de la ei și printre ei.

Acum predați și cursuri de film studenților clujeni. Se poate învăța o meserie atît de personală doar pe internet?

O parte din meserie se poate învăța online, o parte nu prea. Dar, oricum, meseria asta se învață din mers, făcînd filme, problema e că și filmările studențești sînt mai greu de organizat din cauza pandemiei, actorilor li se schimbă zilnic programul, sau intră în carantină. Nimic nu e sigur pînă în ziua filmării.

Ați avut șansa să lucrați și cu asociații de film din Ungaria. Funcționează acestea mai bine față de cele din România?

Nu știu, nu cred. Cred că ce contează din punctul meu de vedere este atitudinea producătorilor față de proiect, iar eu am avut noroc în acest sens.

E complicat să debutezi în lungmetraj?

A fost greu, desigur. Dar nu știu dacă merită să vorbim în acești termeni, pentru că oricît de stresant și greu ar fi fost, dacă mă gîndesc cu ce altceva mi-aș fi petrecut zilele în afară de asta, tot asta aș alege.

Alături de Bogdan Dumitrache, din distribuție mai fac parte Alexandra Borbély și Diána Magdolna Kiss. Cum ați lucrat cu ei și în ce măsura bariera lingvistică a fost sau nu un impediment?

Am lucrat bine, toți sînt actori foarte buni și niște oameni foarte mișto. Bogdan Dumitrache s-a înțeles foarte bine cu întreaga  echipă. Aș spune că bariera lingvistică a fost un impediment în improvizație, în sensul că nu a putut să schimbe sau să adauge la dialog, și nici fetele, pentru că Bogdan nu înțelegea ce spuneau ele. Dar aveam șansa să repetăm și ne permiteam o oarecare libertate de mișcare, iar dacă la repetiții am schimbat ceva în dialog, era timp ca Bogdan să învețe noul text pînă la filmare. Un alt inconvenient era că Bogdan, oricît de bine ar fi învățat textul, tot avea un accent, așadar trebuia dublată vocea lui, lucru de care mi-a părut extrem de rău. Dar ăsta era prețul pentru a putea lucra cu el și dacă ar fi să aleg acum actorul, aș decide tot la fel.

                                

colaj jpg jpeg

                                     Foto: Bogdan Dumitrache, Diána Magdolna Kiss

Care sînt mizele filmului Spirala și de ce ați optat pentru o „dramă psihogică”?

Pentru mine o miză importantă a fost să spun povestea în așa fel încît să arăt că fiecare personaj are adevărul lui subiectiv și nu neapărat că este conștient de adevărul celuilalt, că nu-l înțelege, ori că nu vrea să-l înțeleagă, pentru că dacă ar înțelege, ar trebui să accepte o schimbare, aprobînd ce nu vrea să accepte. Personajele trăiesc lîngă acel lac super frumos, care poate să apară ca un loc de vis pentru oricine, dar care pentru personajele din film este un loc unde se reflectă trăirile lor. Ei văd lacul în felul cum se simt acolo, iar noi vedem lacul doar prin perspectiva lor.

De unde ați pornit cînd ați scris scenariul?

De la o idee proprie, ideea era destul de simplă, deci trebuiau construite toate scenele, personajele, care să spună povestea. Drumul de la idee pînă la scenariul final a fost însă lung.

Lansarea internațională a coincis cu perioada nefastă a ultimului an. Cum gestionați situația?

Mă bucur că am putut participa personal la două dintre festivaluri: la Varșovia, unde a avut loc premiera, și la Cairo. La discuțiile de la sfîrșitul proiecțiilor m-am întîlnit cu reacții ale publicului, deși acestea veneau din spatele măștilor, de la un public foarte sporadic, pentru că sălile nu puteau fi umplute decît la capacitatea de 25%, dar reacțiile au fost bune, iar întrebările din partea spectatorilor, relevante.

Ce alternative sînt pentru cei care vor dori să vadă Spirala?

Deocamdată așteptăm să se deschide cinematografele, asta nu se știe cînd se va întîmpla, sper să fie prezentat filmul la TIFF. Nu știu, e greu de făcut strategie în pandemia asta, e un context dificil, dar aspectul acesta e în cele mai bune mîini, ale Oanei și ale lui Tudor Giurgiu, producătorii filmului în România.

Ce film bun văzut recent ne puteți recomanda?

Eu în ultima perioadă am văzut foarte puține filme, mai mult am citit. Sau am revăzut filme care mi-au plăcut.

