Vibrații, schimbare și golire de sens

Cristinel MUNTEANU
Publicat în Dilema Veche nr. 1021 din 2 noiembrie – 8 noiembrie 2023
image

Înainte se foloseau (și se mai folosesc încă) expresii precum „nu sîntem pe aceeași lungime de undă” sau (una chiar mai veche) „nu vorbim aceeași limbă”. Mai nou, te poți trezi cu o avertizare de tipul: „Eh, nu simți vibrația!”. Dinspre engleză, îl avem deja pe prescurtatul vibe [vaib], care s-a specializat oarecum, referindu-se la un fel de „semnal intuitiv” pe care-l poți avea în legătură cu o persoană sau cu un lucru. Dacă nu simți vibe-ul, nu e bine. Nu intri în atmosferă...

Firește, știința modernă ne-a arătat că totul este vibrație: și sunetul, și lumina, de pildă, doar că au cauze și moduri de propagare diferite. Mai mult decît atît (de la Einstein citire), știința ne-a învățat și că totul este energie. Există vibrații dorite (de exemplu, vibrația diapazonului sau a conului unui difuzor) și vibrații nedorite (în cazul motoarelor termice și electrice, bunăoară). Vibrațiile nedorite nu doar că produc sunete neplăcute, ci (mai ales) conduc la pierderea de energie...

Unii iau din aceste descoperiri numai ce le convine, ajungînd repede la subterfugii de genul ignoratio elenchi. Vine omul supărat și-i raportează șefului o problemă care-l macină, iar cel din urmă – pac! – îi servește senin răspunsul pregătit dinainte: „Aș! Nu simți vibrația. Nu simți energia. Ești negativist!”... Și gata. Asta e tot. Iar omul rămîne descumpănit, întrebîndu-se ce are a face spiritul vibrator cu problema în cauză.

Dinspre Heraclit (pe căi directe sau indirecte) a prins să umble următoarea zicere: „Singurul lucru constant (în lume / în viață) este schimbarea”. A fost pusă recent în circulație și de o reclamă TV și, uite-așa, a început respectiva formulă filozofică să fie invocată și de copii (inclusiv la TV). Nu-i rău că a fost preluată, numai că taman unii oameni (mai) mari, de la care avem unele așteptări, o întrebuințează ca justificare pentru tot felul de acțiuni vrednice de mirare (ca să nu zic „demolatoare”).

E adevărat că lumea este în permanentă schimbare, că realitatea se prezintă ca „proces”, dar ceea ce uită oamenii superficiali (foarte încîntați de tot ceea ce le apare ca nou, însă disprețuitori la adresa tradiției) este că nu poți construi cunoașterea decît pe elementele stabile, pe concepte, pe definiții etc. Și acestea din urmă se pot schimba în timp, dar schimbarea survine în cazul lor mult mai greu, tocmai pentru că este nevoie de asigurarea unei constanțe a gîndirii și a științei. De aceea spunea Aristotel că, pentru a gîndi, ai nevoie și de repaus (și de aceea ne și exprimăm așa uneori: „Dacă stăm nițel și ne gîndim...”). De aceea avem nevoie de limbaj, care (așa cum observa John Dewey) creează o punte peste prăpastia dintre „esențe” și „existențe”. Din acest motiv, de fapt, limbajul se modifică mult mai lent decît alte forme ale culturii. Dacă semnificațiile cuvintelor s-ar schimba peste noapte, nu am mai putea să ne înțelegem între noi a doua zi...

Oamenii superficiali confundă dinamica realității cu dinamica științei (adică a cunoașterii realității). Fiecare are ritmul propriu, însă cea din urmă presupune și constanță ori stabilitate, nu doar mișcare. „Uf! Iar filozofie? Mă ia cu amețeală!”, intervine interlocutorul meu. „N-ai putea dumneata să dai și un exemplu sau chiar două, dintre cele aflate la îndemînă, ca să pricep mai bine?” De acord! Voi încerca să fiu mai explicit. Schimbarea, atunci cînd se produce în mod firesc, se face gradual. Ai posibilitatea să percepi cum era lucrul în cauză ieri și cum este același lucru azi, ușor modificat. Însă, cînd din ceva faci deodată altceva (cu totul altceva; de pildă, dintr-un om faci un leu), atunci vorbim de magie, și nu de evoluție naturală.

La fel se întîmplă și cu conceptele, doar că dinamica aceasta se petrece la nivel mental. De exemplu, ca specie literară, ai mai întîi basmul, care este de origine populară. Cînd apare basmul cult, evident că-l numești pe celălalt basm popular, ca să marchezi deosebirea. Basmul cult aduce unele modificări în raport cu cel popular (trăsături în plus sau în minus), dar continuăm să-l numim basm și pe acesta, fiindcă partea comună, pe care o împărtășește cu basmul popular, este mai mare și mai importantă decît partea diferențelor.

Desigur că uneori este nevoie și de reforme, în mai toate domeniile. Nimeni nu neagă însemnătatea și utilitatea reformelor (necesare), doar că unii merg astfel prea departe: ajung să opereze cu aceiași termeni, pe care-i golesc însă complet de sensul originar și-i umplu rapid cu substanța conceptuală convenabilă lor. Se pot reforma așa pînă și instituții foarte vechi, cu o bogată și sănătoasă tradiție în spate.

Cristinel Munteanu este profesor univ. dr. habil. la Facultatea de Comunicare și Relații Internaționale, Universitatea „Danubius” din Galați; doctor în filologie și doctor în filozofie, afiliat (ca îndrumător de doctorat) la IOSUD – Universitatea din Pitești.

Foto: wikimedia commons

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.