a consemnat Roxana CĂLINESCU

958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.
958 17 Breazu jpeg
Un bricolaj reușit
Așa se face că cel mai proaspăt release, Boulder Blues, înregistrat între 2020 și 2022 în Israel, Marea Britanie, Mexic și Germania – locurile în care trăiesc astăzi cei nouă componenți ai grupului și muzicienii invitați la conceperea noului album –, conține toate detaliile plastice amintite
AV jpg
Oameni și poze
Autoarea abordează voci narative surprinzătoare, de la intelectuali și corporatiști la gospodine cu blog de gătit, de la soții ratate bovaric la scriitori călătorind bezmetici pe șosele între lansări de carte.
p 17 2 jpg
La mîna copiilor
Garrel a furat meserie de la înaintașii lui (Chaplin, bunăoară) și a înțeles că hazul ar putea să ne ducă ceva mai aproape de adevărul negru, învăluindu-ne ca o protecție și-apoi abandonîndu-ne în ghearele sale.
957 17 Biro1 jpg
Afrobeat & folktronica
Vara aceasta festivalurile de jazz cu tradiție din zona Clujului (Jazz in the Park, Smida Jazz) plusează cu programe mai spectaculoase și expansive.
957 23 InterviuTOMAGRAPH2 jpg
Despre obiecte, umbre și imagini – interviu cu artistul vizual Ana TOMA
„Recitesc cartea de cîte ori e nevoie pînă se conturează o imagine mentală care să surprindă atmosfera volumului în ansamblu.”
956 15 Banu1 jpg
Ultima dată
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner – „Număr” sau „Domnul 45”
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
„Paradis” aduce la viață o lume extrem de complexă, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimbări care se fac abia simțite, dar care urmează să-l zguduie și să-l scufunde în mîlul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelență al mărturiilor de altă epocă. Iar un elocvent exemplu în acest sens este cartea de amintiri recent apărută a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La răscruce de vremuri
Frammartino lucrează greu („Il buco” este doar al treilea lungmetraj al său în mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e străină nici de rezultate strălucite, nici de orbiri și manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mișcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invocînd condiția magic-răzbunătoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei Șora
Erai ceea ce mi s-a părut a fi primul om cu adevărat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski – cea mai actuală biografie a liderului ucrainean apare în română
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nouă la Humanitas: „Valul negru” de Kim Ghattas
„Kim Ghattas povestește ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observația directă, investigația jurnalistică.”
954 16 Cop1 jpg
Rememorări ficționale
Asistăm în acești ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat îndeobște minor. Vorbim despre biografia romanțată.
p 17 2 jpg
Despre filmele cîștigătoare la Veneția și Berlin
„Evenimentul” este un film realist, și tocmai această opțiune a tonalității îl recomandă drept un vehicul de nădejde pentru o narațiune cu concluzie clară, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar „Regele Mihai: Drumul către casă” va fi prezentat la secțiunea „History and Cinema” din cadrul BIFF
Ediția a XVIII-a se va desfășura în perioada 29 septembrie – 9 octombrie 2022, sub Înaltul Patronaj al Alteței sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 – „Ramificări”
Ediția a patra a Musica Ricercata Festival, „Ramificări”, are la bază un concept dedicat păcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebeșelea la Napoli, opera „La foresta d’Hermanstad” („Pădurea Sibiului”).
Afis Barbu FormaDeva jpg
„Doctor Coloris Causa” – expoziție Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expoziția „Doctor Coloris Causa”, pînă în data de 5 august 2022, la Galeria Națională de Artă Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoaște diferențele dintre echivocul pur și simplu (periculos, pentru că indecis și flotant) și acela care pune nuanțele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
Șaptesprezece scriitoare de vîrste diferite (născute între 1933 şi 1979) au fost invitate să scrie despre experienţa lor, ca femei, în comunism.

Adevarul.ro

image
Preţurile petrolului continuă să crească. La cât ar putea ajunge până la sfârşitul anului şi cu cât au scăzut stocurile
Preţurile petrolului au crescut joi cu aproximativ 4%, deoarece datele solide privind consumul de combustibil din SUA şi aşteptările de scădere a livrărilor ruseşti au compensat temerile că încetinirea creşterii economice ar putea submina cererea, transmite Reuters.
image
NBC News: Rusia i-ar fi instruit pe angajaţii centralei nucleare Zaporojie să nu meargă la serviciu vineri, pe fondul îngrijorărilor cu privire la un incident planificat
Rusia i-ar fi instruit pe angajaţii centralei nucleare Zaporojie să nu se prezinte vineri la lucru, au confirmat în exclusivitate serviciile secrete militare ucrainene pentru NBC News.
image
De ce folosesc românii voucherele sociale pentru alcool şi ţigări. Ce spun sociologii şi psihologii
Ministrul Proiectelor Europene a anunţat că voucherele sociale blocate pentru că beneficiarii au cumpărat cu ele tutun şi alcool vor rămâne aşa până la următoarea tranşă de bani pe care statul o va livra. Experţii atrag însă atenţia că din coşul de c...

HIstoria.ro

image
Prea multe crize pentru o singură planetă
Luna în care vin scadenţele nu e niciodată plăcută, dar, când toate notele de plată se strâng în aceeași zi, ea este greu de depășit. Și ziua aceea pare să fi sosit, la nivel mondial.
image
Una dintre cele mai mari bătălii de tancuri din istorie, în Historia de august
Născut în vara anului 1943, mitul despre bătălia de la Prohorovka a rezistat timp de mai multe decenii, deoarece sovieticii au avut toate motivele să preamărească și să se laude cu victoriile obţinute.
image
Cum a ajuns Vlad Țepeș ostatic la Înalta Poartă
Pacea semnată în 1444 între unguri și turci îl prevedea și pe Vlad al II-lea Dracul.